Mennyit bírnak a villanyautók?

Összehasonlító teszt: Kia Soul, Nissan Leaf, Renault Zoe

Szerző: Heinrich Lingner levél küldés  Biró Csongor levél küldés 
Dátum: 2016.12.29. 06.00

A nagyvonalú kedvezményeknek köszönhetően sem biztos, hogy akár a legkedvezőbb árú villanyautók is tömegtermékké válnak. Csekély hatótáv, hosszú töltési idő, nyomorúságos infrastruktúra – mind-mind komoly akadályok. A Kia Soul EV, a Nissan Leaf és a Renault Zoe most megmutatják, milyen az elektromobilitás a hétköznapokban.

Egy picit megmozgathatja az alternatív autók hazai kereskedelmét, hogy a magyar kormány is kedvezményt ad a csak villannyal közlekedő új autók vásárlóinak. A támogatás a bruttó vételár 21 százaléka, maximum másfél millió forint, és csak olyan új járművek megvételére, lízingelésére vonatkozik, amelyek ára nem haladja meg a 15 millió forintot. A támogatásra október 27-től lehet pályázni, idén 2 milliárd forintos a keret. A kedvezményt a gyártók is megfejelték, szinte mindegyik hazai villanyautó-forgalmazó további árkedvezményt nyújt.

Rövid cammogás után a Leaf az országúton állt meg

Az árak azonban még így is extrémen magasak a magyar átlagember pénztárcájához mérten, és a megfelelő infrastruktúra hiánya sem kedvez a zöld autók elterjedésének. Meglepő módon az is kerékkötő lehet, hogy nincs elég autó a kereskedésekben, a gyári kapacitásokat ugyanis nem bővítették eléggé. No, nem is a Jedlik Ányos-terv miatt, hanem például amiatt, hogy immár Németországban is mintegy 4000 eurós támogatás (1,236 millió forint) jut minden villanyautóra.

Tesztünkben három, Európában igen népszerű villanyautót hasonlítunk össze: állami kedvezmény nélkül a Nissan Leaf 9,080 millió forinttól, a Kia Soul EV 9,499 millió forinttól vihető haza, a Nyugat-Európában igen kedvelt Renault Zoe itthon 8,399 millió forinttól kapható.

A kis franciának csak pár száz métert kellett a tréleren megtennie

A kis franciának csak pár száz métert kellett a tréleren megtennie

Nehezen összehasonlíthatók

Összehasonlításunkat kicsit megbonyolítja, hogy a Renault Zoe vásárlói nem kapják meg örökbe az akkumulátorokat, azokat csak bérlik, cserébe mindig garantált a megfelelő műszaki állapotuk. Az akkumulátorok bérleti díja számos tényezőtől függ, de Németországban (itthon még nem tudjuk – a szerk.) legolcsóbban havonta 49 euróért (15 150 forint) juthatunk hozzá. Magyarországon akkumulátorral együtt kapható az autó, háromféle hatótávolsággal. Listaáron és állami kedvezmény nélkül 8 399 000 forintba kerül a szabvány szerint 240 km hatótávú verzió a legolcsóbb, 22 kilowattórás akkucsomaggal.  Van 41 kilowattórás akkuval szerelt modell, Life kivitelben 9,8, Intense felszereltséggel 10 799 000 forintért.  A 370 km hatótávú előnye, hogy brutális gyorstöltésre készítette fel a gyár, emiatt viszont drágább valamivel a 400 km hatótávú változatnál, amelynek lítium-ion telepei valamivel lassabban verhetők tele árammal. A Zoé még nem szerepel a Renault honlapján, árát az E-Mobi honlapján a kereskedők katalógusában találtuk meg.

