A Model X minden előítéletet csak megerősít. Akik azt gondolják, hogy az elektromos autók jövője még messze van, és látván a hagyományos gyártók ellenkezését, ragaszkodnak a belső égésű motorokhoz, vagy akik azt hiszik, hogy Elon Musk csak egy álmodozó – mind-mind igazuk van. Még a Szilikon-völgy lángelméi sem tudják úgy megalkotni az autót, mint tették azt például az okostelefonok esetében.

26,9 kWh - ennyit fogyaszt 100 kilométeren. Ennyi energia egy átlagos háztartás háromnapi villanyáram-szükségletét fedezi. A kocsi 100 gramm/kilométeres teljes gyártási és életciklusra vetített szén-dioxid-kibocsátása 4,3 literes benzinfogyasztásnak felel meg

Elsőre nehéz ítéletet mondani az életképességéről, egy dolog azonban biztos: a Tesla Model X egy lenyűgöző autó. Nemcsak az ajtók, a nagy felbontású, 17 hüvelykes érintőképernyő, a folyamatos frissíthetőség vagy az elképesztő gyorsulási élmény miatt. Hanem amúgy is.

Négyféle változatban keresi a vásárlók kegyeit. A kínálat alja a 244 kW teljesítményű és 60 kWh akkukapacitású X 60d, a csúcsa pedig a 396 kW teljesítményű és 90 kWórás akkumulátorral rendelkező X P90d – amit volt szerencsénk kipróbálni. Minden Model X-ben közös, hogy a villanymotorok az első és a hátsó tengelyt is hajtják, így a Model X összes változata összkerékhajtású.

Az ajtók tudják, hol vagyunk

Térjünk is rá az ajtókra. Mindegyik elektromosan nyílik és csukódik. Beállítástól függően már a közeledtünkre is kitárulnak, szűk garázsokban azonban csak félig, hogy ne okozzanak kárt senkiben és semmiben. A legdurvább, hogy okos az egész autó: ha valahol teljesen kitárjuk az ajtókat és legközelebb is ebben a parkolóházban állunk meg, a kocsi az előzőleg biztonságosnak vélt magasságra nyitja fel ajtajait. Őrület! X-aktákba illő! Ugye, Scully ügynök?

Megéri a fáradtság: mindkét hátsó ülésen elfogadhatóan utazhat egy-egy felnőtt is

Megéri a fáradtság: mindkét hátsó ülésen elfogadhatóan utazhat egy-egy felnőtt is

A kényelem magasztos: az első sor széles ülésein széles hátsókkal is jó üldögélni. A második sorban három egyedi ülés várja a betolakodókat, ezek hosszában elektromosan mozgathatók, viszont nem hajthatók le. Ha most azzal jönnek, hogy a csudába pakoljuk majd be a síkképernyős tévét, vegyék figyelembe, hogy aki Model X modellt vesz, annak már ott figyel a nappalijában a létező legmodernebb tv. Sőt, a hálószobáját minden oldalról LED-falak határolják. A harmadik sor üléseit egy rövid utazás erejéig még felnőttek is használhatják. Még hétszemélyes változatban is marad a csomagoknak hely! Aki nem hiszi, kukkantson be előre, az első csomagtartóba, ami 187 literes.

Most üljünk be a vezető helyére. Ha a fékpedálra lépünk, az ajtó automatikusan csukódik, az érintőképernyő megelevenedik. A hatalmas térérzethez hozzájárul a panorámatető is, valamint az is, hogy voltaképp üres a pilótafülke. Ha fél a digitális világtól, akkor nem az Ön autója a Tesla, a Model X szinte minden kényelmi funkciója a méretes érintőképernyőről vezérelhető. Még a világításkapcsoló sem kapott önálló szerepet, a LED-fényszórók ugyanis szenzorvezéreltek és automatikusan működnek.

A szupertöltők ingyen adják az áramot a teslásoknak. Fél óra alatt 80 százalékos lehet a töltöttség

A szupertöltők ingyen adják az áramot a teslásoknak. Fél óra alatt 80 százalékos lehet a töltöttség

Hosszas tanulmányozás előzi meg az elindulást az első ismerkedés során. A randi hosszúra nyúlik, de abban biztosak vagyunk, hogy másodjára is lesznek nehézségek. A Tesla Model X kezelése bonyolult, ebben a Model S-re hasonlít. Másrészről az érintőképernyő tökéletesen működik, gyorsan reagál az utasításokra. A nagy felbontású tévén élőben megy a valós forgalmi adatokkal megtámogatott Google Maps. Számos autós használja telefonján ezt a funkciót, a Tesla az autóba is sikeresen bevezette, az integráció teljes és tökéletes. Az utastér kidolgozási minősége azonban nem kielégítő, a német gyártók erre azt mondanák: hanyag.

A Model X tájékoztató- és szórakoztató rendszere

A crossover infotainment rendszere nem annyira rendhagyó, mint az ajtajai. Egyenesen a limuzinból emelték át. A hatalmas érintőképernyőnek továbbra is vannak gyengéi. Az óriási monitor nemcsak lenyűgöző, de áttekinthetőségével is segíti a tájékozódást. A 17 hüvelykes érintőképernyőn futó műholdképes navigáció valós idejű forgalmi adatokkal frissül, az útvonaltervezés egyszerű. A lépték és a nézet megváltoztatása is könnyű. Intuitíven reagál az ujjaink mozdulatára.

