Gondolta volna, hogy egy autóösszehasonlító valaha kezdődhet Gábor ZsaZsa idézettel? Ezt is megértük: “Kedveseim, attól, hogy egy szép nőre féltékenyek vagytok, nem lesztek szebbek” – mondta a művésznő. Hogy jön ez ide, mi köze van a Fiat Tipóhoz? Pedig eléggé kézenfekvő. Gyakran kapunk visszajelzést, hogy elérhetetlen autókat mutatunk be. Íme, most itt vannak a hétköznapi autók, a kompakt mezőny racionális java. Ha egy ilyent választ a család, marad még pénz fogászati kezelésre, nyaralásra vagy az adóhátralék kiegyenlítésére. Túl sokszor engedünk a csábításnak és izgalmas autókat hajszolunk óceánparti szerpentineken? Nem az eszünkre, hanem az érzelmeinkre hallgatunk, nem az ár-érték arány, hanem a kanyarok isteneinek áldozunk? De ezúttal más lesz! A megfizethető kategória lesz a bálvány, amely előtt leborulunk. És íme ő:

Fiat Tipo, a megfizethető

Röviden

FIAT TIPO 1.4 T-JET: 120 PS, 440 l csomagtér, fogyasztás 8,3 l/100 km, 4 905 000 forinttól
FORD FOCUS 1.0 ECOBOOST: 125 PS, 363 l csomagtér, 7,6 l/100 km, 5 180 000 forinttól
KIA CEE’D 1.0 T-GDI 120: 120 PS, 380 l csomagtér, 7,7 l/100 km, 5 304 000 forinttól
SKODA RAPID SPACEBACK 1.4 TSI DSG: 125 PS, 415 l csomagtér, 7,2 l/100 km, 5 602 000 forinttól

Nehéz örökséget cipel, a Fiat Bravo nem volt túl sikeres. De ára jó volt és ezt a tulajdonságát megtartva, a többin pedig javítva a Fiat újra feltalálta a spanyolviaszt. A „jóárasításba” a török Tofas gyár is besegített, a Tipo a bursai gyártósorokról kerül Európába. Másutt Aegea néven hozzák forgalomba, nálunk az ötajtóshoz legolcsóbban 95 lóerős, 1,4 literes benzinmotorral 4 105 000 forintért juthatunk hozzá. A négyajtós 300 ezerrel olcsóbb, a kombinak pont ennyivel, azaz 300 ezer forinttal drágább az ötajtósnál. Az erősebb benzines 120 lóerős, dízelből is van 95, illetve 120 lovas motor és elérhető egy 110 lovas 1,6 literes benzines is a magyar piacon, utóbbi csak automata váltóval.

Fiat Tipo: Ésszerű választás a hétköznapokra

Mi most az 1.4 T-Jet Lounge változatot faggatjuk: 120 lóerős benzinmotorral és csúcsfelszereltséggel vizsgázik a szép Tipo. Nem akarjuk az egész árlistát idemásolni, de ez a változat 5 205 000 forintba kerül, amiért 16-os alufelniket, kíméletlenül fagyasztó automatikus klímaberendezést, USB-csatlakozást, Bluetooth-kapcsolatot és kanyarfényeket kapunk. Szóval mindent, amire egy autóvezetőnek valóban szüksége van. Persze, a gazdag felszerelés nem vakít el, tudjuk, hogy nem az extralista teszi az autót (Ezt a tézist majd ne felejtsük elővenni a Kia esetében sem!).

A Fiat Tipo határozottan tágas autó. Csomagtartója méretben jelentősen felülmúlja a riválisokét, keményen párnázott hátsó ülésein is bőkezűbb az utasokkal. A Tipóban ülünk a legmagasabban, a Cee’dben nyolc, a Focusban öt centivel ül mélyebben a sofőr. A feláras bőrülések (280 ezer forintért) jobban néznek ki, mint ahogy tartanak valójában. Az utastérben felhasznált anyagok tekintetében nagy a szórás a gagyi és a minőségi között. Míg a héthüvelykes érintőképernyős egység és a klímavezérlők elegánsan krómozott gombokat kaptak, addig a beltér többi része inkább robusztus megjelenésű. A kezelése gyors és könnyű, az információs rendszer funkcióit külön-külön állíthatjuk, ahogy a kormányra került adaptív tempomat vezérlők használata is egyértelmű (felára a biztonsági csomag részeként 100 ezer forint). Eddig minden stimmel, nézzük hát, milyen vezetni, hisz mindannyian sofőrök vagyunk, vagy mik…

