Röviden

AUDI Q7 3.0 TDI: 272 LE, 600 Nm, 890–2075 l csomagtér, 18 246 930 forinttól
MERCEDES GLS 350 d: 258 LE, 620 Nm, 680–2300 l csomagtér, 23 032 720 forinttól

Az ízlésem a lehető legegyszerűbb. Mindenből beérem a legjobbal – mondta állítólag Oscar Wilde. E mondás szellemében a nagy testű terepjárók legjobbjait eresztettük össze, hogy kiderítsük, melyikük viszi el a pálmát. Elképesztő méreteket vonultat fel a két SUV, amihez csak tömegük és étvágyuk nagysága mérhető. A 2 573 kilogrammos GLS álló helyzetből 222 kilométer/órára történő egyetlen gyorsítása annyi energiát emészt fel, mint amennyit az egészséges emberi szervezetnek kell ledolgoznia két hatalmas Fekete-erdei tortaszelet vagy egy fél üveg (20 dkg) Nutella elfogyasztása után.

Senki sem azért vásárol ilyen XL méretű szabadidő-autót, hogy parkolóban gyorsulgasson vele. Az Audi Q7 azonban simán legyorsulja ellenfelét

Ha összefutott szájukban a nyál, nem véletlen. A két SUV olyan, mint az a házi készítésű képviselőfánk, amit Nagykovácsiban faltam be legutóbb: a kalapja roppanós, a tésztája foszlós, a habja pillekönnyű, a vaníliakrém pedig olyan csodálatos, hogy a kért ár dupláját is kifizetnénk érte. Persze, az édesség fele is sok volt… De utólag bánja a kánya! A szabadidő-autók európai királyai is megfekszik a gyomrunkat, de azt el kell ismernünk, hogy kevés jobb csapatszállítóval volt dolgunk, mert ennél nagyvonalúbban legfeljebb a Volkswagen Multivanben és a Mercedes-Benz V-osztályban utazhatunk.

Látja a két autó között a 4,7 millió forintos különbséget?

A GLS már szériában hétüléses, az Audinál a plusz két ülésért 516 890 forintot kérnek – igaz, a Mercedesszel ellentétben a mozgatásuk kézi. Nem gyerekekre szabták őket, felnőttek is kényelmesen utazhatnak leghátul. A Mercedesbe úgy jutunk be, hogy gombnyomásra (az elektromos beszállást könnyítő rendszer felára 160 020 forint) előredöntjük a második üléssort és bemászunk. Bár árában az S-osztállyal van egy súlycsoportban, hangulatában és belsőépítészetileg megegyezik az eggyel kisebb kategóriájú GLE modellel, ami nem más, mint az egykori ML frissített változata.

Ha így nézzük, jó üzletet csinált a Mercedes, felújította régi bútordarabját és eladta kétszeres áron… Na jó, azért tett bele egy nagyfelbontású monitort, és a legmodernebb vezérlőkkel is ellátta, szórakoztató és információs rendszere a kormányról és a tapipadról is irányítható. Ha minden funkciót ki szeretnénk próbálni, kapcsoljuk ki a motort, mert jó pár liter gázolajat elfüstölünk, amíg mindegyikkel végzünk. Jó lett volna kissé összerendezni a funkciókat, mert így a bőség zavara már-már nyomasztó! A fotel kényelmes és marasztaló, szinte minden gombocskát, tekerentyűt és kapcsolót könnyedén elérünk. Kezelése olyan, mint egy memóriajáték: ez micsoda, mivel csináltad, és hogy állítsam be a…? Hasonló kérdésekkel állandóan bombáznunk kell agyunkat. Sebaj, legalább frissen tartjuk. Ahogy a palacktartó melegen tartja a kávét vagy hidegen az ásványvizet (felára 83 820 forint). Talán azzal fejezzük ki legjobban a lényegét, ha otthonosságát emeljük ki, ami azzal kezdődik, hogy beszállunk, és azzal végződik, hogy elhagyjuk melegét.

