Egykor sokan voltak, nagyon sokan. És vadak. Persze a szó akkori értelmében. Egészen pontosan 38 703 vásárló döntött 1971 és 1973 között, hogy befizet egy tuti jó BMW-re, a 2002 tii modellre. Ennek versenysúlya 990 kilogrammot nyomott, teljesítménye 130 lóerőt villantott, amivel a hathengeres Porsche 911 2,4 T-s ficsúrokat is meg lehetett szorongatni, amikor a lámpa zöldre váltott. Ráadásul tízezer márkával olcsóbban juthattak hozzá a legális droghoz.

A BMW életérzés megmaradt, az elérhető sebesség viszont fényévekkel nagyobb

A 2002 tii harmad akkorka, mint egy mai hármas, de a kicsinyítő csak a méretére vonatkozik, a vezetési élményre a legkevésbé sem. Könnyebb, sokkal könnyebb. És világosabb. Méghozzá sokkal, ami a körbeüvegezett, akváriumszerű utastérről egyből látszik. A fényárban keményen kell markolni a kormányt, mert mondanom sem kell, a 2002 tii modellben nincs szervo, és a négyfokozatú váltót is kézzel kell tologatni (az ötödik feláras extra). A könnyedség a váltóra nem jellemző, a kocsi zamata a kézműves sörök karcosságára és éretlenségére emlékeztet.

Teljesen ellenkező képet mutat a 340i. Szervó itt, elektromos működtetés ott, s bár a kézi váltó az alaptartozék, mégis szinte kötelező választás hozzá a kiváló nyolcfokozatú ZF automata. Tanulékony is: a 340i, lengéscsillapítói alkalmazkodnak az útviszonyokhoz, gombnyomásra testre szabható a memóriás vezető- és utasülés, a LED-es fényszórók automatikusan kapcsolgatják a távfényt úgy, hogy a szemben autózókat nem bántja egyetlen fénysugár sem. Szóval meglehetősen modern autó.

A 2002 tii a benzinbefecskendezés mesterműve, a 340i-ben pedig a hathengeres motorok mintapéldánya dolgozik. Tudjuk, mert kipróbáltuk

A 2002 tii a benzinbefecskendezés mesterműve, a 340i-ben pedig a hathengeres motorok mintapéldánya dolgozik. Tudjuk, mert kipróbáltuk

De vajon megy úgy, mint az ősöreg? A válasz egyszerre meglepő és magától értetődő: nem. Sokkal jobban teljesít. Jobban él, mint negyven éves elődje. Galaxisokkal gyorsabb, mint a 2002 tii, nemhiába, a hathengeres turbómotor buzgósága nem ismer határokat, 326 lóerőt mozgósít. Jól hallják, 326 lovas a gép. Ezt az erőt az E36-os M3-as még 7400-as fordulatra pörgetve sem érte el, az S50-B32 kódjelű motor minden igyekezete ellenére 321 lóerős maradt. A 340i B48-as motorja nem ilyen szenvedélyes: bivaly, 450 newtonméteres maximális forgatónyomatékát már percenként 1380-as fordulatnál leadja. A teljesítmény ellenállhatatlan hullámban érkezik, amely hirtelen és határozottan méri csapását.

És mi van a tii Kugelfischer-befecskendezéses motorjával? Rövidlöketű, ezért szereti a pörgetést. Hűvös, mechanikus és nyers a hangja, mélyebb és józanabb, mint a forróvérű hathengeresé. Régi, mégis frissnek hat. Hogy miért? Mert érződik minden porcikáján, hogy a figyelme a vezetőre irányul. A motor és a futómű harmóniája közös cél érdekében ragyog: a vezetési élmény nem ismer kompromisszumokat, határa a csillagos ég!

Szavak nélkül is megértjük

Egy BMW beszél a vezetőjéhez, de sosem untatja trécselésével és nem is részegíti meg bókjaival. A legalapvetőbb információkat osztja meg vele, az út állapotát ecseteli, a kanyar rádiuszát ismerteti, bátorítja a kilométerhajszolásban. Nem tolakszik, csak egy társ, akire mindig lehet számítani.

Mindkét kocsi semlegesen veszi a kanyarokat, a 02-es terhelésváltásai több eufóriát okoznak, mint a 340i, amely sztoikus nyugalommal építi fel egyre erőszakosabb oldalgyorsulását. A kormányzásukat nem befolyásolja a hajtás semmilyen kellemetlen hatása, hátsó ívbelső kerekük büszkén viseli a terhelést, fenekük finoman csúszik a kanyar kijárata felé. Sperrdifferenciál?

Bár egykor és ma is ott van kötelező kellékként a két féltengely között, most mégis szükségtelen kacat a fáskamra lomjai között, az örömteli vasárnap reggeli kirándulásokhoz semmi szükségünk rá, minden helyzetben elegendő a tapadás.

Szép kilátások. Ebből a szögből fel sem tűnik a negyven centis különbség

Szép kilátások. Ebből a szögből fel sem tűnik a negyven centis különbség

A 2002-ben amúgy jobban örülnénk egy kissé határozottabb oldaltartású ülésnek, ezen kívül gond egy szál se. A 340i-ben erre sem lehet panaszunk, ahogy arra az alázatos egyszerűségre és átláthatóságra sem, ahogy megjelenik előttünk a hagyományos kör alakú analóg kijelzőkön a sebesség és az aktuális fordulat. Kevesen választják azonban ezeket a topmodellekhez (2002 turbo, illetve M3) olyan közel álló kocsikat, így csak az ínyencek kiváltsága marad.

A 38 703 darabos 2002 tii széria csupán 4,5 százaléka a közel 900 ezer eladott 02-esnek, ahogy a hármas sorozatnak is csupán a 3 százalékát szerelték fel a 40i motorral. A többség megfogadta Lessing szikár intelmét, miszerint semmi sem árnyékolja be úgy a megismerést, mint a szenvedély. Ezeknek a BMW-nek a volánjánál ülve biztosan nem mondott volna ilyent a felvilágosodás nagy német gondolkodója.

BMW-2002tii-und-340i-Impression-Generationen-Treffen-fotoshowBig-4e2ddba2-961590

Műszaki adatok

BMW2002 tii340i
Lökettérfogat (cm³)19902998
Teljesítmény (kW(LE)/min)96(130)/5800240(326)/5500
Nyomaték (Nm/min)181/4500450/1380
Hengerek elrendezése/számasoros/4soros/6
Legnagyobb sebesség (km/h)190250
Tengelytáv25002810
 Hosszúság x szélesség x magasság (mm) 4230x 1590 x 1410 4633 x 1811 x 1441
Csomagtér térfogata (l/VDA)n.a.480
 Fogyasztás, vegyes (l/100 km)96,5
 Gyorsulás 0-100 km/h (s)9,75,1
 Listaár (Ft)14 400 márka (1973)14 677 000 kézi váltóval)

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/10. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss Autó  Magazint az újságárusoknál!   Fotók: Arturo Rivas Copyright 2016 MPS