Az a fránya turbólyuk! Az út még mindig vizes. Hiába a 30 fokos rekkenő hőség, nem képes felszárítani a felhőszakadás utáni nedvességet. A gőzkalapács erejű Maserati Quattroporte IV így nem tud elég sebes lenni. Kigyorsításkor kanyarban eldobja a fenekét, de ez a kisebbik gond, komolyabb probléma, hogy az automatikus váltó nem találja a megfelelő fokozatot.

Az első körben a felmelegedett gumik reménytelenül csúsznak, a másodikban szintúgy, csak a harmadikban találunk némi tapadást. Legalább kíméljük az autót, alig lépünk a gázra… 450 Nm 4500/perces fordulaton – ezt olvashatjuk a műszaki adatlapján, de már 1500-as fordulaton is annyi nyomatékot kapunk, hogy a 245 milliméter széles gumik beleolvadnak az aszfaltba. Tudomásul kell vennünk, hogy kanyarban gyengék vagyunk, de aztán az egyenesekben, a Sváb Alpok emelkedőin, úgy sprintel, mint egy olimpikon.

Egy Maserati Quattroporte IV jó állapotban tízezer eurót kóstál, egy hasonló állapotú Alfa Romeo 166 kijön ennek a harmadából. Valljuk be, sokkal jobb vétel

V8-as motorja elemi erejű, fenomenális mestermunka. Már alapjáraton tolja a kocsit előre, kéri, könyörög, hogy sarkantyúzzuk és engedjük el a zablát, hadd rohanja ki magát. Ha elvesszük a gázt, akkor is hajtja a szenvedély, könyörület nélkül belemar a 6500-as fordulatba, a két IHI turbófeltöltő rekedt hangon sípol minden sebességváltásnál. Azért nem árt az óvatosság, minden tehetségünkre szükség van, hogy az úton tartsuk.

Szívében versenyautó, 336 lóerős V8-asában Ferrari és Forma-1-es gének dübörögnek. Erre utal a vörös lakkozás

Szívében versenyautó, 336 lóerős V8-asában Ferrari és Forma-1-es gének dübörögnek. Erre utal a vörös lakkozás

Az Alfa Romeo 166-osnak esélye sincs vele lépést tartani. 116 lóerőnyi mínusza mellett sokkal inkább nyomatékának 185 newtonméteres hiánya fogja vissza.  De csak az egyenesekben bajnok a Maserati, a kanyargós szakaszokon ott lohol a nyomában az Alfa. Futóműve kezesebb, váltója gyorsabb és kormányzása sokkal direktebb. Csupán három kanyar kell, hogy újra a Maserati sarkát tapossa. A szigonyos márka sofőrje ezekben a kanyarokban jócskán szenved, két keze alig elég, hogy a nehéz autót az úton tartsa. Még szerencse, hogy a százliteres benzintartály a hátsó tengelyt terheli, különben a Maserati csúnyán kirúgna a hámból.

De miért is eresztettük egymásnak ezt a két ennyire különböző autót? A válasz a génekben van. Mindkét sportszedán azonos istállóban született, mindkettőnél ott bábáskodott a Fiat.

Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V (936)

Motor
Elöl, keresztben elhelyezett, folyadékhűtéses, hathengeres V-motor (60 fok). Furat x löket 92 x 72,6 mm
Lökettérfogat 2959 cm³
Sűrítés 10:1
Teljesítmény 220 LE 6300/percnél
Nyomaték 265 Nm 5000/percnél
Hengerenként négy szelep, két felülfekvő, fogasszíj hajtású vezérműtengely, csészés szelepemelők. Könnyűfém hengerfej és motorblokk, négy forgattyústengely-csapágy, elektronikus motorvezérlés, többpontos Bosch ME befecskendezés, katalizátor.
Olajtartály 7,3 l

Erőátvitel
Hidraulikus működtetésű egytárcsás száraz tengelykapcsoló, hatfokozatú kézi sebességváltó, felárért négyfokozatú automata, elsőkerék-meghajtás.

Karosszéria és futómű
Önhordó acéllemez karosszéria, független kerékfelfüggesztés elöl és hátul, elöl dupla keresztlengőkarok, hátul kereszt- és hosszanti lengőkarok rugóstagokkal, stabilizátorokkal. Fogasléces kormánymű szervóval, tárcsafékek, ABS
Kerekek 7Jx16
Gumik 215/55 WR 16

Méretek és tömeg
Tengelytáv 2700 mm
Hossz 4720 mm
Szélesség 1815 mm
Magasság 1416 mm
Tömeg 1510 kg
Üzemanyagtartály 72 l

Menettulajdonságok és fogyasztás
Legnagyobb sebesség 241 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h 8,1 s
Tesztfogyasztás 12,5 liter/100 km

Gyártási idő és darabszám 1998-2007 között mintegy 100 ezer példány

A megmentő neve: Fiat

Mindkét márka viharos időket élt meg. Ez volt a De-Tomaso korszak, amely 1975-ben olcsó biturbó modellekkel kezdődött. Az első viharfelhők 1989-ben kezdtek gyűlni, amikor Alejandro de Tomaso részvényeinek 49 százalékát eladta a Fiatnak. A negyedik generációs Quattroporte annak a Marcello Gandininek a kézjegyét viselte, aki korábban a második generációt is megtervezte. A Quattroporte IV az utolsó gyümölcse volt a független márkának, mielőtt 1993-ban a Fiat anyavállalat a fennmaradó részvények megszerzésével bekebelezte.

