Tokióból jelentjük: Egymással beszélő autók jönnek

Szerző: Gajdán Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.11.20. 11.00

Egy csütörtökig még titokban tartandó bemutató mellet a Tokiói Autószalon keddi napjának másik fontos eseménye a Toyota CACC nevű rendszerének elméleti és gyakorlati bemutatása volt, ami az adaptív távolságtartó rendszerek legújabb generációjának tekinthető.

Gajdán Miklós kollégánk ezekben a napokban Japánból, a Tokiói Autószalonról küldi az anyagokat. Ez itt az elmúlt nap históriája:
Tegnap a Toyota CACC nevű rendszerének elméleti és gyakorlati bemutatása történt, ami az adaptív távolságtartó rendszerek legújabb generációjának tekinthető.A mozaikszóban az ACC a korábbi, hasonló rendszerekhez hasonlóan az adaptive cruise control, vagyis adaptív sebességtartó rendszer (azaz: tempomat) rövidítése, az újdonság a C betű az elején, ami a Cooperative, vagyis a kooperáló, együttműködő szó rövidítése.

A belső képen egész jól látszik, hogy a gyári sofőr nem fogja a kormányt, ami körülbelül annyira van elfordulva, ahogy a kanyar íve megköveteli. Azt sajnos el kell hinni, mert nem látszik - de ha kell, megesküszöm rá -, hogy semmilyen pedált nem nyomott a lábával közben.

Tokióból jelentjük: Egymással beszélő autók jönnek 1
Gajdán Miklós


Gajdán Miklós, társlapunk, az autóMAGAZIN szerzője a Car of the Year, vagyis az Év Autója szervezet két magyar tagjának egyike. Egy ötvennyolcad részben ő dönti el évről évre, hogy melyik kocsi lesz az Év Autója. 

Nem csoda, hogy az autógyártók tenyerükön hordozzák. Elviszik prototípusokat vezetni, hipermodern gyárakat nézni, nem egyszer hónapokkal a premier előtt már odaadják neki legújabb modelljük kulcsát.

Az autós újságírókból álló nemzetközi bizottság magyar tagja a Vezess.hu-n osztja meg élményeit a magyar netezőkkel még szigorúan titkos autókról, új technikákról, utazásairól, autós kalandjairól.

Az újdonság éppen ez: a CACC nem úgy működik, mint az eddigi ACC-k, vagyis nem szükséges neki megmérnie az előtte haladó autó sebesség-változását, hogy abból kiszámolja, mit kell tennie a tempomatnak a mi autónkkal (fékezni, vagy gyorsítani), hanem az előttünk haladó autó folyamatosan közli a sebességét a mienkkel. Így ha ő változtat, a mienk rendszere is változtat. Ez aztán az együttműködés! Sajnos a CACC más adatot még nem oszt meg a mögöttes forgalommal, például azt, hogy az elöl haladó autó egy kicsit megcsúszott egy jégfolton, de egyelőre nem is feladata. 

Csak a matrica árulja el a különleges tudású Lexust

Nagyobb gond, hogy az autó-autó közötti kommunikációnak még nincs nemzetközileg elfogadott protokollja – külön fejleszt Európa, Japán és az USA. Ez azt jelenti, hogy a különböző helyeken fejlesztett autók nem képesek egymással kapcsolatba lépni. Egy újabb terület a fogyasztásmérés mellett, ahol ideje lenne világszabványt kidolgozni.
A rendszer előnye a gyorsabb reakció, és még némi üzemanyagot is megtakaríthat. Ha például mi nagyobb sebességet állítottunk be a tempomatunkon, mint amivel haladunk, és az előttünk haladó autó gyorsítani kezd, akkor az eddigi adaptív rendszerek a késésük miatt csak nagyobb gázadással tudtak felzárkózni. Legalábbis ahhoz képest, amekkorára a CACC-vel szükség van.

A felfordított szelepekre, vagy trombitákra emlékeztető épületcsoportban tartják immár másodszor a motorshow-t.

A CACC-t azonban nem önmagában mutatták be, hanem egy olyan sávtartó rendszerrel együtt, amely a forgalmi sáv szélét jelző vonalat kamerával ellenőrizve a sáv közepén tartja az autót – méghozzá aktívan, azaz az autó maga kormányozza önmagát, ha kell! Az általam próbált korábbi rendszerek csak akkor avatkoztak be, ha a kerék már elérte a vonalat, így ha egyenesben magára hagytam a rendszert (csak finoman, alig érintve fogtam a kormányt, mert a fogáshoz ragaszkodik a rendszer, különben kikapcsol), akkor az úttest szélét jelző vonal és a záróvonal között cikkcakkban ment az autó.

