Tokióból jelentjük: Egymással beszélő autók jönnek

Szerző: Gajdán Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.11.20. 11.00

Egy csütörtökig még titokban tartandó bemutató mellet a Tokiói Autószalon keddi napjának másik fontos eseménye a Toyota CACC nevű rendszerének elméleti és gyakorlati bemutatása volt, ami az adaptív távolságtartó rendszerek legújabb generációjának tekinthető.

Gajdán Miklós kollégánk ezekben a napokban Japánból, a Tokiói Autószalonról küldi az anyagokat. Ez itt az elmúlt nap históriája:
Tegnap a Toyota CACC nevű rendszerének elméleti és gyakorlati bemutatása történt, ami az adaptív távolságtartó rendszerek legújabb generációjának tekinthető.A mozaikszóban az ACC a korábbi, hasonló rendszerekhez hasonlóan az adaptive cruise control, vagyis adaptív sebességtartó rendszer (azaz: tempomat) rövidítése, az újdonság a C betű az elején, ami a Cooperative, vagyis a kooperáló, együttműködő szó rövidítése.

A belső képen egész jól látszik, hogy a gyári sofőr nem fogja a kormányt, ami körülbelül annyira van elfordulva, ahogy a kanyar íve megköveteli. Azt sajnos el kell hinni, mert nem látszik - de ha kell, megesküszöm rá -, hogy semmilyen pedált nem nyomott a lábával közben.

Tokióból jelentjük: Egymással beszélő autók jönnek 1
Gajdán Miklós


Gajdán Miklós, társlapunk, az autóMAGAZIN szerzője a Car of the Year, vagyis az Év Autója szervezet két magyar tagjának egyike. Egy ötvennyolcad részben ő dönti el évről évre, hogy melyik kocsi lesz az Év Autója. 

Nem csoda, hogy az autógyártók tenyerükön hordozzák. Elviszik prototípusokat vezetni, hipermodern gyárakat nézni, nem egyszer hónapokkal a premier előtt már odaadják neki legújabb modelljük kulcsát.

Az autós újságírókból álló nemzetközi bizottság magyar tagja a Vezess.hu-n osztja meg élményeit a magyar netezőkkel még szigorúan titkos autókról, új technikákról, utazásairól, autós kalandjairól.

Az újdonság éppen ez: a CACC nem úgy működik, mint az eddigi ACC-k, vagyis nem szükséges neki megmérnie az előtte haladó autó sebesség-változását, hogy abból kiszámolja, mit kell tennie a tempomatnak a mi autónkkal (fékezni, vagy gyorsítani), hanem az előttünk haladó autó folyamatosan közli a sebességét a mienkkel. Így ha ő változtat, a mienk rendszere is változtat. Ez aztán az együttműködés! Sajnos a CACC más adatot még nem oszt meg a mögöttes forgalommal, például azt, hogy az elöl haladó autó egy kicsit megcsúszott egy jégfolton, de egyelőre nem is feladata. 

Csak a matrica árulja el a különleges tudású Lexust

Nagyobb gond, hogy az autó-autó közötti kommunikációnak még nincs nemzetközileg elfogadott protokollja – külön fejleszt Európa, Japán és az USA. Ez azt jelenti, hogy a különböző helyeken fejlesztett autók nem képesek egymással kapcsolatba lépni. Egy újabb terület a fogyasztásmérés mellett, ahol ideje lenne világszabványt kidolgozni.
A rendszer előnye a gyorsabb reakció, és még némi üzemanyagot is megtakaríthat. Ha például mi nagyobb sebességet állítottunk be a tempomatunkon, mint amivel haladunk, és az előttünk haladó autó gyorsítani kezd, akkor az eddigi adaptív rendszerek a késésük miatt csak nagyobb gázadással tudtak felzárkózni. Legalábbis ahhoz képest, amekkorára a CACC-vel szükség van.

A felfordított szelepekre, vagy trombitákra emlékeztető épületcsoportban tartják immár másodszor a motorshow-t.

A CACC-t azonban nem önmagában mutatták be, hanem egy olyan sávtartó rendszerrel együtt, amely a forgalmi sáv szélét jelző vonalat kamerával ellenőrizve a sáv közepén tartja az autót – méghozzá aktívan, azaz az autó maga kormányozza önmagát, ha kell! Az általam próbált korábbi rendszerek csak akkor avatkoztak be, ha a kerék már elérte a vonalat, így ha egyenesben magára hagytam a rendszert (csak finoman, alig érintve fogtam a kormányt, mert a fogáshoz ragaszkodik a rendszer, különben kikapcsol), akkor az úttest szélét jelző vonal és a záróvonal között cikkcakkban ment az autó.

A dobozban lévő szendvics az ebédünk volt, amit a buszban ülve költöttünk el. Ezt a megoldást gyakran alkalmazzák, mert időtakarékos.

A toyotások azzal tették látványosabbá a mutatványukat, hogy a bemutató idejére a gyári tesztpilótának nem kellett fognia a kormányt! Így azt láthattuk, hogy a Lexus GS próbaautónk percekig úgy ment végig az időnként kanyarokkal is tűzdelt útvonalon, hogy a vezető sem a pedálokhoz, sem a kormányhoz nem ért hozzá! Ha kanyar jött, a sávtartó rendszer finoman bekormányozta az autót. Ha lassítani kellett, a CACC visszavett a sebességből, vagy meg is állította a GS-t (lámpánál), ha pedig meglódult a sor, szépen felvette a nagyobb tempót. Látványos volt!

Kommentek

  • hova

    Üdvözlet Gajdán úrnak,szívesen lennék még most is Japánban,mert ezer meglepetést tartalmaz, főleg a mikroelektronika terén.Magam egy játékgyárban és egy kézilőfegyver gyárban jártam:szóval elképesztő,milyen magas fokon művelik-én azonban nem mesélhetek erről. A rendszer, amiről Gajdán úr ír, már régóta a szigetország egyik / a sokszáz/ dédelgetett picigyermeke, de rengetek technikai és taktikai összetevője van,kezdve attól,hogy Ázsia, Európa, Amerika-szóval bonyolult. De a rendszer itt ebben az autóban is tökéletes, ültessük át ezt a gondolatot pl. a fegyverekre és máris borzong a hátunk.Szóval az autóban biztonságos,takarékos/ lehet ebédelni a pilótának /. És persze a vendéglátásról ne is beszéljünk, mert ahhoz a Japánok-ahhoz is!- nagyon értenek.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.