Galaxy vagy Sharan? Melyik jobb használtan?

Szerző: Franz-Peter Hudek levél küldés  Biró Csongor levél küldés 
Dátum: 2016.10.23. 06.00

A kilencvenes évek elején divatba jöttek az egyterűk. A Ford és a Volkswagen közösen is gyártott egy hétüléses sorozatot, amely óriási sikereket ért el. A Galaxy és a Sharan használt autóként ma is igen népszerűek – főleg a nagycsaládosok körében.

A festői Pforzheim és Vaihingen között rejtőzködve bújik meg Wiermsheim település, ahol a forgalomtól megkímélt patakparti utca mindig gyerekzsivajtól hangos. Nagy buli van, amikor Sophia, Fiona, Mia, Erik, Florian, Lili és Philipp biciklivel, rollerrel végigrohannak rajta. De csitt! A vendégek láttán Karolina Teßmer rendre inti a népes fiatalságot. A csinos és még mindig igen fiatal, csupán 33 éves anyukájuk a családi ház földszintjén gyerekruhaboltot üzemeltet. Nemcsak árusít, hanem tervez, szab és varr a házigazdánk, aki egy profi segéderővel együtt üzemelteti sikeres vállalkozását. Minden gyerek és a szomszédok nagy része is az általuk készített Chillistyle márkájú ruhát hord, legyen az nadrág, kabát, sapka vagy szoknya. A gyerkőcök boldogan rohannak hozzánk egy csapatfotózásra, de meglepődnek, amikor kiderül, most nem ők a főszereplők, hanem a két vonzó portugál segéderő: Glaucio és Tereshinha. Akarom mondani Galaxy és Sharan.

Egyik egyterű sem a szépségével vesz le a lábunkról, de náluk praktikusabb négykerekűt aligha találunk

Hogyan találkoztunk ezekkel az aranyos fiúkkal és lányokkal? Egyszerűen rákerestünk az interneten. Nem gyerekruhákra, de még csak nem is fiatal anyukákra, hanem használt autókra. Egyterűkre. Karolináé a fehér Volkswagen Sharan 1996-ból. A piros Ford Galaxy fiatalabb, 2001-es. Rá a szomszédos Mühlackerben bukkantunk. Megfogott tökéletes színe, ráadásul a Volkswagenhez hasonlóan ez is benzinnel megy. Azért is választottuk, mert ebben már a 2000-es ráncfelvarrás utáni, rengeteg tárolórekesszel gazdagított műszerfal található, ami eléggé eltér a Sharan már megkopott és öreges műszerezettségétől.

Mindkét egyterű 1995-ben érkezett a piacra, szinte egyszerre. Egy évvel követte őket spanyol klónjuk, a Seat Alhambra. Mindhárom azonos karosszériával szerelt testvért a portugáliai Palmelában szerelték össze a Ford és a Volkswagen-csoport közös vállalatában. A belső dizájn és a műszerfal a legapróbb részletekig azonos volt, igaz, 2000-ben a Ford, a Seat és a Volkswagen is kapott egy kis frissítést.

Isztambulból jövet

A fehér Sharanhoz hasonlóan a piros Galaxy is családi csapatszállító, igaz a Ford hosszabb kalandokra is bátran vállalkozik, hisz nemrég tette meg hibátlanul az utat Isztambulba és vissza. Ráadásul teljesen megterhelték, sőt, még egy Kamei tetőboxot is cipelnie kellett. A csomagszállítás egyébként nem esik nehezükre, mind a Sharan, mind a Galaxy hét üléssel is ad helyet a poggyászoknak. Ekkor azonban már nem olyan bőkezű, az ablak vonaláig mérve 256 liter az űrtartalom. Ha lemondunk az utolsó két ülésről, három babakocsit is betolhatunk a raktérbe összehajtás nélkül.

Mindegy, hogy sok gyerek, vagy sok csomag - az egyterűk mérhetetlen helykínálatukat igen olcsón adják

Mindegy, hogy sok gyerek, vagy sok csomag – az egyterűk mérhetetlen helykínálatukat igen olcsón adják

A Galaxyt a mühlackeri Yilmaz Volkantól kaptuk kölcsön, aki autószerelőként keresi a kenyerét egy márkafüggetlen szervizben, ahol főként BMW-ket szerelnek. Az új autók mellett régiekkel is foglalkoznak, youngtimereket és veteránokat is restaurálnak. A Ford kiváló állapotban van, egy ismerőse kérte meg Volkant, hogy készítse fel az eladásra. Volkan dicséri a 2,3 literes, 145 lóerős négyhengerest. Elégnek és bőségesnek tartja 203 newtonméteres maximális nyomatékát, amely percenként 2500-as fordulattól áll a rendelkezésünkre. A váltó ötfokozatú. “Ebben az összeállításban megrakottan, tetőbox-szal csak alig haladja meg a fogyasztás a 10 litert 100 kilométerenként” – mondja a szerelő.

