Nem, ne féljenek, ezúttal nem csak James Bond hátát figyeljük, ahogy eltűnik az Aston Martinban. Itt az idő, hogy saját kezünkbe vegyük a szuperhős kocsiját! Azoknak az időknek már vége, amikor egy vodka-martinitől megszédülve ódákat zengtünk egy autóról csak azért, mert tizenkét-hengeres volt. A DB9 utódja tárgyilagos vizsgálatot érdemel. A kliséket eltapossuk, az előítéleteket félretesszük. De mi legyen az érzelmekkel? Sajnos, azoktól nem szabadulunk… Elvégre nem vagyunk robotok (még)!

Rend, csend, luxus - mindenből a legjobb

Nyissuk hát ki az ajtót: szezám, tárulj! Az utastér hipnotikus hatású, szinte szédít a luxus, a pompa eltompítja érzékeinket. Az orrunk is bekapcsolódik a tesztbe, a bőrök illata mennyei – és még csak be sem ültünk. A kesernyés, enyhén füstös, férfias parfüm még most, napokkal a teszt után is csiklandozza szaglóreceptoraimat – a DB11 szaga szinte beránt a pilótaülésbe.

Nem foszlik szét, beépül a hajunkba, a ruhánkba, nem lehet elfelejteni, ez egy negyedik dimenzió. Ha valaki kiejti a száján, hogy bőr, a DB11 jut az eszembe. És persze egy kis gumifüst, a lehűlő féktárcsák pattogása. De ne csak egy érzékszervünkre hagyatkozzunk! Olyan az aromája, hogy beleharapnék. Furcsa is lenne, ha a tesztjeinkben lenne egy olyan fejezet, ahol a kocsik ízéről számolunk be. A DB11-est szívesen megkóstoltam volna…

A foteleket műalkotás borítja, a látványos varrás mellett perforált is a bőr, amennyiben az opciós szellőztetést megrendeljük

A foteleket műalkotás borítja, a látványos varrás mellett perforált is a bőr, amennyiben az opciós szellőztetést megrendeljük

De inkább nézzünk körül, adjuk meg a szemünknek, és a szépérzékünknek is, ami jár. Most már látjuk, miért ilyen átható a bőr szaga: mindent, de tényleg mindent bőrrel vontak be. Vegetáriánusok kissé feszélyezetten érezhetik magukat, mert ahová nyúlnak, állati irhával érintkeznek. Csak a kapcsolók, szellőzőnyílások és elektronikai egységek nem kaptak bundát, más egyéb igen. Úgy érezzük magunkat, mint egy ékszeres doboz közepén. Amit nem bőr borít, azt fával és krómmal vontak be. Nem újgazdag csili-viliség, hanem inkább a vagyon tündöklése, külső elegáns vonalai egyfajta régi hagyományt követnek.

Hatalmasat ránt a V12

Az Aston Martin maga a stílus. Míg más márka megafonnal üvölti a világba az erejét, addig a DB11 olyan diszkréten indul, ahogy egy patak csobog. Azt hihetnéd, hogy nem is jár a motor, pedig a DB11-est 5,2 literes, nulláról fejlesztett V12-es mozgatja. Elődje nem szólt szépen, csak hangos volt. Ennél egészen fordítva van. A hagyományokhoz hűen a motor elől csücsül, a ZF automataváltója pedig hátul kapott helyet. Szentségtörés azonban a tizenkéthengerest kisegítő turbófeltöltő, amelyekkel mind a gyári, mind a mért adatok szerint új fejezet nyílt az Aston Martinok fogyasztásában.

Hatalmasat tol az autón a biturbó. Tény, hogy pillantunk párat, amíg nekigyürkőzik a feladatnak a két feltöltő, de az 5,2 literes alapból óriási erőt mozgósít. A józan ész ide nem is kívánna turbót. Magabiztosan indul meg a DB11, nem sikítanak a hátsó gumik, nem kap a szívéhez a sofőr ijedtében. Mérőműszereink szerint négy másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre, a gyári adat egyébként 3,9 másodperc. A DB11 nagy termetéhez komoly tömeg társul, hiába az alumínium vázszerkezet, a mérlegen 1899 kilót nyom. Menetdinamikája ennek ellenére nagyszerű, de nem drámaian pusztító. Élénk, de nem izgatott, élvezettel pörög, de nem hisztérikus. Méltósággal reagál a gázadásra, nem csap bele a lecsóba.

A V12-es teljes terjedelmében az első kerekek mögött kapott helyet

A V12-es teljes terjedelmében az első kerekek mögött kapott helyet

Ellentétben a DB9-származékok pantomimeseivel a DB11 nem szupersportkocsi. Sokkal inkább egy szuper túraautó, óriási, de soha nem rakoncátlan teljesítménnyel. Még teljes terhelésen, maximális töltőnyomáson sem facsarja ki a 295-ös hátsó gumikból az utolsó kaucsukszuszt, a DB11 úgy viselkedik, mint egy angol gentleman. Erejét mérlegen tartja és nem engedi, hogy kocsmai verekedéssé fajuljon a vita. Minden helyzetben megőrzi a tapadását, nem heveskedik, és nem űz sportot a fenékriszálásból. A szigorú ESP a szökési kisérleteket csírájában elfojtja. Aki ezt a stratégiát túl nyugdíjasnak, túl konzervatívnak tartja, pályamódban elnézőbb ESP-t kap edzőtársként.