A Nissan Leaf esetében a vevő Németországban választhat az akkumulátor bérlése és megvásárlása között, nálunk csak a vételi konstrukció érhető el, a vevő csak a 24, illetve a 30 kWh kapacitás között tud választani. Listaáron a legolcsóbb Leaf 9 080 000 forintba, a legdrágább 11 279 000 forintba kerül. Hasonló a helyzet a Kia Soul EV esetében is, amely csakis egyféle, gazdag felszereltségben, listaáron 9 499 000 forintért érhető el, azaz kétszer annyiért, amennyiért belsőégésű motorral szerelt Soult is vehetnénk. De most nem azon fogunk siránkozni, hogy miért ilyen drágák még mindig a villanyosok, hanem annak járunk utána, milyen ez a három autó a hétköznapokban.

Nem siettünk, így az autókból a schöntali kolostort is megcsodálhattuk

Nem siettünk, így az autókból a schöntali kolostort is megcsodálhattuk

De mielőtt részleteznénk, mit is tapasztaltunk a Soul, a Zoe és a Leaf tesztelésekor, még egy rövid megjegyzés arról, hogy az eddig felsoroltakon kívül még mi akadályozhatja az elterjedésüket: az esetenként hosszú a szállítási idő. Ha a központi raktárakban van belőlük, akkor a Kia Soul EV két hét, a Leaf négy-öt hét várakozás után átvehető, de ha a készlet kifut, akkor több hónapos várakozásra kell felkészülni.

A három villanyos a töltőoszlopra csatlakoztatva száz százalékos akkuval vár a mélygarázsban, szóval kezdjünk is neki az első tesztkörnek! A Bosch boxbergi pályájára visz az utunk, ahol újra teljesen feltöltjük őket. A legrövidebb út oda 103 kilométer autópályán, ami nem lehet probléma egyik kocsinak sem, hisz induláskor a Soul 160, a Leaf 220 kilométeres hatótávot ígért. De, hogy egy kissé izgalmasabbá tegyük a próbát, nem a legrövidebb utat választjuk. Beiktatunk egy kis kitérőt a stuttgarti forgalomba, ahol sokszor kell megállni és újra elindulni, aztán 20 kilométeren át autópályán is hajszoljuk a versenyzőinket, hogy végül kitikkadva, legalább 150 kilométerrel a kerekekben, megerőltető hegymenet után, kimerített akksikkal érkezzünk meg Boxbergbe.

Napi 150 kilométeres ingázásra mind jó

A város és az autópálya csak lassan emészti fel a Soul, a Leaf és a Zoe energiatartalékát. Ezeken a szakaszokon jól teljesítettek – állapítottuk meg mindannyian az első 30 kilométer utáni autócsere tapasztalatait elemezve. A legelső szakasz mintegy 10 százalékkal csökkentette a töltöttséget.

Tesztünk során használtuk a klímát, teljesen normálisan hajtottuk az autókat, ezúttal a cél nem az volt, hogy a lehető leghosszabb hatótávot elérjük. Utunk festői szépségű hegyek között vezetett tovább, érezhető szintkülönbségek nehezítették a villanyosok dolgát, de csak egyszer álltunk meg a fotózás kedvéért. A vadászházban egy kis fasírtot, fehér zsemlét és kávét töltöttünk magunkba egy bükkfa árnyékában. Mivel a hatótávok még rendben voltak, a kocsik nem kaptak frissítő elektronokat, sőt úgy láttuk, Boxberg környékén még tehetünk pár utolsó kört.

Itt már jóllakottan elemezzük a tapasztalatokat. A kocsik még nem éhesek

Itt már jóllakottan elemezzük a tapasztalatokat. A kocsik még nem éhesek

A Zoe Bernd Stegemann kollégám szerint olyan, mint egy régi Clio. És valóban: mindannyian egyetértettünk abban, hogy hármójuk közül a Renault viselkedik a legkisautósabban. A szűkös belső, a nyomorúságos ülések, a meredek üléstámla mind a korábbi francia kisautóra emlékeztetnek. Kivétel a rugózási kényelem, ami annál sokkal ridegebb. Csillapításban a nagyobbak sem domborítanak, de a trióból mégis a koreai a legkényelmesebb.