A dobozban lévő szendvics az ebédünk volt, amit a buszban ülve költöttünk el. Ezt a megoldást gyakran alkalmazzák, mert időtakarékos.

A toyotások azzal tették látványosabbá a mutatványukat, hogy a bemutató idejére a gyári tesztpilótának nem kellett fognia a kormányt! Így azt láthattuk, hogy a Lexus GS próbaautónk percekig úgy ment végig az időnként kanyarokkal is tűzdelt útvonalon, hogy a vezető sem a pedálokhoz, sem a kormányhoz nem ért hozzá! Ha kanyar jött, a sávtartó rendszer finoman bekormányozta az autót. Ha lassítani kellett, a CACC visszavett a sebességből, vagy meg is állította a GS-t (lámpánál), ha pedig meglódult a sor, szépen felvette a nagyobb tempót. Látványos volt!

Kommentek

  • hova

    Üdvözlet Gajdán úrnak,szívesen lennék még most is Japánban,mert ezer meglepetést tartalmaz, főleg a mikroelektronika terén.Magam egy játékgyárban és egy kézilőfegyver gyárban jártam:szóval elképesztő,milyen magas fokon művelik-én azonban nem mesélhetek erről. A rendszer, amiről Gajdán úr ír, már régóta a szigetország egyik / a sokszáz/ dédelgetett picigyermeke, de rengetek technikai és taktikai összetevője van,kezdve attól,hogy Ázsia, Európa, Amerika-szóval bonyolult. De a rendszer itt ebben az autóban is tökéletes, ültessük át ezt a gondolatot pl. a fegyverekre és máris borzong a hátunk.Szóval az autóban biztonságos,takarékos/ lehet ebédelni a pilótának /. És persze a vendéglátásról ne is beszéljünk, mert ahhoz a Japánok-ahhoz is!- nagyon értenek.

A legszebb a legjobb is: átadták a Világ Év Autója díjakat

Miután a hét elején kihirdették a World Car of the Year verseny döntőseit, megtörtént a végső szavazás: a Jaguar F-Pace kettős győzelmet ünnepelhet.

Megvannak a Világ Év Autója verseny döntősei

Minden kategóriában három-három modellre szűkítették a World Car of the Year díj döntőseinek számát. Most szerdán kihirdetik a végső győzteseket.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

A Toyota felszámolja a közlekedési dugókat

Sikerrel zárult a Toyota Mobilitási Alapítvány (TMF) thaiföldi projektje, amelynek elsődleges célja a hatmilliós Bangkok utcáin gyakran tapasztalható közlekedési dugók enyhítése volt.

F1: Mégsem nyúlnak a DRS-zónákhoz

Bár az előzések száma jelentősen csökkent a Forma-1-ben 2016-hoz képest, a Nemzetközi Automobil Szövetség úgy döntött, nem módosít a DRS-zónákon.

Kereszteződésben ennél zseniálisabb dolgot még nem láttunk

Nem tudsz kihajtani a keresztező forgalom miatt, és senki nem enged ki? Van egy megoldás!

Na, hány km új autópálya épül 100 milliárdból?

Az M4 Berettyóújfalu és Nagykereki közti szakaszának első üzeméhez hasonlóan a másodikat is a Duna Aszfalt és a Hódút építheti meg, ezúttal az A-Híd Zrt.-vel együtt.

F1: Napokon belül bejelenthetik a Sauber-Hondát

Ahogy közeleg a határidő, egyre erősebbek a Saubert a Hondával összekapcsoló hírek. Jövőre már két csapatnak szállíthat a japán gyártó.

Fontos változásokra készülhetnek az autósok

Változnak a műszaki vizsgát érintő szabályok és a jogosítvánnyal kapcsolatos rendelkezések.

SMS-ben rúgta ki munkásait az államosított gyár

Miután a General Motors venezuelai üzemére rátette a kezét a helyi kormány, a cég írásos üzenetben közölte alkalmazottaival: átutalták a végkielégítésüket, vehetik a kalapjukat.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Sosem látott fotókon az oroszok új tankja

Nézz be az orszok legújabb tankjának fülkéjébe, ezeket a fotókat még nem sokan látták, néhány napja kerültek fel a netre.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.