Ford egy BMW és egy Mercedes ellen

Összehasonlító teszt: BMW M2, Ford Focus RS, Mercedes-AMG A 45

Szerző: Hamar Balázs levél küldés  Marcus Peters levél küldés 
Dátum: 2017.02.20. 06.00

Három vadorzó turbómotorral, 500 Nm körüli nyomatékkal. BMW M2, Ford Focus RS, Mercedes A 45 AMG: melyik a leggyorsabb, a legszórakoztatóbb, vagy egyszerűen a legjobb?

Kanyarodni izgalmas, legtöbben mégis szerény képességekkel rendelkező autóban töltjük napjainkat. Onnan irigykedünk, és szeretnénk kicsit Ken Block bőrébe bújva nagy svunggal és füstölő hátsó kerékkel körberajzolni a szögletes sarkokat. De mivel? Egy hátsókerekes sportautóért sokat kérnek, és jellemzően köszönőviszonyban sincs a családbarát attitűddel. Aztán egyszer csak megjelent a Ford Focus RS, amelynek nemcsak jókora a csomagtartója és bőséges a hátsó helykínálata, de kapcsolható drift módot is kínál! Sőt, az ára is megfizethető – legalábbis egy igazi sportautóhoz képest! Hurrá!

Összkerékhajtásával, 350 lóerővel és 440 Nm-es nyomatékkal már ralizni is elegendő a tudása, pedig ez egy hétköznap is használható kompakt kategóriás Ford. Mindezt jóval olcsóbban (12,1 millió Ft) kínálja konkurenseinél, a 17,4 milliótól kapható BMW M2-esnél és a 14,5 milliós Mercedes A 45 AMG modellnél. Egymásnak küldtük őket!

Zseniális ötlet, zseniális kivitelezés: drift módban könnyedén tartható csúszásban a far

Ütős csapat jött össze, amiben az M, az RS, és az AMG rövidítés mind egyet jelent az utcai és sportautók közötti ellentmondások feloldásával. Kétféle szempontból is megvizsgáljuk a felsorakozott modelleket: először megmondjuk, melyik a legjobb (nem a leggyorsabb), majd a versenypályás mérések alapján kiderítjük, melyik a leggyorsabb (nem a legjobb).

Bőséges nyomaték

Tapadás szempontjából hátrányos helyzetből indul a BMW M2, amely nyomatékát – feláras duplakuplungos automata sebességváltón keresztül – kizárólag a hátsó kerekeken juttatja aszfaltra. Az AMG duplakuplungos váltója legalább a nyomaték 50 százalékát az első abroncsok felé továbbítja, a hátsókra maximum az erő fele juthat – tehát alapvetően elsőkerék-hajtásúként viselkedik.

Bivalyerős, gyors, és szelíd mint egy bárány

Bivalyerős, gyors, és szelíd mint egy bárány

Hű a tradíciókhoz: a hobbi drifterek nagy barátja az M2

Hű a tradíciókhoz: a hobbi drifterek nagy barátja az M2

A Ford hatfokozatú kézi váltóján (más opció nincs) keresztülhaladó nyomaték legfeljebb 70 százaléka juthat hátra, míg az úgynevezett drift módban – két kuplung segítségével – a hátra juttatott nyomaték akár 100 százalékát is képes csak az egyik oldali kerékre juttatni – logikusan az ívkülsőre.

A szép faroláshoz csak egyszer kell ráérezni igazán, hogyan működik a Ford összkerékhajtása: először gázzal megindítjuk a fart, majd jöhet még több gáz, és az ellenkormányzás, a többit pedig megoldja helyettünk az elektronika, ami az első kerekek bevonásával szépen kihúzza a Focust a kanyarból, ha úgy akarjuk. Ha nem, akkor körbe-körbe driftelhetünk négy füstölő abronccsal – játszi könnyedséggel.

Az autó hátuljának megindítása nem jelent gondot drift módban: kanyarodás közben elég kicsivel nagyobb gázt adni, és máris meglódul a hátsó fertály, ami nagy gáz/ellenkormány után csak jön, jön és jön, de sosem előz meg bennünket. Ellenben széles mosolyt csal az arcunkra, mivel ez egy olyan mutatvány, amit korábban csak videón láttunk. Az opciós Michelin Sport Cup2 abroncsok azonban ehhez a műsorszámhoz feleslegesek, sőt, a jobb tapadás alaposan meg is nehezíti a dolgunk.