Bár szervezetileg az S-osztály kategóriájába tartozik, fedélzeti rendszere a GLE korosabb, kevésbé modern technikáját alkalmazza

Elterpeszkedem a tíz négyzetméteres luxusgarzonban. A biturbó dízelmotor gombnyomásra ébred, de a V6-os olyan csendes, illetve olyan tökéletes a zajszigetelés, hogy csak a fordulatszámmérő jelzi, hogy jár. A kilencfokozatú automataváltó karját magam felé húzom, megérintem talpammal a gázpedált és a monstrum finoman elindul. Vannak autók, ilyen például az Audi Q7, amelyek vezetés közben egyszerre kompakt méretűre zsugorodnak. A Mercedes azonban nem él ezzel a trükkel, ebben a kocsiban a nagyság az úr, a méretek dominálnak, a hatalmasság a GLS-ben nem párosul szerénységgel. Belvárosi szűk utcákban és parkolóházakban értetlenül is néznek ránk: ezzel hogy képzeled, hogy itt? Kezdeti félelmünket a büszkeség feloldja, az elektronikus segédekkel könnyű a manőverezés, de a nyugalom akkor terjed igazán szét bennünk, ha magunk mögött hagyjuk a szmogos várost és birtokba vesszük az autópályát. Minden jó, ha hagyjuk, hogy jó legyen.

Magával ragad

Az automata óvatosan és finoman váltja a fokozatokat, a légrugó pedig olyan lágyan ringat, mint egy pezsgőfürdő a fáradt nap végén. A 21 hüvelykes malomkerekek persze teljesen fölöslegesek, érezni velük minden dudort, amelyek csak annyira kellemetlenek, mint egy masszázs első másodpercei. Hiába, a 2,5 tonnás testtel még a légrugók is nehezen bírnak el, rossz úton ridegnek mondható a felfüggesztése, de a hosszú hullámokat úgy kisimítja, hogy a hátsó utasok nem kapnak tengeribetegséget. Összességében minden klappol, a kényelem teljes. Ha azonban sietősre vesszük a figurát, az automataváltó berezel, kapkod és nem mindig találja el a megfelelő fokozatot. A motor felpörög, sértő a fülnek és megterhelő a környezetnek. Bármennyire is jól szigetelt az utastér, a motor erőlködése beszivárog, ahogy a menet- és a szélzaj is több a kelleténél. Ezen, mondjuk, nem csodálkozunk, tervezésekor az aerodinamikai szakértő nyilván a szülési szabadságát töltötte… Amíg ezen morfondíroztam, lehagyott a Q7.

Jó vezetni a Q7-est, legyen szó kanyargós országútról vagy egyenes autópályáról, minden helyzetben semleges, kiszámítható és magabiztosan uralható

Róla (mármint a Q7-ről) csak annyit kell mondanom: 355 kilogrammal könnyebb (mint a GLS). Ja, persze, és 14 lóerővel gazdagabb a ménese. De az igazi különbség nem is ezekben érhető tetten. Az Audi győri V6-osának sokkal arisztokratikusabb a modora, a hidraulikus motortartó bakok jobban elfojtják a rezgést és ezzel a hangokat is. A Q7-es is zajvédő és hőelnyelő dupla rétegű üvegekkel érkezett (443 230 forint), érezhetően halkabb, ezt igazolja a mérésünk: két decibellel bizonyult csendesebbnek, mint a Mercedes. Nyolcfokozatú automataváltója gyorsan, pontosan és okosan kapcsol, képes vitorlázó üzemmódra, így jelentősen alacsonyabb a fogyasztása. Míg az Audi Q7 a teszten beérte 9,5 liter gázolajjal 100 kilométerenként, addig a Mercedes-Benz GLS 10,9 litert nyakalt be.

Sokkal modernebb a kinézete és sokkal fiatalosabban is viselkedik a négykarikás modell, miközben a Mercedes pont a klasszikus modorosságra játszik rá. A technológiai újdonságok szerelmeseinek vetít nagyot a Q7-ben a teljesen digitális műszerfal (ez sincs ingyen, 223 520 forintot kérnek érte), az érintéssel vezérelhető tapipad felismeri a kézírást, de lehetőség van ugyanakkor a hagyományos, gombos vezérlésre is. Hamarabb kiismerjük, mint a Mercedest és kevesebb ideig tart egyes funkciókat beállítani. Ráadásul fejlettebb a hálózati kapcsolata (például elérhető benne az internet 114 300 forintért).

