Előbb vagy utóbb rájövünk, hogy életünk ártatlannak látszó örömei a legnagyobbak valójában. Csak tudnunk kell észrevenni, képesnek kell lenni megélni őket. Ahhoz, hogy ez teljesüljön, sok múlik az apró finomságokon, a pici különbségeken. Az autósok nyelvén ez jelenthet biztos markolatú sportkormányt, vagy egy jókora napfénytetőt. Plusz pontot jelenthet egy szépen ívelt C oszlop, a rakoncátlan és mindig játszani akaró futómű, vagy a sportülésbe szorító erő. Parányi örömök, de ezek adják a vezetés élvezetét. És most pont erre van szükségünk! Hétköznapi hősökre, amelyek egy erős gázfröccs nyomán elégedett mosolyt csalnak az ábrázatunkra és az éles kanyarokban, nagy tempónál sem ügyetlenkednek. És főleg: nem ijednek meg! Ja, és nem drága játékszerekről van szó. Családapák vagyunk, de játékosak.

A trió mindegyik tagjának - a 3-asnak, a GTI-nek és a CLK-nak is - megvannak az erősségei, amelyekkel ütik a konkurenciát

Szerencsére nem kell álomba merülnünk, hogy megtaláljuk a számításunkat. Ráadásul akár többféle karakter közül választhatunk. Ezúttal három örömforrást teszteltünk, az egyik jobb, mint a másik!

Motorja páratlan

Hogy mit keres a kínálatban egy Golf? Nagyon is sokat! Gondoljunk csak arra, hogy egykor a GTI alapította a kompakt sportos autók kategóriáját. A kezdeti lelkesedés azonban alábbhagyott, a Golf komoly ellenfelekkel találkozott és rendre alul maradt. De mi lesz most?

A Golf IV. GTI pályája elég nehézkesen indult. Első változata, 1997-ben, szerény külsőt kapott: öt ajtót és 16-os alumínium kerekeket. A motorházfedél alatt szinte bármilyen erőforrás megbújhatott az 1,9 TDI-től a 2,3 literes, szívó V5-ösig. A Volkswagen a GTI feliratot extra felszereltségként adta, de semmi plusszal nem fokozta az érdeklődést. Ha sarkosan fogalmazunk, azt is mondhatnánk: szégyen! A sötét fejezetet 2001-ben a 25 Jahre GTI jubileumi modell zárta le, amely szerencsére egy igazi GTI volt: egyedi, 18-as, küllős felnikkel, látványos kötényekkel és vaskos kipufogóvéggel, Recaro sportüléssel, legendás golflabda alakú váltógombával és 180 lovas turbós benzinmotorral.

A 180 lóerős, 235 newtonméteres, turbós 1,8-asnak köszönhetően kilő a lámpánál a Golf

A 180 lóerős, 235 newtonméteres, turbós 1,8-asnak köszönhetően kilő a lámpánál a Golf

A jubileumi példánnyal a VW visszarángatta a Golfot a sportos autók mezőnyébe, rácáfolt minden előítéletre. Azt bizonyította, hogy lehet különlegest alkotni akkor is, ha nem megyünk a divat után. Nézzünk csak rá frissen polírozott keréktárcsáira: hát nem isteni ez az autó?

Az 1800 köbcentis szív minden reggel ébresztőként ráz életet tulajdonosába, alapjáraton viszont nem kifejezetten élénk. Ha odalépünk neki, a turbó pillanatnyi késlekedését követően kel igazán életre. A keresztben beépített, 180 lóerős és 235 newtonméteres négyhengeres hatfokozatú kézi váltón keresztül adja át az erőt az első tengelynek. Álló helyzetből nyolc másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométer/órás sebességre, a száguldás 220 kilométer/óráig is tarthat – meggyőző számok!

