A mi lett volna, ha kezdetű mondatok nem vezetnek sehová. Mert mi lett volna, ha ránézek a Renault Mégane navigációs képernyőjére és felfogom a szűkösre méretezett agyammal, hogy mit jelent a pirossal, vastagon kiemelt útszakasz. Én csak kihajtottam a pályáról, tankoltam, megittam egy feketét, majd pár órára beszorultam egy adventi dugóba… Ha csak egyszer is ránéztem volna a tabletszerű kijelzőre, megúszhattam volna.

A Mégane mellett az Astra és az Octavia kissé gyámoltalannak tűnnek

A mezőny

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI: 136 LE, 320 Nm, 6 370 000 forinttól
Renault Mégane Grandtour dCi 130: 130 LE, 320 Nm, 6 949 000 forinttól
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI: 150 LE, 320 Nm, 7 540 370 forinttól

A Renault Mégane-ban ugyanis valós idejű, „élő” forgalomfigyelő segíti a sofőr munkáját. Vastagon, pirosan jelöli például a dugót. Az Opel Astrában vagy a Škoda Octaviában nincs ilyen, ezek után nem csoda, hogy ők is beleragadtak ugyanabba a dugóba. Sebaj, így legalább módom nyílt összehasonlítást végezni. Öröm az ürömben, hogy a dugóban közelebbről is megismerkedhettem a Mégane R-Link 2 elnevezésű szórakoztató és információs rendszerével.

Felfedeztem, hogy a vetített kijelzőt (head-up display) is egy almenüben lehet beállítani, ahogy a különböző vezetőtámogató rendszereket is itt kapcsolhatjuk be, vagy ki. Akárcsak a tabletek, a Renault felhasználói felülete is lehetővé teszi, hogy testre szabjuk a kijelzőt, különböző alkalmazásokat telepítsünk és a képernyőt akár több felhasználóhoz is társíthassuk. Olyan funkciókat érhetünk el az ujjbegyünkkel, mint a digitális (DAB) rádió, a klíma vagy az ülésmasszázs. Ha ettől nem is dobunk egy hátast, hiszen lassan minden digitális és programozható, de az mégiscsak kedvünkre való, hogy a Renault Mégane Grandtour dCi 130 modellben ebből már majdnem mind alapáras.

A hátrafelé ellaposodó Grandtourban a végeken kissé szűkös a hely. Jól formázottak a kényelmes ülések. A digitális műszerek, a hangulatvilágítás és a nagy érintőképernyő dobják fel a műsort

A hátrafelé ellaposodó Grandtourban a végeken kissé szűkös a hely. Jól formázottak a kényelmes ülések. A digitális műszerek, a hangulatvilágítás és a nagy érintőképernyő dobják fel a műsort

Merész húzás volt ugyanakkor a francia gyártó részéről, hogy bevállalta ezt a csak digitális vezérlést, mert sokan, főleg a konzervatívabb lelkületűek, nem kedvelik a nyomkodást. Nekem sem tetszett minden: idegesítő, hogy a kiválasztott térképnagyítás néhány méter múlva automatikusan visszaáll a korábbira. Itt a dugóban úgyis tökmindegy, inkább élvezzük a 7 549 000 forintos Bose Edition felszereltségű kocsi extra szolgáltatásait. Például a székek kényelmét, a világos varrások kontrasztját, a gazdag krómozást, a középkonzol díszkivilágítását, valamint a Bose hangrendszer parádés minőségét. Szerencsére van CD-lejátszó is, a mai fejegységek többsége már csak USB-ről vagy Bluetooth-ról képes zenét adni.

Vessünk egy pillantást az autó külsejére is. A Renault sokat tett, hogy modelljei kitűnjenek a mezőnyből. De nincs idő esztétikai értekezésekre, a forgalom végre megindult, fiatalabb kollégám a 150 lovas Škodával hamar megelőz – és az az igazság, hogy sok esélyem nem marad, hogy utolérjem. A vetélytársainál hosszabb tengelytávú és nehezebb Mégane kombi – 130 lóerős dízelmotorjával – lassan kap lendületet, és nagy fordulaton sem meggyőző. Ezt igazolják menetdinamikai adatai is. Álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 3,8 másodperccel később gyorsul fel, mint a kétliteres Octavia. Bár mindhárom modell maximális nyomatéka ugyanannyi, azaz 320 Nm, az Octavia TDI-je sokkal kulturáltabban dolgozik, mint a másik két autó 1,6 literes dízele. És akkor azt még nem is említettük, mennyivel rugalmasabb…

