A mezőny

KIA SORENTO 2.2 CRDi AWD AT: 200 LE, 660-1732 l csomagtér, 11 150 000 Ft-tól
SKODA KODIAQ 2.0 TDI 4×4 DSG: 190 LE, 650-2065 l csomagtér, 10 343 260 Ft-tól
VW TIGUAN 2.0 TDI 4MOTION DSG: 190 LE, 520-1655 l csomagtér, 10 879 200 Ft-tól

Lehet, hogy el sem  hiszik, de a sivatagi Dubaj a világ legnagyobb homokimportőre. Ennek az az oka, hogy az emírség a saját homokjából betont állított elő és erőforrásai kimerültek. De mi köze van ennek a tesztben szereplő három szabadidő-autóhoz? Egészen pontosan semmi. Ezzel a ténnyel jeleztük csupán, hogy mennyire haszontalan olyan ritka elnevezések után kutakodni, mint amellyel a legnagyobb Škodát illették. Ha elfelejtették volna: a Kodiak egy medvealfaj neve, amely a vele azonos nevű szigeten él. A homok és a medve között kissé faramuci átvezetés az SUV, de nem is szaporítjuk tovább a szót (bár a homok szaporítása egyszerűbb, mint a Kodiak-medvék populációjának növelése), térjünk is rá tesztünk főszereplőjére. Ő egy szép Škoda Kodiaq, kétliteres TDI dízelmotorral, hétfokozatú DSG dupla kuplungos automatikus váltóval és összkerékhajtással.

Jött, láttuk és győzött! Stílusosan mutatkozott be a Kodiaq. Helykínálata verhetetlen, komfortos, tele van okos megoldásokkal és jó az árértékaránya.

A Volkswagen Tiguan hajtáslánca azonos, mint testvérében, bár mérete kisebb, felszereltségének tárháza gazdagabb. Kíváncsiak voltunk, miként állja meg a helyét a cseh medve (utoljára írjuk ezt le) eggyel feljebb a prémium osztályban, ezért bekapcsoltuk az összevetésbe a legelőnyösebb áron értékesített nagy testű szabadidő-autót, a Kia Sorentót. Alapfelszereltségében a Škodától jelentősen elmaradó, nagyobb és erősebb motorral, valamint feláras hatfokozatú automatával szerelt koreai nem bizonyult méltó ellenfélnek, de ne szaladjunk ennyire előre a történetben.

Kia Sorento, a szép utazóautó

Mivel az autókat főként nem méterre, hanem forintra vásárolják, a Kia Sorento a nagy testű SUV kategóriában jó árával kiváló ajánlatnak tűnik (egy BMW X5-höz vagy Mercedes-Benz GLE-hez viszonyítva). 4,78 méteres hosszával jócskán kilóg a kompakt kategóriából. Ára sem fér be a megszokott keretek közé, a többi, csúcsfelszereltségű tesztautóval összevethető legmagasabban felszerelt változatában (EX Premium plusz összkerékhajtás, plusz vezetési asszisztens csomag) 14,5 millió forintra rúg az ára. Igaz, ezért a pénzért már bőrös fotelekben ülünk és 19 colos kerekeken gurulunk, de a fényszóró még csak adaptív xenon, míg a Škodában már LED világít. A 9,85 millió forintért kínált alapverzióhoz nem rendelhető automatikus váltó, a 4×4-es hajtás félmilliós felár. Viszont van egy impozáns és kényelmes autónk, temérdek hellyel. A hátsó lábtér tekintetében azonban szűkmarkúbb, mint a VW-konszern két jeles képviselője. Alaphelyzetben ötszemélyes, a plusz két ülés újabb 300 ezer forintba kerül. Lapzártánk után jelent meg a Sorento Summer Edition akciós modell, amelynek az alapára 12,5 millió forint (tartalmaz mindent, amit az EX Premium, tehát a 4×4-es hajtást is, valamint csomagban autonóm vészfékrendszert ad gyalogos felismeréssel, parkolássegédet, körbe látó kamerarendszert, adaptív tempomatot, 19-es kerekeket és LED-es ködfényszórót).

