Régen jobb volt a BMW?

Generációk találkozása: BMW 2002 tii és BMW 340i

Szerző: Biró Csongor levél küldés  Jens Dralle levél küldés 
Dátum: 2017.04.06. 07.10

A 02-es széria óta tekintjük a BMW-t sportos márkának. Az aktuális hármas sorozat a bizonyíték rá, hogy a bajorok azóta sem tunyultak el.

Egykor sokan voltak, nagyon sokan. És vadak. Persze a szó akkori értelmében. Egészen pontosan 38 703 vásárló döntött 1971 és 1973 között, hogy befizet egy tuti jó BMW-re, a 2002 tii modellre. Ennek versenysúlya 990 kilogrammot nyomott, teljesítménye 130 lóerőt villantott, amivel a hathengeres Porsche 911 2,4 T-s ficsúrokat is meg lehetett szorongatni, amikor a lámpa zöldre váltott. Ráadásul tízezer márkával olcsóbban juthattak hozzá a legális droghoz.

A BMW életérzés megmaradt, az elérhető sebesség viszont fényévekkel nagyobb

A 2002 tii harmad akkorka, mint egy mai hármas, de a kicsinyítő csak a méretére vonatkozik, a vezetési élményre a legkevésbé sem. Könnyebb, sokkal könnyebb. És világosabb. Méghozzá sokkal, ami a körbeüvegezett, akváriumszerű utastérről egyből látszik. A fényárban keményen kell markolni a kormányt, mert mondanom sem kell, a 2002 tii modellben nincs szervo, és a négyfokozatú váltót is kézzel kell tologatni (az ötödik feláras extra). A könnyedség a váltóra nem jellemző, a kocsi zamata a kézműves sörök karcosságára és éretlenségére emlékeztet.

Teljesen ellenkező képet mutat a 340i. Szervó itt, elektromos működtetés ott, s bár a kézi váltó az alaptartozék, mégis szinte kötelező választás hozzá a kiváló nyolcfokozatú ZF automata. Tanulékony is: a 340i, lengéscsillapítói alkalmazkodnak az útviszonyokhoz, gombnyomásra testre szabható a memóriás vezető- és utasülés, a LED-es fényszórók automatikusan kapcsolgatják a távfényt úgy, hogy a szemben autózókat nem bántja egyetlen fénysugár sem. Szóval meglehetősen modern autó.

A 2002 tii a benzinbefecskendezés mesterműve, a 340i-ben pedig a hathengeres motorok mintapéldánya dolgozik. Tudjuk, mert kipróbáltuk

A 2002 tii a benzinbefecskendezés mesterműve, a 340i-ben pedig a hathengeres motorok mintapéldánya dolgozik. Tudjuk, mert kipróbáltuk

De vajon megy úgy, mint az ősöreg? A válasz egyszerre meglepő és magától értetődő: nem. Sokkal jobban teljesít. Jobban él, mint negyven éves elődje. Galaxisokkal gyorsabb, mint a 2002 tii, nemhiába, a hathengeres turbómotor buzgósága nem ismer határokat, 326 lóerőt mozgósít. Jól hallják, 326 lovas a gép. Ezt az erőt az E36-os M3-as még 7400-as fordulatra pörgetve sem érte el, az S50-B32 kódjelű motor minden igyekezete ellenére 321 lóerős maradt. A 340i B48-as motorja nem ilyen szenvedélyes: bivaly, 450 newtonméteres maximális forgatónyomatékát már percenként 1380-as fordulatnál leadja. A teljesítmény ellenállhatatlan hullámban érkezik, amely hirtelen és határozottan méri csapását.

És mi van a tii Kugelfischer-befecskendezéses motorjával? Rövidlöketű, ezért szereti a pörgetést. Hűvös, mechanikus és nyers a hangja, mélyebb és józanabb, mint a forróvérű hathengeresé. Régi, mégis frissnek hat. Hogy miért? Mert érződik minden porcikáján, hogy a figyelme a vezetőre irányul. A motor és a futómű harmóniája közös cél érdekében ragyog: a vezetési élmény nem ismer kompromisszumokat, határa a csillagos ég!

Szavak nélkül is megértjük

Egy BMW beszél a vezetőjéhez, de sosem untatja trécselésével és nem is részegíti meg bókjaival. A legalapvetőbb információkat osztja meg vele, az út állapotát ecseteli, a kanyar rádiuszát ismerteti, bátorítja a kilométerhajszolásban. Nem tolakszik, csak egy társ, akire mindig lehet számítani.

Mindkét kocsi semlegesen veszi a kanyarokat, a 02-es terhelésváltásai több eufóriát okoznak, mint a 340i, amely sztoikus nyugalommal építi fel egyre erőszakosabb oldalgyorsulását. A kormányzásukat nem befolyásolja a hajtás semmilyen kellemetlen hatása, hátsó ívbelső kerekük büszkén viseli a terhelést, fenekük finoman csúszik a kanyar kijárata felé. Sperrdifferenciál?