Minősége jobb, mint amit híresztelnek róla, a pilótafülke ergonómiája kiváló

Minősége jobb, mint amit híresztelnek róla, a pilótafülke ergonómiája kiváló

Hét évvel korábban a Fiat – a Lancia után – az Alfa Romeót is megszerezte. A 166-os volt a márka utolsó limuzinja, amely Busso V6-ost hordott a szíve alatt. Ez a motor olyan fontos volt az Alfának, mint a hathengeres bokszer a porschénak. A hetvenes években Giuseppe Busso által kifejlesztett 2,5 literes, dupla vezérműtengelyes V6-ost 1979-ben alkalmazták először az Alfa 6-ban. Később 2 és 3 literes változatokkal tökéletesítették a kínálatot. A csodálatos négyhengeres DOHC-motorral együtt ez a V6-os a négylóherés márka kvintesszenciái.

Grandiózus V6

Az utolsó Busso-féle vas 3,2 literes és 24 szelepes volt, 250 lóerővel. Csupán hatalmas étvágya a gátja annak, hogy még ma is gyártsák. A sors fintora, hogy három nappal a 25 éves motorcsalád termelésének leállítása után meghalt Giuseppe Busso. 2006. január 3-át írtunk akkor. Mi volt a motor hosszú életének és dicsőségének titka?

Imádta a magas fordulatot és varázslatos volt a hangja. 4000-es percenkénti fordulatig visszafogott volt, 4500 felett már megjött az életkedve, a buzgó örömöknek aztán 7000-es fordulatnál vetett véget a határoló, miközben érezni lehetett, hogy a motor még ennél magasabb fordulaton is jól érezné magát. Ezt próbálta megértetni a sofőrjével is. Aki valóban meg akarta ismerni az Alfák lelki világát, annak ilyen magas fordulaton kellett használnia az autóját: ekkor belépett egy különös világba, az Alfák világába.

A Busso V6-osnak már a kinézete is gusztusos. Ezzel a motorral bélelve szinte tökéletes az elsőkerekes Alfa

A Busso V6-osnak már a kinézete is gusztusos. Ezzel a motorral bélelve szinte tökéletes az elsőkerekes Alfa

Itt az ideje, hogy szertefoszlassunk egy tévhitet: az összerelés minősége nem pocsék. Sőt, a hechingeni BB-Autowelt által kínált Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Progression 122 ezer kilométerrel az órájában is parádésan és frissen néz ki. Kívül és belül egyaránt. Hiába füleltünk a szerpentineken, nem nyikorgott és nem is csikorgott egyetlen porcikája sem.

A futómű annyira feszes és jól összerakott, hogy egy sokkal fajsúlyosabb limuzin érzetét kelti. A műanyagok és a kárpitok minőségét mutatja, hogy nem kopottak. Minden működik, a testreszabás egyszerű és logikus. A Walter da Silva irányítása alatt született Alfa 166-ost tökéletes formába öntötték.

A négyajtós díva

A negyedik generációs Maserati Quattroporte más tészta. Kényeskedik, arra kéri a sofőrt, hogy ő alkalmazkodjék hozzá. Lehet ugyan állítani a kormányon, de az ideális vezető 175 centiméternél magasabb és olyan hosszú karjai vannak, mint egy jól fejlett gorillának. Egyéb esetekben esélye sincs megmarkolni a polírozott fakormányt. A kormányzás amúgy odafigyelést igényel, mert a kocsit alaphelyzetben az amerikai autópályákra, a hosszú egyenesekre állították be, holtjátéka nagy, visszajelzést alig ad az útviszonyokról.

Eközben a Quattroporte a legmagasabb életminőséget és luxust kínálja a bent ülőknek, diófa intarziák, Connolly bőr, elektromosan beállítható ülések, kilenc befúvós légkondicionáló, számos szenzor és elektronikusan háromféleképpen állítható futómű.

