Képzeljük el, hogy kitartó, áldozatos, kemény és évtizedekig tartó munkával a megfelelő hosszúságúra nyújtottuk a számlánkon szereplő összeg számjegyeit. Mondjuk olyan hosszúra, hogy nem lesz kenyérgondunk még további 150 évig. És most jön a lényeg: képzeljük el azt is, hogy bármilyen autót megszerezhetünk. Mi lenne az? Gyerekkora álomautója? Legyen!

Elegánsan szeli az országutat a 4,77 méter hosszú kupé, 510 lóerőt rejteget

Felébredek, kinézek az ablakon, aztán csipkedni kezdem a karomat, mert nem akarom elhinni, amit látok. Megvalósult az álmom, megvettem! De aztán jön a feketeleves. Két nap után a kánikula feladja az utolsó kenetet a szépséges öregúrnak. Árnyékban is 35 fok van, ez pont elég, hogy gejzírként távozzék a hűtőfolyadék a V8-asból. Most mi legyen? Mivel közlekedjek? Egy kis bérautót rendelek, és már egyáltalán nem örülök, hogy teljesült az álom. A filléres kisautóban van klíma, nem leszek lucskos a bőrülésben és akkora a hely, hogy az összes többi pórul járt, stoppolásra kényszerült veterános fószert összeszedhetem a Birminghambe vezető országúton. Nem vicc, tényleg beugrik egy haver és együtt dicsérjük a bérautó erényeit, közben szidjuk a veteránautók gyengeségeit.

Minden adott, hogy messzemenőkig élvezzük az utazást

Ebből is láthatják, hogy a nyolc, vagy kilencjegyű számmal kifejezhető bankszámla-egyenleggel sem rózsás az élet. Gondok mindig vannak, még akkor is, ha ennél a pontnál kidobják az ablakon ezt az újságot. Pedig ez egy igaz történet. Persze nem az enyém – én valami fiatalabbal, mondjuk egy 2017-es V8-assal próbálkoznék. Történetünk másik főszereplője, David Brown azonban átélte ezt a törést. Tapasztalata arra ösztökélte őt, hogy fordítson helyzetén. Ekkor fogalmazta meg mottóját: ha úgy gondolod, valójában nem létezik álomautó, akkor építsd meg magadnak!

Bondot is lenyűgözné

Jelenetet váltunk. Angliában, valahol Birmingham mellett egy alsóbbrendű országúton autózunk. A rózsaillatú pirkadatban elegáns kupé zümmögése tart ébren. Kétajtós szépségben vitorlázunk, hatalmas felnijein megcsillan a felkelő nap mosolya. Egy másik korban jött világra, de nem anya szülte. Hűtőmaszkja tömény anyag, hatalmas a szája, motorházfedele hosszan nyúlik, tetején légbeömlő fogja fel az éjszaka utolsó hűvös leheletét. Hajlított szélvédője meredeken állva fogja fel a préda után kutató muslincák raját, tetővonala pedig olyan elegánsan simul formás fenekéhez, mint Michelle Rodriguezre a bőrruha.

A Speedback GT egy másik brit márka másik sportkocsijára épül, a Jaguar XKR modellre

Ebből a leírásból még nem derül ki, hogy ez a verda valójában tisztelgés az olyan Gran Turismók előtt, mint a Ferrari 275 GTB vagy az Aston Martin DB5. Igazából nem derül ki semmi, de higgyék el, látványától még James Bond – az igazi, és nem az a hogyishívják színész – is beájulna. De ilyenje még a 007-esnek sem lehetne egykönnyen. El kellene árverezni Q néhány kellékét és még David Brownnal is meg kellene egyeznie. Hogy kicsoda David Brown? Övé ez a kocsi, ő építette. Ő az a yorkshire-i férfi, aki az első veterános csalódásából úgy gyógyította ki magát, hogy megépítette álomautóját, a Speedback GT-t.

A hatvanas évek divatja szerint öltöztette fel, de modern technikákkal és korszerű technológiákkal vértezte fel, így jött létre ez az elbűvölő formavilág. De nézzük csak szépen sorjában! A vájtfülűeknek egyből beugorhat a név hallatán az Aston Martin DB-sorozata. De nem, ez a David Brown nem az az azonos nevű angol üzletember, aki 1947-ben megvette az Astont. Pedig nem nehéz belelátni ebbe a kocsiba egy DB5-öst, vagy akár a DB6-ost. Ha belelátja, magát is jól átverte korunk David Brownja, a ravasz autóépítő.

