Csak kicsit lenne gyorsabb!

Gajdán Miklós vezette az i-Roadot

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.11.22. 18.00

Félig motor, félig autó, és teljesen jól használható a Toyota i-Road. Kevesen vezethették a japánok mikro-törpeautóját, de Gajdán Miki kollégánk köztük volt.

Vannak, akik úgy gondolják, és ezek közé tartozik a Toyota is, hogy a városi közlekedési gondokat egy olyan járművel lehetne legjobban áthidalni, amely egyesíti a robogók és az autók jó tulajdonságait. Alig foglal helyet, mozgékony, ugyanakkor véd az időjárás viszontagságai ellen. Ja, és ami egy városban korántsem közömbös, a környezetet sem szennyezi. 

A Toyota ezekből a követelményekből rakta össze az i-Roadot, amely annyiban robogószerű, hogy feleannyi helyet sem foglal, mint egy autó, keskenyebb egy nagy motorkerékpárnál, vagyis elférhet az autósorok között. Annyiban viszont autó, hogy három kereke van, ezért álló helyzetben nem kell megtartani – megáll a lábán. Kormánykereke, teteje, sőt ajtaja is van, így tökéletes védelmet nyújt az eső és a szél ellen. A környezetvédelemnek pedig azzal áldoz, hogy a hajtása elektromos, így kipufogógáz nem távozik belőle. 

Ugye milyen jól dől? Itt nem én vezetem, de remélem, hogy amikor én fordultam, az is így nézett ki belülről. Egyáltalán nem félelmetes - igaz, és korábban sokat motoroztam

Az ajtó ugyanúgy műanyag, mint a tető, ezért nem olyan merev, mint egy autóajtó, nyeklik egy kicsit. Becsukáskor is úgy érzi az ember, hogy érdemes ellenőrizni, hogy tényleg becsukódott-e. De bent, a vékony, műanyaghabból formált ülésben helyet foglalva már egészen autószerű az élmény. Már csak azért is, mert ugyanúgy be kell csatolni a biztonsági övet, mint egy autóban. 
Előttünk egy kormány, a padlón két pedál, egy a gáznak, egy a féknek. Sebességváltó-kar nincs, nyomógombokkal lehet választani az üres, az előremenet, a hátramenet és a parkolóállás között. Próba-i-Roadunkban kulcs helyett egy forgókapcsolóval lehetett készenléti állapotba hozni a hajtásrendszert. 
A folytatás is autós. Mint egy automata autóban, megnyomjuk a D gombot, utána rá a lábat a gázra, és már indulhat is a móka. A gyorsulás nem túl frenetikus, de Európában az i-Roadot mopedautóként akarják homologizáltatni, ezért a legnagyobb sebessége is csak 45 km/h. Ezt pedig kőkeményen betartja, még lejtőn sem megy többet! 

LCD műszerfal, csak a legfontosabb adatokkal

Az igazi izgalom kanyarban jön, ugyanis a Toyotánál annyira az autószerű vezethetőségre hajtottak, hogy az i-Roadot nem kell kanyarban bedönteni. 
Bedől magától! Méghozzá nem is akárhogy! 
A bedöntő rendszer működése egyébként egyszerű. ABS szenzorokkal mérik a sebességet, és mérik a kormányelfordítási szöget. A kettőből egy számítógép kiszámolja a szükséges szöget, és az egyik kerék süllyesztésével és a másik kiemelésével pontosan be is állítja. Ellenőrzésre egy oldalgyorsulás-mérő jelét is felhasználják, nehogy a vezető túlzásba essen. 

Van kormánykerék, biztonsági öv, fékpedál, gázpedál. Olyan, mint egy hosszában kettévágott autó, aminek a vezető oldali fele maradt meg. Ja, és persze kapott egy plusz kereket

A túlkapásoktól a teljesítmény csökkentésével óv meg az i-Road, és egyúttal berregő hangot is hallani figyelmeztetésül. Próbáltam megtréfálni a rendszert azzal, hogy egyenesben jól megeresztettem, aztán alácsavartam a kormányt, de nem hagyta magát átverni. 
Az óvatosságra azonban azért is szükség van, mert nem az első kerekek a kormányozottak, mint általában, és mint a hasonló elrendezésű robogóknál (például Piaggio MP3), hanem az egyetlen hátsó kerék! 
Cserébe az elsőkre hárul a hajtás és a fékezés nagyjának feladata. Az előbbit két elektromotorral (minden kerékben egy), az utóbbit két jókora tárcsafékkel oldották meg. Nincs is gond a lassulással, pedig az i-Road nem könnyű, a saját tömege 300 kg. Igaz, ez nem is olyan sok, de ennek az oka az, hogy az akkumulátora sem túl nagy. 

Egészen autószerűen működik! nagy élmény volt az együtt töltött három perc (ennyi volt a keret)

Nem árulták el a pontos áramtároló képességét, csak azt, hogy a Japánban szokásos 100 voltos feszültségről, 10 amper áramfelvétel mellett 3 óra alatt lehet feltölteni. Ez 3 kWh-nak felel meg, valahol ekörül lehet az akkumulátor kapacitása. Még az is lehet, hogy egyenesen a Prius plug-in hibridé van benne, mert az körülbelül ekkora. 
A lényeg a lényeg, egy töltéssel 40 kilométert tehet meg az i-Road, ami a Toyota szakemberei szerint városi használatra elegendő. 
Próbautunk talán legérdekesebb tapasztalata, hogy az i-Road egyáltalán nem igényel motoros tapasztalatokat, valóban úgy vezethető mint egy autó. 

Nyomógombbal lehet választani az üres, az előremenet és a hátramenet között

Eltérést az jelenthet, hogy ha szűken is, de elfér a sorok között. No meg a tolatás furcsa vele, de az előremenet egészen autószerű. Valószínűleg nálunk is lenne létjogosultsága, főleg, ha egy kicsit gyorsabb lenne. Csakhogy a legfontosabb adatról, az árról, mélyen hallgatnak a japánok. 
Előbb-utóbb azért csak megtörik a csendet, mert azt ígérik, hogy valóban forgalmazni szeretnék Európában is jópofa háromkerekűjüket. 

Nem véletlenül hívják i-Roadnak és fehér. persze, hogy az i termékek sikerét szeretné meglovagolni. USP csatlakozó mindenesetre van benne

Kommentek

  • Kanyaró Malvin

    Nálunk sokan nem értenék meg, mert bármennyibe kerül, annyiból ő überfasza BMW-t vesz a murván, de nagyon érdekes jármű. Ha gyorsabb lesz, én nagyon várom. Mert robogózás alapján a 45 életveszélyesen kevés közlekedni.

A legszebb a legjobb is: átadták a Világ Év Autója díjakat

Miután a hét elején kihirdették a World Car of the Year verseny döntőseit, megtörtént a végső szavazás: a Jaguar F-Pace kettős győzelmet ünnepelhet.

Megvannak a Világ Év Autója verseny döntősei

Minden kategóriában három-három modellre szűkítették a World Car of the Year díj döntőseinek számát. Most szerdán kihirdetik a végső győzteseket.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger Forma-4-es balesete a Donington Parkban.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.