Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Toyota Mirai

Szerző: Marcus Peters levél küldés  Biró Csongor levél küldés 
Dátum: 2016.12.10. 07.00

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Ferrarik, Lamborghinik és Aston Martinok sofőrjei ismerik ezt az érzést: bárhol is jelenjenek meg autóikkal, mindenki őket bámulja. Sokszor már kellemetlen is ez a tolakodó érdeklődés. Ezúttal egy teljesen más autó vonzotta a tekinteteket. A járókelőknek leesett az álluk a Toyota Mirai láttán.

Pedig elsőre nem is tudták, hogy áramot fejleszt és vizet pufog. A Toyota Mirai nagyon japán, és mint olyan, nagyon más is. Ez a jövő. Japánul a mirai is ezt jelenti: jövő. Nem evilági, de különlegessége és földöntúli bája érdekli az embereket.

Ritka, mint a fehér holló

Csak zümmög

A Toyota Priushoz hasonlóan a másság a koncepció része, nem a véletlen műve. Nem rejti véka alá értékeit, egyedi formavilágával üzeni a világnak, hogy a jelenlegi autók a végnapjaikat élik, a jövő egy másik, a természetet kevésbé pusztító közlekedésre mond igent. A lemezek alatti intelligens megoldásokat csakis így, ebben a megosztó és figyelemfelhívó testben tudja közölni a világgal. Mindezt nem hangosan teszi, hanem csak zümmögve és a környezetbe forró gőzt eregetve.

Aki szeretné, a központi kijelzőn az energiafelhasználást nézegetheti

Aki szeretné, a központi kijelzőn az energiafelhasználást nézegetheti

De hogyan lehetne a belső égésű motor hulladéka víz? A Mirait természetesen nem szénhidrogén, hanem csak hidrogén hajtja, hibridautó. De nem úgy, ahogy eddig a Toyoták voltak. Nem, azokhoz képest a Mirai villanyautó. A tankjában tárolt hidrogénből villamos energiát állít elő, azzal hajt, a maradékot pedig akkumulátoraiban raktározza. A tüzelőanyagcella a villamos áramot a hidrogén és az oxigén kémiai reakciójából nyeri. Melléktermékként víz keletkezik, bármilyen olyan káros anyag nélkül, mint például a szén-dioxid. Ez a fajta hajtás tekinthető a legkevésbé károsnak a környezetre.

Nem bocsátkozunk ezúttal a vegyi reakciók részleteibe, sokkal inkább a Mirai vezetésének tapasztalatait osztjuk meg. Próbáljunk elvonatkoztatni a molekuláris konyha technológiáitól és csakis az ízvilágra koncentráljunk. Menni fog?

A jármű bemutatóján a Toyota azzal fényezte magát, hogy a márka irányítja a haladást. “Új hajtási koncepciónkkal ugyanúgy úttörői vagyunk a járműiparnak, amint azt a Toyota Prius bemutatásával tettük” – hangsúlyozta Tanaka Josikazu, a Mirai tervezője. A Toyota stratégái szerint a jövőben a rövid távolságokat az akkumulátoros autókkal, a hosszabbakat hidrogénesekkel teszik meg az emberek.

A tüzelőanyagcellás járműveknél nem a hatótáv jelenti az elterjedés akadályát, hanem az infrastruktúra, a töltőhálózat hiánya. Az auto motor und sport szaklap kiváltságosnak érezheti magát, hogy székhelyén akár három kúton is tankolhat hidrogént – amúgy nincs nagy tolongás egyiknél sem -, de ez máshol, még Németországban sem ennyire kézenfekvő.

A Toyota Mirai-t pontosan úgy teszteltük, ahogy az összes többi hagyományos autót: keményen és szigorúan

A Toyota Mirai-t pontosan úgy teszteltük, ahogy az összes többi hagyományos autót: keményen és szigorúan

Túl vagyunk az első sokkon, a Mirai fantasztikus hajtási rendszere lenyűgözött, de mi van a vezetéssel, hogyan állja meg a helyét a többi autó között? Négyszemélyes limuzin átlagos, 454 kilométeres hatótávval, kicsi, csupán 361 literes csomagtartóval, aminél csak a 329 kilogrammos terhelhetőség jelent nagyobb hátrányt. Akár egy családi nyaralásra is ideális lehetne, de Erdélyt vagy Toszkánát ne válasszuk úticélnak, nem jutnánk el oda soha. Nem ellene beszélek, de azért valljuk be, akárhányszor villanyautóban ülünk, összerezzenünk, amikor a hatótáv-mutatóra nézünk.

