Márkák Tesztek Hírek Forma-1 Magazin Vezetünk Autó Magazin Tanácsok

Márkák

Modellek

Toyota RAV4 vagy Land Rover Freelander?

Melyik jobb használtan?

A Toyota RAV4 és a Land Rover Freelander voltak a szabadidő-autók első fecskéi. Isten hozta egy világ születésénél!

Biró Csongor2016.12.31. szombat 06:00

Toyota RAV4 vagy Land Rover Freelander? Autó Magazin

A Toyota RAV4 és a Land Rover Freelander – ha tudnának álmodni – legvadabb álmaikban sem gondolták volna, hogy egyszer olyan autók követik majd a velük elindított divatot, mint a Fiat 500, vagy a Mini. Valószínűleg úgy megrémülnének, mint azok az amerikai punkzenészek, akik először szembesültek a később elfajzott és megvadult angliai közönségükkel.

A pionírok és a felfedezők átka ez: az utódokért nem tudnak és nem is akarnak felelősséget vállalni. Ki gondolta volna a Porsche családban, hogy eljön az az idő, amikor szabadidő-autó márkává válik az egykori sportkocsi márka. Hiszen ma sokszorosát adják el Cayenne és Macan modellekből, mint az összes sportkocsiból együttvéve! Az úttörők abban is különböznek mai epigonjaiktól, hogy míg ezek egy kanál sárban is képesek elakadni, addig tesztünk pionírjai akár komolyabb tereppel is megbirkóztak.

A két autót összevetve a Toyota magasra nőtt kombira hasonlít inkább, a masszívabb Land Rover klasszikus szabadidő-autó formát rajzol

Az idők szavát először a Toyotánál hallották meg, ők éreztek rá először ennek a piaci résnek a létjogosultságára. Igazából ők csak újraértelmezték a terepjáró fogalmát és Nonaka Maszakatszu főmérnök irányításával a merev létravázas konstrukciót egy könnyebb, olcsóbb és mozgékonyabb modern felfogásban tálalták. Ők igazából nem új szegmenst akartak teremteni, hanem a 90-es évek elejének megváltozott autózási szokásaihoz kívánták igazítani a terepjárókat. Önhordó karosszériát terveztek független kerékfelfüggesztéssel, a hajtást pedig a Carina családi limuzin 129 lóerős, kétliteres négyhengeresére bízták – megspékelve jól bevált állandó összkerékhajtási rendszerükkel.

A recept bejött. Az új autó nemcsak könnyebb és élénkebb lett, hanem sokat javult a vezethetősége is főként ott, ahol az ember a legtöbbször használja: közúton. A kezdetben csakis kétajtósként kapható Toyota RAV4 1994 nyarán köszönt be Európába. Hogy miért nevezték el RAV4-nek a japánok? Aktív szabadidős autó 4×4-es hajtással – valahogy így lehet lefordítani a betűszó angol eredetijét (recreational active vehicle with 4-wheel drive). Rögtön a slágerlisták élére került, igazi bestseller lett. Bevezetése első évében 53 ezer példányban fogyott világszerte. A következő évben vezették be a 41 centiméterrel hosszabb ötajtós változatot, amelyből 110 ezret adtak el 1995-ben. Máig több mint ötmillió Toyota RAV4 talált gazára. Van még kérdés?

Városra tervezve

Nehéz elképzelni, mi járhatott a Land Rover vezetőinek a fejében a kilencvenes évek elején. Már 49 éve gyártották a vaskalapos, merev, egyszerű és népszerű Defendert, a terepjárók ikonját. Megvolt a jól bejáratott vevőkörük: katonák, vadászok, diktátorok, filmproducerek. És akkor jött a könnyű és sikeres RAV4. Whitleyben pánikba estek, és az anyacég BMW-től kértek segítséget, hogy az aszfaltdzsungelben is fel tudják venni a harcot az előretörő japánokkal.

LandRover-FreelanderTd4-RG16-097

Végül 1997-ben született meg a megváltó: Freelandernek nevezték el. És sem középső differenciálmű, sem létraváz, sem merev tengely nem volt benne! Egy olyan márka autójában, mint a Land Rover… Sokkoló! Korábban soha nem lehetett volna elképzelni egy Land Rovert független kerékfelfüggesztéssel és önhordó karosszériával. A legenda szerint egyes dolgozók nem voltak hajlandók felvenni a munkát, amikor megtudták, mekkora szentségtörésre készül a gyártó. Még hogy lifestyle, még hogy életstílus!

Álmukban sem gondoltak volna arra, hogy a Freelander egészen 2004-ig a legfelkapottabb szabadidő-autó lesz, műfajában pedig a legnépszerűbb autó egész Nagy-Britanniában. Miután a britek képtelenek voltak olyan motorokat (a Rover kínálata abban az időben 98 lovas 2.0 Di, 120 lovas 1.8i és 2,5 literes 177 lovas V6-ost sorolt), gyártani, amelyekből nem folyt volna az olaj, vagy amelyekben a vezérműszíj legalább a csereintervallum végéig kibírta volna, találni kellett egy megoldást, hogy ne riasszák el a SUV-tól az újdonsült vásárlókat. 2000-től a szenvedős Rover-dízeleket a BMW vezérműláncos, 112 lovas, kétliteres TD4 motorjára cserélték.

