Könnyű testi sértés

Vezettük - Porsche 911 R

Szerző: Jens Dralle levél küldés  Biró Csongor levél küldés 
Dátum: 2016.12.27. 06.00

Versenypálya? Nem! Országút! Ez a 911 R vadászterülete. De akkor minek ide 500 lóerő, GT3 futómű és pályagumi? Csak figyeljenek!

Újságírói kötelességem, kedves Olvasó, hogy tájékoztassam néhány tényről. Csak a biztonsága érdekében árulom el, hogy a Porsche szerint a 911 R tömege nem lehet több 1370 kilónál. Azért, hogy ezt az álomsúlyt elérjék, az ügyfeleknek komoly áldozatot kell hozniuk. Le kell mondaniuk az amúgy felármentes klímáról, és legmodernebb szórakoztatóelektronikáról. Sőt még fizetniük is kell 2975 eurót (945 ezer forintot) a kettős tömegű lendkerékért és még 2261 eurót (718 ezer forintot) a könnyebb lítiumion-akkumulátorért. Mindezt a 189 544 eurós alapáron felül (60,17 millió forint).

De nagyon ne kalimpáljon itt az eurósokkal, mert hiába: mind a 991 példánynak megvan már a garázsa, tűkön ülve várja mindegyiket leendő tulajdonosa. A többieknek csak az online konfigurálás öröme marad, bár néha ez is kielégítő lehet.

A csodálatos motor mennyei hangja, a mániásokat is kielégítő, tökéletes mechanikája, és a drámai menetdinamikája egyaránt lenyűgöző

Nekünk pedig itt van az S-GO 5023. Igazi szépség ez itt, ni, a képeken. Pont annyit nyom a mérlegen, amennyit kell, amennyi a recepten szerepel. Hogy nincs benne klíma? Sebaj, az ablak nyitható, a szellő, és a hűsítő, párás éjszaka ingyen van, csak úgy kell fordítani az arcunkat, hogy érezzük a szelet. Minden mást megtesz helyettünk a Porsche. A nyitott ablakoknál hallani lehet, ahogy jóízűen harapnak a kerámiafékek, ahogy csattan a váltó – amikor hármasból kettesbe visszaváltunk, aztán beletaposok a gázpedálba, öt-hatezret forog a főtengely, a négyliteres motor pedig vezényli a fúvószenekart, amelyben szólót kapott a mély rézszekció.

Az üvöltés elemi, a fordulat már 7000 felett jár, aztán, amint eléri a 8500-at, a trombiták is befeszülnek, fémes klikk-klakk és máris hármasba menekül a zenekar. Olyan gyors a gázreakció, hogy mielőtt rágondolnánk, a GT3 RS szívómotorja már repíti a gyönyörű Porschét. Erre mondják azt, hogy gyorsabb, mint a gondolat. Aztán még egyszer ugyanez, majd négyes, üvöltés, hörgés, trombitaszóló, dühöngés, sírás, nevetés. Jön az ötös is, a váltás kuplunggal és kézzel történik, semmi kettős tengelykapcsolás. Kézzel, mégis könnyedén, hat fokozat, puszta szenvedély.

Ez az igazi szórakozás: sportkocsit kézzel kapcsolni. A kar rövid úton jár, pontos és élvezetes

Ez az igazi szórakozás: sportkocsit kézzel kapcsolni. A kar rövid úton jár, pontos és élvezetes

Mivel kötelező megadni, elárulok még egy adatot. A kocsi átlagos fogyasztása 13,3 liter 100 kilométerenként. De ez a szám ebben az értelmezésben teljesen értelmezhetetlen, ez csak egy közömbös körülmény. Olyan, mintha számítana a futball EB-döntőben – ahol élőben szurkolhatunk kedvenceinknek -, hogy a pohár sör öt euróba kerül. Az R változat maga a lecsupaszított utcai sportverzió, vezetésre termett, munkaeszköz, a vezetés élményének az eszköze.

