Túl halvány a BMW M6? Íme, a B6

Vezettük - Alpina B6 Biturbo Edition 50

Szerző: Biró Csongor levél küldés  Jens Dralle levél küldés 
Dátum: 2016.11.06. 06.00

Ötvenéves évfordulójára egy különleges autóval lepte meg magát az Alpina. Kipróbáltuk, mit tud a jubileumi B6 Biturbo Edition 50. Segítségünkre volt az élmények feldolgozásában az 1982-es nagy előd, a B7 S Turbo Coupé.

Már hosszú idők óta nem járt a szerkesztőségünkben Alpina, így kézenfekvő volt, a kisszériás gyártó legerősebb autóját vigyük el egy körre az 50 éves évfordulójuk alkalmával. No de hogy került a képbe Alpina B6 Biturbo Edition 50 mellé a B7 S Turbo Coupé? Egyszerűen. Felkínálták, és mi éltünk a lehetőséggel. Elvégre ritka darabról van szó, csupán harminc darabot gyártottak belőle. Örültünk mindkét legendának.

10,1 másodperc telik el, amíg a B6 Biturbo eléri a 180 kilométer/órás sebességet. Ugyanehhez a B7 S Turbónak 15,9 másodpercre van szüksége

Lóerőbajnokok ütős hanggal

Az B6 önindítójának rövid zümmögését követően felhördül a titán kipufogórendszer négy öblös végnyílása és megszólalnak azok a basszusok, amiért érdemes élni. Igen, hamisítatlan V8-as hang, ráadásul egy oktávval lejjebb szól, mint az M6-osban. A széria 650i-hez hasonlítva olyan, mint a dongó zümmögése a szúnyog kornyikálásához képest. Pontosan a két modell között félúton helyezkedik el az Alpina B6 Biturbo, miközben 4,4 literes motorjából az M6 teljesítménye tör elő: 600 lóerő és 800 newtonméter. Ez ám a születésnapi torta! De vajon a sok vajas krémtől nem túl gejl? Alpina ide, Alpina oda, a hatos kupé nem lett kecsesebb, könnyebb és fürgébb sem: 1,95 tonnájával úgy viselkedik, mint elefánt a porcelánboltban. Tény, hogy az Akrapovic kidörgőkkel 17 kilogramm acélalkatrészt spóroltak meg. Valljuk be, ez csak annyit ér, mintha a korábban említett elefántnak diéta gyanánt napi egy almával kevesebbet engedélyezünk.

Az Akrapovic kidörgőkkel 17 kilogramm acélalkatrészt spóroltak meg

Az Akrapovic kidörgőkkel 17 kilogramm acélalkatrészt spóroltak meg

Mindig lenyűgöz hangjával az Alpina, nincs benne semmi hamis, semmi mesterkelt, semmi szilikon. Az alapmodellhez képest nagyobb légszűrőket építettek be, és a biturbó egység szívótorkát is átdolgozták. Nincs mese, nagyon gyors a kocsi. Álló helyzetből négy másodperc alatt éri el a 100 kilométer/órás sebességet, a kétszázas határt 12,4 másodperc alatt szakítja át, ahonnan 11 m/s2 lassulással határozottan és rövid úton áll meg. Már az első méterek vehemenciáján érződik, hogy nagyobb a töltőnyomás (1 bar helyett 1,4 bar), a rögtön fellépő brutális nyomaték pedig egy nagyfordulatszámú szívómotor karakterisztikáját nyújtja – pont olyan, mint például az M6-osé. Mint a gőzgombócok, úgy szaladnak le a newtonméterek az autóban ülők gyomrában, akik szinte bepréselődnek a szépen és elegánsan steppelt bőrfotelekbe, amelyekért a boldog szerencsések laza 3,7 millió forintos felárat szurkolnak le. Mindent nemes munkával kikészített állatbőrök borítanak, ez alól talán csak a hamutál kivétel.

