Burzsuj játékszer

Vezettük: Bentley Bentayga

Szerző: Hamar Balázs levél küldés  Jörn Thomas levél küldés 
Dátum: 2017.01.08. 06.00

Nem ismer megalkuvást kényelem és menetdinamika terén a Bentley első szabadidő-autója. Vajon hogy képest ezt megtenni 2,6 tonnás saját tömeggel, 22-es abroncsokon?

Bármiféle előd, és ebből származó megfelelési kényszer nélkül indulhatott útjára a Bentley első szabadidő-autója, amelynek előzményeit hiába kutatná bárki az céges irattár archívumában. Elképzelés persze akadt mindenféle bőven, de olyan modell, amelyik terepen akár félig-meddig is megállná a helyét, egyetlenegy sem. Nem kellett tehát egyetlen hagyományt sem újraéleszteni vagy ragaszkodni bármihez is – ha csak a konszerntestvérrel, a Q7-essel való rokoni szál nem ilyen. Persze, ezt érhető okokból nem nagyon hangoztatják a britek.

A tipikus nehéz bőrillat belélegzése közben a márka hívei még azt is nehezen emésztenék meg, ha megtudnák, hogy a kormányoszlop-állító kallantyúja egy az egyben az Auditól származik. De van itt bőven olyan, ami feledtetni képes a bánatot.  A szőnyeg olyan puha, hogy legszívesebben mezítláb lennénk rajta, a fémből készült kapcsolók és kezelőszervek nagyon szépen kidolgozottak, az illesztések minimálisak, az alaposan megtömött üléseken pedig extrém finom a bőrkárpit.

A 2,6 tonnás monstrumon nem látszik, mennyire fürge. Ráadásul nem csak egyenesben az!

Hoppá! Mit látunk? A széles középkonzolon két pohár befogadására elegendő, fekete műanyagból kiképzett mélyedés éktelenkedik. Ezen a részleten még nyugodtan dolgozhattak volna egy kicsit! Javasoljuk például a Bentleynek az Volvo XC90-es utasterének tanulmányozását, ahol a hasonló rekeszt egy flancos fával borított, elcsúsztatható fedél zárja el a külvilágtól, ha éppen nincs rá szükség. Felejtésre méltó a volkswagenes műanyagból készült csomagtér-padló markolat is, és jobb, ha elfogadjuk, hogy még egy Bentleyben sem lehet minden bőrből, alumíniumból és fából.

Azért a kormányállító fogantyúja kapott egy kis krómot, sőt, a kezelőgombok is egyediek – még a médiarendszer felületén is. Külön öröm, hogy az angliai, Crewe városában fekvő Bentley-gyárban senkinek nem jutott eszébe a műszerfali órákat teljesen digitális kijelzőre cserélni, így a mutatók még valódi anyagból készültek, és sokkal elegánsabban mutatnak annál, mintha egy képernyőn jelennének meg.

Ledönthető? Nem. A négy utas és csomagjaik (maximum 430 liternyi) teljesen elkülönítve utaznak.

Ledönthető? Nem. A négy utas és csomagjaik (maximum 430 liternyi) teljesen elkülönítve utaznak.

Hagyományos analóg műszerek TFT-kijelzővel közöttük. Végsebességnél kifekszik a mutató jobb alul

Hagyományos analóg műszerek TFT-kijelzővel közöttük. Végsebességnél kifekszik a mutató jobb alul

Lehet ennél is elegánsabb mutatót rendelni a Bentaygába, a Breitling tourbillon szerkezetű műszerfali órája ugyanis nem csak egy igazi műremek, de gyönyörű is. Sajnos, tesztautónkban nem volt ilyen, de az árát elnézve megértjük, miért. Az ára több mint egy fél Bentaygáé, 150 000 euró (kb. 47 millió Ft), és ezért tényleg csak az időt mutatja – de persze masszívan van benne arany és gyémánt is. E nélkül sem volt olcsó a tesztautónk, az alaposan felextrázott modell ára több mint 275 ezer euró volt, ez olyan 87 millió forint jelenlegi árfolyamon.  Nem is csoda, hogy ennyiért már szőrszálhasogató a tulajdonos, és nem tűri az olcsó megoldásokat.