Ez egy benzinestől nem is rossz – tesszük hozzá mi. Ennél valamivel gyengébb szívet hordoz a motorfedél – amely ugyanabban szögben áll, mint a szélvédő – alatt a Sharan, a Volkswagen benzinese csupán 115 lóerős. Mentségére legyen mondva, valamivel kisebb, kétezer köbcentis. Míg a négyhengeres benzinmotorok az egyes márkák sajátjai, addig az összes dízel és a hathengeres V6-os benzines is mind a Volkswagen termékei. A motorpaletta bőséges, 90 lovas 1.9 TDI-től egészen a 204 lovas 2.8 V6-ig tart. A csúcssebességek skálája ennek megfelelően 164km/órától 217-ig szór. Aki szeretne takarékosan autózni, az óvakodjon a csupán 15 fokos hengerszögű, V elrendezésű hathengerestől, amely automatikus váltóval és összkerékhajtással autópályán zokszó nélkül benyakal 16 liter 98-as benzint száz kilométerenként.

Itt az idő, hogy tüzetesebben, és közelebbről is megismerkedjünk tesztünk szereplőivel. Be is ülünk a Sharan volánja mögé. Az alacsony övvonal révén kiváló a kilátás minden irányba. Az, hogy nem látjuk a motorfedelet és az autó orrát, a mai autók kiváltsága, a Galaxy-Sharan páros megjelenésekor azonban újdonság volt. Akkorák az ablakfelületek, hogy napos nyári időszakban akár paradicsompalántákat is nevelhetnénk a kocsiban. Klíma nélkül ugyanakkor a nyár kibírhatatlan még Irkutszkban is. Ha még sincs, akkor a különböző feliratú állatfigurás napellenzőkből tucatnyit kell beszereljünk, hogy ne forrjon fel az agyvizünk.

A 2000-es ráncfelvarrás után a képen látható Galaxyhoz hasonló, modernebb műszerezettséget kapott a Sharan is. Legfontosabb újítás, hogy számos tárolórekesszel tették praktikusabbá.

A 2000-es ráncfelvarrás után a képen látható Galaxyhoz hasonló, modernebb műszerezettséget kapott a Sharan is. Legfontosabb újítás, hogy számos tárolórekesszel tették praktikusabbá.

A Sharan műszerfala régies, ódon és öreges – de amint már jeleztünk, a ráncfelvarrás utániak praktikusabbak és hangulatosabbak. A gömbölyded formák láttán azért érzünk egy kis nosztalgiát, de ha választhatnánk, a Forddal könnyebben kibékülnénk. A gomba alakú műszerfal mosolyogtató, azt biztos, hogy nem lehet panaszunk a kapcsolók elrendezésére és a bonyolultság fokára. Nem kell szótár, vagy kézikönyv, mint a mai autók többségéhez, csak elfordítjuk a kulcsot, beindítjuk a motort és máris úton vagyunk.

Nagy kedvvel megy a benzines

Nicsak, dízel? Dehogy, de mivel már betöltötte a huszadik életévét, kissé megvastagodott a hangja. Úgy jár, és úgy szól, mint a mai suttogónak nevezett dízelek. A kétliteres motor szívó, így turbólyuktól nem kell tartanunk. Élettel teli, közvetlenül és élénken reagál a gázpedálra. Annak ellenére, hogy az autónk már több mint 240 ezer kilométert hagyott maga mögött, a váltó pontosan, könnyedén, rezzenéstelenül és akadálymentesen találja meg a kijelölt fokozatokat. Karolinától kapjuk rá a magyarázatot. “A váltót és a generátort nemrég kicseréltük, az autót rendszeren elvittük szervizbe, az előírt karbantartásokat mindig időben elvégeztettük”.

A húszéves állapothoz képest a kormányzás és a fék is kifogástalan állapotban van. Kanyarokban ugyan nem fordul úgy, mint egy MX-5, de biztonsággal lehet olyan lendületesen autózni vele, hogy az ülésekben csúszkáljanak az utasaink. Az övek jól fognak, és ha netán lefejelnénk a műszerfalat egy-egy erőteljes fékezéskor vagy kanyarodáskor, nyugtasson meg, hogy nem fog fájni – hála a 90-es évek vaskos, lekerekített és puha műszerfalainak.