Kempingszék oldaltartással

Az 1982-es B7 S Turbo Coupéban zöld-sárga pepita kárpitot húztak a vékonyan bélelt Recaro ülésekre. Az utód foteljeihez képest amaz kempingszéknek tűnhet, de mindkettőnek határozottan jobb a tartása, mint a gyári üléseknek. Amúgy a B7-es nem művészi kidolgozottságáról és a különcségéről volt híres, hanem nyughatatlanul fortyogó soros hathengereséről, egyedi analóg kiegészítő műszereiről, frivol varrásairól. Vad volt és ma is az maradt. Ingerlékeny és kissé nyers a feltöltővel lélegeztetett 3,5 literes motor. Úgy szól, mint az alap M30B35, és úgy is viselkedik. A turbó kissé lusta, kezdetben hagyja, hogy lökettérfogatból dolgozzon a motor, s mi ezt az előzékenységet nem is bánjuk. Valamivel több, mint háromezres percenkénti fordulattól hangos füttyszó kíséretében megérkezik az erőteljes nyomáshullám, aztán az 1,6 tonnás kupé eltűnik a horizonton, a környezet elmosódik, száguldunk!

A pepita steppelt bőr a múltba visz. A B6-osban 600 lóerőt és 800 newtonméteres nyomatékot szólaltatnak meg a titán kipufogók

A pepita steppelt bőr a múltba visz. A B6-osban 600 lóerőt és 800 newtonméteres nyomatékot szólaltatnak meg a titán kipufogók

Morog, nyüszít, rekedten krákog, sziszeg, zihál, füttyent és durran – mindez egy másik dimenzió zenéje, egy letűnt koré, amelyben nem volt sok vetélytársa. Az auto motor und sport 1984-es tesztjének mérési eredményei alapján 6,1 másodperc alatt katapultált álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre, amivel négy tizeddel túltett a kor akkori legendás sportkocsiján, az M635 CSi modellen is. Autópályán is lepipálta: 270 kilométer/órás végsebességétől jócskán elmaradt a gyári kupé 256 kilométer/órás csúcssebessége. Az akkori tesztelőket megfogta vadsága és robbanásszerűen fellépő, zabolátlan 512 newtonméteres maximális forgatónyomatéka.

Analóg pimaszság

Most itt ülök a műanyag műszerfal előtt, csodálattal adózok az 50-esével skálázott kilométeróra időtlenségének és figyelem, ahogy ugrik a töltőnyomás-mérő mutatója. Itt neked kell beállítanod az erőt, az érzékeny ötfokozatú kézi sebességváltó mellett a technika kimerül a mechanikus sperrdiffiben. Elektronikai mankó nincs egy sem. Pont ezért imádtam. Ünnep vele minden perc, nem szállnék ki belőle soha, ha az enyém lehetne.

Az információközlés analóg, pompásak a kiegészítő műszerek, a töltőnyomás kézzel állíthatjuk (a teljesítményt 250 lóerőről 330 lóerőre növelhetjük), a hathengeres jó mérges

Az információközlés analóg, pompásak a kiegészítő műszerek, a töltőnyomás kézzel állíthatjuk (a teljesítményt 250 lóerőről 330 lóerőre növelhetjük), a hathengeres jó mérges

Műszaki adatok

BMW Alpina B6 Biturbo Coupé Edition 50
Listaár 133 800 euró (kb. 42 millió forint)
Motor V8, turbóval, 4385 cm3, 441 kW (600 LE) 6000/percnél, 800 Nm 3500/percnél
Saját tömeg 1948 kg
Tömeg/teljesítmény 3,2 kg/LE
Erőátvitel Hátsókerékhajtás, nyolcfokozatú automatikus váltó
Futómű Elöl dupla keresztlengőkaros, elöl-hátul rugóstagok és stabilizátorok, lengéscsillapítók, hátul több lengőkaros felfüggesztés
Hossz. x szél. x mag. 4894 x 1894 x 1375 mm
Menetteljesítmények 0-100 km/h 4 s
Legnagyobb sebesség 330 km/h
Fogyasztás (NEDC) 9,4 liter/100 kilométer

