Circuit de Monaco

A városi pálya Monaco Monte Carlo és La Condamine városrészein vezet keresztül. A Monacói Nagydíj idején a város számos utcáját lezárják, a közlekedési táblákat és a virágágyásokat eltüntetik. Felállítják az ideiglenes bokszutcát, a kerítéseket, a kerékvetőket és a nézőtereket, melyeken egyszerre 100 ezer ember fér el.

Az így kialakított pálya 3,340 km hosszú, a miniállam 2 km2-es területének szinte egészét bejárja. Több különféle kanyar található rajta, mint a hajtűkanyar Fairmont Hotelnél (egykori Loews Hotel), mely a Forma-1-es pályák leglassabb kanyarja.

Az első Forma-1-es Monacói Nagydíjat már a sorozat első szezonjában, 1950-ben is megrendezték. A szűk városi pályán a versenyzők mindössze 150 km/óra körüli átlagsebességet tudnak elérni, ezért monacói a Forma-1 leglassabb futama.

A verseny hossza 78 kör, ami körülbelül 260,520 kilométert tesz ki. Egy verseny időtartama száraz időben legkevesebb 100 perc, esős időben nagy esélye van a kétórás időkorlát életbe lépésének – ahogy 2008-ban is történt. A Monacói Nagydíjat az Indianapolis 500-al és a 24 órás Le Mans-i versennyel a motorsport hármas koronájának is szokták nevezni. A többi nagydíjjal ellentétben Monacóban csütörtökön vannak az első szabadedzések, pénteken pedig pihenőnap van. Legtöbb alkalommal Ayrton Senna tudott nyerni (hatszor) és hozzá tartozik a legtöbb edzéselsőség is (5). A csapatok versenyében a McLaren vezet, összesen 15 alkalommal nyertek.

Monacói Nagydíj 1

Egy kör a jelenlegi pályán

A kör első kanyarja, a St. Devote egy rövid emelkedő után érhető el. Ez körülbelül 90 fokos jobb kanyar. Ezután egy hosszú emelkedő egyenes van enyhe kanyarokkal. Utána egy balkanyar, a Massenet következik.

A Massenetből kijutva a Kaszinó térre jutnak a versenyzők, mely egy jobbkanyar szinte közvetlenül a híres Monacói kaszinó előtt. Egy rövid egyenes után következik a Mirabeau jobbkanyar, mely ráfordít a Grand Hotel bal hajtűkanyarra, amit körülbelül 45 km/h sebességgel képesek bevenni a versenyzők.

Ezután két jobbkanyar jön, a Mirabeau és Portier, mely levezeti a pilótákat a tengerpartra, utána pedig a hosszú alagútba, melyben egy hosszú jobbkanyar található. Az alagútból kijutva következik egy rövid egyenes után egy bal-jobbos sikán, mely jó előzési pont a szűk városi pályán.

Egy szintén rövid egyenes után következik a Tabac, melyet 200 km/h sebességgel vesznek be a versenyzők. Ezután a kettő Piscine kanyar jön, mely egy bal-jobbos, majd utána jobb-balos sikánt foglal magában. Az autók ekkor haladnak el az uszoda mellett, így gyakran uszoda-kanyarnak is nevezik.

Egy rövid egyenes után erős fékezés, majd egy balkanyar következik, melyből a híres Rascasse kanyarba juthatunk, mely egy jobbos visszafordító kanyar, és ahol Michael Schumacher híres manővere történt 2006-ban. Egy rövid egyenes után; amelyről lehet bejutni a bokszutcába, az utolsó kanyar következik, a jobbkanyar Virage Antony Noghes, mely a pálya ötletgazdájáról kapta nevét. Ezután érnek a pilóták a rövid rajt-célegyenesre, és kezdhetik meg új körüket.

Kanyarok

1. Sainte Devote: Jobbkanyar, sebesség: 90km/h.
2. Beau Rivage: Hosszú egyenes enyhe bal, jobb kanyarokkal, végsebesség: 270km/h.
3. Massenet: Balkanyar, sebesség: 140km/h.
4. Casino: Jobbkanyar, sebesség: 120km/h.
5. Mirabeau: Jobbkanyar, sebesség: 70km/h.
6. Loews: Visszafordító balkanyar, sebesség: 45km/h, Forma-1 leglassabb kanyarja a Monaco Grand Hotellel szemben.
7. Portier: Kettő jobbkanyar, melynek végén kijutnak a versenyzők a tengerpartra, sebesség: 50km/h, 50km/h.
8. Tunel: Egy igen hosszú alagút mely közvetlen a tenger mellett van, jobbkanyar, az alagút végén a pilóták kb. 270km/h sebességet érnek el.
9. Nouvelle Chicane: Lassú sikán, bal, majd jobbkanyar, sebesség:50km/h.
10. Tabac: Balkanyar, sebesség: 140km/h.
11. Piscine (Uszoda): Sikán az uszoda mellett, bal, majd jobbkanyar, sebesség: 170km/h, 80km/h.
12. Rascasse: A híres kanyar melyben 2006-ban Michael Schumacher vitatott manővere volt hogy szándékosan állt-e meg, hogy feltartsa a többi pilótát az időmérő edzésen. Visszafordító szűk jobbkanyar, sebesség: 50km/h.
13. Antony Noghes A célegyenes ráfordító jobbkanyar, sebesség: 100km/h.

Korábbi győztesek

2009 – Jenson Button
2008 – Lewis Hamilton
2007 – Fernando Alonso
2006 – Fernando Alonso
2005 – Kimi Räikkönen
2004 – Jarno Trulli
2003 – Juan Pablo Montoya
2002 – David Coulthard
2001 – Michael Schumacher
2000 – David Coulthard
1999 – Michael Schumacher
1998 – Mika Häkkinen
1997 – Michael Schumacher
1996 – Olivier Panis
1995 – Michael Schumacher
1994 – Michael Schumacher
1993 – Ayrton Senna
1992 – Ayrton Senna
1991 – Ayrton Senna
1990 – Ayrton Senna
1989 – Ayrton Senna
1988 – Alain Prost
1987 – Ayrton Senna
1986 – Alain Prost
1985 – Alain Prost
1984 – Alain Prost
1983 – Keke Rosberg
1982 – Riccardo Patrese
1981 – Gilles Villeneuve
1980 – Carlos Reutemann
1979 – Jody Scheckter
1978 – Patrick Depailler
1977 – Jody Scheckter
1976 – Niki Lauda
1975 – Niki Lauda
1974 – Ronnie Peterson
1973 – Jackie Stewart
1972 – Jean-Pierre Beltoise
1971 – Jackie Stewart
1970 – Jochen Rindt
1969 – Graham Hill
1968 – Graham Hill
1967 – Denny Hulme
1966 – Jackie Stewart
1965 – Graham Hill
1964 – Graham Hill
1963 – Graham Hill
1962 – Bruce McLaren
1961 – Stirling Moss
1960 – Stirling Moss
1959 – Jack Brabham
1958 – Maurice Trintignant
1957 – Juan Manuel Fangio
1956 – Stirling Moss
1955 – Maurice Trintignant
1954 – Nem rendeztek futamot
1953 – Nem rendeztek futamot
1952 – Vittorio Marzotto
1951 – Nem rendeztek futamot
1950 – Juan Manuel Fangio