Minden funkciót szépen sorba rendezve találunk. A kormányon rengeteg a gomb. Az infotainment gyors és okos

Minden funkciót szépen sorba rendezve találunk. A kormányon rengeteg a gomb. Az infotainment gyors és okos

Az 1400 köbcentis, turbófeltöltős és szívócső befecskendezéses (ennél van modernebb megoldás, a közvetlen befecskendezés) motor nehezen pörög fel, 2500-as percenkénti fordulatszám alatt – megfelelő töltőnyomás híján – halovány és tétova, mint a ma született csikó. Ötezres percenként fordulat fölött ismét kedvetlenné válik, de addig jó menetteljesítményeket, és viszonylag magas fogyasztást (8,3 liter benzin 100 kilométerenként) ad. A sebességváltó sem nyerte el a tetszésünket, túlságosan nyúlós, és ha gyorsan váltanánk, szinkron problémákkal szembesülünk.

A gyorsaság amúgy sem illik sehogy a Tipóhoz. A kormányzásának két pozitívuma van: az egyik, hogy működik, a másik pedig a városi (city) funkció, ami a parkolást teszi könnyebbé. Ha elhagyjuk a lakott területet és kanyargós útra tévedünk, érzéketlen és steril irányíthatóságával szembesülünk. Ha tehetjük, menekülünk vissza vele a városba, az a Tipo legkedveltebb élettere. Kemény felfüggesztése üresen túl nyersen viselkedik, míg megpakolva utólengésekkel számolhatunk. Csak egy dolog miatt nem érezzük rémálomnak a vezetését: szemünk előtt ott villognak a dollárjelek: a Tipo egy hasonlóan felszerelt Focusnál mintegy másfél millió forinttal olcsóbb.

A Fiat a mezőny legtágasabb csomagterét adja. Döntött ülésekkel kissé emelkedő, de sík padlót kapunk.

A Fiat a mezőny legtágasabb csomagterét adja. Döntött ülésekkel kissé emelkedő, de sík padlót kapunk.

Ford Focus, az ideális

Csak két kanyart adjunk a Fordnak, és máris nem számít a pénz, sem a szűkebb térkínálat. A Focus csomagtartója a legkisebb és a hátsó sorban ülők is összehúzzák magukat. Az ülései ugyanakkor a legkényelmesebbek. Jó ötlet, hogy a vezető mélyen ül, ahonnan jól rálát a forgalomra éppúgy, mint arra a kaotikus belső elrendezésre, amelyet már korábban is kritikával illettünk. Tovább lépve azonban újra dicsérnünk kell: a motor, a kormányzás és a futómű szentháromsága imádni való.

Áldjuk a futóművét - kanyarokban imádni való a Focus

Áldjuk a futóművét – kanyarokban imádni való a Focus

A háromhengeres turbómotor gombnyomásra kel életre, aztán megindul a Focus. Ha az adatokat nézzük, lassúbb, mint a Fiat, ám tempója érzelemmel felépített, fantasztikusan játssza el, hogy jól gyorsul. Homogén módon, kidolgozottan és fáradhatatlan vehemenciával épül fel az erő. Turbója nem ránt nagyot, de nem is késlekedik, 170 newtonméteres nyomatéka kiegyensúlyozott és kiszámíthatóan tol. A vezetés élményét fokozza a pontos hatfokozatú kézi sebességváltó.

A legutolsó modellfrissítésnél tovább javítottak a felfüggesztés harmóniáján, a rugózás kiváló üresen és terhelve is. Szerencsére a vezethetőség maradt a régi. Kormánya közvetlen, precíz és érzékeny, a Focus végsőkig semleges, csak éles terhelésváltásnál dobja el finoman a hátsóját. Minden kilométer jó móka vele. Ez egyértelmű azok számára is, akik inkább az árlistát szeretik böngészni és nem hisznek a vezetés örömében. Fékjei határozottak, vezetősegédek armada támogatja a sofőrt, és nem ver földhöz a fogyasztása sem. Akiket nem győzött meg két gyors kanyar, a 7,6 literes átlagfogyasztással vigasztalódhatnak.

