A királynő meztelen – Vezettük a Rolls-Royce Dawnt

A jólét legvégső mentsvára

Szerző: Biró Csongor levél küldés  autóMagazin levél küldés 
Dátum: 2016.10.19. 06.00

Ez nem egyszerűen egy tesztvezetés. Most átéljük, milyen a Rolls-Royce-életstílus. A Fokváros környéki táj kitárulkozik és befogad. Egy angyal vezet bennünket.

Amikor a hajnal első napsugara megcsillan a hegyek ormán, azt hiheti az utazó, hogy ez itt már a paradicsom. Ha nem is az igazi, de annak legjobb dél-afrikai változata. Ápolt és végletekig megművelt oázis, amelyet szőlőligetek vesznek körbe, a jólét legvégső mentsvára. A fokvárosi borvidék gyöngyszemének vendégszeretetében fürdőzünk, és ha Stellenboschban mindenütt gyémántot vélünk felfedezni, nem a véletlen műve.  A jó borok mellett ez a legértékesebb drágakövek vidéke, ahol a brit Laurence Graff szállodát, éttermet, pincészetet, ékszerboltot üzemeltet.

Egy Dawn volánjánál ülve teljesen más szemmel látjuk a világot

Ennél méltóbb helyen nem is lehetett volna bemutatni a világ legexkluzívabb kabrióját, a méltán híres Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé utódját. A jövevény ugyan annál rövidebb, keskenyebb és alacsonyabb lett pár centiméterrel, az utastér négy személynek továbbra is kivételes kényelmet kínál. Nem változott a trónszerű vezetési pozíció, az elektromosan nyitható és elrejthető műszerfali elemek is megmaradtak, de a beltér luxusa sem tudja elvonni a figyelmünket a Dawn előtt kitárulkozó világról.

A kilátás parádés, a napsütötte dombok, a gyémántporos sziklák, a gondozott utak és utcák sokkal inkább Kaliforniára mintsem a fekete kontinens csücskére emlékeztetnek. A sokasodó lakónegyedek és a gombamód elszaporodó bevásárlóközpontok jelzik Fokváros közelségét. Az utcaképet meghatározó Golfok és pickupok között úgy virít a Rolls-Royce, mint fehér tyúkok között egy harci díszekbe öltözött díjnyertes kakas.

A munkások kezében megáll a vakolókanál, a babakocsit toló anyukák visszafordulnak, tekintetük a gyémántnál is csillogóbb. Mivel az Asztal-hegyet még a köd tartja fogságban, a tengerpart felé vesszük az utunkat, 24 fokos a levegő hőmérséklete, arcunkat selymes óceáni szellő hűsíti.

Néma balett: így nevezte el a márka a tetőmozgatás varázslatos koreográfiáját

Néma balett: így nevezte el a márka a tetőmozgatás varázslatos koreográfiáját

Olyan csendes, mint egy kupé

Ha már eleget élveztük a nap áldásait és meguntuk volna a csodálatos tájat, huszonkét másodperc alatt felhúzhatjuk a kapucnit, amivel újra magunk maradunk, és ezúttal a Rolls-sofőrök magányát élvezzük. Olyan finom csendbe burkol minket a Dawn, mint amit korábban csak a Wraith kupéban tapasztaltunk meg. Természetes, hisz a Wraith adta a Dawn alapjait. A külső nyolcvan százaléka megújult, illetve változott, ahogy a vezetési karaktere is más lett. Nem kevéssel, 200 kilóval lett nehezebb a kupénál (ebben a tető, a merevítések és a borulásvédelem a ludas), halványabb a teljesítménye és alacsonyabb a nyomatékcsúcsa, a légrugózás pedig úgy ringatja a szépséget, mint a nyugodt öböl egy luxusjachtot.

Az érzékiség magasiskolája, a mesterségek ünnepe költözött az utastérbe, a tükörfényesre csiszolt fa, a kézzel puhított marhabőr és a pazar krómozás szentháromsága diadalmaskodott a mai kor műanyagjai fölött, a gyapjúszőnyegek moshatók. Bár gondosan elrejtették, a digitális valóság is helyet kapott: navigációt, vetített kijelzőt, távolságtartó automatikát is előcsalogathatunk, ahogy a bajor anyacég minden vezetősegédje is a sofőr rendelkezésére áll.

A középkonzol vezérlőegysége is müncheni hozomány, de szerencsére az ujjunkkal nem kell bepiszkítani a kiváló felbontású képernyőt – hogy is nézne ki, ha ujjal mutogatnánk és piszkálnánk a képernyőt egy Rollsban?