Régi idők kocsija

Bár teljes hossza és tengelytávja mintegy nyolc centivel kurtább, mégis több helyet ad a Q7: öt-hat centivel szélesebb a beltér, 3,5 centivel nagyobb a lábtér a második sorban. Ott három különálló, egyenként tologatható és isofix-csatlakozóval ellátott fotelt találunk, amelyeket akár a csomagtartóból is ledönthetünk. Tesztautónkba nem rendelték meg a feláras harmadik üléssor két székét, így nem tudtuk kipróbálni, milyen oda bemászni. Van benne viszont alkalmazkodó légrugózás (763 270 forint), szellőztethető, fűthető, elektromosan állítható kontúrülések (1 264 920 forint), 20 hüvelykes titánoptikás, polírozott felnik (855 980 forint) és négykerék-kormányzás (427 990 forint). Kis sebességnél a hátsó kerekek legfeljebb öt fokban fordulnak az elsőkkel ellentétes irányba, nagy tempónál pedig azokkal egy irányba tartva segítenek stabilan az úton tartani a kocsit kanyarokban. Az Audi quattro összkerékhajtása a hátsó tengelyre küldi a nyomaték hatvan százalékát, így támogatva a dinamikus autózást.

A fedélzeti rendszer kezelése könnyen megtanulható

Jó vezetni a Q7-est, legyen szó kanyargós országútról vagy egyenes autópályáról, minden helyzetben semleges, kiszámítható és magabiztosan uralható, így már-már azt hinnénk, tökéletes. De tévednénk! Kormányzása steril, kevés visszajelzést ad még dinamikus módban is!

A GLS is sportossá tehető. Ilyenkor feszesebb a kormány, kacérabb a váltó és keményebb a felfüggesztés – de ez csak parasztvakítás. A GLS normál módban érzi elemében magát, a kanyarokban sport üzemmódban sem dobban erősebben a szívünk, a Mercedes számára ezek csak görbék: az út tartozékai és nem a vágyott találkozások szenvedélyes viharjai. Komótosan, körültekintően és kiszámíthatóan vezethető, diszkrét és nyugodt a kormányzása, ha a lovak közé csapunk, sokat habozik. Nagy gázra és hirtelen átterhelődéskor sem imbolyog, pedig ha így tenne, ekkora autónál megbocsátható bűnnek tartanánk. A felszereltségi listán azonban van erre is gyógyszer, támolygásgátlója (aktív kanyarstabilitási rendszer a becsületes neve) nem olcsó, de hasznos extra, 1 259 840 forintot kérnek el érte. Ezzel a GLS tényleg bolondbiztos! Pláne, hogy erős fékei jól lassítanak, de ez az Audiról is elmondható.

Összegzés

Audi
Ugyan, hogy lehetne a Q7-est legyőzni? Gyorsabb, élénkebb, takarékosabb, olcsóbb, tágasabb és komfortosabb, mint a Mercedes, ráadásul a fenntartása is kedvezőbb.

Mercedes
Van olyan ember, aki ne esne bele a GLS-be? Nem annyira modern és fürge, mint az Audi, de ez a Mercedes pont az az autó, amelyben szeretném leélni a hátralévő életemet.

Vezetéstámogató rendszerek garmadája óvja a GLS-ben ülők épségét, de felárért a biztonsági háló természetesen sűrűbbé szőhető. Fejlett terepjáró képessége magabiztossá teszi akkor is, ha letérünk a kövezett útról, extrém használat esetén javasolt fémkartervédő lemez (52 070 forint) és/vagy az offroad technikai csomag megrendelése (a kartervédővel és központi differenciálművel együtt 760 730 forint). Noha már alapból is tisztességesen felszerelt a GLS – igaz, meg kell elégednünk halogénfényszórókkal -, sokkal, mintegy 4,7 millió forinttal drágább, mint a Q7. Ha jól felextrázzuk őket, már közelednek egymáshoz az árak, csúcs felszereltséggel mindkettő könnyedén belekerülhet 33-36 millió forintba. Hiába, a tökéletest célozták meg, mint az a kisvendéglő a hamisítatlan képviselőfánkjával.

Műszaki adatok

JárműtípusAudi Q7 3.0 TDI Quattro
Mercedes GLS  350 d 4Matic
Lökettérfogat (cm³)29672987
Teljesítmény (kW(LE)/min)200(272)/3250190(258)/3400
Nyomaték (Nm/min)600/1500620/1600
Saját tömeg/terhelhetőség (kg)2218/5472573/677
Fékút 100-0 km/h, hidegen (m)35,735,4
Legnagyobb sebesség (km/h)234222
Tengelytáv29943075
 Hosszúság x szélesség x magasság (mm) 5052 x 1968 x 1741 5130 x 1934 x 1850
 Csomagtér (l)890/2075680/2300
 Tesztfogyasztás (l/100 km)9,5 10,9
 Gyorsulás 0-100 km/h (s)6,48,4
 Listaár (Ft)18 246 00023 032 720

Ez a cikk az Autó Magazin 2017/5. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!   Fotók: Hans-Dieter Seufert Copyright 2017 MPS