Számos tárolórekesszel tették praktikusabbá

Számos tárolórekesszel tették praktikusabbá

Sokkal frissebb képet mutat bent a Ford Galaxy: modern, izgalmas és a rengeteg tárolórekesz révén sokkal praktikusabb. A nagyobb lökettérfogatú motor egyáltalán nem hangosabb, mint a másik, a plusz erőt azonban alig érezni benne. Azonos körülmények között vezetve nem éreztük előnyösebbnek, vagy fickósabbnak a Fordot. A jobban kihasználható, fiatalabb belső azonban egyértelműen a Ford mellett szól, a ráncfelvarrás 2000 után a Sharan és az Alhambra modellekben is javított a közérzeten és a komforton. Mindhárom modell közös hiányossága, hogy az első generációban nem oldalsó tolóajtókkal szerelték az egyterűket, valamint, hogy hét üléssel kicsi a csomagtér, és az ülések ki- és beszerelése is nehézkes. Ezeken az apróságon kívül semmi mást nem tudunk a terhükre róni, mindkettő kiváló családi autó.

Összegzés

Egyik egyterű sem a szépségével vesz le a lábunkról, de náluk praktikusabb négykerekűt aligha találunk. Főleg nem ennyi pénzért. Mivel hosszú ideig gyártották, kiforrott és jól karbantartható modellek. Ráadásul úgy ül bennük az ember, mint a ma oly divatos szabadidő-autókban.

Vásárlási tanácsok

Ford Galaxy I

Mivel a Ford Galaxy és a Volkswagen Sharan között nem sok a különbség sok az átfedés, ami főleg az alkatrészellátást javítja. A Galaxy modellek általában igen jól felszereltek és a motorokra sem lehet panasz.

Az új hűtőmaszk is megkülönbözteti az újabb Fordot a régebbi Sharantól.

Az új hűtőmaszk is megkülönbözteti az újabb Fordot a régebbi Sharantól.

Karosszéria

A Volkswagen, a Ford és a Seat mindhárom egyterűje azonos gyártósoron született a portugáliai Palmelában. Abban az időben készültek, amikor a gyártók odafigyeltek a rozsdavédelemre. A 2000-es facelift előtt főként azoknak a modelleknek a kerékjáratait, padlólemezét és küszöbjeit támadta meg a rozsda, amelyeket sokat használnak télies körülmények között. Néha a műanyag és a fémlemez közötti varratokat is megfertőzte. A korai, 1998 előtti modelleknél (VW is) jellemzőek az utastéri elemek hibái: rossz ajtónyitók, hibás kijelzők, ülésállítás, leeső burkolóelemek és mások.

Technika

A vezérműlánccal szerelt nagy löketű négyhengeres motor általában problémamentes és hosszú életű. Gondok legtöbbször a Volkswagen által szállított turbódízelekkel vannak, amelyek az 1m6 tonnás Galaxy-val alig bírnak el. Az ADAC statisztikáiban feltüntetik a hibát hibára halmozó kipufogórendszert, a könnyen szakadó fogasszíjat, a bekrepáló turbófeltöltőt és a generátort. Az ötfokozatú váltó teszi a dolgát, ugyanakkor az automata több sebből vérzik.

Árak

1998-ben a bevezetésekor Ford Galaxy 2.3 CLX 41 650 DM

2006-ban a gyártás befejezésekor Ford Galaxy 2.3 16V 25 990 euró

Mai ára (normál állapotban) 1000-2500 euró (átszámítva 311 000 – 780 000 forint) (ára itthon 500 000 – 1 300 000 forint)

Klubok és specialisták

Mivel széles a kínálat és hosszú ideig gyártották az ikermodelleket a Galaxyt bátran javíttathatjuk Ford, Volkswagen vagy Seat szervizben, de a márkafüggetlen szervizek is jól megbirkóznak a javításával. Motorokat azonban nehéz beszerezni, főként a hathengeres hiánycikk.

Ford Galaxy tulajdonosok klubja, brit és minden Galaxy-st befogadnak: www.fgoc.co.uk

Alkatrészek

Mind a gyári, mind az utángyártott alkatrészek ellátása kiváló. A nagy alkatrészellátó-hálózatok jószerivel bármilyen alkatrészt be tudnak szerezni a Galaxy-hoz. Ha nem akarunk újat venni, akkor a bontókban is próbálkozhatunk, nagy a választék.

