Papíron tökéletes

Vezettük: Porsche 718 Cayman S

Szerző: Gajdán Miklós levél küldés 
Dátum: 2016.11.20. 06.00

A nagyobbik négyhengeres motorral próbáltuk a modellfrissítésen átesett Porsche Caymant, amelynek tulajdonságai minden felmerülő kétséget eloszlatnak – legalábbis papíron…

Aki ismeri a Porschénál megszokott menetrendet, tudja, hogy bármi történik a Boxsterrel, hamarosan megesik a Caymannal is. Nem volt ez másként a modellfrissítéssel sem, így a Cayman is átesett a félidős kozmetikázáson, amelynek során elöl és hátul új lökhárítót, fényszórót illetve lámpákat kapott. A cél az volt, hogy a Cayman még szélesebbnek, laposabbnak, ezáltal dinamikusabbnak tűnjön a külső szemlélő szemében, és ezt, ne tagadjuk sikerült elérni.

Kisebb fordulatról és erőteljesebben húz az új turbómotor, mint a régi szívó, de a gázreakció nem olyan gyors

Mindez azonban szinte mellékkörülmény ahhoz képest, hogy eltérően a modellfrissítések szokásos gyakorlatával, de amúgy a Boxsterrel egyezően, a Cayman vadonatúj motorgarnitúrát is kapott. A 2,7 és 3,4 literes szívó hathengeres bokszereket négyhengeres turbófeltöltős bokszerek váltják fel két- és két és félliteres lökettérfogattal, 300, illetve 350 lóerővel. Mindkét motor 25-25 lóerővel nagyobb teljesítményű elődjénél, ami nem olyan nagyon sok, lényegében annyi, amennyit az illendőség megkíván, ha már új motorok kerültek a régiek helyébe. Ami viszont a turbófeltöltés bevetése következtében a nyomatékkal, a gyorsulóképességgel és a fogyasztással történt, a mellett nem lehet szó nélkül elmenni.

Izmosabb

A kisebbik motor nyomatéka 295 newtonméterről 380-ra, a nagyobbiké, a Cayman S-é, 370-ről 420-ra emelkedett. Ennél azonban talán még lényegesebb, hogy a nagyobb nyomaték kisebb fordulaton jelentkezik, a kétliteres bokszer 1950/perces, a két és félliteres 1900/perces fordulattól szállítja a maga maximumát – ami sokkal kényelmesebb vezethetőséget ígér. Nem kis részben a nyomatéki karakterisztika megváltozásának hála a Cayman gyorsulóképessége is előnyére változott. A Cayman a kisebbik motorral 5,7 helyett 5,1 másodperc alatt ugrik fel álló helyzetből 100 km/órára, a Cayman S ideje pedig 5 másodpercről 4,6-re csökkent. A fogyasztás is előnyösebben alakul: a kisebbik motor átlaga 100 kilométerenként 8,4 literről 7,4-re, a nagyobbiké 9-ről 8,1-re csökken. Jól hangzik nem?

Kisebb a kormánymű áttétele, mint volt, így közvetlenebb a kormányzás. A váltó kapcsolhatósága továbbra is példás

Kisebb a kormánymű áttétele, mint volt, így közvetlenebb a kormányzás. A váltó kapcsolhatósága továbbra is példás

A két motor közül a nagyobbikat próbálhattuk ezúttal, és bizonyos mértékig elégedettebbek voltunk vele, mint a Boxsterben korábban próbált kisebbel. A leglényegesebb különbség, hogy a gázreakciója érezhetően gyorsabb, köszönhetően a fél literrel nagyobb lökettérfogatnak, és annak, hogy a kisebb motor megkerülő-szelepes turbója helyett a Cayman S-é változó geometriájú. Utóbbinak tulajdonítható az is, hogy a teljesítmény leadása is egyenletesebb, egészen 6500/percig, ahol a legnagyobb teljesítmény jelentkezik.

Rugalmasabb

Adatlap

Modell

Motor Boxer 6, 2497 cm3
Teljesítmény 350 LE 6500/perc
Nyomaték 420 Nm 1900 és 4500/perc között
Gyorsulás (0-100 km/h) 4,6 s
Végsebesség 285 km/h
Fogyasztás (vegyes) 8,1 l/100 km
Listaár: kb. 25 millió Ft

Hétköznapi forgalomban és autópályán mindez egyszerűbbé varázsolja a vezetést, nem kell annyit kapcsolgatni az egyébként kiváló hatfokozatú váltót, mert a gyorsításhoz elegendő csak rálépni a gázpedálra.

Ha sportosra vesszük a figurát, egyenesben is értékeljük a kisebb fordulaton megérkező ütősebb nyomatékot, ám kanyarban már csiszolni kell kicsit a technikánkat. Mert bár a két és félliteres motor gázreakciója gyorsabb, mint a kétliteresé, de még mindig nem olyan, mint a szívó hathengeresé volt.

Aki ugyanis annál azt szokta meg, hogy a kanyar érintési pontja után kicsivel ráugrik a gázpedálra azért, hogy a gázfröccstől az autó, hátuljának enyhe riszálásával ráálljon a kanyarkimenetre, az új motorral azt fogja tapasztalni, hogy szinte csak a kanyar kimeneténél érkezik meg kívánt erőtöbblet.