Részletes térképadatok valós közlekedési helyzetjelentésekkel

Részletes térképadatok valós közlekedési helyzetjelentésekkel

A navigáció azonban a mobiltelefonok által is használt hálózaton fut, így ha gyenge a térerő, a térkép és a navigáció is akadozik. Ha egyáltalán nincs vétel, vagy mélygarázsból indulunk, akkor ugyan megtervezhetjük az utunkat offline módban, de kevesebb hasznos egérutat kapunk, mint élő kapcsolat esetén. Az integrált rádiós modul webrádió-, vagy éppen Spotify-hallgatást tesz lehetővé. Az FM és a DAB rádióforrások mellett természetesen USB-ről és Bluetooth-on át is hallgathatunk zenét vagy hangoskönyvet. CD- vagy DVD-olvasónk nincs – ezek a Teslánál már kőkorszakinak számítanak -, ugyanakkor az Apple Carplay és a hasonló telefonkivetítő rendszerek sem támogatottak. Aki kifizeti a 800-900 ezer forintos hifi felárát, az legalább Bang & Olufsen vagy Burmeister szintű hangrendszer áldásait élvezheti, azoknál felével olcsóbban. Nem voltunk azonban mindennel elégedettek: a túl sokat mutató kijelző nagyon elvonja vezetés közben a sofőr figyelmét, ráadásul a hangvezérlés nem működik megfelelően. A középkonzolon tárolt mobiltelefonunk pedig idegesítően zajong a jármű hangszóróin keresztül.

Itt az ideje elindulni! Amint beülünk, a Tesla jelzi, hogy készen áll. Ezután annyi a dolgunk, hogy a Mercedestől származó előválasztó kart D állásba fordítjuk (a Mercedes 1975 óta használja ezt automatikus váltóihoz). A gyártó 375 kilométeres hatótávot ígér, ami ha minden jól megy, a valóságban mintegy 346 km. Ennyit ír ki legalábbis a fedélzeti számítógép. Ez nekünk most elég kell hogy legyen. Németországban 58 ingyenes Tesla gyorstöltési pontot telepítettek, így nem maradunk az út szélén. Ezeknél fél óra alatt 270 kilométerre elégséges energiát tankolhatunk a 400 voltos lítiumionos akksikba.

Bár a Model S-ben már kiismertük, ezúttal is jó benyomást tett ránk a hatalmas kijelzőjű Tesla infotainment. Áttekinthető, könnyen használható, hifije pedig kiválóan szól. Viszont túlzottan elvonja a figyelmet a vezetéstől és nem jól működik a hangvezérlése.

Bár a Model S-ben már kiismertük, ezúttal is jó benyomást tett ránk a hatalmas kijelzőjű Tesla infotainment. Áttekinthető, könnyen használható, hifije pedig kiválóan szól. Viszont túlzottan elvonja a figyelmet a vezetéstől és nem jól működik a hangvezérlése.

Irányjelzőt bekapcsolom, lábam leveszem a fékről és a Model X hangtalanul elindul. Kissé esetlenül mozog az 5×2 méteres bálnatest a városi forgalomban, érezni, hogy amerikai utcákra méretezték. Amint aktiváljuk a robotpilótát (a tesztautóban még a korábbi 7.1-es operációs rendszer működött), az X tartja a távolságot az előttünk haladótól, fékez, ha kell, majd gyorsít és kormányoz is helyettünk.

Persze, nem mindig kedvünkre. Úgy viselkedik, mint egy kezdő sofőr, ideges, és láthatóan bizonytalan, előszeretettel használja a felezővonalat, nem tartja kanyarban az ideális ívet és parkoláskor papírvékony távolságra áll meg autóktól. A frászt hozza az emberre. A kocsi jelzi a vezetőnek, hogy tegye a kezét a kormányra, de ha az nem vezet, az autó megteszi magától, amit tud. Autópályán egészen jól viselkedik a robotpilóta, de azért távol álljon tőlem, hogy rábízzam az életem. Számtalan olyan szituációt tudok elképzelni, amelyben csúnyán pórul járhatnánk.

De ne is vesztegessük az időnket jövőbeli álmokra, a Model X igenis jól vezethető általunk, emberek által, sőt mi több, élményszámba megy vele az utazás. Kiválóan tapad, minden helyzetben biztos és magabiztos, feltéve, hogy a kezünkben van a kormányzás. Eléggé nehéz, de ezt jól titkolja, viszont rámenős kanyarokban kissé alulkormányzott. Ez is azt jelzi, hogy a kormányzás- és a futóműfejlesztés terén megszerzett évtizedes tapasztalatokat nem lehet egyik napról a másikra feltalálni.