Az alapáras sportfutómű nemcsak tíz milliméterrel közelíti a sofőrt az aszfalthoz, hanem azt is lehetővé teszi, hogy helyt álljunk a trükkös kanyarokban is. Fürge, de messzemenőkig stabil a háromajtós autó, amely habozás nélkül, precíz kormányművel teljesíti a vezető parancsait. Zavaró ugyanakkor, hogy miközben mechanikailag minden adott az élményautózáshoz, a négy henger csak visszafogottan suttog. A Volkswagen ebben eleget tett a konzervatív elvárásoknak, de mi ezért egy kicsit haragszunk rájuk. De nem is ez a bökkenő, sőt még az enyhe alulkormányozottságával sem lenne baj. Az igazi gond a darabszámmal van. A jubileumi GTI-ből csupán háromezer példány készült, piros, kék és fekete színben. De fel a fejjel! Aki annak idején – jó drágán – ilyent vett, az gondosan megőrizte és ápolta, így nem nagyon lehet mellé nyúlni. A teljesen galvanizált karosszériának köszönhetően nem kell rozsdától tartanunk, de hogy mire számíthat pontosan, ha kinézett egy ilyen Golfot, keretesünkből tudhatja meg.

Kettes számú versenyzőnk egy igazi szabadidő-autó (a szó nem mai, elsuvosított értelmében), amely messziről felismerhető hathengeres morgást hallat. Egy igazi autórajongó agyi merevlemeze gyorsan reagál, a pavlovi törvényeknek megfelelően összefolyik szájában a nyál, ám sokunkban a birtoklási vágy sosem teljesedik be. Örök álom marad. De miért is? Miről is van szó?

A 80,3 centi hosszú hathengeressel nem lehet befürödni

A 80,3 centi hosszú hathengeressel nem lehet befürödni

Egy 80,3 centiméter hosszú mesterműről, az M52-es kódjelű BMW motorról. Sokkal több, mint erőforrás, örömforrás! Sőt, műalkotás! A kilencvenes évek közepén ünnepelhettük házasságát a kompakt hármas BMW-vel. Közel 16 ezerszer. A frigyet a bajor gyártó 323ti felirattal pecsételte meg, amely a sportos vezetők tekintetét még ma is lobogó fáklyaként vonzza. Mert tudják: a 2,5 literes lökettérfogatban 170 lóerő lakozik. Ennek megfelelően jól indult a karrierje, vásárlóinak hetven százaléka olyan volt, aki korábban elhagyta a BMW-t más márkák kedvéért. De most visszatért. Kell ennél nagyobb elismerés?

Mi a titka? Mindenekelőtt az előbbiekben már megénekelt hathengeres gép és a hátsókerék-hajtás kombinációja, valamint a tömeg arányos elosztása a két tengely között. Könnyű és dinamikus. Ezt ez a 3-as nemcsak ígérte, hanem teljesítette is. Tök mindegy milyen szűk a kanyar, probléma nélkül úszik át rajta, kövér gázra pedig szépen csúsztatja meg a fenekét. Aki elég bátor, hogy táncba vigye, annak előbb ki kell kapcsolnia a standard kipörgésgátlót, aztán ahogy tanították, engednie kell, hogy a hátsó tengely szépen elinduljon és felpumpálja bennünk az adrenalint. Ha az elektronikus védőangyal szolgálatban marad, már az enyhe driftelésnek is fékezéssel vet véget a fedélzeti rendszer. Ami egyébként csúszós szakaszokon azért jól jön… A kormány csodálatosan precíz, természetesen közvetlen és magától értetődően szériában M logót visel.

