Csak kicsit lenne gyorsabb!

Gajdán Miklós vezette az i-Roadot

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.11.22. 18.00

Félig motor, félig autó, és teljesen jól használható a Toyota i-Road. Kevesen vezethették a japánok mikro-törpeautóját, de Gajdán Miki kollégánk köztük volt.

Vannak, akik úgy gondolják, és ezek közé tartozik a Toyota is, hogy a városi közlekedési gondokat egy olyan járművel lehetne legjobban áthidalni, amely egyesíti a robogók és az autók jó tulajdonságait. Alig foglal helyet, mozgékony, ugyanakkor véd az időjárás viszontagságai ellen. Ja, és ami egy városban korántsem közömbös, a környezetet sem szennyezi. 

A Toyota ezekből a követelményekből rakta össze az i-Roadot, amely annyiban robogószerű, hogy feleannyi helyet sem foglal, mint egy autó, keskenyebb egy nagy motorkerékpárnál, vagyis elférhet az autósorok között. Annyiban viszont autó, hogy három kereke van, ezért álló helyzetben nem kell megtartani – megáll a lábán. Kormánykereke, teteje, sőt ajtaja is van, így tökéletes védelmet nyújt az eső és a szél ellen. A környezetvédelemnek pedig azzal áldoz, hogy a hajtása elektromos, így kipufogógáz nem távozik belőle. 

Ugye milyen jól dől? Itt nem én vezetem, de remélem, hogy amikor én fordultam, az is így nézett ki belülről. Egyáltalán nem félelmetes - igaz, és korábban sokat motoroztam

Az ajtó ugyanúgy műanyag, mint a tető, ezért nem olyan merev, mint egy autóajtó, nyeklik egy kicsit. Becsukáskor is úgy érzi az ember, hogy érdemes ellenőrizni, hogy tényleg becsukódott-e. De bent, a vékony, műanyaghabból formált ülésben helyet foglalva már egészen autószerű az élmény. Már csak azért is, mert ugyanúgy be kell csatolni a biztonsági övet, mint egy autóban. 
Előttünk egy kormány, a padlón két pedál, egy a gáznak, egy a féknek. Sebességváltó-kar nincs, nyomógombokkal lehet választani az üres, az előremenet, a hátramenet és a parkolóállás között. Próba-i-Roadunkban kulcs helyett egy forgókapcsolóval lehetett készenléti állapotba hozni a hajtásrendszert. 
A folytatás is autós. Mint egy automata autóban, megnyomjuk a D gombot, utána rá a lábat a gázra, és már indulhat is a móka. A gyorsulás nem túl frenetikus, de Európában az i-Roadot mopedautóként akarják homologizáltatni, ezért a legnagyobb sebessége is csak 45 km/h. Ezt pedig kőkeményen betartja, még lejtőn sem megy többet! 

LCD műszerfal, csak a legfontosabb adatokkal

Az igazi izgalom kanyarban jön, ugyanis a Toyotánál annyira az autószerű vezethetőségre hajtottak, hogy az i-Roadot nem kell kanyarban bedönteni. 
Bedől magától! Méghozzá nem is akárhogy! 
A bedöntő rendszer működése egyébként egyszerű. ABS szenzorokkal mérik a sebességet, és mérik a kormányelfordítási szöget. A kettőből egy számítógép kiszámolja a szükséges szöget, és az egyik kerék süllyesztésével és a másik kiemelésével pontosan be is állítja. Ellenőrzésre egy oldalgyorsulás-mérő jelét is felhasználják, nehogy a vezető túlzásba essen. 