A Kia azért mozog nehézkesen, mert 1973 kg. 210 kilogrammal nyom többet a mérlegen, mint a Volkswagen. A Kodiaq csak 33 kilóval nehezebb a Tiguannál

Szolid és jól összerakott autó, kezelése azonban nem magától értetődő, ugyanakkor a hétéves általános garanciája igencsak csábító. Ebben a kategóriában a számoknak és az adatoknak sokkal kevésbé van jelentősége, mint a kidolgozás és a felhasznált anyagok minőségének. A nagy ülések oldaltartása elégtelen, a hangvezérlés pocsék, a fedélzeti rendszer nem rendelkezik WLAN hálózattal, csupán a ma már nélkülözhetetlen CarPlay és Android Car dokkolást teszi lehetővé. Akik szerint egy autó megítélésében az eddig felsoroltak mellékesek, beszámolunk néhány fajsúlyosabb hiányosságról. Például a gyenge rugózási kényelemről. 19 hüvelykes kerekeivel durván felüt úthibákon a Sorento. A feszesebb felfüggesztés ugyanakkor nem teszi vonzóbbá a vezetését, sőt, inkább kedvünket szegi. Szemérmetlenül steril a kormányzása, kanyarokban az ívkülső kerekekre terhelődik a súlypontja, alulkormányzottsági hajlama jelentős, hirtelen irányváltásoknál belegyez a fara, az ESP későn ébred.

Sokkal inkább látványos, mint izgalmas utasteret ad a Kia, a műszerfal elég zsúfolt, majdnem minden funkciónak külön kapcsolója van. Az anyagválasztás és -minőség példás, a fedélzeti rendszer jól kezelhető, de a hangvezérlés pocsék

Sokkal inkább a nyugodt és kifinomult, öreguras autózás híve és támogatója a Kia Sorento, amelynek 2,2 literes, változó geometriájú turbóval lélegeztetett öngyulladós motorja csörömpölve és nehézkesen gyorsít, a hatfokozatú váltó lomha, csak padlógáznál hajlandó kicsit nagyobb kedvvel dolgozni. Néha a lemezig kell taposni a pedált, ha nem akarunk az örökkévalóságig az előttünk sutyorgó kukásautó mögött haladni. A 10 lóerő és 41 newtonméter plusz nem különösebben hatásos, ha a tesztben szereplő versenytársaknál 400 kilóval többet kell megmozdítani. Nagy a lemaradás a fékezési hatékonyság területén is és hátrányban van a Kia a vezetősegédeket tekintve. Nagy hátrányban.

Míg a Škoda már alapáron kínál városi koccanásgátlót gyalogosfelismeréssel, addig a Kia csak egy 780 ezres Techno csomagban (intelligens parkolást segítővel, 360 fokos kamerarendszerrel, adaptív tempomattal, LED-es ködfényszórókkal és 19 hüvelykes könnyűfém keréktárcsákkal) adja (a Summer Edition csomag tartalmazza), de csak a 10,65 millióba kerülő EX felszereltséghez rendelhető. És még nem is beszéltünk a 9,5 l/100 km átlagfogyasztásról.

A Škoda Kodiaqban a méret a lényeg

Szabadidő-autóból annyi van már, mint homokszemből a tengerparton (hogy egy kicsit visszautaljak a cikk elején írottakra), a kínálat gazdag, a választás nem könnyű. Ennek tudatában kissé meglepő az a felfokozott érdeklődés, ami a Škoda Kodiaqot körülveszi az első tervek leleplezésétől, a bemutatón át az első tesztautók megjelenéséig. Pedig ez a kocsi nem más, mint a Volkswagen Tiguan meghosszabbított változata. Vagy végül ennél jóval több lett?

Gondoljunk csak bele, mi is hívta életre ezt a karosszériaformát? Igény volt tágas, megemelt, stílusos, egyszerű, időjárásálló, olcsó és biztonságos közlekedési eszközre. A mai szabadidő-autók többsége nem felel meg maradéktalanul ezeknek az elvárásoknak. De a Kodiaq más. Óriási az utastere, pedig valójában rövidebb kocsi, mint egy Audi A4 Avant. Mégis belül az Audi Q7-tel és a Bentley Bentaygával vetekszik, ahogy a Škoda Superb az Audi A8-ra pirít rá a méretes hátsó lábterével.

