Röviden

BMW X4 28i xDRIVE: 245 LE, 350 Nm, 15 728 000 forinttól
MERCEDES GLC 300 4MATIC: 245 LE, 370 Nm, 15 787 370 forinttól

Egy tisztességes prémiumautóban legalább hathengeres motor lakozik – ennek a megállapításnak az érvényessége sokáig megkérdőjelezhetetlen volt még az új évezred elején is. Ma, a turbófeltöltés és a downsizing korában már korántsem így van, bár az autók hátsóján feszítő jelzések még ezt sugallhatják. Ahol a négyhengeres kétliteres 245 lóerőt teljesít, ott azért nagy baj nem lehet! A 16 millió forintos árért pedig biztosak lehetünk abban, hogy a portéka prémium. Oszlassuk el a kétség szikráit is, próbáljuk ki!

Kétszer 245 lóerő: a Mercedes négyhengerese finomabban jár és takarékosabb

Összehasonlításunk alanyai – a Mercedes-Benz GLC 300 Coupé és a BMW X4 28i – mindketten négyhengeres turbómotort hordoznak az orrukban, mindkettőnek mind a négy kereke hajtott, mindkettő váltója automata, egyformán praktikusak és az áruk is egybevág. Tesztünkben a Mercedes kicsit gazdagabban felszerelt, ugyanis AMG Line pakkal érkezett, amelyért legalább 16 868 140 forintot kell leszurkolnunk a pénztárnál. A BMW egy puritánabb változatát, az Advantage modellt küldte csatába, de ezért is elkérnek 15 987 000 forintot.

Minőségi kidolgozás és nemes környezet

Ezúttal sem fogunk vitát nyitni arról, mennyire észszerű megemelt szabadidő-autóból kupét faragni, azaz az egyik oldalon megnyert helytöbbletet egy húzással lenyesni. Van ilyen és kész. Veszik, viszik, egészségükre! Azért egy pikírt megjegyzést engedjenek meg, mielőtt megkezdjük a számszerű méréseket: ezek a kocsik nem kifejezetten klasszikus szépségek. Sem a filigránabb és formásabb BMW, sem a nagyobb és gömbölyűbb Mercedes. Utóbbi több helyet ad, mert több mint hat centiméterrel hosszabb a tengelytávja.

Hátul szűk a hely

Persze, azt senki sem állítja, hogy pont ezek a példányok lennének a családok nagy barátai. Elöl még csak-csak van tisztességes hely – ebben a tekintetben aligha különböznek a normál GLC modelltől, illetve az X3-tól -, ám hátul már egészen más a helyzet. A második sorban szűkös a térkínálat, a csomagtartó pedig kicsi, legalábbis 4,7 méter hosszú autókhoz képest. Be kell érnünk 500-1400 literrel, a hátsó üléseket csak a Mercedesben dönthetjük le elektromos paranccsal. Hasznosságukat rontja, hogy nyílásaik keskenyek és a küszöb magasan van. Golftáskákat és állószörf-deszkákat könnyebben szállítunk bennük, mint hűtőszekrényt vagy ikeás bútorokat. Szerencsére mindkettő alapáron ad parkolási segítséget, a GLC még tolatókamerát is.

Az X4 hátul kényelmetlen, szűk a helykínálata, nehéz a be- és a kiszállás

Nem szerzünk új barátokat a hátsó ülésekkel. A bejutás nehézkes: a keskeny nyílás, a lapos tetővonal, az emelt ülés és a magas küszöb nem jó kombináció, a BMW különösen kényelmetlen ebből a szempontból. Az üléseket keményre tömték, nem annyira vendégmarasztalók, mint az elsők, de ez a megállapítás – több mint valószínű – egyáltalán nem hatja meg a GLC Coupé- vagy X4-vásárlókat. Ha ugyanis így lenne, akkor a prémiummárkák nagyobb helykínálatú modelljeiket választanák.

Hibátlan a BMW automatája

Ráadásul, bármennyire furcsa, de azok a praktikusabb változatok még olcsóbbak is. Ugyanezzel a motorral és felszereltséggel az X3-as 1,272 millió forinttal, a GLC pedig 1,429 millió forinttal olcsóbb a terepkupénál. Az automatikus váltóval és a 4×4-es hajtással nem kell törődnünk, az X4 és a GLC alaphelyzetben tartalmazza ezeket. A BMW nyolcfokozatú automatájáról már többször zengtünk ódákat ennek a lapnak a hasábjain, ezt most kihagyjuk, maradjunk annyiban, hibátlan az X4-ben is.

Bár az X4 kisebb kívül, belül nem szűkebb, mint a nagyobb GLC Coupé

A Mercedes kilencfokozatú automatájával kevésbé voltam elégedett, hiába a plusz egy fokozat, ez inkább hátrány, mint előny. Hajlamos a tétovázásra, nem mindig optimális a kiválasztott fokozat, előfordul, hogy ide-oda vált, nem biztos a dolgában, így a végtelenül nyugodt Mercedesbe bevonzotta a bizonytalanság kaotikus együtthatóját. A BMW ZF eredetű gyártmánya szuverén, gyorsan kapcsol és csak akkor, amikor tényleg szükséges. A középkonzolon található előválasztó kar praktikusabb és jobban is használható, mint a Mercedes kormány mögött megbújó váltókarocskája. Nem beszélve a kézi üzemmódról, a váltófülekkel irányítva még precízebb a kapcsolási program.