Van kormánykerék, biztonsági öv, fékpedál, gázpedál. Olyan, mint egy hosszában kettévágott autó, aminek a vezető oldali fele maradt meg. Ja, és persze kapott egy plusz kereket

A túlkapásoktól a teljesítmény csökkentésével óv meg az i-Road, és egyúttal berregő hangot is hallani figyelmeztetésül. Próbáltam megtréfálni a rendszert azzal, hogy egyenesben jól megeresztettem, aztán alácsavartam a kormányt, de nem hagyta magát átverni. 
Az óvatosságra azonban azért is szükség van, mert nem az első kerekek a kormányozottak, mint általában, és mint a hasonló elrendezésű robogóknál (például Piaggio MP3), hanem az egyetlen hátsó kerék! 
Cserébe az elsőkre hárul a hajtás és a fékezés nagyjának feladata. Az előbbit két elektromotorral (minden kerékben egy), az utóbbit két jókora tárcsafékkel oldották meg. Nincs is gond a lassulással, pedig az i-Road nem könnyű, a saját tömege 300 kg. Igaz, ez nem is olyan sok, de ennek az oka az, hogy az akkumulátora sem túl nagy. 

Egészen autószerűen működik! nagy élmény volt az együtt töltött három perc (ennyi volt a keret)

Nem árulták el a pontos áramtároló képességét, csak azt, hogy a Japánban szokásos 100 voltos feszültségről, 10 amper áramfelvétel mellett 3 óra alatt lehet feltölteni. Ez 3 kWh-nak felel meg, valahol ekörül lehet az akkumulátor kapacitása. Még az is lehet, hogy egyenesen a Prius plug-in hibridé van benne, mert az körülbelül ekkora. 
A lényeg a lényeg, egy töltéssel 40 kilométert tehet meg az i-Road, ami a Toyota szakemberei szerint városi használatra elegendő. 
Próbautunk talán legérdekesebb tapasztalata, hogy az i-Road egyáltalán nem igényel motoros tapasztalatokat, valóban úgy vezethető mint egy autó. 

Nyomógombbal lehet választani az üres, az előremenet és a hátramenet között

Eltérést az jelenthet, hogy ha szűken is, de elfér a sorok között. No meg a tolatás furcsa vele, de az előremenet egészen autószerű. Valószínűleg nálunk is lenne létjogosultsága, főleg, ha egy kicsit gyorsabb lenne. Csakhogy a legfontosabb adatról, az árról, mélyen hallgatnak a japánok. 
Előbb-utóbb azért csak megtörik a csendet, mert azt ígérik, hogy valóban forgalmazni szeretnék Európában is jópofa háromkerekűjüket. 

Nem véletlenül hívják i-Roadnak és fehér. persze, hogy az i termékek sikerét szeretné meglovagolni. USP csatlakozó mindenesetre van benne

Kommentek

  • Kanyaró Malvin

    Nálunk sokan nem értenék meg, mert bármennyibe kerül, annyiból ő überfasza BMW-t vesz a murván, de nagyon érdekes jármű. Ha gyorsabb lesz, én nagyon várom. Mert robogózás alapján a 45 életveszélyesen kevés közlekedni.

Átnevezték az összes budapesti metrómegállót

Az anagrammavonatról nincs leszállás.

F1: Kiderült, miért volt kavarás Hamilton öccsével

Lewis Hamilton sok kritikát kapott amiatt, hogy nem ment el az Autosport Awards díjátadóra. Itt az oka.

A Ferrari nem ad el több Forma-1-es autót

A Ferrari a 2014-es modellévtől már nem adja el régi Forma-1-es autóit a veteránprogramjában.

Használt Audi, kegyetlenül őszintén eladó

“Vidd el mert hányingerem van tőle ha meglátom!”

Elektromos buszokkal járhatnak iskolába a gyerekek

Egy kanadai cégnek köszönhetően immáron a gyereknek sem kell füstokádó buszokon utazni.

Kisiklott egy vonat, 120 BMW ment a levesbe

Az összes autó totálkárosra tört, markolóval szedték őket össze.

Mazda3: nem csak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: A miniszter sem tudott az új Francia Nagydíjról

Hétfőn hivatalossá vált, hogy 2018-ban visszatér a versenynaptárba a Francia Nagydíj. Még a sportminiszter sem tudott a dologról.

Ingyen tankolás bevásárlás mellé: itt teheted meg

Két fővárosi áruházánál épített ki elektromosautó-töltőállomást a Lidl.

F1: A Red Bull kitart szuperautós partnere mellett

Jól működik az Aston Martin és a Red Bull együttműködése, erre tekintettel gyorsan meg is hosszabbították a felek.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.