Bár panaszkodunk évek óta, a Ford nem tesz rendet a kapcsolói között

Bár panaszkodunk évek óta, a Ford nem tesz rendet a kapcsolói között

Kia Cee’d, a racionális

A Kia Cee’d mellett mindig van egy végső racionális ok. Mondjuk ki egyszerre, mondjuk ki hangosan: hét év garancia. Háromhengeres turbós benzinmotor egy újabb érv. Ereje és nyomatéka megegyezik a Fordéval, akárcsak az étvágya (Kia: 7,7 l/100 km).  Azonban a Cee’d ezrese tétovább és fantáziátlanabb, mint a Ford ecoboostja, igaz, ezt a különbséget csak a nagyon sportos vezetők érzik meg. Ebben a kategóriában nem lehet túlságosan kitűnni a tömegből. Pont a középszerűség dominál itt, a vásárlók olyan kompakt autót akarnak, amely egyszerre megy jól, néz ki jól, keveset fogyaszt és olcsó.

Bárcsak dicsérni tudnánk a kormány visszajelzéseit vagy legalább a kocsi vezethetőségét

Bárcsak dicsérni tudnánk a kormány visszajelzéseit vagy legalább a kocsi vezethetőségét

A Cee’d négy és fél évvel bemutatása után is jól néz ki – hála a frissítőkúrának -, nagylelkű alapfelszereltsége kiváló ajánlattá teszi a piacon. Kívülről nem is gondolnánk, milyen jól szervezett az utastere: tágas, egyszerűen berendezett, és még az átlagos méretű csomagtartója is jól kihasználható. Ülései kemények és erőtlenül tartanak, de a menetkomfort hibáiért elsősorban a futóműve felel. Itt jön a képbe a GT felszereltség. Ez ugyanis nemcsak stílusában különbözik a többi változattól, hanem kapott egy speciális felfüggesztést is. Bár ne tették volna alá! Vezethetősége romlott és a rugózása még középszerűbb lett. Valóban speciális… Úthibákon felüt, kanyarokban meg túlságosan engedi kirugózni a karosszériát. Kormányzása olyan suta, hogy vezetése semmilyen izgalmat nem közvetít. A kormány szervorásegítése háromféleképpen változtatható, de pontos visszajelzést egyik sem ad.

A motorteret nem tölti be, de a hozzá fűzött reményeket sem

A motorteret nem tölti be, de a hozzá fűzött reményeket sem

Ha örömet nem keresünk az autóvezetésben a Kia is megfelel, de sosem fogunk olyan szépeket autózni, mint a Focusszal. Fékjei sem csúcsok, míg ára pont az (bár tesztünk írásakor az autóra félmilliós kedvezményt adott a Kia), így ne is reménykedjenek a márka kedvelői, hogy a teszt élmezőnyében végez. Eláruljuk, nem kell izgulni, a bronzérem azért betonbiztos.

Skoda Rapid, a mindentudó

Váratlant húzott elő a Skoda a Rapid Spacebackkel. Onnan támadt, ahonnét senki sem várta. Szerintem még a konszerntestvéreket is meglepték a csehek. Különlegesebb, mint a négyajtós, kompakt, jól néz ki és még nem is drága. Ennek ellenére 2013 őszén a piac nem értette, hogy a Fabia második generációjára épülő ötajtósnak mi a szerepe. Mostanra kitisztult a kép és a nagyputtonyú Fabia kombinál mintegy 350 ezer forinttal drágább Rapid Spaceback sikernek bizonyult.

A régi Fabiára épül, mégis újszerű választ ad a kategória kihívásaira

A régi Fabiára épül, mégis újszerű választ ad a kategória kihívásaira

Versenytársaival összevetve a keskeny Rapid kisautós jegyeket hordoz. Ennek ellenére a legjobban használja ki adottságait és neki sikerül a leginkább megközelítenie a Tipo csomagterét. Mindezt úgy, hogy utasai hátul kényelmesebben utaznak, mint például a Ford Focusban. A Monte Carlo szériában igényes az utastér berendezése, a pilótafülke tetszetős, a sportülések pedig a legjobb oldaltartást adják a kvartettből. Ellene szól, hogy a háttámla csak nagy léptékben állítható, nehezen találjuk meg a hozzánk illő, hosszabb úton sem fárasztó támlaszöget. Műszerfala logikus, akárcsak a kezelése. Érintőképernyője gyors és egyszerű.

