Kezd megszilárdulni a frontvonal a sportot felügyelő FIA és a Forma-1-es pilóták “szakszervezete”, a GPDA között a szuperlicencek ügyében. Az FIA emelné a díjat, a versenyzők azonban nem fizetnek.

Az FIA 2007-ről 2008-ra a Forma-1-es versenyzéshez elengedhetetlen engedély, az ún. szupelicenc díját drasztikusan megemelte: az alapdíj 1700 euróról 10 ezerre, míg az előző idényben szerzett pontok utáni összeg 447-ről 2000 euróra emelkedett.

Rekordösszeg

A versenyzők már tavaly tiltakoztak, sőt – bár komolytalanul – még a sztrájk ötlete is felmerült, de az ügy végül elcsendesedett – legalábbis a nagyközönség nem hallott róla egészen addig, amíg az FIA nemrég újabb, igaz a korábbinál sokkal mérsékeltebb emeléssel nem állt elő. A szervezet elnöke arra hivatkozott, hogy az FIA a pilóták és a pályák biztonságára költi a pénzt, és a versenyzők csillagászati fizetéseihez képest az összeg még mindig elenyésző, ezért kár panaszkodni.

A versenyzők szervezete, a GPDA nemrég megkérte a tagokat, hogy egyelőre ne fizessék ki a 2009-es összegeket, most pedig nyílt levélben fejtette ki álláspontját az ügyben.

Mosley szerint kijönne a milliókból

Mosley szerint kijönne a milliókból


A pilóták kiemelik, hogy a 2008-as drasztikus emelésről a megkérdezésük nélkül döntött az FIA, és ezzel a szuperlicenc a világ legdrágább sportengedélye lett, amelynek díja “indokolatlanul magas”, és “igazságtalan”. Hozzáteszik azt is, hogy második legdrágább ilyen jellegű díj az amerikai NASCAR-ban fordul elő, ahol 4000 dollárt fizetnek a versenyzők, míg a 2008-as F1-bajnok idei nevezési díja 270 ezer dollárt tesz ki. 

A fizetés üzleti titok!

Mosley felvetését, miszerint a versenyzőknek nyilvánosságra kellene hozniuk a fizetéseiket, hogy ez lapján ítélhesse meg az FIA, hogy valóban túl magas-e a díj, a GPDA kerek perec visszautasítja.

“A GPDA már decemberben visszautasította a kérést, mert annak semmi köze a szupelicencek helyes díjának megállapításához. Ezen kívül a pilóták bruttó és nettó keresete bizalmas adat, amely csak rájuk, a menedzserekre és az illetékes adóhatóságra tartozik, és ezt tiszteletben is kell tartani” – áll a levélben.

Nem lesznek fejőstehenek

A GPDA arra is felhívja az FIA figyelmét, hogy a biztonsági költségeket a csapatok, a pályák, és a felszerelések – overallok, sisakok – gyártói állják, ezért a szervezet nem hivatkozhat ilyesmire, a versenyzői engedélyek díjának pedig csak a szervezet adminisztrációs költségeit kellene fedeznie, nem évi 1,7 millió eurós bevételi forrásként kellene rá támaszkodni.
 
A világbajnok, Lewis Hamilton, a két ferraris, Kimi Räikkönen és Felipe Massa és a Force Indiá-s Adrian Sutil nem tagja a GPDA-nak, de a levélben a szervezet az ő nevükben is ír.

A történelem megismétli önmagát?

Rövidnadrágos sztrájkolók 1982-ből

Rövidnadrágos sztrájkolók 1982-ből


Ha a versenyzők nem váltják ki a szuperlicenceket, előfordulhat, hogy nem állhatnak majd rajthoz a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon. Nehéz persze elképzelni, de előfordult már hasonló: 1982-ben az idény első versenye, a Dél-Afrikai Nagydíj előtt a pilóták Niki Lauda és Didier Pironi vezetésével sztrájkba léptek, egy szállodában közösen bezárkóztak, hogy fenntartsák az egységet. Elio di Angelis és Gilles Villeneuve zongorajátékkal, mások viccek mesélésével tartották fenn a hangulatot. A vita akkor is a szuperlicenc valamint a pilóták átigazolását tiltó szerződések körül folyt.

A többség kitartott, csak két versenyző nem sztrájkolt – Teo Fabi és Jochen Mass – így sikerült kikényszeríteni a sérelmes szabályok törlését, a futamot végül megtartották vasárnap. A pilóták ezzel együtt pénzbüntetéseket és felfüggesztett eltiltásokat kaptak a sztrájk miatt.