Magas használati érték

Ezzel szemben a Toyota nem kínált választási lehetőséget az ügyfelei számára: a Carinából származó 129 lóerős, kétliteres benzines volt az egyetlen motor a 2000-ig gyártott első szériában. Az 1996-os metálkék tesztautónkban is ilyen dolgozott természetesen. Megbízhatóság és tartósság tantárgyból egy mintatanuló, 1998-ban az auto motor und sport magazin a százezer kilométeres tartóstesztje ezt szemléletesen bebizonyította.

Terepen a Toyota zárható középső differenciállal jeleskedik. Emellett élénkebb is

Terepen a Toyota zárható középső differenciállal jeleskedik. Emellett élénkebb is

Manapság már alig készül olyan autó, amin nem hagy komoly nyomot még húsz tél viszontagsága sem. Persze a beltér mai szemmel nézve sokkal inkább haszonjárműves, de ahhoz kétség nem fér, hogy ennek az autónak a hasznosságban van az igazi értéke. A kilencvenes évek műanyag bája jól megfér a terepjárós külsővel. Aki a pompát és a csillogást keresi, az a RAV4-esben nem találja meg az igazi szerelmet, ne is keresse, nem lesz a kedvence.

A Freelanderrel egy kicsit más a helyzet, de erre később térünk rá. A Toyotát jó vezetni a városi forgalomban, nem lóg ki úgy, mint egy Land Cruiser, ugyanakkor a magas üléspozíció révén egy átlagos családi kombinál jobb kilátást és nagyobb magabiztosságot nyújt. A négyhengeres már meglepően alacsony fordulaton jól húz, annyira, hogy vannak pillanatok, amikor már-már sportos felütést érzünk ki belőle. Aztán elmúlik, mint a nász után a vágy. De ne felejtsük el, hogy ez a kocsi csupán 1220 kilót nyom a mérlegen, kevesebbet, mint egy új Astra.

A világ egy bárszékről

Csak az íze végett letérünk a műútról. Elemében érzi magát itt is a RAV4: földúton a központi differenciálműves állandó összkerékhajtása révén mind a négy kerékre folyamatosan juttat nyomatékot. Ha ez nem lenne elég, laza talajon, vagy kemény terepen kézzel zárhatjuk a középső differenciált, hogy a két tengely azonos fordulaton forogva kihúzza a csávából a kocsit. Ma ilyen megoldásra nem is találunk példát!

Az angol sport utility vehicle (SUV) rövidítése annyit jelent: sportos haszonjármű. Valójában egy megemelt hasmagasságú személyautó, csekély terepképességekkel és sokat ígérő külalakkal

Az angol sport utility vehicle (SUV) rövidítése annyit jelent: sportos haszonjármű. Valójában egy megemelt hasmagasságú személyautó, csekély terepképességekkel és sokat ígérő külalakkal

Ilyen segédet azonban hiába keresnénk a Freelanderben, egyszerűen nincs benne. Alaphelyzetben az első kerekek kapják a nyomaték 95 százalékát, a hátsók csak az elsők kipörgése esetén, egy viszkokuplung közvetítésével kapcsolódnak be komolyabban a hajtásba. Az, hogy terepen mégis igen magabiztosan viselkedik a Freelander, a gyökereiben és fizikai adottságaiban kell keresnünk: rövidek a túlnyúlások, 20 centiméteres a hasmagasság (a Toyotáé 18 centis) és rövid áttételű az egyes sebességfokozat. Ehhez jön még egy lejtmenetvezérlő, amely a tempót automatikusan 9 kilométer/órás sebességre mérsékli, amennyiben szükséges.

Freelanderünk (a tesztelt változat 2003-as évjáratú) habitusa sokkal visszafogottabb, mint a Toyota RAV4-é, de ez természetes, hisz csak 112 ló erejével gazdálkodhatunk, és a Land Rover ráadásul sokkal nehezebb, 1555 kilogrammot nyom a mérlegen. Gyengeségét gazdag felszereltséggel ellensúlyozza: jól formázottak a bőrös székek, a magasra épített ülésekből páratlan a kilátás. Rájöttünk, hogy miért: a természet szeretetét közvetíti, erdőjáróknak, kirándulóknak kedvez. Az erdész a RAV4-esre voksol, az erdőszélen lakó polgár pedig a Freelandert választja társnak.

Vásárlási tanácsok

Toyota RAV4

Az első generációs Toyota RAV4 kiemelkedik a mezőnyből nagyfokú hasznossága és kivételes megbízhatósága révén. Kreativitást és szépséget ne keressünk benne, csak az igazi rajongók értékelik épp józansága miatt.