Nevezzük ezt e-frásznak, ami arányosan nő, ahogy fogy a hatótávunk. A Miraiban ugyanez: ha nincs kút, nincs hidrogén, ha nincs hidrogén, nem megyünk tovább. Mennyivel megnyugtatóbb a negyedik generációs Priust hajtani, amely nagyon takarékos és nincsenek korlátai. Nem véletlenül hoztam szóba a Priust, amellyel ugyan nem platform-rokonok, de az akkumulátoruk megegyezik. A technikai átvétel mellett a beltér egyes elemeinek a koppintását is tetten érhetjük: minek is fejlesztettek volna két teljesen új koncepciót, ha mindkettőt eggyel tökéletesen kiszolgálják?

Éles terhelésváltáskor erősen megdől a Mirai, de könnyedén uralható és stabil az útfekvése

Éles terhelésváltáskor erősen megdől a Mirai, de könnyedén uralható és stabil az útfekvése

Nagyobb zaj, többféle hajtás

Ugyanúgy helyezték el itt is az indítógombot, amelynek a megnyomására nem történik semmi. Vagy legalábbis nem sok. Csupán egy pittyenést lehet hallani, hogy immár készen áll, lehet menni. Akárcsak a Priusban, a kis előválasztó karral jelöljük ki a haladás irányát, azaz előre, vagy hátra kívánunk menni. A pedálra lépünk (ez már nem gázpedál, ez csak pedál), felzümmög a Mirai, vagy éppen felsikolt (attól függően, mennyire tapossuk le), a zaj az által keletkezik, ahogy a tüzelőanyagcellába egy ventilátor befújja a levegőt. Ha nagyobb a zaj, azt jelenti, több a munka, gyorsabban haladunk.

Ha rendesen odalépünk, látványosan gyorsul az autó, ilyenkor a 113 kW teljesítmény mind a 154 lóerejét érezzük, a 335 newtonméteres nyomaték nem vág ugyan hátba, de szépen, dinamikusan hordozza az 1,8 tonnás Mirait. Aki akar, a villamosenergia segítségével akár 180-nal is vitorlázhat az autópálya legbelsőbb sávjában anélkül, hogy a hatótávja olyan drámaian visszaessen, mintha ugyanezt egy elektromos autóval tenné. Nem kell tehát settenkedni ahhoz, hogy messze jussunk ezzel az autóval, ebből a szempontból teljesen normális kocsi a Toyota Mirai.

Tankolása nem bonyolult, de egy kis eligazítás szükséges először

Tankolása nem bonyolult, de egy kis eligazítás szükséges először

Ezt folyamatosan hangsúlyozni kell, mert az emberben mindig benne van a félsz, ha villanyhajtással kimerészkedik a városból. Mert mi van, ha elfogy a villanyáram? A Mirai esetében ezt a kérdést kicsit másképp kell feltennünk: mi van, ha kifogy a hidrogén? Hát akkor bizony baj van. Jobb esetben (Németországban) a Linde mobiltöltőállomását hívhatjuk ki, rosszabb esetben el kell szállíttatni az autót a legközelebbi hidrogénkúthoz.

Nyugodtan autózunk az A8-ason a Sváb-Alpok irányába, élvezzük a csendet, alig halljuk a motor zümmögését. Visszafogott a szél- és a kerekek felől érkező zaj, a felfüggesztés nem adaptív, küzd a hullámos útburkolattal, de összességében tisztességesen helytáll. Hogy a nyugalmat fenntartsuk, sokat nem autópályázunk, gázelvétellel vitorlázva célozzuk meg a kijáratot. Fékezés helyett többnyire az előválasztó B fokozatát használjuk, ilyenkor erőteljesebb a motorfék és a visszatöltés.

Aki járt már Prius-szal, annak teljesen hétköznapi ez a mozdulat, az ember úgy érzi, ezen a pár száz méteren is nyert valamit, pár fillért megtakarított. Direkt nem fékezünk, hagyjuk, hogy a futómű bizonyítson az éles kanyarban. A Mirai határesetben erősen bedől, de továbbra is pontosan tartja az irányt. Tiszteletre méltó a viselkedése, amit később szerpentines útszakaszokon tovább fokoz, csaknem kijelenthető, hogy élvezetes a vezetése.

Jó vezetni

A villanymotor ereje mindenkor elegendő ahhoz, hogy hegymenetben megelőzzük a vasárnapi úrvezetőket. Normális, hétköznapi a vezetése – nem tudom, észrevették-e, hogy milyen gyakran használom a Mirai esetében a normális jelzőt? Igen, mert ezt a kocsit nem olyan szemlélődően vezetjük, mint a Priust, vagy az elektromos autókat általában, a Mirai úgy viselkedik, mint egy belső égésű motorral hajtott normális kocsi, fellobban benne a láng és így a vezetőben is keletkeznek emóciók, érzelmek. Olyan az egész, mintha egy robot lelket kapna.