A boxbergi tesztpályán mindkét arcát megmutatta az Aston Martin. Azt a vadat is, amelyben szikrát hánynak tüzes szemei és 700 newtonméteres nyomatékával felszántja a kanyart. Éles helyzetben is kiszámítható azonban, hiába az ösztönök, a jó nevelés felülkerekedik. Az alulkormányzottságot a sofőr biztos kézzel korrigálja. Ha azonban a gyors fordulókban a vezető a kelleténél több benzint fröccsent a hengerekbe, a hátsó kerekek célozni kezdik az ív külsejét. A drift is szépen uralható, a kormány biztos visszajelzést nyújt, a teljesítmény jól adagolható. Nincs benne semmi mesterkéltség, semmi ravaszság, az Aston azt adja, amit a teljesítményadatokból sejthetünk.

Visszafogott arculata eleganciából táplálkozik, karaktere összetéveszthetetlen

Visszafogott arculata eleganciából táplálkozik, karaktere összetéveszthetetlen

Az angliai Gaydonban stabil szuperautót akartak építeni, amire minden pillanatban biztosan számíthatunk. Persze, nem hagyhatjuk szó nélkül, hogy a boxbergi tesztpályán ugyanolyan gyors kört futott a kocsi, mint a versenyzésre kiélezett Lotus Elise Cup (0.46,8 perc). Ezzel az idővel a DB11 még a sportosabbnak kikiáltott Vantage S modellt is lepipálja (körideje 0.47,1 perc). Hiába gyors a pályán az Aston, orrnehéz és túl széles ahhoz, hogy a kanyargós szakaszokon ne szenvedjen. Ahol reggel még gond nélkül elfordultam, ott este egy kicsit nagyobb tempóval fordulva rendesen kicsúsztam.

Könnyed gyorsaság

Ha éppen nem küzdünk a méretekkel és az elemekkel, élvezhetjük a kiváló futómű tulajdonságait: kiegyenesíti az útegyenetlenségeket és a hátsó kerekeket odaragasztja az aszfalthoz, erősítve a mechanikai tapadást. Egyszerre tud gyors és könnyed lenni. A Bilstein lengéscsillapítóknak nagy szerepük van abban, hogy az Aston Martin DB11 autópályán igazi Gran Turismo. Irány a csillagos ég! GT két személyre, hosszú és gyors utazásokhoz, az autózás minden kellemetlensége nélkül, ugyanakkor az autózás minden élményét bőséggel megadva.

Feltűnő, hogy milyen pihentető az ülés még hosszú és vad kocsikázás után is, az ergonómia tökéletes, a párnázat kényelmes és az oldaltartás is kiváló. Itt, ezen a ponton egy kis figyelmet kell szánnunk az autó szórakoztató rendszerének is, amely a Mercedes-Benz és a patinás angol márka együttműködésének a gyümölcse. Sajnos. Egyszerűen nem érzem helyénvalónak a kerek analóg műszerórákat leváltó folyadékkristályos kijelzőket.

Mindent bőrrel vontak be az utastérben

Mindent bőrrel vontak be az utastérben

A modernitás kedvező hozadéka ellenben az elődjeihez képest meglepően alacsony fogyasztás. Tesztünkben 100 kilométerenként 13,4 litert fogyasztott a DB11, de sportos használatban sem evett többet 17,2 liternél 100 kilométerenként. A napi rutin sem kottyan meg neki, ugyanolyan kezes és légies a hétköznapokban, mint a hosszú nyaralások alatt. Ha el akarjuk helyezni valahol a modellt, akkor számomra egyértelműen félúton található a lázasan nyugtalan Ferrari F12 és a végtelenül nyugodt Bentley Continental GT között. Az örökkévalóság ígéretét hordozza magában, a Gran Turismók büszke öntudatát.

Nem görcsöl, zsigerből sportos

Az Aston Martinnak sikerült a DB9 analóg stílusát átmenteni a digitális új világba, anélkül, hogy a lényegétől megfosztották volna. Nem egy ideált liheg túl, nem kell marketingelni az erényeit, nem görcsöl, zsigerből sportos. Olyan karakter, amely James Bond nélkül is képes megvédeni magát a piaci sztereotípiáktól.

Műszaki adatok

Aston Martin DB11
Listaár 67 790 000 Ft*
Motor V12, biturbó benzinmotor, 5204 cm3, 447 kW (608 LE) 6500/percnél, 700 Nm 1500/perctől
Saját tömeg 1899 kg
Tömeg/teljesítmény 3,1 kg/LE
Erőátvitel Hátsókerék-hajtás, nyolcfokozatú automataváltó.
Futómű Elöl dupla kereszt-lengőkaros, hátul több lengőkaros felfüggesztés. Elöl-hátul csavarrugók, hidraulikus lengéscsillapítók, torziós kereszt-stabilizátor.
Gumik elöl 255/40 R20, hátul 295/35 R 20.
Hossz. x szél. x mag. 4739 x 1940 x 1279 mm
Menetteljesítmények 0-100 km/h 4,0 s 0-130 km/h 6,0 s 0-200 km/h 12,3 s 322 km/h
Tesztfogyasztás 13,4 l/100 km
*204 900 euró németországi árból 310 Ft/euró árfolyamon átszámított, az ÁFA-különbség figyelembevételével kalkulált ár

Ez a cikk az Autó Magazin 2017/1. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresd a friss számot az újságárusoknál!  Képek: Hans-Dieter Seufert Copyright 2017 MPS