Meggyőző motorteljesítmény és kellően sportos morgás is társul hozzá

Meggyőző motorteljesítmény és kellően sportos morgás is társul hozzá

Soros hathengeres, ahogy mi szeretjük: kulturált, erős, és jól pörög

Soros hathengeres, ahogy mi szeretjük: kulturált, erős, és jól pörög

Kétliteres turbó 381 lóerővel. Gázadásra nagyot lép rövid várakozás után

Kétliteres turbó 381 lóerővel. Gázadásra nagyot lép rövid várakozás után

Driftelni a BMW-vel is lehet, köszönhetően a márkánál hagyományos – de a kompaktok között sajnos kihalófélben lévő – hátsókerék-hajtásnak. Átterhelés, far belendül, nagy gáz, ellenkormány és kitartás – ennyi a recept az M2-ben, de azért vigyázni kell a nagy nyomatékkal. Szerencsére a BMW visszafogott tempóval kezd egyre nagyobb ívet rajzolni, fokozatosan kezd befűteni a hátsó abroncsok alá. Van idő ellenkormányzásra, amit nem árt kicsit szokni, mert a kormány kissé szintetikus érzést nyújt a jól érezhető közvetlenség helyett. A driftszög megtalálásában fontosabb szerepe van a gázpedálnak, valamint a hirtelen érkező és tartós nyomatéknak, amivel ügyesen lehet túlpörgésben tartani a hátsó kerekeket.

Az elektronikusan szabályzott, lamellás kuplungot használó M-differenciálmű elég barátságosan zár a hátsó tengelyen, így az amatőrök is gyorsan és nagy dózisban kapják a vezetési élményt, nem csak a profiknak jár a jó köridő. Utóbbihoz a holtjáték nélküli első gömbcsuklók is hozzájárulnak, amiken nagyon pontosan fordul a sport 2-es. Az érintési pontot szépen elhagyva inkább enyhe alulkormányzottság érződik, a hátsót csak heves gázadás esetén vagyunk képesek ilyenkor táncba hozni.

Ahol másként jön az érzés

A Mercedes-Benz A 45 AMG ezzel szemben érezhetően alulkormányzott, de legalább a pontos visszajelzésekkel szolgáló kormánya idejében jelzi, ha elhagyják az abroncsok az ideális ívet. Egyértelműen az első kerekeké a főszerep a Mercedesnél, így ennek megfelelően érdemes az autót vezetni: kanyar előtt rendesen le kell fékezni, aztán korán mehet a gáz, így a kanyarból szépen kihúzzák az első kerekek. A négyhengeres turbómotor nagy levegőt vesz egy-egy gázadásra, és sokáig kitartva, keményen diktálja a tempót az AMG-ben. Lehet-e szép íveket rajzolni vele? No, azt nem nagyon, kívülről inkább vezetői hibának – semmint szándékos erőcsúsztatásnak – tűnik minden ilyen próbálkozás.

Az AMG katapultál leggyorsabban 0-100 km/h között (4,3 s)

Az AMG katapultál leggyorsabban 0-100 km/h között (4,3 s)

Szívünket először országúton érinti meg a Mercedes. Komfort beállításban az adaptív lengéscsillapítás olyan megengedően suhan át az egyenetlenségeken, hogy azokból szinte semmit sem érezni, így az opcionális első differenciálművet sem gátolja semmi abban, hogy veszteségmentesen minden erőt leadhasson az abroncsok felé. A Mercedes A 45 AMG elképesztően gyors, sokkal többet kapunk annál, mint amit a külső sugall.

Már a turbómotor is maga a drámatagozat: ahogy a rajtprogrammal kilő, ahogy teljes terhelés alatt üvölt, és ahogy hangosan durran a váltások alkalmával a kipufogó – erős érzelmeket indít meg bennünk, legyünk az autóban vagy azon kívül. A stílusosan berendezett utastér is kellemes adalék a hangulatkeltéshez a kiváló kagylóüléssel együtt, és végre már a kormányon lévő kapcsolófülekre is gyorsan reagál a váltó.

Nagyobb gáz a szűkebb ívekért

A Mercedes mellett a BMW M2-nek sem idegen a városi környezet: az ülések kényelmesek, a felfüggesztés többé-kevésbé elnéző. Simán elsőautós érzés – bár az igazi családosokat a két ajtóval és szűkös hátsó helykínálattal eleve kizárja a körből. Tipikus BMW a nagyot toló és szépen trombitáló hathengeres is, kár, hogy az opciós (1,3 M Ft) hétfokozatú váltóval nem teljes a harmónia: indulásnál ránt.

Kényelmesek az ülések, de jól jönne még egy kis plusz oldaltartás

Kényelmesek az ülések, de jól jönne még egy kis plusz oldaltartás

Ennyit a mindennapokról! Nyomjunk végre egy igazán kövéret! Olyat, amire való az M. A bőséges teljesítmény, a kompakt méret és a hátsókerék-hajtás együtt olyat tud, amit nem is tudunk teljesen kiélvezni közúton. Az úthullámokra kicsit kellemetlenül reagál a kemény felfüggesztés, képes berázni a karosszériát. Ez csökkenti a pontosságot, és mindenképpen erős odafigyelést igényel, és kiváló reflexeket. Más tészta, hogy ha versenypályára visszük az M2-est, akkor vele szlalomozunk kapásból a legfürgébben a bóják között.