Selymesen sima a járása

Míg a Golf erényeként egyszerű stílusát és ökölcsapás erejű turbóját tudjuk felhozni, addig a BMW-nél a szívómotorban rejlő nagyszerűséget emelhetjük ki. Mindegy, hogy melyik végén égetjük a gyertyát, a hathengeres minden helyzetben tökéletesen illeszkedik az 1255 kilogrammos 323ti kompakt felépítéséhez. A technika szerelmesei a tökéletes tömegkiegyenlítésben gyönyörködhetnek, az M52 sima és kifinomult működése pedig ehhez csak hab a tortán. Tolóerejét egyaránt méltósággal fitogtatja, legyen szó alapjárati cirkálásról, vagy percenként 6600 fordulatos megiramodásról. Az, hogy a GTI-t simán legyorsulja, nem is meglepő. Ebben a BMW-ben élvezet a fokozatokat kézzel kapcsolni, a pontos kéziváltó kiemeli a modell sportos tulajdonságait.

Az alapáras sportfutómű és a közvetlen kormányzás igazi kanyarművészt varázsolnak a kompakt BMW-ből. Leültetni fölösleges

Az alapáras sportfutómű és a közvetlen kormányzás igazi kanyarművészt varázsolnak a kompakt BMW-ből. Leültetni fölösleges

Az ajtók mögött szépen kidolgozott utastér fogad, de a vezető sem panaszkodhat. A sportülés megédesíti a volánnál töltött időt mindaddig, amíg nem akar valaki hátulra beülni. A hátsó üléspad kényelmes, de a fej- és a lábtér szűkös. Aki bepréseli magát a keskeny bejáraton, úgy fogja érzeni magát, mint egy barlangban. Ebben az autóban elől kell ülni, a kormány mögött. Nincs más opció. Punktum!

Eddig tartott az A oldal, a lemezt megfordítva már nem zeng olyan kellemesen a dicshimnusz. A 323ti-t ugyanis ugyanúgy megrágja az idő vasfoga, ahogy az E36-os szériát rombolni szokta. A rozsda komoly veszélyt jelent az autóra, főleg azokra a modellekre, amelyekhez szépészeti céllal hozzá is nyúltak. Ettől morcosabb kinézetű lett ugyan, de egyben megkapta az utolsó kenetet is, amint hozzányúltak az amúgy is kérészéletű lemezeihez. A tuningolt modelleket érdemes elkerülni, de erről többet tanácsadó keretesünkben olvashatnak.

A 323ti-ből szerencsére sokkal többet gyártottak, mint a GTI-ből, 1994 és 2000 között egészen pontosan 15 155 példányt állítottak össze a bajorok. Tesztünk fekete alanya 1997-ben készült. A látható gondoskodás ellenére az első sárvédői cserére szorulnak. Ha beleszeret a hathengeres gurgulázásába, ne vakítsa el dinamizmusa, szánjon időt arra, hogy megtalálja a pénztárcájához mért megkímélt példányt. A vezetett szervizkönyv kötelező, egy kis odafigyeléssel pedig akár új fényében is ragyoghat a sportos kompakt.

Elegánsabb nem is lehetne

Az összevetés leghosszabbja 4,57 méter, vonalai elegánsak, hisz ez egy Mercedes-Benz! Míg a másik kettő rövid és darabos, addig a CLK nyújtott vonalai a legszebb kupéformát testesítik meg. Sziluettje, széles C oszlopa, finoman lejtő teteje ék alakot formáz. Csillogó négy szeme és a közéjük zárt, E-osztályból ismerős hűtőmaszk harmóniáját egyesek vitatják, de szerintem nincs nála szebb. Többen azt is kifogásolják, hogy nem nyithatók a hátsó ablakok. Csak ennyi baj legyen!

