A Forma-1 sztárjainak pályafutását – a többi hírességhez hasonlóan – általában addig övezi kiemelt figyelem, amíg a munkájukat végzik, azaz a pályán körözgetnek. De mihez is kezd egy bajnok, miután visszavonul? Vannak, akikről később is hallunk, vannak, akik eltűnnek, és néha csak egy-egy nyúlfarknyi hír erejéig bukkan fel a nevük. Damon Hill, Niki Lauda vagy épp Nelson Piquet mit csinálhat ma?

A Forma-1 valaha volt legnagyobb sztárja, Michael Schumacher alig egy éve vonult vissza – bár kedden és tegnap úgy ült vissza az autóba, mintha mi sem történt volna -, ezért róla sokat hallottunk. A német az elmúlt időszakot főképp utazgatással töltötte, Floridától Horvátországig mindenfelé nyaralt.

De most tényleg hova tűnt?

Nem iszik, nem vezet

Häkkinen nem iszik és már nem is vezet

Häkkinen nem iszik és már nem is vezet


Legnagyobb riválisáról, a finn Mika Häkkinenről már kevesebbet hallottunk. 1998 és 1999 világbajnoka 2001 végén távozott a száguldó cirkuszból, azonban a versenyzésről nem tudott lemondani. A finn bajnok két év pihenő után 2005-ben a Mercedesszel a Német Túraautó-bajnokságban indult, ahol az idei – egyben legsikeresebb – szezonjáig küzdött. Häkkinen emellett a McLaren-Mercedesnél is tesztelt egy évvel ezelőtt, és az egyik szponzor, a Johnnie Walker ittas vezetés elleni kampányának arcaként szerepelt, a Magyar Nagydíj alkalmával Budapesten is igazoltatott.

Häkkinen Monte-Carlóban él feleségével, Erjával és két gyermekével, de emellett Franciaországban és hazájában, Finnországban is van háza.

Niki, a fapados

Nikivel repülni öröm

Nikivel repülni öröm


A Repülő Finn mellett mások sem tudtak az autóversenyzés bűvköréből kiszabadulni. Az osztrák Niki Lauda például vissza is tért, hogy egy harmadik bajnoki címet is begyűjtsön 1984-ben. A Forma-1 utáni életre azonban már a hetvenes évek vége óta készült, 1979-ben saját légitársaságot alapított. A Lauda Air sikeresnek is bizonyult, annyira, hogy az ex-bajnok haszonnal is adott tovább rajta 1999-ben, csak azért, hogy 2005-ben újrakezdje, ezúttal a nagyon eredeti Niki név alatt.

Lauda végig a Forma-1 közelében maradt, 2001-től a szintén háromszoros bajnok, Jackie Stewart csapatának irányítását vette át. Az osztrák veterán két évig vezette a Jaguar csapatot, azóta pedig a német RTL szakkommentátora.

Háromszoros félkegyelmű?

Ha már említettük a skót bajnokot, beszéljünk róla is. Egy 1966-os balesete után Stewart elévülhetetlen érdemeket szerzett a sport biztonságosabbá tételében. A 70-es és 80-as években különböző tévécsatornáknál dolgozott szakkommentátorként, 1997-től pedig fiával együtt igazgatta a már korábban említett, saját nevét viselő F1-es csapatot. Sir Jackie a csapatfőnökösködés után is a Forma-1 közelében maradt, a mai napig véleményezi a történéseket, állandó kritikáival sikerült elérnie, hogy a felbosszantott FIA-elnök nemrég bohócruhás félkegyelműnek bélyegezze.

A Professzor

Prostnak jobban ment a versenyzés

Prostnak jobban ment a versenyzés


Lauda és Stewart mellett a francia Alain Prost is saját csapatot vezetett, de ahogy kollégái, ő sem járt igazi sikerrel: a négyszeres bajnok 1998 és 2002 között a Prost Grand Prix-val győzelmek helyett csak 30 millió dolláros tartozást tudott gyűjteni és az idény végén csődöt is jelentett.

