Három meghatározó név a kategóriában, stílusban, tudásban egyaránt. És most mindhárom tesztautónkat szürkés színben kaptuk az összehasonlító tesztre, de legalább némi fantáziát felvonultató színelnevezésben: az Audinál Manhattan-szürke, a BMW-nél Mineral-szürke, a Mercedesnél Selenit-szürke névre hallgat a képeken látható árnyalat.

Meglepő egybeesés, de mindhárom modell utastere is azonos színben pompázott: pirosban. Egészen pontosan Arras-vörös, korallvörös, és áfonyavörös név alatt találjuk meg a konfigurátorokban a visszafogottnak már kevésbé mondható kárpitszíneket.

Bátor, de valójában ízléses kombináció a szürke-vörös, mindhárom hosszúkás formájú prémiumkupénak jól áll. A megjelenésnek persze ára van: a metálfényezés mindenhol 300 ezer forint körüli felárat jelent, amihez még 500-700 ezernyi pluszt jelent a bőrkárpitozás, és némi aprót az esetleg kötelezően rendelendő kiegészítők. A végeredmény 1 162 050 Ft az Audi, 895 300 Ft a BMW és 980 440 Ft felár a Mercedes esetében, hogy a képeken szereplő színeket tudjuk magunkénak, de ebben semmilyen egyéb extra nincs még benne, amelyekből nekünk szintén bőven jutott.

Az A5 a legcsendesebb 100 km/órás sebességnél: 68 dB(A) . A riválisok értéke ugyanekkor 68 dB(A)

Audi A5

Nincs könnyű dolga az új Audi A5-nek, mivel az előd klasszikus formái is időtálló szépséget sugároztak. Az utód nem hoz drámai változást, de a nagyon hasonló ívek, részletek mentén még nagyobb, tágasabb, zömökebb lett annak ellenére, hogy sikerült valamicskét lefaragni a súlyából.

Az utastér elegáns, szellős, a műszerfal nagyon hasonlít az A4-esére, mind külsőben, mind funkcióiban – annak minden előnyével és hátrányával. A minőség, a kivitelezés kiváló, a digitális műszerfalon az órák jól leolvashatók, a MMI-vezérlőn az irányítás viszont elég bonyolult feladat. Néha egyszerűbb hangvezérléssel célhoz érni, mintsem elbíbelődni a menürendszerben a kívánt funkció felkutatásával. A csökkentett tetőmagassággal az autó súlypontja mellett a vezető üléspozíciója is közelebb került az aszfalthoz, az ülések oldaltartása jó, a biztonsági övet egy automatizált szerkezet hozza jól elérhető közelségbe.

Az automatikusan előrecsúszó ülések miatt a hátsó sorba is könnyebb a bejutás, de a szűkös fej- és lábtér miatt így sem igazán csábító ott utazni.  A háromzónás klímával a második sor hőmérsékletét külön lehet szabályozni, utasok híján pedig a ledönthetjük a három részben osztott támlákat, ha nagyobb csomagtérre van szükség. A tesztautóban temérdek hasznos extra is helyet kapott: a város és tour nevű asszisztenscsomagok, dinamikus kormányzás, Matrix LED-fényszórók, adaptív futómű és head-up display is.

Légies műszerfal virtuális órákkal

Minden nagyon szépen és egyszerűen működik, kiválóan fekszik és tapad az Audi az aszfalthoz is, egyedül erőltetett menetben érezni némi megingást és egy csekély hajtási befolyást az elsőkerék-hajtásból kifolyóan. Dynamic beállításban még energikusabb a reakció, de a lengéscsillapítók ilyenkor már elég rázósan kezelik a rövidebb úthullámokat. Jóval kényelmesebb a felfüggesztés Comfort módban, igaz, a 18-as méretű abroncsok így is érződnek rajta, illetve főleg hallatszanak. Ettől eltekintve az Audi csendes jószág, a szél- és motorzaj csekély mértéke alapos szigetelést feltételez. A kétliteres 190 lóerős TDI (400 Nm) csendesen teszi a dolgát, finom járását, kellő hévvel és gazdaságos üzemmel is szerethetővé teszi (tesztfogyasztás: 6,5 l/100 km).

Dízelmotor egy kupéban? Idegenkedhetünk tőle, de az élmény, a harmónia magáért beszél, így a távolságtartásnak semmi értelme. Mindössze a hétfokozatú duplakuplungos váltó tanul egy kicsit lassan, mivel egy rövid vágta után is túl sokáig tartja ki a fokozatot, feleslegesen bőgetve a motort. A végeredmény viszont abszolút meggyőző: a gazdag biztonsági felszereltségtől a hatékonyan lassító fékekig, a könnyed irányítás és a kedvezőnek mondható árképzés is az új modell mellett szól. Szép munka!

Az előrecsúszó ülésekkel együtt sem annyira könnyű a beszállás

BMW – szenvedélye a dinamizmus

A három évvel idősebb 4-es sorozat is dicséretesen küzd a szélzaj ellen, az asszisztensrendszerek és a fékhatás tekintetében viszont jár néhány pont levonás. Vezetési élményben továbbra is nehéz megszorongatni, egyértelműen viszi a prímet a 420d ebben az mezőnyben. A most kipróbált autó az adaptív futóművel ugyan nem annyira harapós, mint néhány korábbi darab, mégis precízen, agilisen, közvetlen módon követi a parancsainkat. A változó áttételű sportkormánymű (83 200 Ft) tökéletes visszajelzésekkel szolgál, semmi hajtási befolyás nincs rajta (hiszen a hátsó kerekek a hajtottak), és a kettős sávváltást is nagyobb tempóval képes teljesíteni a konkurenseknél.