Utóbbi a legtöbb esetben már normál módban is tökéletesen csillapít, a sport egy kissé túl kemény és fölösleges, a puha beállítás pedig olyan érzetet kelt, mintha az autó felhőkön járna. Az automata is háromféle beállítást ismer, a jeges fokozat egyből hármasba teszi a váltót induláskor – nincs szükségünk erre.  Normál módban is lenyűgöző a hajtás, ha pedig az erősebb power módot használjuk, többet is kapunk a kelleténél.

Kívül egyszerű, bent kifinomult: fa és bőr borít mindent

Kívül egyszerű, bent kifinomult: fa és bőr borít mindent

Valamennyire tehát a Maserati is tud alkalmazkodni vezetési stílusunkhoz, de az alapvető karakter mindig sportos marad. A Ferrarival együttműködésben fejlesztett Maserati V8 sokat tett ezért, igazi olasz szívtipró. Kár tagadni Forma-1-es génjeit, a motor számos technikáját a versenysportból örökölte. A feltöltött háromliteresek korában a száz lóerő fölötti literteljesítmény kimondottan jónak számított, a Maseratinak nem kell szégyenkeznie 336 lóerős teljesítményével. Kirobbanó erejét azonban egyértelműen a két turbó hevességének köszönheti.

Maserati Quattroporte Evoluzione 3.2 V8 Biturbo

Motor
Elöl, hosszában beépített, folyadékhűtéses nyolchengeres V-motor (90 fok). Típusjelzés: AM578.
Furat x löket 80 x 80 mm
Lökettérfogat 3217 cm³
Sűrítés 7,5:1
Teljesítmény 336 LE 6400/percnél
Nyomaték 450 Nm 4400/percnél
Hengerenként négy szelep, két felülfekvő, fogasszíj hajtású vezérműtengely, csészés szelepemelők. Könnyűfém hengerfej és motorblokk, négy forgattyústengely-csapágy. Elektronikus motorvezérlés, Weber-Marelli benzinbefecskendezés, két IHI kipufogógáz-turbófeltöltő, katalizátor.
Olajtartály 6,5 l

Erőátvitel
Hidraulikus működtetésű egytárcsás szárazkuplung. Getrag gyártmányú hatfokozatú kézi sebességváltó, felárért négyfokozatú BTR automata, hátsókerék-meghajtás, lamellás ZF sperrdifferenciál

Karosszéria és futómű
Önhordó acéllemez karosszéria. Független kerékfelfüggesztés elöl és hátul, elöl dupla keresztlengőkarok rugóstagokkal, hátul kereszt- és hosszanti lengőkarok csavarrugókkal. Elől-hátul stabilizátor. Szervórásegítéses fogasléces kormánymű, tárcsafékek, ABS
Kerekek elöl/hátul 8Jx17/9Jx17
Gumik elöl/hátul 225/45 ZR 17 – 245/40 ZR 17

Méretek és tömeg
Tengelytáv 2650 mm
Hossz 4550 mm
Szélesség 1810 mm
Magasság 1380 mm
Tömeg 1675 kg
Üzemanyagtartály 100 l

Menettulajdonságok és fogyasztás
Legnagyobb sebesség 265 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h 5,8 s
Tesztfogyasztás 13,7 liter/100 km

Gyártási idő és darabszám 1994-2000 között 2841 példány, ebből 1171 Evoluzione

Mintha új lenne

A képeken szereplő autót a tennenbronni Robert Waller autószalonjából kölcsönöztük, csupán egyetlen tulajdonos hajtotta. „Hetvenéves hölgyé volt, egy újabb Mercedes limuzinba számoltuk be. Megsiratta” – mesélte a kereskedő. Nem is csodáljuk, ez az autó nem látott még egyetlen telet sem, csakis garázsban tartották. 160 ezer kilométerrel is teljesen újszerűen néz ki. Az olasz eredet azonban néhány slendriánságot sejtet. És valóban, bizonyos illesztéseknél a tűréshatárt meghaladók a rések, a szellőzők széleinél kilátszik a sárgára mattult ragasztó.

Végül beszéljünk a pénzről is: ebből élünk, nemde? Egy Maserati Quattroporte IV jó állapotban tízezer eurót kóstál, egy hasonló állapotú Alfa Romeo 166 kijön ennek a harmadából. Valljuk be, sokkal jobb vétel.

Vásárlási tanácsok

alfa-romeo_166

1. Alfa Romeo 166

Bár olcsón lehet 166-oshoz jutni, de a fenntartási költségek könnyedén földhöz verhetik a vakmerő vásárlót. A javítások és az alkatrészek árai Porsche-szinten mozognak. A pletykáknak azonban nem kell hinni, az Alfa 166 nem annyira romlékony, mint sokan állítják. A szervizkönyv kötelező tartozék!