Gyenge pontok

  1. Kerékjáratok
  2. Küszöbök
  3. Padlólemez
  4. Kerékfelfüggesztés
  5. Fékek
  6. Ülésállítás
  7. Beltéri elemek
  8. Automatikus váltó
  9. Hajtótengely
  10. Elektronika

 

Volkswagen Sharan I

A Sharan is kiemelkedik az autók közül páratlan helykínálatával, kiváló menettulajdonságaival és relatív alacsony fenntartási költségeivel. A legtöbbször dízelmotorral szerelt példányokat drágábban árulják, mint az ikertestvéreit, pedig minőségben és megbízhatóságban nem jobbak azoknál.

Szemből és hátulról lehet megkülönböztetni a két kocsit, oldalról csak nehezen. A fényezetlen lökhárítókat csak 1999-ig gyártották

Szemből és hátulról lehet megkülönböztetni a két kocsit, oldalról csak nehezen. A fényezetlen lökhárítókat csak 1999-ig gyártották

Karosszéria

Mindkét modellre jellemző, hogy a műanyag-alkatrészekről feltöredezik, vagy lepattogzik a lakk. A kárpitok és az ülések a járművek magas kora ellenére jól bírják a strapát. A legtöbb problémát a székek rögzítései okozzák, főleg, ha gyakran vesszük ki és építjük be a hátsó két ülést. A 2000-es ráncfelvarrás előtt modelleknél (mindhárom) gyengén teljesít a klímaberendezés. Télen különösen nehézkes a párátlanítás. 2000 után minőségibb anyagokból építették az utasteret, a praktikum is fényévekkel jobb lett. A Galaxy-nál leírtak itt is érvényesek mind egy szálig.

Technika

Az összkerék-meghajtású, VR6-os hathengeressel szerelt csúcsmodellt nem ajánljuk. A Passat alá épített futómű szenved a nehezebb tömeggel, már a gyengébb négyhengeres motorokkal szerelt változatoknál is gyakoriak a futóműhibák. A lengőkarok és a kormányösszekötők gyakori cserére szorulnak. A hajtótengelyek és a fékberendezések sem túl hosszúéletűek. Hasonló hibákra a Galaxy-k tulajdonosainak is fel kell készülniük. A fiatalabb példányoknál ezek a problémák kisebb számban jelentkeznek.

Árak

1995-ben a bevezetésekor Volkswagen Sharan CL 41 950 DM

2010-ben a gyártás befejezésekor Volkswagen Sharan 2.0 29 075 euró

Mai ára (normál állapotban) 1000-2500 euró (átszámítva 311 000 – 780 000 forint) (ára itthon 450 000 – 3 800 000 forint)

Klubok és specialisták

Ugyanaz a helyzet, mint a Ford Galaxy esetében. Mindhárom modell tulajdonosai bátran fordulhatnak a portugál gyártású egyterűk közös fórumához, minden kérdésre kapnak választ, amennyiben tudnak németül: SGAF-Forum, Berlin, www.sgaf.de

Alkatrészek

A Fordhoz hasonlóan az elsőszériás Sharanhoz is minden kopó- és cserealkatrész könnyedén beszerezhető. A tízféle dízelmotornál azonban arra vigyázni kell, hogy nem mindegyikhez azonosak az alkatrészek.

Gyenge pontok

  1. Kerékjáratok
  2. Küszöbök
  3. Padlólemez
  4. Kerékfelfüggesztés
  5. Fékberendezés
  6. Fogasszíj (dízelek)
  7. Turbófeltöltő (dízelek)
  8. Klíma
  9. Generátor
  10. Kezelőszervek

Műszaki adatok

Járműtípus Volkswagen Sharan 2.0 (1996) Ford Galaxy 2.3 16V (2001)
Lökettérfogat (cm³) 1984 2295
Teljesítmény (LE/min) 115/5000 145/5500
Nyomaték (Nm/min) 170/2400 203/2500
Saját tömeg (kg) 1605 1605
Példányszám (db) 519 273 442 546
Legnagyobb sebesség (km/h) 177 196
Tengelytáv 2835  2835
 Hosszúság x szélesség x magasság (mm)  4620 x 1810 x 1730  4640 x 1810 x 1730
 Csomagtér (l) 256/2610 330/3550
 Fogyasztás (l/100 km)  9-12 9-14
 Gyorsulás 0-100 km/h (s) 15,4 12,3

 

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/8. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!   Fotók: Andreas Becker Copyright 2016 MPS

Kommentek

Jó vétel vagy nagy bukó? – Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.