És igen, a legmeglepőbb, hogy a futómű ügyesebben, csendesebben nyeli el a nagyobb úthibákat, mint az Audi. Ennek leginkább a hátsó sorban utazók örülhetnek, ahol a kényelmes, jó szögben álló háttámlák kényelmesebb utazást tesznek lehetővé, mint az A5-ben vagy a C-osztályban.

Példamutatóan egyértelmű és ergonomikus műszarfal egyszerű kezelhetőséggel

Magasabb fordulat mellett a kétliteres dízel hangja felerősödik a motortérben, de ami igazán meglepő, hogy a teljesen azonos műszaki adatok és a nagyon hasonló súly mellett egy parányival lassabban mozog a BMW, mint az Audi, sőt, fogyasztása is magasabb annál.

A sebesen, rángatás nélkül kapcsoló nyolcfokozatú automata váltóban nincs hiba, akárcsak a multimédiarendszerben, amelyek kezelésén nem sokat tudnánk javítani.  A kevésbé jó minőségű, zörgésre is hajlamos burkolatoknak kevésbé örülünk, ezek nem illenek az autóhoz.

Kényelmes ülések, legjobb helykínálat és innen a legjobb a kilátás is

Mercedes – kényelemre hangol

Külső méreteiben nem marad le vetélytársai mögött a C 250 d Coupé, utas- és csomagtere mégis érezhetően szűkösebb. Leginkább a hátsó sorban utazók ennek az elszenvedői, itt a beszállás, a helykínálat, és a térérzet is hagy maga után némi kívánnivalót, ráadásául a szűk oldalablakok mellett előre sem látni rendesen az integrált fejtámláktól. Sokkal jobb ránézni az igényes anyagokat rejtegető műszerfalra, bár annak kezelhetősége a kontroller, az érintőpad és a kormányon elhelyezett gombok ellenére sem mindig egyértelmű.

A futómű tehetségéhez kétség sem férhet, a gyűrődések nagyobb részét szépen kivasalja – feltéve, hogy légrugózás is gazdagítja az autó felszereltségét (476 250 Ft). A hosszabb úthullámokat könnyebben, a rövidebbeket is egész ügyesen lépi át, és közben még a kellemetlen dülöngéléstől is megkíméli a bent ülőket. Viszonylagos merevsége ellenére a Mercedes ebben a mezőnyben a legkíméletesebb rugózás szempontjából, harmonikus karakterét a finoman beavatkozó ESP is segíti, amivel az élénk kanyarodáskor finoman sodródó fart is könnyedén kordában tartja.  Kitörő dinamizmus tehát nem jellemző rá, egyértelműen nyugodtabb tempót kíván, mint a másik két autó.

Igényes, masszív műszerfa

Csak a régebbi sorozatú OM 151-es 2,1 literes dízelmotor rondít bele kicsit az összképbe, mivel annak erőteljes kerregése nem illik a kupé nyugodt karakteréhez.  Teljesítmény- és nyomatékbeli előnyét sem tudja igazán kamatoztatni a Mercedes, habár a kilencfokozatú automata selymesen kapcsol, minden téren felveszi a versenyt a BMW ZF-váltójával. Asszisztensrendszerekből is szép számmal akad a fedélzeten, ellenben a riválisoknál gyengébb fékhatás alaposan hátraveti az értékelést – de nem ettől végzett legutolsó helyen a Mercedes az összesítésben.

A dobogó legfelső fokára most az új Audi A5 gurulhatott fel, amely nemcsak, hogy a szemnek kellemes látvány, de valódi, győztesekhez méltó, kézzelfogható előnyöket is tartogat vásárlóinak.

Jármű típusa AUDI A5 Coupé 2.0 TDI Design LineBMW 420d Coupé Sport Line

 

Mercedes C250 d Coupé AMG Line

Motor (ccm)S4, turbó, 1968 S4, turbó, 1995 S4, turbó, 2143
Teljesítmény (kW/LE/ford) 140 (190) /3800 140 (190)/4000 150 (205)/3800
Nyomaték (Nm/ford) 400/1750400/1750500/1600
Gyorsulás (0-100 km/h)  7,3 s7,4 s7,1 s
Végsebesség (km/h) 238232247
Fogyasztás (l/100 km) 4,24,34,4
Listaár (Ft)12 950  57013 564 50014 414 340

Értékelés

1: AUDI

A kemény rugózástól eltekintve nem sok hibája van az A5-nek. Biztonsága, kifinomult hajtáslánca és kedvezőbb vételára is mellette szól. Nagyon meggyőző az összhatás

2: BMW

A márkára jellemző dinamika mellett a tágas Négyes sorozat meglepően jó komfort nyújt, kiváló médiarendszert egyszerű kezelhetőséggel és kevéske vezetői asszisztenst.

3: MERCEDES

Megnyerő a C-osztály selymesen rugózó futóművével és gazdag biztonsági felszereltségével. Helykínálatban messziről követi csak a többieket, és fékei sem harapnak eléggé

 

Ez a cikk az Autó Magazin 2017/3. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresd a friss számot az újságárusoknál!  Eredeti szöveg: Bernd Stegemann; Képek: Hans-Peter Seufert, Copyright 2017 MPS