“Olyan vezetni, mint egy teljesen normális autót”. Ezzel a kijelentéssel Rudi Seufert kollégám járt a legközelebb a valósághoz. Tőle egyébként ez nem kis bóknak számít. És valóban: a térkínálat, a variálhatóság és a vezetési tulajdonságok tekintetében ez az autó kéri a legkevesebb kompromisszumot. A villanymotorja erős, az áttételek jól eltaláltak és ugyanolyan messze visz, mint amennyire a másik kettő, pedig azok elméletben sokkal hosszabb távot ígértek.

A Zoe kicsivel jobban teljesített

A Soul EV akkumulátora 162 kilométer után adta fel. Kitartóan figyelmeztetett a végén, aztán szabadon gurult és egy buszmegállóban állt meg. Busz nem jött, annál inkább érkezett egy utánfutós Mitsubishi Pajero, amelyre felpakoltuk a Kiát. Csupán két kilométerrel tudott többet megtenni a Nissan Leaf, amely 164 kilométer után adta be a kulcsot. Üresben kellett letolni az út szélére. Az utolsó jelzést követően még pár száz métert megtett teknőstempóban. A Zoe bírta a legtovább, 167 kilométert tett meg egy töltéssel. Utolsó erejével azonban még felmászott az utánfutó platójára.

A Renault Zoe fogyasztja a legkevesebb energiát, a villanyautókra szabott takarékossági normakörön 17,5 kWh fogyasztást mértünk 100 kilométerenként. Ez jelenlegi árakon számítva 658 forintba kerül

A Renault Zoe fogyasztja a legkevesebb energiát, a villanyautókra szabott takarékossági normakörön 17,5 kWh fogyasztást mértünk 100 kilométerenként. Ez jelenlegi árakon számítva 658 forintba kerül

Első felismerés: ha megkapjuk a jelzést a lemerülésről, nem sok jót remélhetünk, nagyon hamar vége a menetnek.

Második felismerés: a Kia ugyanannyit képes megtenni egy töltéssel, mind a másik kettő, holott azoknál sokkal rövidebb hatótávot ígér. Ezt a villanyautóknak szánt takarékossági normakörünk is bizonyította. Ott a Soul 100 kilométerenként 18,1 kWh energiát fogyasztott, a Leaf 19,1-et, míg a Zoe 17,5 kWh-t, miközben neki van a legkisebb akkumulátora (csupán 22 kWh-s). Ez normál áramdíjjal számolva (bruttó 37,56 forint kilowattóránként) kb. 650-750 forintot jelent. Ebből következik a harmadik felismerés, hogy bár a villamosáram tankolása olcsó, de nem annyira, hogy az e-autók magas ára belátható időn belül megtérüljön.

Úgy vezethetjük, mint egy átlagos autót: kiváló a kormányzása, jó a felfüggesztése, határozottak a fékei. Nem kevés dicséret egy villanyautónak

Úgy vezethetjük, mint egy átlagos autót: kiváló a kormányzása, jó a felfüggesztése, határozottak a fékei. Nem kevés dicséret egy villanyautónak

Negyedik felismerés: a három kompakt villanyautó teljesen alkalmas a mindennapokra, amennyiben 150 kilométerenként van lehetőségünk áramot tankolni. Ekkora távot bármelyikük megtesz úgy, hogy közben zenét hallgatunk, hűtjük, vagy fűtjük az utasteret és néha még padlógázzal is megörvendeztethetjük magunkat.

A helyszínen három éjszakán át töltöttük az autókat, hogy a méréseinket elvégezhessük. A tesztpályán a Kia bizonyult a leggyorsabbnak, 10,8 másodperc alatt – a gyári adatnál 0,4 másodperccel gyorsabban – teljesítette a százas sprintet. Végsebessége figyelemreméltó: 145 kilométer/óra. Simán veri a másik kettőt. Nem meglepő tehát, hogy a visszaútra a három közül a Soult választottam. Annak ellenére tettem így, hogy a megerőltető próbák után egy kissé összezavarodott a koreai fedélzeti számítógépe.