A Kodiaq nemcsak hátul nagyvonalú, hanem a vezető és az első utas is kényelmes székekben és kifejezetten tágas pilótafülkében pöffeszkedhet. A változtatható dőlésszögű háttámla csak az egyik meglepetés, amivel a Kodiaq hátsó fertálya fogad, a második üléssor ráadásul 18 centis hosszban előre és hátra tologatható. Hogy valójában mekkora is a kocsi, jól mutatja, hogy teljesen előretolt üléssel is kényelmesen elfértem a hozzám igazított vezetőülés mögött. A hétszemélyes változat csomagterében két további ülést találhatunk a padlóba hajtva, a mi autónkban egy szintén feláras álpadlóval nyerünk teljesen sík felületet, ha lehajtjuk a hátsó üléseket. Puttonya alaphelyzetben 650 literes, lehajtott ülésekkel 2065 literes, akkora, mint a 35 centivel hosszabb Audi Q7-esé (650-2075 l) és pár száz literrel nagyobb, mint a 21,1 centiméterrel rövidebb Tiguané.

Ha sík padlójú poggyászteret akarunk, meg kell vennünk az álpadlót (50 080 Ft), a plusz két ülés felára 259 ezer 80 forint

A központi információs és szórakoztatórendszer érintésvezérlős gombokat kapott, a műszerfal kapcsolóinak a kezelése logikus, könnyű és intuitív. A fedélzeti rendszer az okostelefonok tükrözésére is képes, ahogy WLAN-kapcsolatot nyújt és valós idejű forgalmi információkat is közöl. A kapcsolódás ugyanolyan magától értetődő, mint a Volkswagen esetében, de azzal ellentétben a Škoda kijelzője nem annyira jól olvasható. Ez az a pillanat, mikor szóvá kell tennünk a két testvérmodell közötti minőségi különbségeket, a takaró roló szegélye foszlott, a hátsó ülés kárpitja pedig már lebomlott.

Vannak viszont más apróságok, ezúttal kellemesek, amelyek megkönnyítik a mindennapokat. Ilyenek az élvédők az ajtókon, vagy az olyan pohártartó, amely rögzíti a műanyag palackot, hogy akár vezetés közben, egy kézzel is kinyithassuk. Az ajtókban elrejtett esernyők, a tanksapkafedélen elhelyezett nagyítós jégkaparót már a ma született csecsemők is ismerik, ezeket az okosságokat már szükségtelen felsorolni. Inkább induljunk!

Skoda – Magasra tört, de nem szédült meg a sikertől. Az ambíció hajtja, nem a kapzsiság

Gombnyomásra visszafogott morgással kel életre a 190 lóerős és 400 Nm-es kétliteres – ennek ellenére nem túl energikus – turbódízel motor. Akár a Volkswagenben, itt is karbamid befecskendezésével csökkentették a nitrogén-oxid-kibocsátást, a Sorento velük szemben tárolókatalizátort használ. Német tesójához hasonlóan hétfokozatú dupla kuplungos automatikus váltót kapott. Bármennyire is sznob nyafogásnak tűnik, de a DSG és a motor között nincs igazán összhang, már egyenes országúton is érződik a harmónia hiánya, de amint kanyargós, hegyi szakaszra tévedünk, szenved a hajtáslánc. Autópályán még komfort fokozatban is hektikusan váltogat.

Csalódást okoz a Kodiaq vezetése, ekkora motortól sokkal több izgalmat és jóval élénkebb életvitelt várunk el. A kényelmes emberek autója, karaktere sokkal inkább komfortos, mint sportos. És ezt csak aláhúzza a feláras (306 ezer 70 forint), tetszés szerint változtatható hangolású rugózás. Olyan finoman simítja ki a hullámokat és tünteti el az út egyenetlenségeit, amit más, légrugós kocsik is megirigyelhetnek. Még sportmódban is a kényelem dominál, semmint a dinamika.

A hosszabb tengelytáv miatt komótosabban fordul éles kanyarokban, kormányzása kevésbé direkt, jobban kileng, alulkormányzottsági hajlamával hamarabb ránk ijeszt, ESP-je butábban és merevebben fékez határhelyzetben. Biztonságos, fékei harapósak és magabiztosan lassítanak, vezetősegédek armadája vigyáz a sofőrre és utasaira. Mindezek tudatában miért fizetne valaki hasonló felszereltség mellett közel 500 ezer forinttal többet egy Volkswagen Tiguanért?