Minden, ami kell

A modern kor minden mankóját azonban nem lehet nélkülözni, vannak benne elektronikai rendszerek, sőt vezetősegédek is, de a lényeget, például a váltást, mi felügyeljük. Ha akarok, gyorsan váltok, ha akarom, elnyújtom, mint egy szerelmi együttlétet. Én irányítok és én viselem a következményeket.

A motor isteni. A közvetlen befecskendezéses szívó boxer (löket x furat: 102 x 81,5 milliméter) 460 newtonméteres nyomatékcsúcsát 6250-es percenkénti fordulatnál éri el, legnagyobb teljesítményét pedig percenként 8250-nél. Sűrítési aránya 13,2:1. Mindig készen áll, csak bírja a lábunk a lórúgást, közvetlen, élénk és határozottan reagál, akár lábujjheggyel is tolhatjuk neki a gázt. De persze nem ész nélkül. Ha nedves úton csak egy milliméterrel is túltoljuk, megismerkedünk az autóvezetés sötét oldalával, káromkodástól zeng majd a luxustól megfosztott utasfülke. Csak úgy visszhangzik majd a magnézium tető.

Ketten vannak, mert párosban szebb az élet, az anyaguk titán, már 6500-as fordulattól őrületesen szólnak

Ketten vannak, mert párosban szebb az élet, az anyaguk titán, már 6500-as fordulattól őrületesen szólnak

De nem kell félni, hisz uraljuk a teret, uraljuk az erőt. Vannak tartalékaink, ahogy a 911-esnek is van bőségesen. A gazdaságos ülések minden körülmények között jól tartanak. Aggodalomra semmi ok, a futómű és a kormány egy nyelvet beszélnek, jól megértik egymást akkor is, ha a kelleténél kissé gyorsabban történnek meg a dolgok, egy porcikája sem ideges az autónak, kiszámítható és irányítható. Minden úgy történik, ahogy mi akarjuk, csak a tudásunk szab határt a lehetőségeinknek. Elég egy határozott ellenkormányzás és máris ismét az ideális íven vagyunk, a lassan száradó aszfalton újra van tapadás, a gyomor a helyére rázódik, és még a nap is kisüt a meredek dombok felett.

Aki mindenképpen szórakoztató és információs rendszert akar a kocsiba, megkaphatja a régi változatét

Aki mindenképpen szórakoztató- és információs rendszert akar a kocsiba, megkaphatja a régi változatét

A 305 milliméter széles hátsó kerekek küzdenek a kanyarokban, a Porsche fara egy picit mindig megindul, de csak annyira, hogy a mechanikus sperrdifi könnyedén visszaránthassa, végül mindig lesz tapadás, és ez megnyugtató. Csak a menetstabilizáló visszajelző lámpácskája ideges: néha felvillan, de nem aggódunk, minden rendben van, mindent kézben tartunk. Aki még nálunk is merészebb, és anyagilag is elég jól el van látva, az bátran kikapcsolhatja a kipörgésgátlót és a menetstabilizálót. Lesznek élményei, az biztos, de bízhat a kocsiban, abban, hogy a megcsúszás, a kipördülés egyszer úgyis véget ér, csak jön egy talpalatnyi száraz aszfalt, ahol újra képesek leszünk egyenesbe hozni a dolgainkat.

Újra vérpezsdítő fékcsikorgás következik, visszaváltunk, majd feltornásszuk a fordulatszámmérőt az egekbe és hagyjuk, hogy a mechanika törvényei alapján fellépő erők kirepítsenek a világból. A fejlesztők, a tervezők és a mérnökök jó munkát végeztek, a Porsche 911 R stabil, uralható és biztonságos, még ha kicsit heves is. A kagylókból nézve szép és barátságos a világ. Csak abból tudjuk, hogy nincs igazunk, hogy sosem akarunk kiszállni belőle.

