Papíron tökéletes

Vezettük: Porsche 718 Cayman S

Szerző: Gajdán Miklós levél küldés 
Dátum: 2016.11.20. 06.00

A nagyobbik négyhengeres motorral próbáltuk a modellfrissítésen átesett Porsche Caymant, amelynek tulajdonságai minden felmerülő kétséget eloszlatnak – legalábbis papíron…

Aki ismeri a Porschénál megszokott menetrendet, tudja, hogy bármi történik a Boxsterrel, hamarosan megesik a Caymannal is. Nem volt ez másként a modellfrissítéssel sem, így a Cayman is átesett a félidős kozmetikázáson, amelynek során elöl és hátul új lökhárítót, fényszórót illetve lámpákat kapott. A cél az volt, hogy a Cayman még szélesebbnek, laposabbnak, ezáltal dinamikusabbnak tűnjön a külső szemlélő szemében, és ezt, ne tagadjuk sikerült elérni.

Kisebb fordulatról és erőteljesebben húz az új turbómotor, mint a régi szívó, de a gázreakció nem olyan gyors

Mindez azonban szinte mellékkörülmény ahhoz képest, hogy eltérően a modellfrissítések szokásos gyakorlatával, de amúgy a Boxsterrel egyezően, a Cayman vadonatúj motorgarnitúrát is kapott. A 2,7 és 3,4 literes szívó hathengeres bokszereket négyhengeres turbófeltöltős bokszerek váltják fel két- és két és félliteres lökettérfogattal, 300, illetve 350 lóerővel. Mindkét motor 25-25 lóerővel nagyobb teljesítményű elődjénél, ami nem olyan nagyon sok, lényegében annyi, amennyit az illendőség megkíván, ha már új motorok kerültek a régiek helyébe. Ami viszont a turbófeltöltés bevetése következtében a nyomatékkal, a gyorsulóképességgel és a fogyasztással történt, a mellett nem lehet szó nélkül elmenni.

Izmosabb

A kisebbik motor nyomatéka 295 newtonméterről 380-ra, a nagyobbiké, a Cayman S-é, 370-ről 420-ra emelkedett. Ennél azonban talán még lényegesebb, hogy a nagyobb nyomaték kisebb fordulaton jelentkezik, a kétliteres bokszer 1950/perces, a két és félliteres 1900/perces fordulattól szállítja a maga maximumát – ami sokkal kényelmesebb vezethetőséget ígér. Nem kis részben a nyomatéki karakterisztika megváltozásának hála a Cayman gyorsulóképessége is előnyére változott. A Cayman a kisebbik motorral 5,7 helyett 5,1 másodperc alatt ugrik fel álló helyzetből 100 km/órára, a Cayman S ideje pedig 5 másodpercről 4,6-re csökkent. A fogyasztás is előnyösebben alakul: a kisebbik motor átlaga 100 kilométerenként 8,4 literről 7,4-re, a nagyobbiké 9-ről 8,1-re csökken. Jól hangzik nem?

Kisebb a kormánymű áttétele, mint volt, így közvetlenebb a kormányzás. A váltó kapcsolhatósága továbbra is példás

Kisebb a kormánymű áttétele, mint volt, így közvetlenebb a kormányzás. A váltó kapcsolhatósága továbbra is példás

A két motor közül a nagyobbikat próbálhattuk ezúttal, és bizonyos mértékig elégedettebbek voltunk vele, mint a Boxsterben korábban próbált kisebbel. A leglényegesebb különbség, hogy a gázreakciója érezhetően gyorsabb, köszönhetően a fél literrel nagyobb lökettérfogatnak, és annak, hogy a kisebb motor megkerülő-szelepes turbója helyett a Cayman S-é változó geometriájú. Utóbbinak tulajdonítható az is, hogy a teljesítmény leadása is egyenletesebb, egészen 6500/percig, ahol a legnagyobb teljesítmény jelentkezik.