Többféle üzemmódot választhatunk, nagy különbséget nem érezni köztük

Többféle üzemmódot választhatunk, nagy különbséget nem érezni köztük

Nem beszéltünk még a hatékonyságáról. Megdöbbentően bánik a megújuló energiával a Mirai. Száz kilométerenként átlagban 1,1 kilogramm hidrogénre van szüksége. Ez a benzinesek nyelvére fordítva – az energiaérték tekintetében – száz kilométerenként 3 literes átlagfogyasztásnak felel meg, ami egy Mercedes E-osztálynak megfelelő méretkategóriában egészen kiváló érték. Mindez normális vezetéssel. Aki spórolni akar, kihozhatja 0,9 kilogrammból a 100 kilométert, ami 2,5 literes átlagnak felel meg. Őrület!

De ez csak az érem egyik oldala. Ha a valós tankolási költségeket vesszük, azaz azt számítjuk ki, hogy 100 kilométer hány forintba kerül, akkor bizony fájdalmasabb adatokat kapunk. Egy kilogramm hidrogén ugyanis mintegy 3 000 forint, azaz a Mirai átlagfogyasztása hazai árakon átszámítva közel 10 liter 100 kilométerenként. Úgy hallom, elmaradt a tapsvihar. A feketelevesnek még nincs vége, a Mirait a Toyota havi 1 458 euróért (450 ezer forintért) adja bérbe (beleértve a biztosítást és a karbantartást), az autó elméleti ára 78 540 euró (azaz 24,1 millió forint). A Mirai példája is bizonyítja, hogy egy fecske nem csinál nyarat. Gazdájáról elmondja ugyanakkor, hogy jól érzi magát a bőrében és ad a környezet védelmére – amit amúgy olcsóbb hibrid-, vagy villanyautóval is megtehet.

Műszaki adatok

Toyota Mirai 
Listaár 78 540 euró
Motor Keresztbe beépített, állandó mágneses, váltakozó áramú szinkronmotor
Teljesítmény 113 kW (154 LE), 335 Nm
Saját tömeg 1851 kg
Erőátvitel Elsőkerék-hajtás, egyfokozatú lassító áttétel
Futómű Elöl-hátul független kerékfelfüggesztés, elöl MacPherson-felfüggesztés keresztlengőkarral, hátul csatolt lengőkar csavarrugóval és hidraulikus lengéscsillapítóval. Elöl belső hűtésű, hátul tömör tárcsafék.
Gumiméret 215/55 R 17
Hossz. x szél. x mag. 4890 x 1815 x 1535 mm
Menetteljesítmények 0-100 km/h 10,1 s; 178 km/h
Fogyasztás (NEDC) 0,76 kg/100 km

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/10. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál! Fotók: Hans-Dieter Seufert Copyright 2016 MPS

Kommentek

Elektromos teherautókat tesztelnek az osztrákok

Elektromos teherautók kísérleti üzemét kezdi meg városi forgalomban a MAN Truck & Bus haszonjármű-gyártó Ausztriában.

F1: Te jó ég, mit neveztek el Bottasról!

A Mercedes új pilótája, Valtteri Bottas bemutatta a Bottas-Burgert, amit róla neveztek el egy büfében.

Fejek hullanak az Audinál

Négy mérnököt is kirúgtak a dízelfejlesztő részlegről. A dízelbotrány miatt vált nem kívánatossá a jelenlétük.

Aston Martin Vantage S Red Bull Racing Edition

Az Aston Martin és a Red Bull Racing közötti együttműködés örömére limitált szériát adtak ki a Vantage modellcsaládból.

F1: A Red Bull is kukázná az állítható szárnyat

A Red Bull támogatja azokat a törekvéseket, amelyek száműznék a Forma-1-ből a DRS-t.

Fekete-sárga a Renault új Forma-1-ese

Kedd délután Londonban a Renault leleplezte új, 2017-es Forma-1-es autóját. Színében, formájában is sokat változott a tavalyi modellhez képest.

Itt a vég, jönnek a vicceket mesélő autók

Szakértők szerint a jövőben járműveink akár az érzelmeinkből is olvasni fognak – még akkor is, ha egyetlen szót sem szólunk.

Olyat videózott az autós, hogy neked is fájni fog

Vajon melyik OKJ-s képzésen lőtte emberünk a birkapásztor oklevelet?

Árokba lökte a nagyi a lassú motorost

Egy ideig türelmesen követte autójával a robogóst, majd úgy előzte meg, hogy közben belökte az árokba.

Nézd élőben a Renault F1-es bemutatóját

A Renault-csapat ma 15.30-kor leplezi le 2017-es Forma-1-es modelljét, az R.S. 17-est. Videós közvetítés a bemutatóról.

F1: Itt van Verstappen és Vandoorne bukója – videó

A Red Bull-os Max Verstappen és a McLaren újonca, Stoffel Vandoorne is megmutatta ma 2017-es sisakfestését.

F1: Film készült a McLarenről

Pontosabban az alapítójáról, Bruce McLarenről. Az alkotás hamarosan látható lesz a mozikban.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.