A nagy 2009-es Forma-1-es szabályváltoztatások egyik fő célja az előzések elősegítése volt, amelyet egyrészt az autók leszorítóerejének, és a mögöttük keletkező légörvények csökkentésével próbáltak elérni. Mivel azonban a szabályok nem voltak elég egyértelműek, három csapat – a Brawn, a Toyota és a Williams – olyan hátsó padlólemezzel, ún. dupla diffúzorral állt elő, amely jelentős plusz leszorítóerőt adott.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) az első lehetséges alkalommal, a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj műszaki ellenőrzésén szabályosnak nyilvánította az alkatrészt, de a riválisok fellebbeztek, így végül az FIA bírósága elé került az ügy, de ott újra megerősítették a korábbi döntést.

A csapatok ez után sorra álltak elő a saját jobb-rosszabb változataikkal, de ennek következtében az első néhány versenyen látott küzdelmek, előzések száma is csökkent. Az alkatrész 2010-re is szabályos maradt, de az Autosport értesülései szerint a csapatok 2011-re megszabadulnának tőle.

A szaklap szerint a csapatok technikai főnökei a közös szervezet, a FOTA műszaki munkacsoportjában tárgyaltak a leszorítóerő további csökkentésének lehetőségéről, és megegyeztek, hogy a következő idényre betiltják a dupla diffúzort. Amikor elkészül a FOTA szabálymódosítási javaslata, az az FIA technikai munkacsoportja elé kerül, amelynek jóváhagyása után 2011-re már érvénybe léphet a tiltás.

Becslések szerint a dupla diffúzorok eltűnésével az autók körönként átlagosan egy másodpercet lassulhatnának.