Karosszéria

Rozsdás az Alfa? A 166-oson lényegesen kevesebb a rozsda, mint a hasonló korú többi autón. A teljesen horganyzott kocsitest jól konzervált. Kritikus pontjai a küszöbök és a műanyagokkal borított elemek. A sárvédőket és a kerékjárati íveket is alaposan meg kell vizsgálni, de a padló éleit is szívesen megkóstolja a rozsda. A krómozott ajtókilincsek szinte minden 166-osnál lepattogzottak, a belsőt tartós anyagokból rakták össze. Ha nem kezelték rendesen a bőrt, jellemzően megrepedezik. A kárpitok és a szőnyegek foltjai különböző szivárgások jelei lehetnek.

Technika

Megfelelő üzemi hőmérsékleten használva a V6-osok tartós és megbízható motorok. Aki ebben nem bízik és szeretné meghosszabbítani az élettartamát, a vezérműszíjat 120 ezer kilométer helyett 80 ezer (12 szelepes esetén), illetve 60 ezer kilométerenként (24 szelepes esetén) cseréltesse. A motorvezérlés szenzorjait időközönként érdemes megvizsgálni. Az elektromos és az elektronikai részegységek sok hibára adnak okot, könnyedén beáznak ugyanis. A komoly igénybevételnek kitett futóműben gyorsan kopnak a perselyek és a szilentek. Cseréjük drága.

Árak

1998-ban a bevezetésekor Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V 10 845 000 forint
2007-ben a gyártás befejezésekor Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V 12 700 000 forint
Mai ára (normál állapotban) 350 000 – 1 750 000 forint

Alkatrészek

Az eredeti alkatrészek nagyon drágák, de az alkatrészellátás megfelelő. A különféle, gyári minőségű alkatrészeket online shopokban olcsóbban megvehetjük. A barkácsolt példányok nem bírják sokáig.

Gyenge pontok

  1. Rozsdafoltok a küszöbön
  2. Kopott és lepattogzott ajtókilincsek
  3. Beázás
  4. Túlságosan érzékeny elektronika
  5. Hibás szenzorok
  6. Vezérműszíj
  7. Központi zár
  8. Gumiperselyek és -bakok
  9. Klímaberendezés
  10. Olajfolyás

Quattroporte IV

2. Maserati Quattroporte IV

Aki 12 ezer euró alatt szeretne jó állapotú 336 lóerős biturbó V8-as Quattroporte sportlimuzinhoz jutni, írjon levelet a Jézuskának. Ha megkapja, legyen még ugyanennyi pénze félretéve a fenntartási költségekre. Ezzel együtt azonban elmondható, hogy a Quattroporte IV tudásához képest alulértékelt autó.

Karosszéria

A legtöbb Maserati Quattroporte IV-es harmadik, vagy negyedik autóként szolgált egy-egy garázsban. Ritkán hajtották télen, ezért ritka a nagy futásteljesítmény. Első tulajdonostól származó, lelkiismeretesen karbantartott példány még ritkább. Korrózióvédelme jó, alig találunk rajta rozsdát. Ha van, akkor a küszöbök, a kerékdobok, a sárvédők, a C oszlop és a feliratok alatti területek érintettek. A mediterrán országokból származó kocsik belsejét az UV-sugárzás fakóvá tette.

Technika

A nagy teljesítménye ellenére a rendszeresen karbantartott motorok hosszú életűek és megbízhatók. Az ilyen autók ritkák, mert harmadkézben már nem a márkaszervizeket látogatták a tulajdonosok. A szervizfüzet megléte kötelező, ahogy a vezérműszíj cseréjét is tilos elmulasztani. Ha lehetséges, negyvenezer kilométerenként cseréltessük. Gyakran folyik olaj a motorból és a váltóból. A motor melegítése és a turbó hűtése sokat javít az élettartamán. A klíma gyakran elromlik, a fékek tartósak.

Árak

1994-ben a bevezetésekor Maserati Quattroporte V6 2.8 120 000 DM (kb. 6 350 000 forint)
2001-ben a gyártás befejezésekor Maserati Quattroporte Evoluzione V8 3.2i 24 490 000 forint
Mai ára (normál állapotban) 3400-12 000 euró (átszámítva 1 000 000 – 3 700 000 forint) (ára itthon nem ismert)

Alkatrészek

Számos alkatrészt már nem lehet újonnan megvásárolni. Hiánycikk a szélvédő, a lökhárító vagy a teljes külső tükör. Utángyártott alkatrészeket főleg Amerikából lehet rendelni, ezek megbízhatóak és gyári minőségűek.

Gyenge pontok

  1. Rozsdafoltok a küszöbön
  2. Rozsda a kerékjáratokban
  3. Elrejtett baleseti nyomok
  4. Vezérműszíj
  5. Ventillátor
  6. Olajfolyás (motor és váltó)
  7. Vezérműtengely olajozása
  8. Turbófeltöltő
  9. Klímaberendezés
  10. Gumikopás

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/11. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!   Fotók: Hardy Mutschler Copyright 2016 MPS