Impozáns, szinte lebeg az út felett a CLK. Ha akarjuk sportosan kemény, ha akarjuk légies. A kompresszoros motor erős, szívós és kellemesen morgós

Impozáns, szinte lebeg az út felett a CLK. Ha akarjuk sportosan kemény, ha akarjuk légies. A kompresszoros motor erős, szívós és kellemesen morgós

Az izmos csípő és a hosszan elnyúló farokrész egyértelművé teszik, hogy erénye az ereje. Valójában nem is igazi sportoló, sokkal inkább egy lebegő varázsszőnyeg. Mindegy, hogy kanyargós dombvidéket fedezünk fel vele, vagy végeláthatatlan autópályákon utazunk, a stressz elszáll, lelkünk megnyugvást talál és még az idő is a kedvünkre változik. Bölcsen dönt, aki a pezsgő négyhengeressel (kódneve M 111) választja a CLK-át. 193 lóerős (a legfiatalabb példányokban 197 lovas), 280 newtonméteres legnagyobb forgatónyomatékát percenként 2500-as fordulattól egészen 4800-as pörgésig a rendelkezésünkre bocsátja. A V6-hívők is megnyugodhatnak, a 3,2 literes szívó benzines alig fickósabb, csupán 215 lovas, legnagyobb forgatónyomatéka 310 Nm.

A feszesre hangolt futómű ugyanakkor támogatja a sportos meglódulásokat, a kupét kanyarokban is stabilan tartja, ami az alulkormányzottságra is kevésbé hajlamos. Hogy mégis inkább a nyugodt autózásra sarkall, az a szánalmas kézi sebességváltójának köszönhető, amely dinamikus helyett darabossá teszi a mozgását. Érdemes olyan modellt felkutatni, amelyben az ötfokozatú automataváltó teljesít szolgálatot. Jobban illik a kocsi gran turismo jellegéhez – ne felejtsük el, hogy ebben az autóban négyen is kényelmesen elférnek. Az ülések fejedelmiek, a széles középkonzol letisztult.

Kerek műszerek uralják a pilótafülkét, a tempomat kapcsolója mindig kéznél van. A kormány jófogású, igaz, egy kissé nagy

Kerek műszerek uralják a pilótafülkét, a tempomat kapcsolója mindig kéznél van. A kormány jófogású, igaz, egy kissé nagy

Nem is értem, miért indult annyira döcögősen a típus karrierje. 1997-ben Detroitban még nem volt egyértelmű, hogy a C 124 utódjára, vagy egy C-osztály kupéra van a piacnak szüksége. A rövidítésből nem is derül ki, hogy a C betű a kupé formára vagy a C-osztályra vonatkozik-e. Pedig erre a padlólemezre és ennek a technikájával építették. Az L betű arra utalhat, hogy könnyű (1445 kg). De jelenthet luxust is, hisz a CLK annakidején hétezer márkával volt drágább, mint a C-osztály limuzin. A K több mint valószínű, hogy a kompresszorra utal. Az biztos, hogy a CLK használtpiaci ára – legyen az kupé vagy kabrió – stabil. Ez azt bizonyítja, hogy a stílus és a minőség mellett ma is korszerű és biztonságos konstrukciónak számít. Adja a szükséges légzsákokat, biztonsági övei előfeszítésesek, az indításgátlót kódolt kulcs oldja, a vészfékasszisztens pedig határozottan beavatkozik, ha bajba kerülnénk.

A gazdag elektronizáltságnak azonban megvannak a hátulütői. Ami elromolhat, az el is romlik. De nem az elektronika a CLK gyenge pontja, hanem sokkal inkább a korrózió. Jól karbantartott és rozsdamentes példányt találni nem kis feladat, de hálás. Inkább szánjunk rá több időt, nézzünk meg több kocsit, megéri!

A jubileumi példánnyal a VW visszarángatta a Golfot a sportos autók mezőnyébe, rácáfolt minden előítéletre

A jubileumi példánnyal a VW visszarángatta a Golfot a sportos autók mezőnyébe, rácáfolt minden előítéletre

Melyiket válasszuk?