Rugalmasabb

Adatlap

Modell

Motor Boxer 6, 2497 cm3
Teljesítmény 350 LE 6500/perc
Nyomaték 420 Nm 1900 és 4500/perc között
Gyorsulás (0-100 km/h) 4,6 s
Végsebesség 285 km/h
Fogyasztás (vegyes) 8,1 l/100 km
Listaár: kb. 25 millió Ft

Hétköznapi forgalomban és autópályán mindez egyszerűbbé varázsolja a vezetést, nem kell annyit kapcsolgatni az egyébként kiváló hatfokozatú váltót, mert a gyorsításhoz elegendő csak rálépni a gázpedálra.

Ha sportosra vesszük a figurát, egyenesben is értékeljük a kisebb fordulaton megérkező ütősebb nyomatékot, ám kanyarban már csiszolni kell kicsit a technikánkat. Mert bár a két és félliteres motor gázreakciója gyorsabb, mint a kétliteresé, de még mindig nem olyan, mint a szívó hathengeresé volt.

Aki ugyanis annál azt szokta meg, hogy a kanyar érintési pontja után kicsivel ráugrik a gázpedálra azért, hogy a gázfröccstől az autó, hátuljának enyhe riszálásával ráálljon a kanyarkimenetre, az új motorral azt fogja tapasztalni, hogy szinte csak a kanyar kimeneténél érkezik meg kívánt erőtöbblet.

A késlekedést csak egy módon lehet ellensúlyozni, ha megrövidítve a gázadás nélküli, gurulási szakaszt, hamarabb, még az érintési pont előtt rátaposunk a gázpedálra.

Egy kis tanulás nem árt

Ezt a vezetési stílusváltást szokni kell, az új motoroknak azonban van egy olyan mellékhatásuk is, ami szinte megszokhatatlan. A hangjuk. Túlzás lenne azt állítani, hogy az új négyhengeres bokszereké olyan lenne, mint a Bogáré volt egykoron, de szépnek, szívet melengetőnek, vagy mámorítónak még jóindulattal sem nevezhető. És ez igaz mindkét motorra is, és a mintegy hatszázezer forintért megvásárolható sportkipufogó sem változtat lényegileg rajta.

Ha nem is óriási a mérete, mégis praktikus a hátsó csomagtartó

Ha nem is óriási a mérete, mégis praktikus a hátsó csomagtartó

A motor karakterének változása azért is szembetűnő, mert a modellfrissítés során kapott új futómű képességei egészen elképesztőek. Igaz, tesztautónk nem az alap acélrugós konfigurációt kapta, hanem a 20 milliméteres ültetést is lehetővé tevő feláras (kb. 500 000 forint) adaptív rendszert, és differenciálzárral kiegészített, a kanyarban a nyomatékot a hátsó kerekek között a helyzetnek megfelelően elosztó Torque Vectoring rendszer (kb. 420 000 forint) is kivette a részét autónk úton tartásából, de az eredmény akkor is lenyűgöző.

Keresni kell a kihívást

A futómű annyira képes minden helyzet megoldására, hogy csak a legtrükkösebb vonalvezetésű, lehetőség szerint rejtett úthullámokkal megtűzdelt kanyarokban történhet olyan, ami megdolgoztatja a vezetőt és vérében megemeli az adrenalin szintjét. Mindennek tetejébe a kormány is közvetlenebb, mint volt (csökkentették az áttételét), és az adaptív csillapítás miatt a rugózási kényelemre sem lehet panasz még a feláras 20-as kerekekkel sem (kb. 1 000 000 forint).

Annyira jó az útfekvés az új futóművel, hogy sima aszfalton már-már unalmas a Cayman vezetése

Annyira jó az útfekvés az új futóművel, hogy sima aszfalton már-már unalmas a Cayman vezetése

Most akkor jó, vagy nem jó? A kérdésre egy tanáccsal válaszolnánk. Aki még nem ült Caymanban, és vásárolni szándékozik egyet, nyugodtan tegye meg. Ha lehet, S kivitelben, és sajátítsa el a veztését. De soha ne üljön bele egy régi hathengeresbe. Főleg úgy nem, hogy jár a motorja…

 

Kommentek

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Régen jobb volt a BMW?

A 02-es széria óta tekintjük a BMW-t sportos márkának. Az aktuális hármas sorozat a bizonyíték rá, hogy a bajorok azóta sem tunyultak el.

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

80 km/h-val 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.