A késlekedést csak egy módon lehet ellensúlyozni, ha megrövidítve a gázadás nélküli, gurulási szakaszt, hamarabb, még az érintési pont előtt rátaposunk a gázpedálra.

Egy kis tanulás nem árt

Ezt a vezetési stílusváltást szokni kell, az új motoroknak azonban van egy olyan mellékhatásuk is, ami szinte megszokhatatlan. A hangjuk. Túlzás lenne azt állítani, hogy az új négyhengeres bokszereké olyan lenne, mint a Bogáré volt egykoron, de szépnek, szívet melengetőnek, vagy mámorítónak még jóindulattal sem nevezhető. És ez igaz mindkét motorra is, és a mintegy hatszázezer forintért megvásárolható sportkipufogó sem változtat lényegileg rajta.

Ha nem is óriási a mérete, mégis praktikus a hátsó csomagtartó

Ha nem is óriási a mérete, mégis praktikus a hátsó csomagtartó

A motor karakterének változása azért is szembetűnő, mert a modellfrissítés során kapott új futómű képességei egészen elképesztőek. Igaz, tesztautónk nem az alap acélrugós konfigurációt kapta, hanem a 20 milliméteres ültetést is lehetővé tevő feláras (kb. 500 000 forint) adaptív rendszert, és differenciálzárral kiegészített, a kanyarban a nyomatékot a hátsó kerekek között a helyzetnek megfelelően elosztó Torque Vectoring rendszer (kb. 420 000 forint) is kivette a részét autónk úton tartásából, de az eredmény akkor is lenyűgöző.

Keresni kell a kihívást

A futómű annyira képes minden helyzet megoldására, hogy csak a legtrükkösebb vonalvezetésű, lehetőség szerint rejtett úthullámokkal megtűzdelt kanyarokban történhet olyan, ami megdolgoztatja a vezetőt és vérében megemeli az adrenalin szintjét. Mindennek tetejébe a kormány is közvetlenebb, mint volt (csökkentették az áttételét), és az adaptív csillapítás miatt a rugózási kényelemre sem lehet panasz még a feláras 20-as kerekekkel sem (kb. 1 000 000 forint).

Annyira jó az útfekvés az új futóművel, hogy sima aszfalton már-már unalmas a Cayman vezetése

Annyira jó az útfekvés az új futóművel, hogy sima aszfalton már-már unalmas a Cayman vezetése

Most akkor jó, vagy nem jó? A kérdésre egy tanáccsal válaszolnánk. Aki még nem ült Caymanban, és vásárolni szándékozik egyet, nyugodtan tegye meg. Ha lehet, S kivitelben, és sajátítsa el a veztését. De soha ne üljön bele egy régi hathengeresbe. Főleg úgy nem, hogy jár a motorja…

 

Kommentek

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítményoptimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

Önvezető BMW-k lepik el München belvárosát

Önállóan közlekedő autók tesztelését kezdi jövőre München belvárosában a BMW.

Az új Fiat platójáról vadásztunk

A vadász legjobb barátja a kutyája és a fegyvere, őket pedig szorosan követi a sorban az autója. Ezért kipróbáltuk éles helyzetben, hogy boldogul a Fiat Fullback egy hivatásos vadász kezei között.

F1: Massa vállalná a Mercedes-munkát

Felipe Massa a Mercedes-ülés kedvéért simán visszatérne a nyugdíjból, igaz, nem lát sok esélyt arra, hogy őt válasszák.

Így változik az útdíjrendszer jövőre

Jövőre nem emelkednek a tömegközlekedési tarifák, és az úthasználati díjrendszerben sem lesz komoly változtatás.

Hidrogén hajthatja a Lexus új csúcsmodelljét

Brit sajtóértesülések szerint a Lexus LS utódmodellje nem is hibrid, hanem egyenesen hidrogén üzemanyagcellás lesz. A modell 2019-ben érkezik, addig még bármi megtörténhet.

F1: Wehrlein készen áll, hogy beüljön a Mercibe

A Mercedes neveltje, Pascal Wehrlein úgy gondolja, készen áll a kihívásra, ha Toto Wolffék úgy döntenek, vele pótolják a visszavonuló Nico Rosberget.

F1: Vettel nem készül a Mercedeshez

Sebastian Vettel azt mondja, nem pályázik Nico Rosberg megüresedett mercedeses ülésére, neki a Ferrarinál van dolga 2017-ben is.

Minden évben jön egy-egy elektromos Mercedes

Felső fokozatba kapcsol a Mercedes-Benz villanyautó-projektje: kilenc éven belül tíz vadonatúj elektromos modellnek kell piacra kerülnie.

F1: A Mercedes-főnök nem hajt Alonsóra, Vettelre

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azt mondja, nem igazán szeretné elcsalni Sebastian Vettelt a Ferraritól vagy Fernando Alonsót a McLarentől Nico Rosberg helyére. Kimi Räikkönen nincs a képben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.