A Mercedes-Benz CLK eleganciába öltözteti egy országúti cirkáló nyers erejét. Nem ijed meg a kanyargós utaktól sem. A másik két versenytárssal, a Golffal és a BMW-vel csak ez a közös bennük, szerencsére minden másban különböznek. Talán még abban egyeznek, hogy mindhárman feltűnő jelenségek és mindhárman pezsgést hoznak a mindennapokban. Amiben a GTI eltér, az a sokoldalúsága. De mégis, mi alapján válasszunk közülük? Filozófiai kérdés, nincs rossz válasz. Csak azt kell eldöntenünk, hogy elöl-, vagy hátul hajtson. Döntsön szíve szerint!

Összegzés

A Benzhez még érnem kell, koromhoz jobban illik a GTI vagy a 323ti. Mivel a jubileumi népsportoló ritka, elég magas az ára. Vagyis a választásom: BMW és hátsókerék-meghajtás. A hathengeres motor örök darab.

Tények és adatok

A Golf IV. GTI pályája elég nehézkesen indult

A Golf IV. GTI pályája elég nehézkesen indult

VW Golf GTI, 4. generáció

Motor

Elöl, keresztben beépített, folyadékhűtéses, soros, négyhengeres benzinmotor turbófeltöltéssel és töltőlevegő-hűtővel (Típusjelzés: AUQ). Furat x löket: 81,0 x 86,4 mm. Lökettérfogat: 1781 cm3. Teljesítmény 180 LE 5500/percnél. Nyomaték 235 Nm 1950/percnél. Sűrítés: 9,5. Hengerenként négy szelep, két felülfekvő, lánchajtású vezérműtengely, öt helyen csapágyazott főtengely, elektronikus benzinbefecskendezés, hármas hatású katalizátor.

Erőátvitel

Hatfokozatú kézi sebességváltó, elsőkerék-meghajtás.

Karosszéria és futómű

Acéllemezekből hegesztett ötüléses, háromajtós karosszéria. Elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés. Fogasléces kormánymű, elöl belső szellőzésű, hátul tömör tárcsafékek. Keréktárcsák mérete: 7,5Jx18, gumiabroncsok mérete: 225/40 R 18.

Méretek és tömeg

Tengelytáv 2511 mm. Hossz 4149 mm. Szélesség 1735 mm. Magasság 1444 mm. Tömeg 1304 kg, megengedett össztömeg 1750 kg. Benzintank 55 l.

Menettulajdonságok és fogyasztás

Legnagyobb sebesség 224 km/h. Gyorsulás 0-100 km/h 7,9 s. Tesztfogyasztás 8,4 liter/100 km.

Gyártási idő és darabszám

A VW Golf IV GTI (25 Jahre GTI) típusból 2001-2003 között mintegy háromezret gyártottak.

Vessenek csak egy pillantást a csillagra. Lábazatán virágzik a rozsda. Tessék figyelni a részletekre!

Vessenek csak egy pillantást a csillagra. Lábazatán virágzik a rozsda. Tessék figyelni a részletekre!

Mercedes-Benz CLK 230 Kompressor (C 208)

Motor

Elöl, hosszában beépített, soros, négyhengeres, folyadékhűtéses, kompresszoros benzinmotor (típusjelzés M111). Furat x löket: 90,9 x 88,4 mm. Lökettérfogat: 2295 cm3. Teljesítmény 193 LE 5300/percnél. Nyomaték 280 Nm 2500/percnél. Sűrítés: 8,8. Hengerenként négy szelep, két felülfekvő, lánchajtású vezérműtengely. Öt helyen csapágyazott főtengely, elektronikus benzinbefecskendezés, hármas katalizátor, Eaton M62 kompresszor.

Erőátvitel

Hatfokozatú kézi sebességváltó (felárért ötgangos automatával), hátsókerék-meghajtás.

Karosszéria és futómű

Acéllemezekből hegesztett ötüléses, kétajtós kupékarosszéria. Elöl dupla kereszt lengőkaros, hátul több lengőkaros felfüggesztés. Elöl-hátul csavarrugók, hidraulikus lengéscsillapítók. Golyósoros, szervo-rásegítéses kormánymű, elöl belső szellőzésű, hátul tömör tárcsafékek.