A teljes csomagteret finom szőnyeg borítja, a perem alacsony, a háttámla kétrészes

A teljes csomagteret finom szőnyeg borítja, a perem alacsony, a háttámla kétrészes

A Megane csendesen fut, a szél- és a menetzaj mérsékelt, futóműve kényelmesen rugózik. Hullámos aszfalton és durvább minőségű kátyús utakon viszont túlságosan is himbálja az utasokat. Kormánya indirekt, kevés visszajelzést ad az útviszonyokról, így a sportos vezetést felejtsük el. A megrögzött kombivásárlókat azonban ez várhatóan nem fogja eltántorítani, hisz a puttonyos legfőbb értéke hátul keresendő. A 4,63 méter hosszú francia tervezői jó munkát végeztek, a meredeken csapódó tetővonal ellenére bent elégséges a hely: szellős és jól átlátható az utastér, a csomagtartó pedig 521 literes, ami a támlák ledöntésével akár 1504 literesre növelhető. Kétpadlójú megoldásának köszönhetően akár sík rakteret is kaphatunk, s ha akarjuk, az első utasülést is összecsukhatjuk – ami így 2,7 méteres tárgyak utaztatását teszi lehetővé -, a padlóba rejtve pedig 50 liternyi térrel gazdálkodhatunk. A pakolást alacsony küszöb (590 mm) könnyíti meg.

Opel: nyugtalan, de jó az ára

Csupán egy síalagutat hiányoltunk a Renault Mégane-ból, amivel a nyolc centivel hosszabb és érezhetően tágasabb Opel Astra felárért szolgálni tud (csomagban 115 ezer forintért). További 40 ezer forintért kampókat, hálót és rögzítősíneket is kaphatunk. Rejtett padlóüreget azonban nem találunk a csomagtérben, így a kalaptartót sem tudjuk elpakolni, örüljünk, ha az elválasztó roló összehajtva elfér a defektjavító készlet felett. Meglepő, milyen puritán a padlózat, csupasz fémlemez, kábelek rondítják a képet. Hiába a drága, zongoralakkal díszített középkonzol és Innovation csomag (ezzel 7 150 000 forint a villámos kombi ára), az apró részletekre nem adnak az Opelnél. Mind a Renault, mind a Skoda jobb minőségben dolgozta ki a puttonyát. Nem meglepő, hogy utóbbiakban kevesebb zavaró zaj hallható, ha rossz úton járunk velük.

Lehetne ez egy kacattartó polc is, de csak dísz

Lehetne ez egy kacattartó polc is, de csak dísz

Az Opel Astra Sport Tourer feszesebben rugózik, mint a Mégane, viszont így megingathatatlan kanyarban és még megpakolva is semlegesen viselkedik autópályán. 560 kilós terhet cipelhet, ami lenyűgöző érték. Könnyebb az összehasonlítás többi résztvevőjénél, kormányzása direkt és jól közvetíti az út természetét. Csak hat lóerővel izmosabb a franciánál, de sokkal könnyedebben fejti ki erejét, fürgébb. A váltó azonban dolgozhatna simábban. Cserébe alacsony fogyasztással vigasztalódhatunk, a Szentgotthárdon gyártott 1.6 CDTI megelégszik 100 kilométerenként 6,1 literrel. A Mégane és az Octavia csak kicsivel eszik többet.

A három részre osztott hátsó ülésekért 70 000 forint felárat kér az Opel. A hátsó ajtó érintésre nyílik és záródik

A három részre osztott hátsó ülésekért 70 000 forint felárat kér az Opel. A hátsó ajtó érintésre nyílik és záródik

Szintén dicséretet érdemel a számos biztonsági rendszer, amelyek közül sok innovatív újdonságnak számít. Ilyen az Opel vészhelyzetben automatikusan segítséget hívó telematikai rendszere. A feláras OnStar személyes titkárként is alkalmazható. Táblafelismerés, sávtartó és aktív fékasszisztens is fokozza a biztonságot. Az alkalmazkodó LED-mátrix fényszórókat borsos áron kínálják (430 ezer forint), az első osztályú, ergonomikus vezetőülést sem adják olcsón (500 ezer forint), de ezekkel a Sport Tourer igazán biztonságos és kényelmes útitársunk lesz. A korábbi középkonzolt kukába dobták, a megújult, csinosabb, letisztultabb kezelőfelület sokkal felhasználóbarátabb.