A Professzor a csapat bukása után is a versenyzésnél maradt, részt vett biciklis és az Andros néven futó jeges autóversenyeken is.


A golfpálya oroszlánja

Prost kortársa, Nigel Mansell is a versenypályák rabja maradt: 1992-es bajnoki címe után 40 éves korában az év újoncaként 93-ban CART-bajnok lett, majd két felemás évadra az F1-be is visszatért. Ezután túraautó-bajnokságokban is részt vett, ahogy a Grand Prix Masters sorozatban is szerepelt az elmúlt három évben. A brit oroszlán egyébként egy Woodbury Manor nevű golfklub tulajdonosa és két fia autóversenyzői karrierjét is egyengeti.

A rocker

Világbajnokból zenész és maszkos sofőr lett

Világbajnokból zenész és maszkos sofőr lett


A britek utolsó világbajnoka, Damon Hill – aki 1997-es Magyar Nagydíjon Arrowsával “hovátűnt” – ugyancsak nem szabadult az autózástól. Az 1996-os bajnok nagyrabecsült kollégáinknál, az F1Racingnél működött közre szakértőként, de több alkalommal televíziós kommentátorként is dolgozott. Állítólag a nagy sikerű Top Gear autós műsor “The Stig” álnevű rejtélyes tesztpilótája is ő, bár ezt sosem erősítette meg. Hill a brit autóversenyzők klubjának elnöke is 2006 óta, amely poszton a már korábban említett Jackie Stewartot váltotta.

A Sex, Hitler and Hormones punkzenekar egykori gitárosa Forma-1-es karrierje alatt és azt követően sem mondott le a rock and rollról, Hill zenélt már együtt a Jordan-főnök Eddie Jordannel és az ex-Beatle George Harrisonnal is, de a Def Leppard egyik albumán is vendégszerepelt.

Az örök playboy

Irvine milliomos aranyifjú és ingatlancápa

Irvine milliomos aranyifjú és ingatlancápa


Michael Schumacher egykori csapattársa, Eddie Irvine sosem volt egy hétköznapi figura – és világbajnok sem -, de playboyként mindenképp sikert aratott. Az ír versenyző Jaguartól való visszavonulása után bulizásáról híresült el, 2006-ban még a lejárt szavatosságú mellkirálynővel, Pamela Andersonnal is összejött egy időre. Eddie emellett hazájának egyik leggazdagabb embere, egy tavalyi lista szerint világszerte birtokolt ingatlanjaival Észak-Írország ötödik legtehetősebb polgára.

Fegyverek és tehenek

Scheckter - puskáktól a disznókig

Scheckter – puskáktól a disznókig


A Ferrari Michael Schumacher előtti utolsó bajnoka, Jody Schekter azok közé tartozik, akik visszavonulásuk után teljesen más irányba indultak. Az 1979-es bajnok a Forma-1 után egy fegyveres kiképzőrendszereket gyártó céget alapított és működtetett sikerrel, majd ezt néhány évvel ezelőtt a biokertészkedésre cserélte. Biogazdasága Nagy-Britannia legnagyobbjai közé tartozik, és ez a tevékenysége az, amely negyedszázad után végül újra az F1 közelébe vitte: a Honda idei Föld-koncepciójának keretében Scheckter lett a csapat hivatalos élelmiszerszállítója.

KRESZ-vizsga három bajnoki címmel

A brazil Nelson Piquet  nemrég érdekes apropón került  a hírekbe: a  háromszoros  bajnok  azzal keltett  feltűnést, hogy  sokszoros közlekedési szabálysértései miatt  56 éves fejjel újra vizsgáznia kellett a jogosítványáért. Ciki.

Élet a Mindardi után: Minardi!

Hogy a magyar vonatkozást se hagyjuk ki, említsük meg mindenki Zsoltiját is! Baumgartner 2004-ben a Minardinál eltöltött szezonja után is korábbi főnökével, az ausztrál Paul Stoddarttal maradt, jelenleg a champcar-os Minardi Team USA-nál tesztpilóta, emellett a mai napig vezeti a volt F1-es  csapat kétüléses autóját különböző bemutatókon.