Kerékméret: 205/55 VR 16, felni: 7Jx16

Méretek és tömeg

Tengelytáv 2690 mm. Hossz 4567 mm. Szélesség 1722 mm. Magasság 1345 mm. Tömeg 1445 kg, megengedett legnagyobb össztömeg: 1850 kg. Benzintank 62 l.

Menettulajdonságok és fogyasztás

Legnagyobb sebesség 233 km/h. Gyorsulás 0-100 km/h 8,4 s. Tesztfogyasztás 9,8 liter/100 km.

Gyártási idő és darabszám

1997 és 2003 között 233 367 CLK-t gyártottak, köztük 37 479 viselte a 230 K feliratot

A BMW-re szériában 16-os felniket szereltek 225-ös abroncsokkal. 17-es papucsokkal jobban mutatna

A BMW-re szériában 16-os felniket szereltek 225-ös abroncsokkal. 17-es papucsokkal jobban mutatna

BMW 323ti Compact (E36)

Motor

Elöl, hosszában beépített, soros, hathengeres, folyadékhűtéses benzinmotor (Típusjelzés: M52). Furat x löket 84,0 x 75,0 mm. Lökettérfogat 2494 cm3. Teljesítmény 170 LE 5500/percnél. Nyomaték 245 Nm 3950/percnél. Sűrítés: 10,5. Hengerenként négy szelep, két felülfekvő, lánchajtású vezérműtengely, hidraulikus szelepemelők. Hét helyen csapágyazortt főtengely. Bosch Motronic elektronikus benzinbefecskendezés.

Erőátvitel

Ötfokozatú kézi sebességváltó (felárért ötgangos automatával), hátsókerék-meghajtás.

Karosszéria és futómű

Acéllemezekből hegesztett ötüléses, kétajtós, önhordó kupékarosszéria. Elöl McPherson, hátul ferde lengőkaros felfüggesztés. Elöl-hátul csavarrugók, hidraulikus lengéscsillapítók. Fogasléces kormánymű, elöl belső szellőzésű, hátul tömör tárcsafékek. Felniméret: 7Jx16, gumiméret 225/50 ZR 16.

Méretek és tömeg

Tengelytáv 2700 mm. Hossz 4210 mm. Szélesség 1698 mm. Magasság 1378 mm. Tömeg 1265 kg, megengedett össztömeg 1715 kg. Benzintank 55 l.

Menettulajdonságok és fogyasztás

Legnagyobb sebesség 230 km/h. Gyorsulás 0-100 km/h 7,8 s. Tesztfogyasztás 9,2 liter/100 km.

Gyártási idő és darabszám

1994-2000 között 396 122 hármas kompakt példányt gyártottak.

 

Vásárlási tanácsok

BMW 323ti Compact, E36

3er compact

Az izmos, tartós, soros hathengeres motor kiváló társítás a pörgős, rövid E36-os BMW-vel. A hajtáslánc szinte örökéletű, de persze csak akkor, ha az olajt és a hűtővizet az előírások szerint rendszeresen cseréljük. A rozsdafoltok a nem megfelelő karbantartásról árulkodnak, nézzük át alaposabban az ilyen példányokat.

Karosszéria

Szomorú, hogy mennyi E36-os BMW szenved a rozsdától. Úgy tűnik, azokban az években a BMW igencsak spórolt a felületkezelésen. Szabadban parkoló vagy télen sokat használt autókon minden bizonnyal ott virágzik a barna pestis. Ha csak az első sárvédőkön találunk foltokat, az még nem tragédia, ki lehet javítani. Az utastérben a repedezett bőrülések tántoríthatnak el a vásárlástól. Ez főként azokra a modellekre jellemző, amelyek sokat voltak kitéve napfénynek.

