A Motorsport Világtanács tegnapi ülése után nyilvánosságra hozta a Forma-1 jövőjét illető elképzeléseit. A fő szempontok a takarékosság és a környezetkímélés. Kapaszkodjunk, érdekes dolgok következnek!

A Forma-1-esek motorjait 2011-re egészen kicsikre csökkentenék, az autók a tervek szerint 1,3-1,5-ös négyhengeres erőforrásokkal mennének a pályára. A fordulatszámot azonban nem korlátoznák, mint ma, és a turbófeltöltés is a lehetőségek közé kerülhet, újra.

A motorból, és főképp a fékekből a lassítások során jelentős mennyiségű energiát nyernének vissza, amit aztán az autók a gyorsításoknál használhatnának fel.

Az aerodinamika terén is fordítanak, a mozgó alkatrészek szabályosak lehetnek majd, ezzel a légellenállás mintegy 50 százalékkal csökkenhet. Cserébe azonban 40 százalékkal csökkentik a teljesítményt, hogy a sebesség ne nőjön az egekig. Az utóbbi években szinte lehetetlenné vált előzések visszahozására a mostani érték felére csökkentenék a leszorítóerőt, sőt az előzést automatikusan segítő légterelő rendszert is bevezethetnek majd.

V12, V10, V8, végül csak V4...

V12, V10, V8, végül csak V4…


Egységes, standardizált alkatrészek válthatnák fel a most burjánzó, egzotikusabbnál egzotikusabb légterelő elemeket. A padlólemez is uniformizált lehetne.  

A versenyen felhasználható üzemanyag mennyiségét korlátoznák, nagyjából a mai érték felére – ezzel is a minél nagyobb hatékonyságot ösztönözve. Az üzemanyagot legalább részben bioforrásokból állítanák elő, ezzel csökkentve a károsanyag-kibocsátást.

Az egyéb költségek csökkentésére a következő elképzelések vannak: az alkatrészek és az összeszerelés egységesítése, az alkatrészek kötelező élettartamának növelése, a felhasznált anyagok szabályozása, a csapatok létszámának és munkaidejének korlátozása és a különböző létesítmények – például a szélcsatornák – működtetésének korlátozása.