A Forma-1-ben az 1997-es idényt követően tértek át a minta nélküli, ún. slick gumikról a bordás felületű abroncsok használatára. A toyotás Jarno Trulli szerint itt lenne az ideje visszatérni a régi gumikhoz, mert a mostaniakkal természetellenes módon kell vezetni az autót, és az előzéseket is visszafogják.

“Nekem volt szerencsém az első Forma-1-es idényemben slickeket használni, és igazán örülnék, ha visszatérnének. Sosem szerettem a mintás gumikat, az általuk megkövetelt vezetési stílus és a verseny alatti viselkedésük miatt” – nyilatkozta Trulli annak kapcsán, hogy a Bridgestone a jövő heti jerezi tesztekre slickeket is szállít majd a csapatoknak kipróbálásra.

A GP2-ben is slickeket használnak

A GP2-ben is slickeket használnak


“Amikor a gumik szemcsésedni kezdenek, az nem vezetői hiba miatt van, ez a gumi jellegéből adódik. Nincs mit tenni, mint várni, hogy elmúljon – szerencsés esetben néhány kör alatt. Amikor ez történik, a versenyzőnek természetellenesen kell vezetnie, szerintem az olyan pilóták, akik ezekkel a gumikkal jól teljesítenek, rosszul járnak majd, ha visszahozzák a slickeket.”

Az olasz versenyző szerint azért is kellene visszatérni a minta nélküli abroncsokhoz, mert így a Forma-1 közelebb kerülhetne a többi jelentős motorsport-sorozathoz – jelenleg kizárólag az F1-ben használnak mintázott gumikat.

“A bordázott gumik az összes többi versenyautóétól eltérő vezetési stílust követelnek. Nem a Forma-1 műszaki megoldásaival van a gond, maga a gumi a gond. Néhány kör után a friss gumi radikálisan megváltozik. A kisebb futófelület könnyebben túlmelegszik, az autó alulkormányzott lesz, és megjelenik a szemcsésedés. Ez sokkal idegesebb stílust kényszerít a versenyzőre. Azok, akiknek tiszta, pontos stílusuk van, nehezen alkalmazkodnak ehhez.”

Trulli már holnap váltana

Trulli már holnap váltana


Trulli szerint az előzések hiánya is elsősorban a gumik bűne, de a verseny alatti tankolás eltörlése sem lenne rossz, az olasz a kipörgésgátló betiltásának viszont nem tud maradéktalanul örülni a mostani gumik mellett.

“Az, hogy kevés az előzés az F1-ben, a gumik miatt van. Még jobb lenne, ha a tankolást is betiltanák, mert a 200 kilónyi üzemanyaggal feltöltött autó irányítása kiválóan elkülönítené a jó versenyzőket a rosszaktól.”

“A kipörgésgátló betiltása most talán még ront is a helyzeten, még jobban koptatja a mostani gumikat, jó lenne, ha visszahoznák a slickeket. Nem lehetne 2009-nél korábban megtenni?” – tette fel a költői kérdést a toyotás versenyző.