Műszaki adatok

Porsche 911 R
Listaár 189 544 euró (60 174 154 forint)
Motor Hathengeres, boxer, szívó benzinmotor, 3996 cm3, 368 kW (500 LE) 8250/percnél, 460 Nm 6250/percnél
Saját tömeg 1370 kg Tömeg/teljesítmény 2,7 kg/LE
Erőátvitel Hátsókerék-hajtás, hatfokozatú kézi sebességváltó
Futómű Elöl McPherson rugóstagok, hátul több lengőkaros felfüggesztés
Kerekek: elöl 245/35 R 20, hátul 305/30 R 20
Hossz. x szél. x mag. 4532 x 1852 x 1276 mm
Menetteljesítmények 0-100 km/h 3,8 s; legnagyobb sebesség 323 km/h
Fogyasztás (NEDC) 13,3 liter/100 km

A Porsche összefőzte mindazt a jót, ami a 911-es sorozatban megtalálható, így könnyedén a versenypályákon bizonyító GT3-as utcai testvéreként is tekinthetünk az R változatra. De nincs idő révedezni, elemezgetni, recepteket boncolgatni, a szívó újra tol: hátba vág a kalandvágy, az ülés retrós, kockás mintája beleég a nyakamba, egyre csak feljebb kergetem a fordulatot, alig győzök váltani. Már megint 7000, 7500, 8000, 8500. Itt egy pillanatig elhallgat a nyüszítés, hallatszik a váltó csattogása, majd az ördögi üvöltés újfent bezengi hallójárataimat. Minden egyes sarkon kedvem lenne eldobni a hátsót. El is dobom, egyszer élünk! A kocsi szerencsére mindig ugyanúgy viselkedik. Azt hinnénk, ennyire kiszámítható, de valójában mi vagyunk kiszámíthatók, a kocsi csak azt teszi, amit tud, amit mi szeretnénk, ha tenne. Átveszi az uralmat, de ez nekünk jó.

Egy biztos, a Porsche teljesen másik világ. Vannak az autók és vannak a Porschék. Ebben az autóban folyamatosan úgy érezzük magunkat, mintha a lipcsei gyár gyakorlópályája lenne az univerzum. Villamosmegállókkal, szökőkutakkal, alagutakkal és körforgalmakkal. És még nem is beszéltem a száguldás élményéről, a 911 R-ben elcsíphető végsebességről. Nagyon gyors, eszméletlenül gyors. Mindentől függetlenül gyors. Még attól is, hogy tényleg valóban csak 1370 kilót nyom a mérlegen, vagy esetleg többet. Nem érdekel! Csak ez a kocsi érdekel!

A kagylóülések is csökkentették a jármű tömegét, feszesek és kényelmetlenek. De ez így van jól!

A kagylóülések is csökkentették a jármű tömegét, feszesek és kényelmetlenek. De ez így van jól!

Összegzés

Természetesen mindenkit lázba hoz a Porsche 911 R, aki elég idős ahhoz, hogy tudja, melyik oldalon keresse az indítókulcsot egy Porschéban. A csodálatos motor mennyei hangja, a mániásokat is kielégítő, tökéletes mechanikája, és a drámai menetdinamikája egyaránt lenyűgöző. Futóműve falja a kanyarokat, a sofőr minden jelzést pontosan megkap, a vezető és a gép összhangja tökéletes. De legyünk őszinték. Akárcsak a GT3-as, az R is unatkozik közúton. Szomorú, mint egy kalitkába zárt fecske. Ezért kár. Sajnáljuk a kocsit és a sofőrt is.

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/8. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!   Fotók: Hans-Dietes Seufert Copyright 2016 MPS

Kommentek

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Régen jobb volt a BMW?

A 02-es széria óta tekintjük a BMW-t sportos márkának. Az aktuális hármas sorozat a bizonyíték rá, hogy a bajorok azóta sem tunyultak el.

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Alonso: A célba érés már nagy eredmény lenne

Fernando Alonso 2017-ben Forma-1-es versenyen még nem jutott el a kockás zászlóig, reméli, hogy a frissített Honda-motorral Szocsiban legalább a célba érés összejön végre.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

Nem működik a Toyota stratégiája

A világ minden részén népszerűek a plug-in hibridek – mindenütt, kivéve Kínát. Az ázsiai ország miatt a Toyota kénytelen lesz újragondolni stratégiáját.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.