Óvatosan, 80-100 kilométer/órás tempóval, autópályán mentem. Szerencsére baj nélkül elértem a szerkesztőségi mélygarázst, ahol már várták a tesztautót a Kia emberei. A hazaúton bevillant az ötödik felismerés is: a villanyautó vezetése megnyugtat. Körülöttünk mindenki nyüzsög, zizeg, morog és zakatol, mint egy rosszul vágott és felgyorsított filmszalag, miközben bennünk leülepednek a gondok, érlelődnek a gondolatok és kisimulnak a ráncaink. Hab a tortán, hogy akár 1,5 milliós támogatást is kapunk hozzájuk.

Jobbak, mint gondolnánk

Nem kell túl sok kompromisszumot kötnünk, ha a technológiailag legmodernebb villanyautókat választjuk. Mindhárom jó benyomást tett ránk ésszerű hatótávjával, elfogadható kényelmével és gyakorlatiasságával. A legnagyobb meglepetést a Kia Soul okozta. Kombis karosszériája, jó helykihasználtsága és a kiváló vezetési jellemzői mellett elismerésünket érdemelte ki izmos villanymotorja. Ráadásul az összehasonlításból árával sem lóg ki túlságosan, főleg felszereltségéhez mérten.

Műszaki adatok

Járműtípus Kia Soul EV Nissan Leaf Renault Zoe
Elektromotor fajtája Állandó mágneses
szinkronmotor
Állandó mágneses
szinkronmotor
Külső gerjesztésű
szinkronmotor
Teljesítmény kW (LE) 81 (110) 80 (109) 65 (88)
Nyomaték (Nm) 285 254 220
Tömeg (kg) 1507 1518 1440
Hosszúság x szélesség x magasság (mm) 4140 x 1800 x 1593 4445 x 1770 x 1550 4085 x 1730x 1562
Csomagtér (l) 281/891 355/680 338/1225
Tesztfogyasztás (kWh/100 km) 18,1 19,1 17,5
Gyorsulás (s) 10,8 11,2 12,8
Hatótáv (km) (teszt) 162 164 167
Listaár (Ft) (állami támogatás nélkül) 9 499 000 9 080 000 8 399 000

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/10. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál! Fotók: Hans-Dieter Seufert Copyright 2016 MPS

Kommentek

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Régen jobb volt a BMW?

A 02-es széria óta tekintjük a BMW-t sportos márkának. Az aktuális hármas sorozat a bizonyíték rá, hogy a bajorok azóta sem tunyultak el.

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

Itt zárják le Budapestet a hosszú hétvégén

Április 30-án és május 1-jén rendezik Budapesten a Nagy Futam versenyautós bemutatót több fővárosi fő közlekedési útvonal forgalmának korlátozásával.

F1: Hamiltonék nem kérnek a csapatutasításokból

A Mercedes versenyzői azt mondják, nem s szeretnének a csapatutasításokról és a pilótasorrendről beszélni, persze ha úgy alakul, engedelmeskedni kell.

Százéves plug-in hibriddel ünnepel a Mitsubishi

Legelső autójának modern újraértelmezésével köszönti magát az idén száz esztendős Mitsubishi.

Jeepre hajaz a Hyundai városi SUV-ja

Sejtelmes részletfotóval előlegezte meg a nyáron érkező Kona városi crossovert a Hyundai.

Filmbe illő balesetet videózott egy kamionos

Halálos iramban-i magaslatokat verdes az alábbi baleset, csak az a kár, hogy ez nem egy filmben történt.

A GM legjobb vicce: kabrió kisteher Corvette-motorral

A Totálisan Értelmetlen Autó, 300-as végsebességgel, platóval és nyitható keménytetővel. Nem tudom, mire, de nagyon jó!

Negyedmillió Toyotából folyik az olaj

Az Egyesült Államokban 228 ezer Toyota Tacoma pickupot hívnak vissza, mert szivárog  a differenciálművükből az olaj.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.