Méltósággal tud veszíteni a VW Tiguan

Hát ez valóban egy 500 ezer forintos kérdés. Ám sokáig nem töprenghetünk a válaszon, mert hamarosan, még idén szeptemberben érkezik a csattanó a hosszabb Tiguan Allspace modell személyében. Wolfsburgban szurkolnak neki, hisz a Skoda modelljei, az Octavia és a Superb mindig is kitűntek a mezőnyből, de a házi nyúlra sosem lőttek. A Tiguan ezúttal elvérzett a cseh vetélytársa ellenében, hiába a drágább és fényűzőbb kivitel, a Kodiaq egyértelműen felülemelkedik rajta. Nagy sérelem ez a németeknek, akik a Tiguanban látták a kompakt SUV kategória álló csillagát.

Mindenben állja a versenyt kihívójával a német klasszis, de árban nem tudja tartani a lépést. Pedig élénkebb, gazdagabban felszerelhető és jobb vezetni.

Ne temessük azonban a modellt, ha csak pislákol is, de még mindig fényesebben ragyog, mint például a Sorento, amely 29 centivel hosszabb ugyan, de nem szállítja kényelmesebben utasait. A Kodiaq persze még több helyet ad az utasoknak és a csomagoknak, a Tiguan teljesen előretolt hátsó üléssel sem tudja megszorítani. Hogy mégis magasabbra pozicionálták, mutatja a teljesen digitális műszerfala és a szélvédőre vetített színes kijelzője. De ennyi elég is ahhoz, hogy megvegyünk egy kisebb autót drágábban? Nincs több érv mellette? Mivel a Volkswagen csak 33 kilóval könnyebb a Škodánál, motorja sem sokkal fickósabb. Többet várunk el a Tiguan 190 lóerejétől és 400 Nm-es nyomatékától és a dupla kuplungos váltó is lehetne magabiztosabb a fokozatok kapcsolásakor. Sokszor idegesítően botladozik. Ejha!

Az összkerékhajtás több programot kínál

Természetesen ezek csak csomók a kákán, mérete, vezetése, technikája, összeszerelésének minősége és kiegyensúlyozottsága még mindig mérce a kategóriában. Futóműve példás alaphelyzetben is, de kifejezetten parádésan rugózik, ha megvásároljuk 299 ezer 720 forintért a kiegészítő adaptív lengéscsillapítás-szabályzást. Feszesebb beállításai révén a Škodánál merevebben viselkedik, kevésbé tántorog. Fürgébb kanyarokban, élénkebben fordul, hosszabb ideig marad semleges, alulkormányzottságra kevésbé hajlamos, az ESP-nek pedig csak egészen kiszolgáltatott helyzetben kell beavatkoznia és a helyes útra terelnie.

Kormányzása egy leheletnyivel közvetlenebb. Pluszpontot kap a Tiguan mértékletesebb fogyasztása (7,5 l/100 km), igaz, csupán 0,2 literrel takarékosabb a Škodánál. Ilyen apró a lemaradása is, de a tények makacs dolgok, és a Kodiaq makacsul ragaszkodik a tabella első helyéhez. Pezsgő pukkan, de akkora hanggal, hogy ezt bizony Wolfsburgban is meghallják. Hacsak nem ment egy kis homok a fülükbe…

Műszaki adatok

Jármű típusaKia Sorento 2.2 CRDi 4WD Summer EditionSkoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4 Style
VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion Highline
Motor (ccm) S4, 2199 S4, 1986 S4, 1968
Teljesítmény (kW/LE/ford.) 147 (200)/3800 140 (190)/3500 140 (190)/3500
Nyomaték (Nm/ford.) 441/1750400/1750400/1900
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,68,68,5
Csomagtér (l)660/1732650/2065520/1655
Tesztfogyasztás (l/100 km)9,57,77,5
Listaár (Ft)12 500 00011 319 89011 782 170

Ez a cikk az Autó Magazin 2017/3. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresd a friss számot az újságárusoknál! Képek: Hans-Dieter Seufert, Copyright 2017 MPS