Eredetileg a Tokiói Autókiállítás megtekintésére szólt a Toyota meghívója az Év Autója újságírói számára, de mert nem ez volt az első ilyen alkalom, tudtuk, hogy egyéb terveik is vannak velünk. Amit azonban kiérkezésünkkor közöltek velünk, felért egy előrehozott karácsonyi ajándékkal. Kiderült, hogy kipróbálhatjuk a legfrissebb újdonságokat, köztük a kiállítás alkalmával leleplezett GT 86-ost.

ÉV Autója zsűritagunk blogja

Gajdán úr, elvinné egy körre a Toyota GT 86-ost? 1

Gajdán Miklós


Gajdán Miklós, társlapunk, az autóMAGAZIN szerzője a Car of the Year, vagyis az Év Autója szervezet két magyar tagjának egyike. Egy ötvennyolcad részben ő dönti el évről évre, hogy  melyik kocsi lesz az Év Autója.

Nem csoda, hogy az autógyártók tenyerükön hordozzák. Elviszik prototípusokat vezetni, hipermodern gyárakat nézni, nem egyszer hónapokkal a premier előtt már odaadják neki legújabb modelljük kulcsát.

Az autós újságírókból álló nemzetközi bizottság magyar tagja a Vezess.hu-n osztja meg élményeit a magyar netezőkkel még szigorúan titkos autókról, új technikákról, utazásairól, autós kalandjairól.


Ez még a legmerészebb álmainkban sem fordult elő, nemhogy az, hogy egy versenypályán tehetjük próbára a Toyota régi sportszellemét feltámasztó újdonságot. Azt, amelyikről azt állították, hogy közvetlen elődje és ihletője nem csak a Celica, hanem a Hachiroku néven elhíresült AE86-os kódjelű Corolla kupé.


Hoppá, rossz helyre szerelték a kormányt! Súlycsökkentést miatt kihagyták a navigációt, nem mintha égető szükség lett volna rá a pályán

Hoppá, rossz helyre szerelték a kormányt! Súlycsökkentést miatt kihagyták a navigációt, nem mintha égető szükség lett volna rá a pályán


A két típusjelzésben a számok egyezése természetesen nem a véletlen műve, és nem is merül ki a múltidézésben. Az AE86-os eredetileg azért kapta ezt a számot, mert motorjának furata 86 mm volt. És vajon a GT 86-osé mennyi? Naná, hogy ugyanannyi.

Mint ahogy az orrmotoros, hátsókerék-hajtású elrendezés is megegyezik, mert a Toyota mérnökei és vezetői, közöttük a legnagyobbal, Akio Toyodával, ebben látták megtestesülni a vérbeli sportautót.

Az összkerékhajtás, a turbófeltöltés meg a hasonló újsütetű tanulmányok szerintük csak eltávolították volna a vezetőt a vegytiszta sportautós élménytől – a drifterek imái tehát meghallgatásra találtak.

Digitális és analóg kilométeróra, 7500-nál kezdődő piros mező, meg persze kikapcsolható ESP a pehelysúlyú GT 86-ban

Lássuk az összetevőket: a Subaruval közösen fejlesztett (a Toyota a közvetlen befecskendezést adta hozzá) kétliteres szívó boxermotor, a hatfokozatú kézi vagy a kézzel is kapcsolható, szintén hatfokozatú automataváltó, a differenciálzáras hátsókerék-hajtás, az ideálishoz közelítő (53-47 százalékos) első és hátsó tengely közötti tömegelosztás mindig a legletisztultabb sportautók jellegzetességei voltak.

Ehhez szinte már csak borotvaéles kormány, aszfalthoz tapasztó fékek, és a mai elvárásoknak megfelelő intelligens menetstabilizáló rendszerre van szükség, hogy olyan sportautó szülessen, amelyik a jövőben ugyanolyan legendává nemesülhet, mint már megdicsőült elődje.

Sodegaura boxutcájából szakadó esőben hajtottam ki a GT 86-tal. Hamarosan beszámolok a vezetésről, addig barátkozzanak a Celica-utód formájával

A Tokióhoz közeli, Sodegaura versenypályára szervezett próbavezetés ugyan csak pár körre szorítkozott, amit némi leleményesség bevetésével, azaz a Toyota által tervezett napirend átszervezésével sikerült legalább utasként a duplájára növelni, és már ez alapján is úgy tűnik, a Toyotánál nem vált vízzé a mérnökök ereiben csordogáló benzin. S hogy mégis mennyire sikerült felidézni a régi legendát és valóra váltani a vágyakat és, arról nemsokára beszámolunk az autóMAGAZIN-ban.