Technika

Az első felfüggesztés gömbcsuklói hajlamosak a fokozott kopásra. A termosztát és a vízpumpa is felülvizsgálatra szorulhat. Ellenőrizni kell a fűtést és meg kell győződni arról, hogy tiszta-e a hűtővíz. Ha ezek rendben vannak, csak akkor folytassuk az ismerkedést. Ha túl gyenge a hűtés, a hengerfej megvetemedhet. Az M52 motor csörgő hangja a Vanos egység gyengélkedéséről árulkodik. Ha az elektromos ablakemelő akadozottan működik, cserélni kell a szerkezetben egy mágneses gyűrűt.

Árak

1997-ben a bevezetésekor BMW 323ti Compact 24 491 euró

2000-ben a gyártás befejezésekor 25 258 euró

Mai ára (normál állapotban) 1400-5000 euró (átszámítva 435 000 – 1 550 000 forint) (ára itthon 680 000 – 1 250 000 forint)

Alkatrészek

A kopóalkatrészek sok más BMW-modellel közösek, így gyakorlatilag bárhol beszerezhetők egészen jó áron. A túl olcsó ajánlatoktól tartózkodjunk, ha minőségi autót akarunk, akkor gyári alkatrészeket vegyünk. Beltéri elemeket bontóban is bőven találunk, eredeti alkatrészeket a BMW-importőr is tud biztosítani.

Gyenge pontok

  1. Első sárvédők
  2. Motorháztető
  3. Hátsó kerékjáratok
  4. Emelési pontok
  5. Küszöbök
  6. Belső ajtóborítás
  7. Ülésfűtés
  8. Kilométerszámláló
  9. Hátsó felfüggesztés
  10. Vízpuma és termosztát

Mercedes-Benz CLK (C 208)

CLK Coupé

Kívülről E-osztály, technikájában C-osztály. Megvan a maga szépsége, de műszakisága is robusztus, rugózása kényelmes és még ára sem eltúlzott. Minden adott tehát, hogy kiváló gran turismo legyen. Feltéve, ha talál egy rozsdamentes példányt, ami nagy kihívás.

Karosszéria

A CLK-val rengeteg költséget megspórolt a Daimler. Akárcsak a W 202 és a W 210, ez a modell is rendesen szenved a rozsdától. Az üregvédelem silány, a festékréteg vékony, az alapozás elnagyolt, a merülőfürdős bevonatban található baktériumok pedig szépen megágyaztak a rozsdának. Szinte mindenütt felüti a fejét, de leggyakrabban a küszöbök, az ajtó alatti élek, a sárvédők, a kerékjáratok, a csomagtérajtó rozsdázhat, de a felirat, a csillag és az ajtóvédő gumik alatt is megbújhat korrózió. Alapos ápolás nélkül elcsúful a belső, a kárpitok tépettek és töredezettek lehetnek.

Technika

A motorok alapvetően gondozásmentesek, még a kompresszorra sincs panasz. Ezer kilométerenként enyhe olajvesztés normális. A viszonylag nagy tömeg miatt hamar kopnak a gömbcsuklók és a lengőkar szilentek. Utóbbiakat ötvenezer kilométerenként nem árt cserélni. De ha sportosan és erőszakosan vezetünk, akár hamarabb is. Legnagyobb baja az elektronikája. Az indításgátló, a generátor, az elektromos ablakemelő, az ülésállítás, a kombinált kijelző és a vezérlés egyaránt okozhat problémát. Feltétlenül ellenőrizze mindegyik működését!

Árak

1997-ben a bevezetésekor Mercedes-Benz CLK 230 Kompressor 32 457 euró

2002-ben a gyártás befejezésekor 36 192 euró

Mai ára (normál állapotban) 1300-6700 euró (átszámítva 405 000 – 2 080 000 forint) (ára itthon 850 000 – 2 600 000 forint)

Alkatrészek

A legtöbb kopó alkatrész elérhető a szabadpiacon, a Mercedes-kereskedőknél olcsóbb áron. Az egyedi alkatrészek azonban többnyire csak a csillagos márkán keresztül szerezhetők be. Tartalék van bőven.