Škoda: minden rendben

Térjünk rá a Skodára. A tájékozott olvasóknak nem lesz újdonság, ahogy a konkurensek sem sápadnak el az irigységtől, inkább beletörődve veszik tudomásul, hogy szinte minden tekintetben túlnő rajtuk az Octavia. A Style felszereltségű kombi ára 7 808 340 forint, ami ugyan magasabb összeg, mint amit a többiekért elkérnek, de nem annyival, hogy ne érné meg alkudni a kereskedésekben. Már csak azért is, mert a hármasból a csehek állították csatasorba a legerőteljesebb motort, a legpontosabb váltót és a legnagyvonalúbb helykínálatot. Az Octavia csomagtartóját ebben a kategóriában nem lehet felülmúlni, 610 literes puttonyát az ülések ledöntésével 1740 literre bővíthetjük. Mindezt úgy, hogy a Škoda Octavia 4,3 centivel rövidebb az Opel Astránál. Egyetlen szépséghibája, hogy csupán 514 kilogrammal terhelhető.

Ennél nagyobb rakteret nem kínál egyetlen kombi sem ebben a kategóriában. Balra található a Canton hangrendszer doboza

Ennél nagyobb rakteret nem kínál egyetlen kombi sem ebben a kategóriában. Balra található a Canton hangrendszer doboza

Ahogy megszokhattuk, számos apró okossággal kedveskedik az utasoknak és a sofőrnek a Škoda egyik bestsellere. Ilyenek a hátsó oldallégzsákok, a számos és bőséges tárolórekesz, a logikus berendezés, a levegőbefúvók állíthatósága hátul, a szemetesek, a többfunkciós akasztók, a csomagtér padlójába rejtett rekesz, ahová akár még a tetőcsomagtartó szerkezeti elemeit is elbújtathatjuk.

Csupán két ok van, ami miatt összehúzhatjuk a szemöldökünket. Az egyik a kemény, nyers futómű, amely diszharmóniában áll a diszkrét, de pontos kormányművel. A másik a viszonylag szerény felszereltség. Emiatt sok pontot veszít az összehasonlításban, de annyit azért nem, hogy akár a Renault, akár az Opel megszorongathassa. Ahogy az Octaviától már megszokhattuk: jött, láttuk, győzött.

Összegzés

1. Škoda Octavia
Nagy erő, bőséges hely és számos okos megoldás teszi a Skodát ideális kombivá. Az Octavia példakép volt és az is marad. Sajnos, az árcímkéje már nem annyira baráti.
2. Opel Astra
Dinamikus, biztonságos és gazdagon felszerelt, ugyanakkor elég tágas. Nem ártana azonban kissé kényelmesebb futóművet rakni alá, és a felhasznált anyagokra is lenne jobb ötletünk.
3. Renault Mégane
Az Octavia és az Astra ellen veszíteni nem szégyen. Az új Grandtour jól sikerült kombi, kényelmes, elegendő helyet ad, extrái izgalmasak, vonzók és praktikusak.

Az összehasonlítást fölényesen nyeri a Skoda Octavia

Az összehasonlítást fölényesen nyeri a Skoda Octavia

Műszaki adatok

Jármű típusaOpel Astra
Sports Tourer
1.6 CDTI Ecoflex
Innovation
Renault Mégane
Grandtour
dCi 130
Bose Edition
Škoda Octavia
Combi
2.0 TDI
Style
Motor (ccm) S4, 1598 S4, 1598 S4, 1968
Teljesítmény (kW/LE/ford) 100 (136)/3500 96 (130)/4000 110 (150)/3500
Nyomaték (Nm/ford) 320/2000320/1750320/1750
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,410,28,4
Csomagtér (l)540/1403521/1504610/1740
Tesztfogyasztás (l/100 km)6,16,26,2
Listaár (Ft)7 150 0007 549 0007 808 340

Ez a cikk az Autó Magazin 2017/2. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresd a friss számot az újságárusoknál!  Képek: Achim Hartmann, Copyright 2017 MPS