Milyen volt a viszonyom az Aplina B6 Turbóval? Tetszett nagyon, de hiányoltam a B7-es kecsességét, túlöltözöttnek éreztem magam benne. Pedig a tudását nem érheti szó, úgy megy és úgy vezethető, mint a klasszisokkal sportosabb M6 Competition változat, pedig nem annak speciális futóművét hordozza lemezei alatt. Bár kissé komfortosabb, mint az M6, a rugózási kényelem mégsem megy a kanyarvadászat rovására. Biztonsággal és kellő határozottsággal tapasztja az úthoz az elektronikusan vezérelt sperrdifferenciál, de pont emiatt túlságosan sokat bíz az elektronikai szabályozókra.

Az adaptív lengéscsillapítás fokozatai sokkal jobban elkülönülnek egymástól, mint a széria hatos kupéban, a 20 hüvelykes kerekek révén a rugózási élmény félúton jár a komfortosan sportos és a kemény beállítás között.

A kissé átdolgozott nyolcfokozatú automatikus váltó jól passzol a képbe, az elvárt gyorsasággal kapcsol, de sportprogramja ugyanúgy puhány, mint a szériaváltozaté. Az Alpina-tulajdonos Bovensiepen család elégedett lehet: születésnapi meglepetésük igazán szép ajándék a világnak és az ügyfeleknek. Durván gyorsul, de nem szakítja ketté a gerincünket, élvezi a kanyarokat, de nem akar leesni az útról. Hosszú túrákon sem unalmas, sőt kifejezetten izgalmas vezetni. Az Alpina B6 Biturbo tökéletesen kitölti az űrt a BMW és az M-modellek között – akárcsak az összes Alpina az elmúlt ötven évben.

 

Ez a cikk a Supercars magazinban jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss Autó Magazint az újságárusoknál! Fotók: Hans-Dieter Seufert; Copyright: MPS 2016

Kommentek

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Börtönbüntetés járhat a dízelbotrány miatt Dél-Koreában

Rekordösszegű bírságot készül kiróni a Volkswagenre Dél-Korea. A cég képviselete örülhet, ha ennyivel megússza a dolgot.

Autópályadíj-botrány: nem a korrupt hivatalnok veszített, hanem mi

Lefokozták az osztályvezetőt, aki elengedte a tesójának a későn vett matrica miatt kapott pótdíjat. Pedig ez volt a leghelyesebb döntése, amióta dolgozik!

F1: Bátor döntést fontolgat a Mercedes

A Mercedes-főnök szerint Pascal Wehrleinnak jót tenne még egy-két szezon egy középcsapatnál, de előfordulhat, hogy Rosberghez hasonlóan a csapat is “bátor döntést hoz” és az ifjoncot ültetik az autóba.

Okos kis kocka a Hondától

Jövő januárban leplezi le új koncepcióját a Honda. Önjáró, gondolkodó, elektromos gépkocsit ígérnek.

Összkerekes változatot kap a Dodge izomautója

Amerikai izomautóban szinte szentségtörés a V6-os motor és az összkerékhajtás, de a Dodge azt ígéri, hogy a Challenger GT így is élvezetes autó marad.

F1: Újsághirdetésben keresik Rosberg utódját

A Mercedes-csapat próbálja vicces oldaláról megfogni Nico Rosberg váratlan távozását: a világbajnok megüresedett pozíciójának betöltésére újsághirdetést adtak fel.

Hangosan felröhögött az autószerelő, ilyet még nem látott

A tulaj biztos nem röhögött ilyen jót, amikor közölték vele, hogy kuka a motor.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.