Melyik motor megbízható valójában?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.10.31. 06.00

Kevesen hisznek a nagyon kicsi turbómotorok megbízható működésében. Kollégáink 100 000 kilométeren át tesztelték az egyliteres Ford Focust.

Röviden – Ford Focus 1,0 EcoBoost 100 000 km tartósteszt
Típus Ford Focus kombi 1,0 EcoBoost, 125 LE, 200 Nm, hatfokozatú kézi váltó, 490-1516 literes csomagtartó
Árak Az egykori alapár 5 770 000 Ft, a gazdagon felszerelt tesztautó listaára 7 410 000 forint
Gondok Nagy sebességnél megugró fogyasztás, gyenge minőségérzet az utastérben
Költségek A tesztfogyasztás 8,2 liter/100 km, az értékvesztés 48,35 százalék

Ha önnek is meggyőződése, hogy régen, ha nem is minden, de nagyon sok minden jobb volt, akkor most kapaszkodjék meg: nem így van. Legalábbis az autókkal nem. A Ford Focus Turnier 1.0 Ecoboost, amely 18 hónap alatt futotta le a 100 000 kilométeres tartóssági tesztet, annyira hibátlanul teljesítette a teszttávot, ami pár éve elképzelhetetlen lett volna.

Nem, régen nem volt minden jobb

Hasonlóra nem volt képes a kétliteres benzines Focus kombi sem, amelyet 15 évvel ezelőtt teszteltünk. Az az autó különféle zörgésekkel és kisebb hibákkal vétette észre magát. De ez még mindig semmi a 12M TS kálváriájához képest, amely 1964-ben a legelső Fordként csinálta végig az Autó Magazin német testvérlapjának tartóssági tesztjét.

A nagyszerviz ára 59 900 Ft, a fékbetétek és a féktárcsák cseréje elöl-hátul 132 650 Ft

Pedig elektronikáról szó sem lehetett és akkoriban még 50 000 kilométer volt csak a megteendő távolság. A 12M TS mégis visszatérően megcsúszó kuplunggal, teljesítményvesztéssel, többször is leszakadó kipufogógáz-leömlővel, hűtőfolyadék-veszteséggel és a karburátor úszójának lógó tűszelepével keserítette a kollégákat. Ráadásul egyszer még vontatni is kellett, a lerobbanás oka váltóhiba.

Ám akkoriban ez volt a megszokott, ezt tudták az autók. Ma ugyanennyire hozzászoktunk ahhoz, hogy minden működik, legalábbis semmi különös nem történik. Az azonban a szerkesztőségben is többeket meglepett, hogy a háromhengeres turbós Focusnak az égadta világon semmi baja nem akadt.

Csak olaj- és szűrőcserék

A semmi alatt azt értjük, hogy a Ford beállította az eddigi csúcstartó rekordját: a korábbi bajnok, az első generációs Toyota Auris Hybrid mellett áll a dobogó legfelső fokán. Zéró meghibásodás történt, kizárólag kopóalkatrészek cseréjére és a kötelező karbantartás elvégzésére költöttünk.

2015-ben a tatarozással előnyösebb lett a DYB modellkódú Focus külseje

Még olajutántöltést sem igényelt az ezres turbómotor, a 100 000 kilométerre feljegyzett egyetlen liternyi kenőanyag a mérési hibahatáron belüli érték. Másképp fogalmazva ez annyira csekély mennyiség, hogy minden bizonnyal utántöltés nélkül is futhatott volna az autó olajcserétől olajcseréig.

A legnagyobb esemény 69 724 kilométeres óraállásnál adódott, amikor egy kollégánk franciaországi útja közben a holttérfigyelés hibáját írta ki a fedélzeti elektronika. Ám a motor újraindítását követően a hibaüzenet eltűnt és tesztünk lezárásig egyszer sem jelentkezett többé.

Így aztán az első és a hátsó fékbetétek cseréje valamint az első féktárcsák kicseréltetése lett a legnagyobb összegű kiadás a Focus technikájával kapcsolatosan, na meg az öt kötelező karbantartás, amire a tartóssági teszt távja alatt szükség volt. Nagyon mélyre kell ásni a feljegyzések között, hogy találjunk bármi említésre méltót. Egyszer az ablaktörlő-lapátokat kellett cserélni és a szélvédőn egy kőfelverődést megreparáltatni. Ennyi és nem több.

Hibák, szervizmunkák*

Óraállás, km                                Esemény                                                       Költség, forint

20 720 Kötelező karbantartás olaj- és olajszűrőcserével, segédanyagokkal 39 900
39 441

 

Kötelező karbantartás olaj-, olajszűrő- és pollenszűrőcserével, segédanyagokkal

49 970
63 248

  Kötelező karbantartás olaj-, olajszűrő, légszűrő- és gyújtógyertyacserével, segédanyagokkal

Első féktárcsák, első és hátsó fékbetétek cseréje

59 900

 

132650

79 939 Kötelező karbantartás olaj-, olajszűrő- és pollenszűrőcserével, segédanyagokkal 49 970
103761 Kötelező karbantartás olaj- és olajszűrőcserével, segédanyagokkal. 39 900
103 761 Első ablaktörlőlapátok cseréje 10 720
Összesen  Karbantartások, javítások, alkatrészcserék  383010

Forrás: Ford Hovány, Szentendre

*Ford Focus 1,0 kombi, 125 LE esetében. Alvázszám: WF0LXXGCBLDP53099.