48 volt: oldaldőlés stabilizátorral

Adatlap

Bentley Bentayga

Biturbó W12: masszív nyomaték és finom modor

Motor W12-es, 5950 cm³-es  benzines, turbómotor
Teljesítmény 608 LE / 5000 1/perc
Nyomaték 900 Nm / 1350 1/perc
Gyorsulás (0-100 km/h) 4,0 sec
Végsebesség 301 km/h
Fogyasztás (vegyes) 13,1 l/100 km
Listaár: 208 488 euró ~ 65 M Ft

De vajon mi lapul a fényes lakk és a legnemesebb burkolatok mögött? Gombnyomásra indítunk, és egyelőre semmi. Csend van.  A nemesi W12-es nagyon kiegyensúlyozottan jár, nem is hangoskodik – úgy viselkedik, ahogy az egy úrtól elvárható.

Hangszóróból érkező motorhang, vagy egyéb átverés itt nincs, utólagos megoldásokra lesz szükség, ha valami sportos zajt szeretnénk előcsalogatni a Benley SUV-jából.  Pont az ilyen autókra találták ki a nyitott kipufogórendszereket, amelyek egy szeleppel még a dob előtt kiereszthetik a levegőt. A gyári hangok viszont nagyon visszafogottak, legfeljebb nagy terhelésen lehet hallani egy kicsit erőteljesebb zúgást, amivel igazán méltóságteljesen képes haladni a Bentayga. Mint egy nagy és kényelmes hajó. A hajózás viszont mégsem igazán jó szó, mert a légrugózás, az adaptív lengéscsillapítás és az oldaldőlést megakadályozó rendszer ijesztően nyugton tartja a 2,6 tonnás modell karosszériáját.

Az elektromechanikus dőléskiegyenlítés egy különálló 48 voltos hálózati körről üzemel, és éppolyan gyors, mint amilyen csendes.  Helyzettől függően, szinte valós időben feszíti az első- és hátsó stabilizátor rudakat a rendszer, ez pedig a dőlést és a kanyarodási képességet is jelentősen befolyásolja. Amennyiben terepezésre kerülne a sor, ez a funkció teljesen kikapcsolható, de van itt bőven más is, amivel nomád körülmények között is elboldogulna a Bentayga. Három különböző hűtőkör, egy off road menetprogram, és 35 fokos dőlésig biztosított olajellátás minden irányban.

4 másodperc alatt gyorsul a Bentley SUV  százra: még a Porsche Carrera Cabrioénál is fürgébb két tizeddel

4 másodperc alatt gyorsul a Bentley SUV százra: még a Porsche Carrera Cabrioénál is fürgébb két tizeddel

Ügyes, de kissé túlzó megoldások, amelyeket leginkább akkor fog kihasználni egy-egy tulajdonos, ha véletlenül az útszéli árokba hajt. Utóbbit azért érdemes elkerülni, mert vannak drága karbon elemek is az autón (Styling felszereltség): ez első koptató, a küszöbök, de a hátsó légterelő is ilyen anyagból készült. Vannak további izgalmas részletek is: ilyen a kényelmesebb beszállást segítő, elektromosan kihajtható lépcső a küszöbből, a pótülések a csomagtérben, vagy a piknikcsomag, kosárral és kristálypoharakkal.

W12 – egy elefánt erejével

Itt az ideje egy kis erődemonstrációnak. A fényesen csillogó hűtőrács mögött egy új fejlesztésű, hatliteres, W12-es motor lapul – 608 lóerővel és temérdek, 900 newtonméteres nyomatékkal. Két twin-scroll turbófeltöltő, szívócső- és közvetlen befecskendezés segíti a motort a teljesítmény elérésében. Falánkságának csökkentésére sovány vigasz a hengerlekapcsolás. De elég a számokból, nyomjunk egy kövéret! Az érzés pont olyan, mintha egy elefánt készülődne tizenegyest rúgni és a Bentayga volna a labda. Bumm, az autó orra megemelkedik, és beleszorulunk az ülésbe – jól tesszük, ha már ezelőtt nekihajtjuk a fejünket a támlának, és nem bízzuk ezt a fizikára.