Ennek ellenére mégis a GLC hajtásrendszerét tartom jobbnak, többek között azért, mert négyhengerese simulékonyabb, finomabban dolgozik, mint az X4 négyhengeres, kétliteres turbósa. Különösen magas fordulatszámon jelentős viselkedésükben az eltérés, a BMW motorja hangosabb és kellemetlenebb, mint a Mercedes-gép, amely az M 274 motorcsaládba tartozik. Utóbbit úgynevezett Lanchester kiegyenlítő-tengelyekkel szerelik, amelyek feladata a másodrendű tömegerők kiegyenlítése alacsony fordulatnál, amit a főtengelyhez képest kétszeres fordulatszámmal történő forgással szüntetnek meg. A BMW N20-as motorcsaládjában a kiegyensúlyozó-tengelyeket az olajszivattyúval egy szerkezetbe építették be.

A GLC takarékosabb

A két kocsi vezethetősége teljesen egyforma, a menetdinamikai adatok között mért különbségek tűréshatáron belüliek: a BMW kicsit rugalmasabb és élénkebben gyorsul, a Mercedes pedig kicsivel nagyobb végsebességet érhet el. A fogyasztásban azonban nagyobb az eltérés. A Mercedes takarékosabb: 0,7 literrel kisebb fogyasztást ért el tesztünkben, mint a BMW. A kifejezetten takarékos normakörön is a GLC Coupé bizonyult gazdaságosabbnak. Ez szép, és dicséretet érdemel, de a tetemes árkülönbséget nem tudjuk kigazdálkodni a szerényebb fogyasztással. 15 ezres éves futásteljesítmény és 350 forintos benzinár mellett évente csupán mintegy 37 ezer forintot spórol nekünk a Mercedes motorja.

99 méterre van szüksége a Mercedesnek, hogy lefékezzen 170 km/h-ról, a BMW hét méterrel később áll csak meg, 106 méterre van szüksége

A jobb motor és a kényelmesebb ülések mellett a csillagos autó igazi előnyét és egyben tesztgyőzelmét az elegánsabb és komfortosabb, az úttal sokkal inkább összhangban lévő futóműve adja. A 760 730 forintba kerülő légrugózás és az állítható keménységű lengéscsillapítás mindenféle útviszonyok között jobban teljesít. A simább csillapítás révén a karosszéria sokkal stabilabb nagy tempónál és hirtelen átterhelődésekkor is. A BMW ezzel szemben feszes futóművet ad, érezzük az út minden dudorát. Mivel ülései is kemények, a komfort tekintetében egyértelműen győz a GLC.

1854 kg a BMW X4 28i tömege

Harmonikus Mercedes

A megrögzött BMW-rajongóknak ez süket duma, ők az ilyen kritikákat meg sem hallják, mert szerintük a vezetési élmény csakis a kék-fehér szívben rejlik. Ezúttal azonban tévednek, legalábbis meginoghatnak hitükben. Ugyan a tesztpálya 18 méteres szlalomját és a kettős sávváltást nagyobb kedvvel, gyorsabban és ügyesebben teljesítette a BMW, de az országúti és az autópályás vezetés során meggyőzőbb és élvezetesebb volt a Mercedes. Kormányzása kiegyensúlyozott és harmonikus, az autó kevésbé hajlamos az alulkormányzottságra, összkerékhajtása pedig gyorsabban reagál váratlan helyzetekben. A BMW kormánya idegesebb, főleg a középső állásból indítva ad elégtelen visszajelzést, ennek megfelelően kanyargós utakon feleslegesen nyüzsög, ahelyett, hogy pontosan és stabilan követné az út ideális ívét. Nagy sebességnél, autópályán pedig rosszabb az X4 egyenesfutása.

0,4 másodperccel gyorsabb 80 km/h-ról 120 km/h-ra az X4. Erről a gyorsabban kapcsoló váltója tehet, egyébként menettulajdonságaik gyakorlatilag megegyeznek

A tesztvezetés végére el is felejtettem, hogy ezeket a kocsikat négyhengeres benzinmotorok hajtják. Kellemes társak a hétköznapokban, bármelyiket elfogadnám, de mivel csak egy győzhet, a Mercedes-Benz GLC Coupé 300 kapja a koronát.

Műszaki adatok

JárműtípusBMW X4 xDrive 28i Advantage
Mercedes GLC 300 4Matic Coupé AMG Line
Lökettérfogat (cm³)19971991
Teljesítmény (kW(LE)/min)180(245)/5000180(245)/5500
Nyomaték (Nm/min)350/1250370/1300
Saját tömeg/terhelhetőség (kg)1854/5761843/587
Fékút 100-0 km/h, hidegen (m)35,635,7
Legnagyobb sebesség (km/h)232236
Tengelytáv2810 2873
 Hosszúság x szélesség x magasság (mm) 4671 x 1881 x 1624 4732 x 1890 x 1602
 Csomagtér (l)500/1400500/1400
 Tesztfogyasztás (l/100 km)10,9 10,2
 Gyorsulás 0-100 km/h (s)6,56,7
 Listaár (Ft)15 987 00016 868 140

Ez a cikk az Autó Magazin 2017/5. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!   Fotók: Achim Hartmann Copyright 2017 MPS