Gyenge pontok

  1. Küszöbök
  2. Kerékdobok
  3. Sárvédők
  4. Ajtók alsó élei
  5. Csomagtartó fedél
  6. Indításgátló
  7. Vezérműlánc
  8. Lengőkarok
  9. Olajvesztés
  10. Kárpitok minősége

VW Golf IV GTI

YT02_23_01

Az összehasonlítás másik két versenyzőjével ellentétben a Golf teljes karosszériája megfelelően galvanizált és a vállalt garanciális időt probléma nélkül kihúzza. A rozsda tehát nem téma. Motorokból nagy a választék 110 és 180 lóerő között, négy- és öthengeressel is vihetjük.

Karosszéria

Ki gondolta volna, hogy ebben a témakörben a Golf egyértelműen a másik két modell elé kerül? Azokkal ellentétben alig rozsdásodik, csupán a csomagtartó ajtaját és az ajtók éleit kell tüzetesebben átnézni. Egyébként semmi rosszra nem kell számítanunk, csak a szokásos, a jármű korából adódó problémákkal találkozhatunk: szakadt ajtóvédő gumitömítések, repedt kábelek, tartásukat elveszítő ülések. Az utastér kényes, egyből meglátszik, ha nem volt karbantartva a kocsi. Bontóból érdemes beszerezni és cserélni az elkopott bútorzatot. Mivel ennél a generációnál többnyire felszereltséget jelentett a GTI, hozzáférhetőek az egyedi elemek.

Technika

A motorválaszték sosem volt ilyen széles. Az 1.9 TDI előbb 110, majd 150 lovas kivitelben is elérhető volt, az 1,8 literes turbós benzines 150 lovasként kezdte a pályát, majd a 25 éves különszámban ereje 180 lóerőre hízott. Különlegessége a sorozatnak a 150 lovas 2,3 literes V5-ös egység. A VW-hívők az 1.8 T motorra esküsznek. Ugyanakkor problémát okozhatnak a gyújtótekercsek, a légtömegmérő, a generátor, a turbófeltöltő. A különböző kapcsolók is tönkre mehetnek, ezért mindegyiket egyenként ellenőrizni kell. Gyakori hibaforrás a központi zár és az elektromos ablakemelő.

Árak

2001-ben a bevezetésekor VW Golf GTI „25 Jahre GTI“ 28 075 euró

2003-ben a gyártás befejezésekor 28 500 euró

Mai ára (normál állapotban) 1900-9500 euró (átszámítva 590 000 – 2 950 000 forint) (ára itthon 560 000 – 3 330 000 forint, GTI felszereltségű modellek; itthon nem találtunk eladó 25 Jahre GTI modellt)

Alkatrészek

Ebben a tekintetben is előnyt élvez a Golf, hisz az egyik legnagyobb szériában gyártott autóról van szó. Mindenféle kopó alkatrész elérhető és könnyen beszerezhető. Olcsón kaphatók használt alkatrészek is, de itt is érvényes az az általános szabály, hogy aki olcsón vesz, kétszer vesz. Ha hosszabb távra gondolkodunk, érdemes többet szánni az autó biztonságos működésére. Karosszériaelemeket a bontókban keressünk.

Gyenge pontok

  1. Első ablaktörlők
  2. Első ablakemelők
  3. Műszerfal borítása
  4. Csomagtérajtó zárja
  5. Vízpumpa
  6. Turbófeltöltő
  7. Tengelykapcsoló
  8. Kormánymű
  9. Hátsó felfüggesztés
  10. Légtömegmérő

Cikkünk az Autómagazin 2017/2. számában jelent meg. Ehhez hasonló írásokért keresse a friss Autómagazint az újságosoknál. Fotók: Dani Heyen; MPS 2016