Az 1,4 literes turbómotorral, és ehhez a motorhoz alapáron DSG-vel szerelt Rapid igazán dinamikus. Gyorsulása élénk, energikusan húz, váltója rezzenéstelenül kapcsolja a fokozatokat. A takarékos motor (7,2 l/100 km) ugyanakkor enyhén remegteti a karosszériát. Az összehasonlításban ezzel pontokat veszít, pedig vezethetősége nem rossz. Feszes futóműbeállításaival a kis útegyenetlenségeken hetykén ugrat át, de terhelten már nem ilyen laza, érezzük és halljuk is a felütéseit. A Cee’ddel ellentétben jól kanyarodik. Precíz és semleges marad éles helyzetben is, a terhelésváltást finom fenékmozdulattal hidalja át. Felfüggesztése és kormányzása csak rossz útviszonyok közepette adja fel a nyugodtság látszatát és válik idegessé.

A Monte Carlo felszereltség látványos, de nehogy azt higgyük, hogy alapáron is ilyen vidám a Rapid. Nem az

A Monte Carlo felszereltség látványos, de nehogy azt higgyük, hogy alapáron is ilyen vidám a Rapid. Nem az

A Skoda a kompomisszumok autója: kis méret, energikus motor, megbízható és kiismerhető vezethetőség, elfogadható felszereltség jó áron. Ám az összehasonlítást mégsem a cseh nyeri. Az autóvásárlásnál sohasem akciós ár dönt. Nem az a legjobb autó, amit megengedhetsz magadnak. Az a legjobb választás, amit meg akarsz engedni magadnak.

Összegzés

  1. Ford
    Mindenkinek, aki szeret kanyarogni. A négyes egyik tagja sem olyan agilis, mint a Ford. Elsőségében közrejátszanak határozott és erős fékjei, példás vezetősegédjei és kiváló utazási komfortja.
  2. Škoda
    Mindenkinek, aki árérzékeny, de ismeri az olcsó húsnak híg a leve mondást. A négyes legjobb motorja hajtja a Rapidot. Méretei ellenére tágas, ám komfortja és felszereltsége kissé elavult.
  3. Kia
    Mindenkinek, akinek számítanak a külsőségek. A csinos Cee’d helykínálata bőséges, takarékos és hosszú garanciája gondtalan üzemeltetést ígér. Motorja, komfortja, vezethetősége csak átlagos.
  4. Fiat
    Mindenkinek, akinek csak a pénz számít. Öt millióért egész jó autót ad a Tipo, tágas, jól felszerelt. Fékjei gyengék, anyagválasztéka egyszerű, sokat fogyaszt.

Műszaki adatok

JárműtípusFiat Tipo 1.4 T-Jet Lounge
Ford Focus 1.0 EcoBoost TitaniumKIA Ceed’d 1.0 T-GDI GT Line
Škoda Rapid Spaceback 1.4 TSI Monte Carlo
Lökettérfogat (cm³)13689989981395
Teljesítmény (LE)/min120/5000125/6000120/6000125/5000
Nyomaték (Nm)/min212/2500170/1400171/1500200/1400
Tömeg/terhelhetőség (kg)1330/4451350/5501350/4701230/451
Hosszúság x szélesség x magasság (mm)4368x 1792 x 14954360x 1823 x 14694310x 1780 x 14704304x 1706 x 1459
Tengelytáv (mm)2638264826502602
Fogyasztás vegyes (l/100 km)8,37,67,77,2
Legnagyobb sebesség (km/ó)200193190205
Csomagtartó (l) (VDA)
440363380415
Listaár (Ft)5 205 0005 785 0006 484 0005 757 140

Ez a cikk az Autó Magazin 2017/1. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál! Fotók: Hans-Dieter Seufert 2017 MPS