Karosszéria A Toyotánál alaposan végig gondolták. Sok csúnya műanyagot használtak fel az autó körkörös védelmére, de a kocsi alsó feléről sem feledkeztek meg, így a könnyű terep kövei, tuskói és egyenetlenségei nem okoznak nagy kárt benne. Sőt, a rozsda sem támadja meg – gondolták a japánok. Megkérdezett szakértőnk szerint ez korántsem így van, a fémlemezek és a műanyagok találkozási pontjain bőven előfordul korrózió. Leginkább a kerékjáratok és a küszöbök vannak kitéve a rozsdának. A kocsi alja azonban valóban jól védett.

Technika A RAV4 használói tudják, hogy autójukban messzemenőkig megbízhatnak. A kétliteres benzinmotor gond nélkül teljesít 300 ezer kilométert. Olajat és szűrőket azonban előírás szerint illik benne cserélni. A korai példányok váltóit nehezen lehet ötös fokozatba kapcsolni, a fogaskerekek cseréje mintegy 150-160 ezer forintba kerül. A személyautóra tervezett futómű nem alkalmas nehéz terepre.

Árak

1995-ben a bevezetésekor Toyota RAV4 (ötajtós) 5 653 000 forint
2000-ben a gyártás befejezésekor Toyota RAV4 (ötajtós) 6 490 000 forint
Mai ára (normál állapotban) 700 000 – 1 250 000 forint

Alkatrészek

Minden alkatrész jutányos áron beszerezhető. Aki használt motoralkatrészeket keres, pótolhatja a hiányt a Carina motorjának alkatrészeivel is. Nehéz, de inkább lehetetlen a megfelelő színű utastéri elemek cseréje. Ilyen az ajtók belső borítása is.

Gyenge pontok

  1. Kerékjáratok elöl
  2. Kerékjáratok hátul
  3. Küszöbtoldatok
  4. Küszöbök
  5. Rugóstagok elöl
  6. Hosszanti tengelycsukló
  7. Váltó (ötödik fokozat)
  8. Klímakondenzátor
  9. Beltéri elemek utánpótlása
  10. Futómű (nem terepre való)
A Toyota 129 lóerős kétliteres motorja példásan megbízható

A Toyota 129 lóerős kétliteres motorja példásan megbízható

Land Rover Freelander (I)

A BMW-korszakban fejlesztett Freelander a hagyományos márka minden csillogását magán viseli, sajnos azonban a kellemetlen tüneteket is hordozza. Technikai problémák tömkelegével kell megküzdeniük tulajdonosaiknak. A későbbi, 2000 utáni változatok megbízhatóbbak.

Karosszéria A technikával ellentétben a Freelander kasztnija nem hordoz rejtett hibákat, csinos és praktikus autó. A rozsda csak kevés példánynál okoz fejtörést, elvétve a befecskendező rendszer fémcsöveit, a motorteret, az üzemanyagtartályt és a kipufogót támadja meg. Kortól és használattól függően a dobfékeken is kialakulhat rozsda, az ablakkeretek gumitömítései kilazulhatnak.

Technika Ha lehet, kerüljük el a kétezres évjáratig gyártott kétliteres Rover eredetű dízelt, amelyből ömlik az olaj és hamar szakad a vezérműszíj. A 2000-től beszerelt vezérműláncos BMW-motorok sokkal megbízhatóbbak. Sok baj van a Bosch üzemanyagszivattyújával is, de az indításgátló is könnyen megadja magát, ahogy a kuplung hidraulika is hibaok.

Árak

1998-ban a bevezetésekor Land Rover Freelander Di (ötajtós) 6 895 000 forint
2006-ban a gyártás befejezésekor Land Rover Freelander TD4 (ötajtós) 8 749 000 forint
Mai ára (normál állapotban) 760 000 – 2 100 000 forint

Alkatrészek A 2000-ig gyártott Rover motorokhoz már nincs alkatrész, de máshoz a Land Rover márkaszervizekben tudnak cseredarabokat biztosítani. Ha kétségei vannak, forduljon inkább a brit Freelander tulajdonosokhoz, meglepően szervezettek és jól informáltak.

Gyenge pontok

  1. Kipufogó
  2. Olajszivárgás (2000-ig)
  3. vezérműszíj (2000-ig)
  4. Gázolajszivattyú
  5. Indításgátló
  6. Kuplung hidraulika
  7. Stabilizátor szilent ház
  8. Nyomtávrúd fej
  9. Keresztlengőkar
  10. Hengerfejtömítés (1.8i)

Műszaki adatok

JárműtípusToyota RAV4Land Rover Freelander TD4
Lökettérfogat (cm³)19981950
Teljesítmény (LE/min)129/5600112/4000
Nyomaték (Nm/min)175/4600260/1750
Saját tömeg (kg)12201555
Példányszám (db)több mint 5 millió (összes generáció)442 546
Legnagyobb sebesség (km/h)170159
Tengelytáv22002555
 Hosszúság x szélesség x magasság (mm) 4115 x 1695 x 1655 4425 x 1805 x 1820
 Fogyasztás (l/100 km)12,17,6
 Gyorsulás 0-100 km/h (s)11,215,5

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/8. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!   Fotók: Rossen Gargolov Copyright 2016 MPS

Kommentek