Škoda a BMW és Merci ellen?

Szerző: Biró Csongor levél küldés  Michael Harnischfeger levél küldés 
Dátum: 2016.11.09. 16.00

Több autót kapsz a pénzedért! – sokszor hangzik el ez a mondat, ha szóba kerül a Škoda Superb. Vajon az erényei elegendőek egy osztállyal fentebb is? Kiderül összehasonlító tesztünkből, amelyben a cseh vitézt a BMW és a Mercedes prémium modelljével ugrasztjuk össze.

A focinak is megvannak a maga sajátosságai. A szezonkezdet gyakran tartogat például meglepetéseket, amikor a legbiztosabbnak gondolt bajnokcsapatokat megszorongatja egy-egy, az alsóbb osztályból éppen feljutott csapat. Volt már erre példa a magyar, a német, de még az angol bajnokságban is, sőt, végül a Leicester a második Premier Ligue szezonját meg is nyerte. Az volt az igazi meglepetés, nem pedig az, hogy a Skoda Superb kihívta a prémium liga nagyágyúit.

A négyajtós ötös és az E-osztály nem számít különlegességnek ebben a kategóriában, a csapott hátú ötajtós Superb annál inkább

De lássuk, mit kezd a rutinos rókákkal az ár-érték arány méretes bajnoka? Milliókkal drágább a Skodánál a BMW és a Mercedes-Benz kétliteres benzinese, egészen pontosan egy alap Lada Granta, vagy egy alap Dacia Logan árával. Ha lábterüket, utasterüket és a csomagtartót hasonlítjuk össze, a prémium liga elvérzik, ráadásul 36 lóerővel izmosabb a Skoda turbós kétliterese. No, de ne siessünk, nézzük szépen sorra!

BMW: érett gyümölcs

Az 5-ös BMW-ben olyan ellenfélre talált a Skoda Superb, amely hagyományosan a fürgeségéről, a mozgékonyságáról és a dinamizmusáról ismert. A romantikus lelkeknek a hathengeres duruzsolását már nélkülözniük kell, de a turbófeltöltős négyhengeres motor is izgalmas menetdinamikát tartogat a vezető és utasai számára. Nagy falat lenne a bajor bika a cseh kihívó számára?

Szegényes nyomatéka ellenére vehemensen indul meg és látványosan jobban gyorsít ki az 520i, mint azt a lomha Mercedes teszi, fogyasztása ugyanakkor még az elviselhető szint alatt marad. Ám kétségkívül így is magas: 9,6 liter 100 kilométerenként. A feláras nyolcfokozatú, kormányról is kapcsolható sportos sebességváltó – német gyártmány, a ZF-től érkezik – a legtökéletesebb rendben végzi a munkáját, a sofőr nem is érzi a fokozatváltást, ösztönös az egész műveletsor.

Az 520i-nek a legalacsonyabb a nyomatéka, de ezt nem vesszük észre Pontosan 520 literes a csomagtartó, a variálhatóság feláras extra

Az 520i-nek a legalacsonyabb a nyomatéka, de ezt nem vesszük észre Pontosan 520 literes a csomagtartó, a variálhatóság feláras extra

A fedélzeti rendszerek kezelhetősége az autózás mintapéldánya. A logikusan felépített iDrive rendszer mára elérte, hogy természetesen, szinte rápillantás nélkül kezelhessük a funkcióit. Ilyenkor eszembe jut, mennyire szidtuk, amikor először megjelent a Bömösökben… A vetített kijelző (head-up-display 462 600 forintért) kiválóan megjeleníti orrunk előtt a navigációs utasításokat is, a határozott oldaltartású feszes sportülések (163 100 forint) tovább fokozzák a sportos hangulatot.

De ez nem elég, tovább ontja a tromfokat az 520i, amire válaszul a Skodának alaposan össze kell majd szednie magát! Bajor versenyzőnk menetkomfortját adaptív lengéscsillapító (432 600 forint) és integrált aktív kormányzás (582 400 forint) teszi egyedivé. Bármennyire túlkoros az 5-ös, még mindig élményt ad a kormányzása! Már kis tekerésre fordul, az autót enyhe (de csak enyhe!) alulkormányozottság jellemzi, ami jó tesz a vezetés örömének.