Még a gumikat sem pazarolta az autó. Tesztünk lezárásakor mindkét gumiszett a végét járta, de a Focusnak elég volt egy-egy nyári és téli gumiabroncs-garnitúra. A gyári első szerelésként érkező Michelin Primacy HP-t ugyanettől a márkától az Alpin A4-re cseréltettük le.

Jó vezetni a Focust, futóműve remekmű. A belső képek illusztrációk

Jó vezetni a Focust, futóműve remekmű. A belső képek illusztrációk

Gondok híján a tesztnapló legtöbb bejegyzése a motorra vonatkozik, amely szinte az egész brigád elismerését kivívta, dicséretet dicséretre halmozva. Remek motor – summázza egyik kollégánk, mert kis fordulatszámról is erőteljesen kezd húzni, finoman jár és feltűnően halk. Ennek a motornak van egy 170 Nm nyomatékú, 100 lóerős változata is.

Azok a munkatársaink azonban, akik gyorsan megtett szolgálati utakra vitték el a Focus kombit, kifogásolták a fogyasztást. Átlagosan 125 kilométer/órás autópályás utazósebességnél az átlagfogyasztás 6,7 literre adódott százon. A flott és takarékos dízelek hozzászoktattak bennünket az alacsonyabb értékekhez.

Mennyit fogyaszt?

A fogyasztási naplókat közlő Spritmonitor.de mintegy 200 felhasználója ugyanezzel a motorváltozattal 6,8 literes átlagot mér, de a tartóssági teszt szigorú viszonyai között ennél magasabb érték adódott.

0,0 a hibaindex, a kis turbós Ford Focusnál lehetetlen jobb eredményt elérni az Autó Magazin testvérlapjának 100 000 kilométeres tesztjén

0,0 a hibaindex, a kis turbós Ford Focusnál lehetetlen jobb eredményt elérni az Autó Magazin testvérlapjának 100 000 kilométeres tesztjén. Alábbi cikkünkben a kis hengerűrtartalmú turbós benzines használt autókról olvashattok

A teljes távra 8447,1 liter üzemanyagot tankolt el a szerkesztőség, ami 8,2 l/100 kilométeres átlagnak felel meg. Ez mindenképpen kedvezőbb, mint az 1999-es Focus étvágya, amely 130 lóerős motorjával 9,9 liter benzint igényelt száz kilométerre, az 1964-es, csupán 55 lóerős 12M TS 9,6 literrel zárta a tesztet.

Meg kell még említeni a Focus kapcsán a szinte egyhangúlag dicsért rugózási komfortot és a kényelmes párnázású első üléseket, a hátsó üléspad kialakítását viszont kifogásoltak a második sorban utazók.

Kedvező a jól működő sebességtartó automatika megítélése, ugyanez áll a holttérfigyelő rendszerre, amely egy-egy alkalommal téves riasztásokkal keltett vaklármát. Valamennyiünket meggyőzte az ajtónyitáskor előugró, záráskor visszasüllyedő élvédő mechanika, amely a Ford nagy találmánya.

Jókora értékvesztés

Kedvezőtlen tapasztalatok nyomán nem sok naplóbejegyzés született. A kifogások bizonyos funkciók nehézkes használatára és bonyolultságára vonatkoznak, továbbá a túlságosan kisméretű navigációs képernyőt érintik. Ezek a problémák azonban nem meghatározóak a Focusban töltött mindennapokban, az autó összességében nagyon jó benyomást tett ránk.

A tesztelt Focus 1,0 EcoBoost ára és értékvesztése, forint
A tesztelt modell egykori új listaára szériakivitelben 5 770 000
A tesztautó egykori új listaára extra felszerelésekkel együtt 7 410 000
Eladási ár használtan, 100 000 km után kétévesen (Forrás: EurotaxGlass’s)
3 827 000

Ide tartozik az autó színe is. Jóllehet a felár nélkül választható sötétkék árnyalat nagyjából annyira izgalmas, mint a maratoni tévéközvetítés a parlament plenáris üléséről, de a fényezésen alig lehet kivenni az öregedés nyomait a tartóssági teszt végén. Az utolsó autómosást követően olyan frissnek hat, mint 100 000 kilométerrel korábban.

Miután a C-Max, az S-Max valamint a kis Fiesta is nagyon jó eredménnyel zárta a tartóssági tesztet, nem lepődtünk meg a Focus kombi megbízhatóságán. Ennyire jól csak a hibrid Auris szerepelt, a Toyota bezzeggyereke

Miután a C-Max, az S-Max valamint a kis Fiesta is nagyon jó eredménnyel zárta a tartóssági tesztet, nem lepődtünk meg a Focus kombi megbízhatóságán. Ennyire jól csak a hibrid Auris szerepelt, a Toyota bezzeggyereke

Elhasználtabbnak tűnt a belső tér, amely új korában sem keltett különösebben igényes és értékes hatást. Árát talán ezért is becsülték az EurotaxGlass’s szakemberei csupán 3,8 millió forintra, míg az autó eredeti listaára, extrákkal együtt, elérte a 7 410 000 forintot. Ám a 48 százalék feletti értékvesztés mit sem változtat azon, hogy tartóssági tesztünk alapján a Ford Focus valódi bajnok.

Szöveg: Heinrich Lingner – Szörényi András.  Képek: Stefan Cerchez, Jürgen Decker, Dino Eisele, Carsten Rose, Hans-Dieter Seufert

Ez a cikk az Autó Magazin egy korábbi számában jelent meg. Ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál! Copyright 2016 MPS

Kommentek

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Régen jobb volt a BMW?

A 02-es széria óta tekintjük a BMW-t sportos márkának. Az aktuális hármas sorozat a bizonyíték rá, hogy a bajorok azóta sem tunyultak el.

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.