A Speedback GT ugyanis egy másik brit márka másik sportkocsijára épül, a Jaguar XKR modellre. Tudják, az a szép nagy kupé, amelyet a britek még az előző tulajdonos idejében fejlesztettek, és 2014-ig gyártottak. Belőle származik a felfüggesztés, a kormányzás és a teljes hajtáslánc. Éke az ötliteres, kompresszoros V8-as, amelyből olyan erőteljesen tör elő a düh, mintha legalább kétszer annyi hengere volna.

David Brown mester az A oszlopot ellenőrzi

Brown igazi angol, akárcsak a birminghami Jaguar – nem volt kérdés, mi lesz a donor. Ráadásul a dizájner is Coventryben született és behatóan ismeri a Jaguar márkát. Olyannyira, hogy 19 évig a Land Rover és a Jaguar márkák vezető formatervezője volt, az ő nevéhez fűződik a Land Rover Discovery 4 arculata. Most már könnyű kitalálni, hogy Alan Mobberley-ről van szó, aki ifjú titánként maga is átélte a hatvanas évek forradalmi vagányságát és ismerte a kor autólegendáinak karizmáját. Már az alapanyagok és a csapat tagjai is mind garanciák voltak a sikerre, így ne csodálkozzunk, hogy végül ez sült ki belőle. A kétajtóson tökéletes a szmoking, szépsége ölni tudna.

Miért éppen kanapé?

Ha már kezd viszketni a tenyerük, elárulom, hogy a kézzel készített alumínium karosszériás Speedback GT csupán százdarabos sorozatban készül, így olyan ritka, mint a legfényesebb drágakő. A pilótafülke és az utastér berendezése a Jaguarból lehet ismerős, de a hozzávalók értékesebbek: különleges bőrök és valódi fa. Az üléseket az ajtókon található kapcsolókkal varázsolhatjuk kényelmesre, hűthetők és szellőztethetők. Az új idők fociját tolatókamera jelképezi. A szélesen feltáruló csomagtartófedél alatt bő kézzel mért poggyásztér lapul, ahová kívánságra még egy kinyitható kanapét is beépítenek. Különleges részletei és páratlan kidolgozottsága adják meg a Speedback belsejének egyedülálló karakterét.

Több réteg lakk, bőr, fa – és titkos fegyverként egy kanapé

És hogy milyen vezetni? Varázslatos. Egy szóval csak ennyit tudok mondani. Az első benyomások után kissé tisztábban is tudom értékelni: csendes, motorja finoman jár, olyan magabiztosan kapaszkodik az úton, olyan megingást nem tűrően, mint egy sziklaszilárd jellemű gentleman. Igazi angol úriember. Ebből a szerepből még a feltöltött V8-as iszonyatos nyomatéka sem tudja kizökkenteni, ami a kéttonnás jármű hátsó tengelyére zúdul. Kiegyensúlyozott és olyan méltóságteljes, mint egy elegáns jacht. Miközben a kiművelt hatfokozatú ZF automatika észrevétlenül kapcsol, a vezető és utasa úgy érzi magát, mint a egy patinás angol klubban, ahol még a szivarozás sem tiltott. A legszebb tóparti kilátás a csomagtérből kihajtható kanapéról tárul elénk, bár ezt leginkább a gyerekeink, vagy unokáink fogják kedvelni.

Minden adott tehát, hogy messzemenőkig élvezzük az utazást, hogy kellemesen érezzük magunkat a fedélzeten. Akár az örökkévalóságig. Mit számít, hogy a Jaguar XKR örökítőanyagát hordozza? Inkább az a probléma, hogy a bankszámlám karcsúbb a szükségesnél. A hosszú számsort csak álmodtad – ébresztgetem magam. De legalább a Speedbeck GT nem tündérmese, hanem valóság. A laza és bulizós hatvanas évek fílingje a ma korszerű technikájával ötvözve. Csak kár, hogy olyan magasan hordozza az orrát. Valahol a csillagokban…

Műszaki adatok

Speedback GT
Listaár: kb. 770 000 euró (kb. 240 000 000 Ft)
Motor V8, 5000 cm³
Rendszerteljesítmény: 375 kW (510 LE)/6000-6500
Nyomaték: 625 Nm/2500-5000
Tömeg 1920
Tömeg/teljesítmény 3,7 kg/LE
Erőátvitel
Hátsókerékhajtás, hatfokozatú automatikus váltó
Hossz. x szél. x mag. 4770 x 2090 x 1320 mm
Menetteljesítmények
0-100 km/h 4,8 s
végsebesség: 250 km/h
Fogyasztás 12,3 l/100 km

Ez a cikk az Autó Magazin 2017/5. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresd a friss számot az újságárusoknál!  Képek: Dani Heyne; Copyright 2017 MPS