Sok a hely a három önálló ülésen

Sok a hely a három önálló ülésen

Musk autójának a kormányzása szintetikus, futóműve érzéketlen, a visszajelzés nem olyan pontos, mint mondjuk egy Audi Q7 vagy BMW X5 esetében. Hiába a légrugózás, a 22 hüvelykes kerekek még a kisebb úthibákon is büntetnek. Az utazási kényelem amúgy példás, a csend nyugtatóan hat. Ugyanakkor végig markunkban érezzük az erőt anélkül, hogy bármilyen erőlködést vagy az erő nyughatatlanságát éreznénk, dinamikája folyamatos és lehengerlő. Lámpától indulva a köldökünk a gerincünkhöz tapad. Még autópályán is eltorzul az arcunk, hátracsúsznak az izmok, amikor 180 kilométer/órával repesztünk, és még korántsem nyomjuk padlóig a pedált. És még csak ezután jönnek az igaz izgalmak a lahri tesztpályán.

Elmesélhetetlen gyorsulás

Csillogóan pulzál a napfény az aszfalton. Gyakran megfordulunk ezen a környéken, a Rajna alföldjén, amelyet jobbról a Fekete-erdő égbenyúló hegyei határolnak. A tesztpálya három kilométer hosszú. Itt minden turpisságra fény derül. Az üzemmódválasztót sportról őrült módra kapcsoljuk (nem mérik olcsón ezt az őrületet, 10 900 euró, azaz 3,1 millió forint az ára). Padlógáz. Belső égésű motorral szerelt autóban ilyenkor nyílnak a fojtószelepek, a levegő és az üzemanyag keveredik, a hengerekben nő a nyomás, forogni kezd a főtengely és a váltók fogazata továbbítja az erőt, hogy a kerekeken keresztül az aszfaltba marjon. A Model X kibontakozása azonban csak addig tart, amíg rátenyerelünk a villanykapcsolóra. Kitt-katt és máris odacsap. 4,2 másodpercig tart a gyorsulás álló helyzetből. Ez a szám azonban nem tudja leírni azt a gyorsulási élményt, amit minden szervemben megéreztem és átéltem.

Csodájára járnak a szárnyas jószágnak

Csodájára járnak a szárnyas jószágnak

Olyan az elindulási hajlama, amelyet nehéz leírni szavakkal. Olyan, mint felugrani egy mozgásban lévő ICE szuperexpresszre. Két-három állórajt egymás után megviseli a Teslát. Hangosan hűtik a villamos berendezéseket a ventilátorok, a fogyasztás úgy megnő, hogy alig marad energia 100 kilométerre. Finoman közlekedve, normál üzemmódban az elektromos autókra szabott fogyasztási tesztkörünkön 26,9 kWh/100 kilométer fogyasztást mért. Ez az energia, a magyarországi erőműmixet (370 g/kWh) figyelembe véve, szén-dioxid-kibocsátásra átszámolva, kerek 100 g/km-nek felel meg. Ami belső égésű motorral szerelt, mondjuk benzines autónál 4,3 liter/100 kilométeres átlagfogyasztással egyenértékű. Bár ez elsőre soknak hangzik, egyetlen autó sem képes ilyen csekély energiafelhasználással ilyen gyors lenni. És egyben ilyen kényelmes, biztonságos lenni, akkora (hétszemélyes) utasteret és annyi helyet kínálni, mint a Tesla Model X.

Ha azt gondolnák, hogy túlzás egy átszámítva 43,3 millió forintba kerülő 2,5 tonnás elektromos szabadidő-autóra a bolygó megmentőjeként tekinteni, ne feledjék: míg más gyártók csak kapkodnak, sebeiket nyalogatják, az eladási ranglisták dobogóiért küzdenek, és a jövőről papolnak, addig ez a modell már ott várja a vásárlóit a márkakereskedésekben. Igen, már itt Európában is. Ahogy Mark Twain állítólag mondta: ha a jövőről csak beszélsz, elbújsz a jelen elől.

Műszaki adatok

Tesla Model X P90D
Listaár: 131 300 euró (kb. 43 330 000 Ft)
Motor Elöl-hátul egy-egy külső gerjesztésű, váltóáramú szinkronmotor. Első 193 kW (263 LE), hátsó 375 kW (510 LE).
Rendszerteljesítmény: 396 kW (539 LE)
Tömeg 2547 kg
Tömeg/teljesítmény 4,7 kg/LE
Erőátvitel
Összkerékhajtás, egyfokozatú áttétel.
Futómű
Elöl dupla keresztlengőkaros, hátul több lengőkaros felfüggesztés. Elöl-hátul légrugók, hidraulikus lengéscsillapítók, torziós keresztstabilizátor.
Gumik elöl 265/35 R 22, hátul 285/35 R 22.
Hossz. x szél. x mag. 5022 x 1999 x 1684 mm
Menetteljesítmények
0-100 km/h 4,2 s
0-130 km/h 6,5 s
0-200 km/h 18,3 s
végsebesség: 250 km/h
100-0 km/h (fékút) 35,4 m
Tesztfogyasztás 26,9 kWh/100 km

Ez a cikk az Autó Magazin 2017/1. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresd a friss számot az újságárusoknál!  Képek: Hans-Dieter Seufert; Copyright 2016 MPS