A bőr a Luxury kivitelben széria, kezelése ösztönös, nincs túlkomplikálva

A bőr a Luxury kivitelben széria, kezelése ösztönös, nincs túlkomplikálva

Ha nem akarunk vagánykodni, és fontos a hátsó utasok kényelme, a BMW 520i partner a nyugodt és kiegyensúlyozott utazásban, a hátsó ülések komfortja is megfelelő. A menetdinamikai kapcsoló komfort módban harmonikusan és finoman csillapítja az úthibákat, de az élményt furcsa zajok zavarják a futómű felöl. Ennek az is lehetett az oka, hogy nem a Luxury Line felszereltséghez tartozó 18-as, 245 mm széles, hanem 17-es és 225 mm széles gumiabroncsokon futott az autó. A méretváltás azonban nem befolyásolta az autó vezethetőségét, csupán a fékezés hatékonysága múlta alul – a mezőnyt ebben a tekintetben verő – Mercedesét.

Mercedes: komótosan gyors

Persze a Mercedes kerekei komolyabbak: tesztautónk 18-as felnijeire elöl 245-ös, hátra pedig 275-ös papucsokat húztak (a 18-as egyedi felnikészlet felára 440 690 forint). Nemcsak jól megy, és főleg jól lassul velük az autó, hanem szépen illenek az innovációkkal és újdonságokkal teletömött E-osztályhoz. Ha megnézzük a fékezési adatokat, egyértelmű számunkra, hogy a széles gumik jól működnek! Bármilyen sebességről a leghatékonyabban lassít a Mercedes, fékútjai csodálatosak! A kiváló teljesítmény elérésében közrejátszik a jól hangolt ABS rendszer. A légrugós futómű (felára 760 730 forint) nem kér kompromisszumot, ha akarom, sportosan kanyarvadász, ha akarom, ringatóan kényelmes vele az E-osztály.

Nem muzsikál különösebben szépen a nyomatékos motor

Nem muzsikál különösebben szépen a nyomatékos motor

Az ultraszéles folyadékkristályos műszerfal okozta csodálkozás az első pár együtt megtett méter után elpárolog, és átveszi a helyét a vezetés kényelme és a vezetés öröme. Ámulatból ámulatba esünk, ahogy az E 200-ast könnyed mozdulatokkal irányítjuk, miközben a kormány bőséges visszajelzést ad az útviszonyokról – a biztonság érzése alap és megnyugtató. Ez nagyon is indokolt, elég csak az árlista vezetésbiztonsági rovatában beikszelhető segédeket átnézni. Ha mindhez odatesszük a pipát, az általunk kiválasztott Mercedes-Benz E-osztály félig önvezető autóvá válik.

Számos kijelzőjével és a kormányon található érintésvezérlős gombjaival új mérföldköveket állít az iparágban. Az információk sokrétűen és sokoldalúan megjeleníthetők, a vetített kijelző felára 396 240 forint. Ha a térképadatoknak nem elég a hagyományos központi kijelző, beállíthatjuk úgy is, hogy a fordulatszámmérőben mutassa az útvonalat, vagy a teljes nagy képernyőt térképpé varázsolhatjuk. Csak a kijelzők beállításaihoz érdemes elvégezni egy youtube-os kurzust. Persze biztos van azért olyan ügyfél, akit megriasztanak az érintésre rezgéssel visszajelző, a Blackberry-k kezelőfelületére emlékeztető kormánygombok. Tanulni kell a használatát, ez tény.

Az igen kényelmes E-osztály összetett vezérlőpultja fejlett intelligenciáról árulkodik. Nem mindenki találja ízlésesnek a kőrisfa fabetétet, az Exkluzív belső csomag felára 1 000 760 forint

Az igen kényelmes E-osztály összetett vezérlőpultja fejlett intelligenciáról árulkodik. Nem mindenki találja ízlésesnek a kőrisfa fabetétet, az Exkluzív belső csomag felára 1 000 760 forint

A számos elektronikai, menetdinamikai okosság, a variálható felfüggesztés hajlamossá tesz minket, hogy ne is figyeljünk a hajtásláncra. Pedig az is megér egy misét. A motor négyhengeres, a váltó kilencfokozatú és hagyományos, azaz bolygóműves. Az autó fogyasztása átlagos: 9,6 liter 100 kilométerenként. Kis tempónál és egyenletes terhelés mellett diszkrét a menetzaj, aki még ennél is nagyobb, már-már tökéletes csöndben szeret utazni, az megveheti a feláras akusztikai csomagot hővédő üvegezéssel (156 210 forint). Nagy terhelésnél, magas fordulatszámon azonban morcosan zúg a négyhengeres, a váltó pedig büszke fokozataira: olyan sebesen dolgozik, amilyen sebesen mi haladni akarunk. Ezt persze a gyorsulási adat nem tükrözi, a Mercedes-Benz E 200 az összehasonlítás leglomhábbja. A lendület azonban folyamatos, nem rángat akkor sem, ha három-négy fokozatot vált vissza.