Biturbó W12: masszív nyomaték és finom modor

Biturbó W12: masszív nyomaték és finom modor

Még a felettébb biztató számok sem adják vissza azt az érzést, amit a gyorsulási adatok alapján elképzelünk (0-100 km/h: 4,0s; 0-200 km/h:14,6s). Mintha folyamatosan szédülnénk a magas földszinten: olyan érzés ez – a végig szépen kapcsoló nyolcfokozatú automata váltóval – egészen 250-ig, ahol először érezni némi megtorpanást.  Erre a mennyiségű nyomatékra a márka alapítója, Walter Owen Bentley is elismerően biccentett volna, pedig ő mozdonyokon nevelkedett karrierje elején.

Ekkora lendülettel elfelejthetnénk a késést sínen és aszfalton egyaránt, de a Bentley Bentaygában az a jó, hogy még különleges jogosítvány sem kell hozzá. A megengedett össztömeg 3250 kg-nál megáll – így belefér a 3,5 tonna alatti kategóriába még a 666 kilogrammos terhelhetőséggel együtt is. Az elektromosan kihajtható horogra további 3,5 tonna is simán ráakasztható.  Mi ezt inkább kihagyjuk és szólóban autózunk, és hagyjunk magunkat meglepni a manőverezési képességén.

A bóják szinte eldőlnek félelmükben, amikor meglódul a batár, de aztán meglepő dolog történik: a Bentayga kifejezetten ügyesen és fürgén szlalomozik, még a kettős sávváltásoknál sem rémít halálra bukdácsolással.  Ha repül a bója, akkor általában csak a nyomot tévesztettük el az 5,14 méteres monstrum volánja mögött.

És milyen az utcán? Hétköznapi körülmények között inkább a hosszan elnyújtott, kellően széles kanyarokat szereti, itt semlegesen és tempósan falja a kilométereket kiváló tapadás mellett. Nincs nagy vész egy-egy hajtűkanyarban sem, de itt azért már érezni, hogy bizony jelentős tömeg támad ilyenkor hátulról.  A jó vezethetőség egyik feltétele a váltózó áttételű elektromechanikus kormánymű, amely határozott középállást, és alapos visszajelzést biztosít, ezek mellett megfelelő mértékű rásegítést nyújt tolatásnál és nagy sebességnél egyaránt.

Menetprogram utcai használatra és a terepezésre

Menetprogram utcai használatra és a terepezésre

Szerintünk a „Bentley” vezetői mód a legoptimálisabb, ami a Comfort és Sport mód között található meg a forgókapcsolón – és a nyújtott képességeket tekintve is. A Comfort kicsit óvatosnak tűnik, a Sport kicsit túlbuzgónak, de eltúlzott kanyarvétel esetén mindig gyorsan beavatkozik az elektronika. Autópályán ezzel szemben kényelmes, kiszámítható, és a tapadás is bőséges.

22 colos keréken is kényelmes

Azt, hogy a kényelmet egy szekérre való 22 colos abroncsmérettel is képes produkálni, az több mint megdöbbentő.  A rugózatlan tömeget, a megnövekedett erőket és kormányzási befolyást mind-mind képes kordában tartani a Bentayga.

A gördülési zaj nyilván kisebb lenne egy ballonos 16-os gumival, de néhány beszivárgó ütésen kívül alaposan elszigeteli a külvilágtól a Bentley az utasait, igazi luxusautóként képes viselkedni.  Nem dülöngél, nem kopog és nagyon csendes is marad.  Mivel a motor- és szélzajt akkurátusan kizárták az utastérből, a forszírozott kanyarodásnál csak a belső borítások felől lehet apró nyikorgást hallani. Ezt leszámítva a rombusz alakban steppelt négy bőrülésben semmi sem zavarja a nyugalmat egészen 250 km/órás sebességig. Masszázsfunkció? Persze, hogy van – mind a négy ülésben!