Bár egykor és ma is ott van kötelező kellékként a két féltengely között, most mégis szükségtelen kacat a fáskamra lomjai között, az örömteli vasárnap reggeli kirándulásokhoz semmi szükségünk rá, minden helyzetben elegendő a tapadás.

Szép kilátások. Ebből a szögből fel sem tűnik a negyven centis különbség

Szép kilátások. Ebből a szögből fel sem tűnik a negyven centis különbség

A 2002-ben amúgy jobban örülnénk egy kissé határozottabb oldaltartású ülésnek, ezen kívül gond egy szál se. A 340i-ben erre sem lehet panaszunk, ahogy arra az alázatos egyszerűségre és átláthatóságra sem, ahogy megjelenik előttünk a hagyományos kör alakú analóg kijelzőkön a sebesség és az aktuális fordulat. Kevesen választják azonban ezeket a topmodellekhez (2002 turbo, illetve M3) olyan közel álló kocsikat, így csak az ínyencek kiváltsága marad.

A 38 703 darabos 2002 tii széria csupán 4,5 százaléka a közel 900 ezer eladott 02-esnek, ahogy a hármas sorozatnak is csupán a 3 százalékát szerelték fel a 40i motorral. A többség megfogadta Lessing szikár intelmét, miszerint semmi sem árnyékolja be úgy a megismerést, mint a szenvedély. Ezeknek a BMW-nek a volánjánál ülve biztosan nem mondott volna ilyent a felvilágosodás nagy német gondolkodója.

BMW-2002tii-und-340i-Impression-Generationen-Treffen-fotoshowBig-4e2ddba2-961590

Műszaki adatok

BMW 2002 tii 340i
Lökettérfogat (cm³) 1990 2998
Teljesítmény (kW(LE)/min) 96(130)/5800 240(326)/5500
Nyomaték (Nm/min) 181/4500 450/1380
Hengerek elrendezése/száma soros/4 soros/6
Legnagyobb sebesség (km/h) 190 250
Tengelytáv 2500 2810
 Hosszúság x szélesség x magasság (mm)  4230x 1590 x 1410  4633 x 1811 x 1441
Csomagtér térfogata (l/VDA) n.a. 480
 Fogyasztás, vegyes (l/100 km) 9 6,5
 Gyorsulás 0-100 km/h (s) 9,7 5,1
 Listaár (Ft) 14 400 márka (1973) 14 677 000 kézi váltóval)

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/10. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss Autó  Magazint az újságárusoknál!   Fotók: Arturo Rivas Copyright 2016 MPS

Kommentek

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

Nincs ennél gyorsabb madár

Szárnya van, de nem madár. Nem is repülő. A Tesla Model X a felső kategóriás autók közé fészkelt be. Hétüléses, és gyorsabb, mint a gondolat. Két fecske már csinál nyarat?

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

F1: Szocsiban talán már célba ér Alonso

A Honda a hétvégén következő Orosz Nagydíjra megbízhatósági javításokat visz, a múlt heti teszt után bizakodnak a McLarennél.

Teniszpályára skiccelték fel a luxuskombit

Wimbledon makulátlan gyepébe nem vandálok, hanem maguk a pályagondozók rajzolták bele a Jaguar XF Sportbrake prémium kombi körvonalait.

Felhők közé emel a magyar Trabant motor, és ez nem vicc

Magyarországon az épülő szocializmus találkozása a repülési vággyal érdekes szerkezeteket szült, a felhők közé vágyóknak köszönhetünk egy különleges Trabant motort, ami képes volt embereket égbe emelni.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

A Toyota felszámolja a közlekedési dugókat

Sikerrel zárult a Toyota Mobilitási Alapítvány (TMF) thaiföldi projektje, amelynek elsődleges célja a hatmilliós Bangkok utcáin gyakran tapasztalható közlekedési dugók enyhítése volt.

F1: Mégsem nyúlnak a DRS-zónákhoz

Bár az előzések száma jelentősen csökkent a Forma-1-ben 2016-hoz képest, a Nemzetközi Automobil Szövetség úgy döntött, nem módosít a DRS-zónákon.

Kereszteződésben ennél zseniálisabb dolgot még nem láttunk

Nem tudsz kihajtani a keresztező forgalom miatt, és senki nem enged ki? Van egy megoldás!

Na, hány km új autópálya épül 100 milliárdból?

Az M4 Berettyóújfalu és Nagykereki közti szakaszának első üzeméhez hasonlóan a másodikat is a Duna Aszfalt és a Hódút építheti meg, ezúttal az A-Híd Zrt.-vel együtt.

F1: Napokon belül bejelenthetik a Sauber-Hondát

Ahogy közeleg a határidő, egyre erősebbek a Saubert a Hondával összekapcsoló hírek. Jövőre már két csapatnak szállíthat a japán gyártó.

Fontos változásokra készülhetnek az autósok

Változnak a műszaki vizsgát érintő szabályok és a jogosítvánnyal kapcsolatos rendelkezések.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.