Škoda: hol a helye?

A Škoda Superb a prémium liga képviselőivel szemben más erényeket villogtat. A második sor hatalmas térkínálata, az óriási csomagtér mellett a kétliteres TSI motor a Škoda igazi erőssége. Utóbbi jól szól, élénken reagál a vezető utasításaira és izgalmas vezetés mellett sem fogyaszt túl sokat, tesztünkben megelégedett 9 literrel száz kilométerenként. Csúcssebessége a mezőnyben a legmagasabb, a gyorsulási értéke még a BMW-énél is jobb! Duplakuplungos váltója gyors és pontos, pedig csak hat fokozattal gazdálkodik. Sportmódban azonban kissé kapkod.

Laurent & Klement csúcsfelszereltsége parádésan gazdag, miközben kétmillió forinttal kevesebbe kerül az összehasonlítás másik két, közepes felszereltségű modelljénél. Panasz nem lehet, a felszereltségi szinteket összevetve a Škoda mindent megad, amit a BMW és a Mercedes-Benz ezen az áron kínál. A Škoda és a prémium liga árkülönbözetéből jutna pénz egy pár hónapos, használt Fabiára is.

A mezőnyben rakoncátlan lázadónak számít a Superb. 220 lóerejével az összehasonlítás legerősebbje. Úgy is viselkedik! Az egyben felemelkedő csomagtérajtó alatt 625 literes poggyásztér bújik meg

A mezőnyben rakoncátlan lázadónak számít a Superb. 220 lóerejével az összehasonlítás legerősebbje. Úgy is viselkedik! Az egyben felemelkedő csomagtérajtó alatt 625 literes poggyásztér bújik meg

Vannak azonban árnyoldalai is a cseh óriásnak, ezek mellett se menjünk el szó nélkül! A testre szabható futóműbeállítás ellenére pattogós a Superb, még komfort-állásban sem csillapít megfelelően göröngyös úton. A vezetőülés túl magasra került, oldaltartása mérsékelt, a mezőny leggyengébb üléskényelmét adja. A kormányzás túl könnyed, túl steril, alig ad megfelelő visszajelzést a burkolatról, a menetzaj enyhe, a hangszigetelés mégsem tökéletes.

Ám mielőtt temetnénk a Škodát, le kell szögeznünk, hogy az üzemeltetése sokkal kifizetődőbb, főleg cégautóként használva. A BMW és a Mercedes egyes részleteikben felülírhatatlan minőséget és technikai fölényt képviselnek, de a költségek tekintetében nem tudnak versenyre kelni a Škodával.

Olyan tágas, hogy nem létezik homo sapiens, akinek a térde ütközne az üléssel

Olyan tágas, hogy nem létezik homo sapiens, akinek a térde ütközne az üléssel

A fékek tökéletesítésében azonban van még mit tenniük a cseh mérnököknek, a Superb egyértelműen a középmezőny teljesítményét nyújtja, messze a prémium ligában elvárt értékektől. A 170 kilométer/óráról történő megállásnál például 10 métert vert rá a Mercedes-Benz és négyet a BMW.

Két prémium ellenfelével szemben a tulajdonságok értékelésénél nem rúghat labdába a Škoda Superb. A költségekkel kibővített végső értékelésben azonban előretör, és ha az aranyra nem is esélyes, az ezüstöt elhappolja a BMW elől. Gondolták volna?

Összegzés

Mercedes
A legdrágább autó győz. Megérdemli. Biztonsága és kényelme kimagasló és a menetkomfortja is kiváló. Ugyanakkor hajtáslánca elég halovány.

Škoda
Az utastér tágassága, az árazás, a csomagtér és a kezelhetőség egyszerűsége verhetetlen tulajdonságok a Superbben. Motorja jól szuperál, fékei azonban gyengék.

BMW
A mozgékony és sportosan is kényelmes 5-ös felett eljárt az idő. A vezetősegédek tekintetében esélye sincs a friss E-osztállyal szemben, sőt, még a jóval olcsóbb Skoda is többet ad ebben a tekintetben.

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/9. számában jelent meg eredetileg. Ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál! Fotók: Arturo Rivas Copyright: MPS 2016

 

Kommentek

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Börtönbüntetés járhat a dízelbotrány miatt Dél-Koreában

Rekordösszegű bírságot készül kiróni a Volkswagenre Dél-Korea. A cég képviselete örülhet, ha ennyivel megússza a dolgot.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.