A Focus pont ennek az ellenkezője: a futómű hangolása kiváló országútra, segítőkészsége inkább itt érvényesül, mintsem autópályán. Egyszerűen lenyűgöző az összkerékhajtás is: nincs pattogás, tapadásvesztés, mint az M2 esetén. Az RS zabálja az íveket, minél nagyobb gázt adunk, annál szűkebben ránt ki onnan bennünket. Gyorsan bizalmat ébreszt ez a viselkedés, de azért precízen irányba kell állítani a kormányt, mielőtt esztelenül lepadlózzuk a gázt. Ezek után végig nagyon stabil marad a Focus – egészen a kanyarkijáratig. A kormánykereket viszont itt kell a legjobban megmarkolni, nehogy kirántsa a kezünkből a hajtás, de ez csak tovább fokozza az élményre kiéhezett vezetők örömét. Utóbbiból van bőven – még a konkurensekhez képest is!

Melyiket vinnénk haza?

Akinek nem sikerült eddig a három különböző karakterisztika alapján saját kedvencét kiválasztania, annak segítünk a pontozással. Nem meglepő, hogy a Ford nyeri a költségek fejezetet: jelentősen olcsóbb a többieknél. A szokásos, hétköznapi használatot is feltételező kritériumrendszerünk alapján viszont így is csak a harmadik helyezést képes megcsípni az RS, amit simán átírhatunk elsőnek, ha irigyeljük a driftereket, és közben egy vad utcai élményautó ellen sincs kifogásunk.

A nagysebességű kikerülést (kettős sávváltást) az M2 teljesíti a legnagyobb tempóval

A nagysebességű kikerülést (kettős sávváltást) az M2 teljesíti a legnagyobb tempóval

Amennyiben sebességtől, kanyartól, közlekedési helyzettől függetlenül mindenhol szeretnénk gumicsíkot olvasztani az aszfaltra, akkor mélyebben kell a pénztárcánkba nyúlni, és a 17 400 000 forinttól induló M2-est kell választanunk – ami cserébe elég jól felszerelt. A tiszta hátsókerék-hajtásnak, és a még mindig lenyűgöző, soros, hathengeres motor alkotta hajtásláncnak továbbra sem akad párja. Ponttáblázatunkban viszont a hajtáslánc kategóriát leszámítva sehol máshol nem tudott elöl végezni a BMW, így összesítésben a második hellyel kell beérnie.

Értelmetlen, veszélyes és időpazarló tevékenységnek látjuk a keresztben autózást? Akkor egyértelműen a Mercedes A 45 AMG a mi választásunk, amely magasan nyeri a pontösszesítést is. Messze kényelmesebben viseli az utcákat a többieknél (az adaptív felfüggesztést tessék megrendelni!), ráadásul a leggyorsabban katapultál álló helyzetből, amely önmagában hatalmas adrenalinlöket – így az élményautózásról sem kell lemondanunk. Asszisztensrendszerekből a Mercedesé a leggazdagabb kínálat, vezethetősége első osztályú, fogyasztása pedig kedvezőbb a konkurenseknél. Elég ennyi érv mellette?

 

Versenypályán az M vezet, rossz úton az AMG, kezelhetőségben pedig az RS van az élen

Versenypályán az M vezet, rossz úton az AMG, kezelhetőségben pedig az RS van az élen

Jármű típusa

 BMW

M2 Coupé

 Ford

Focus RS

Mercedes-AMG

A 45 4Matic

Motor (ccm)  S6, turbó, 2979  S4, turbó, 2261  B4, turbó, 1991
Teljesítmény (kW/LE/ford)  272 (370) /6500  257(350)/6000  280(381)/6000
Nyomaték (Nm/ford)  500/1450 440/2000 475/2250
Gyorsulás (0-100 km/h)   4,6 s 5,2 s 4,3 s
Végsebesség (km/h)  250 266 275
Fogyasztás (l/100 km)  10,5 10 9,2
Listaár (Ft) 17 400 000 12 100 000 14 552 510

 

 

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/9. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresd a friss számot az újságárusoknál!  Képek: Hans-Dieter Seufert, Sabine Hoffmann, Copyright 2016 MPS

Kommentek

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Régen jobb volt a BMW?

A 02-es széria óta tekintjük a BMW-t sportos márkának. Az aktuális hármas sorozat a bizonyíték rá, hogy a bajorok azóta sem tunyultak el.

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.