22kényelm22 colos abroncsmérettel is kényelmes

22 colos abroncsmérettel is kényelmes

Pazar luxus, de a fejtámla kézzel állítható

Pazar luxus, de a fejtámla kézzel állítható

Ilyen luxusban kicsit kilóg a kézzel állítható fejtámla a sorból, aminek valószínűleg a Q7-es az oka, amely az ülések vázát is szolgáltatja. A g-erők mellett lábszárunkon a Naim márkájú hifi is képes megmozgatni az élre vasalt nadrágot, a 18 hangszórós, 1950 wattos szerkezet meglehetősen szépen szól: a komolyzene légiesen, a rap súlyosan.  Itt nincs műszerfalból kiemelkedő magassugárzó, a Bentayga, ahol lehet, kerüli a feltűnést, akárcsak a kipufogóhang tekintetében.

A méretes Bentley SUV tehát nem feltétlenül a magamutogató újgazdagok játékszere, részleteiben és műszaki megoldásaiban is a klasszikus stílust követi.  Úgy tűnik, közvetlen előd hiányában is lehet maradandót alkotni!

 

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/9. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresd a friss számot az újságárusoknál!   Fotók: Hans-Dieter Seufert, Copyright 2016 MPS

Kommentek

Milyen lesz idén az F1? A Red Bull videón mutatja meg

Egy igazi F1-rajongónak ugyan nem lesz újdonság, de megnézésre azért érdemes a Red Bull animációs videója, amelybe az autók idei változásait tekinthetjük át.

F1: “Első nap az iskolában” – videó

Videós összeállítás Valtteri Bottas első napjáról a Mercedes központjában

F1: Magnussent nem érdekli a renault-s beszólás

A Renault-tól a Haashoz igazolt Kevin Magnussen nem vette magára, hogy az előző csapata főnöke megkérdőjelezte a munkamorálját.

Ezért nincs itthon normálisan eltakarítva a hó

Egy olvasói videó kapcsán megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy ugyan miért nincs normálisan letakarítva a hó az utakról. Megkaptuk a választ.

Több téren is tökéletesebb az idei Lexus IS

Az idei évre frissülő Lexus IS átgondoltabb külsővel, javított kezelőfelülettel, átfésült futóművel érkezik, és most is, mint mindig, a német konkurencia babérjaira tör.

Nyolcmillióért szerelt fel tűzoltókat a Mercedes

Nyolc millió forint értékű adománnyal támogatja a Mercedes-gyár a megyei tűzoltószövetséget.

Részegen vezette a Ferrarit, borítékolható volt az eredmény

Egy texasi fiatalember talán azt hihette, csak pickupjának tolja csutkarészegen, de sajnos egy Ferrariban ült.

Nem készül több a világ leggyorsabb autójából

A Hennessey lezárt egy korszakot, elkészítették az utolsó Venom GT-t. Jöhet az újabb projekt.

F1: Ezért mellőzte Wehrleint a Mercedes

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azért nem Pascal Wehrleint ültette Nico Rosberg helyére, mert nem akarta tönkretenni a fiatal pilóta karrierjét.

“Feltámad a Trabant, 1,4 millióba fog kerülni!”

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a közösségi hálókon, és egyre több oldal hiteles állításként veszi át, pedig csak nyomokban igaz.

F1: Maldonado várta a mercis lepattanót

A korábbi Williams- és Lotus-pilóta balesetkirály, Pastor Maldonado abban reménykedett, hogy Nico Rosberg visszavonulása visszatérési lehetőséget nyit számára a Forma-1-ben.

F1: 2017-ben is a tavalyi autóval indulna a sereghajtó

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.