Nemcsak külsőben újult meg és változott a Dawn, hanem teljesen új karaktert is kapott

Nemcsak külsőben újult meg és változott a Dawn, hanem teljesen új karaktert is kapott

Több mint a részek egésze

Műszaki adatok

Listaár 329 630 euró (kb. 102 millió forint)

Motor V12, benzines, turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel, 6592 cm3, 420 kW (570 LE) 5250/percnél, 780 Nm 1500/percnél

Saját tömeg 2650 kg

Tömeg/teljesítmény 4,6 kg/LE

Erőátvitel Hátsókerék-hajtás, nyolcfokozatú automatikus váltó

Futómű Elöl dupla keresztlengőkaros, hátul több lengőkaros felfüggesztés légrugókkal, stabilizátorokkal

Hossz. x szél. x mag. 5285 x 1947 x 1502 mm

Tengelytáv 3112 mm

Menetteljesítmények 0-100 km/h 4,9 s

Legnagyobb sebesség 250 km/h

Fogyasztás (NEDC) 14,2 liter/100 kilométer

A Dawnban nincsenek jelentéktelen részletek. Olyan alkatrészek, mint a szellőzés rostélyai, az ajtóbehúzók, a fa intarziák, az angyali szobrocska, a horizontot meghatározó motorfedél, a fényszórók, az ajtóba rejtett esernyő, az első utas előtt feszítő svájci óra, a végtelenül leegyszerűsített műszerek mind olyan műalkotások, amelyek mellett nem lehet elmenni borzongás nélkül.

Már az ablaktörlő kapcsoló elforgatása is olyan fenséges, hogy kedvet kapunk mindent kipróbálni. Fordulatszámmérő helyett kissé sznob megoldásként egy teljesítménymutatót kapunk, ami nulla és száz százalék között mutatja a leadott erőt. Negyed fölött alig láttuk ezt a mutatót, pedig a kettős turbóval lélegeztetett 6,6 literes V12-es tobzódik az erőben.

Könnyedén és rezzenéstelenül mozgatja a többtonnás, bájos testet, üresjárata más modelleknél szokatlanul magasabb fordulatszámon lüktet, de olyan kifinomult, ahogy egy pihés csecsemő lélegzik anyja meleg keblén. Bár az iszonyatos gyorsulási hajlandóság és a brutális végsebesség vágya és kipróbálásának szándéka megfogalmazódik bennünk, az autó orrát díszítő angyal láttán sokkal inkább meditációs gyakorlatként tekintünk a Dawnra, amelynek kétujjas vezetése feledhetetlen élményt ad.

Semmilyen más autó nem képes a végtelen lágyság és a fokozhatatlan szenvedély ilyen harmonikus elegyét adni, ez maga az autózás paradoxona. Csak néha tudjuk kizökkenteni a saját ritmusából, olyankor a felsőtestünkkel kormányozzuk, fennkölt a pillanat, amikor engedi, hogy mi irányítsuk. Főleg éjszaka, a többórás napsütést váltó hűs szellők orgiájában érezzük, hogy ez az autó megnyit bennünk egy eddig ismeretlen csakrát. Lelkünk mélységében utazunk, távoli idők és tájak, sosem felfedezett megélt múltbéli történetek elevenednek meg emlékezetünkben. Elhozza nekünk az örök hajnalt, a bizonyítékát annak, hogy rohanással nem érünk el semmit, visszaadja az idő szabadságát, a létezés örömét, a szerencsét, hogy vagyunk. Ha örökbe nem is, de legalább kölcsön…

 

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/7. számában jelent meg eredetileg. Ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál! Fotók: James Lipman Copyright: MPS 2016

 

Kommentek

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

Nincs ennél gyorsabb madár

Szárnya van, de nem madár. Nem is repülő. A Tesla Model X a felső kategóriás autók közé fészkelt be. Hétüléses, és gyorsabb, mint a gondolat. Két fecske már csinál nyarat?

Elég 510 lóerő a BMW M3 ellen?

Korábban kategóriájának királyává koronázták a Nordschleifén, most versenytársai ellen kell bizonyítania az Alfa Romeo Giulia QV sportlimuzinnak. Ha a BMW M3 Competition és a hasonlóan izmos Mercedes-AMG C 63 S modell ellen szeretne bizonyítani, akkor az olasznak többet kell mutatnia egy gyors körnél a zöld pokolban.

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

F1: A kis Schumacher is világbajnok lenne

Michael Schumacher fia, Mick édesapját tekinti a bálványának, így ő is szertne a Forma-1-es világbajnoki címig jutni.

BMW M8: új legenda születik

Az 5-ös és 7-es szériákkal közös padlólemezre épül a leendő BMW 8-as szuperkupé. Már az M-verzióját tesztelik.

F1-es motorértekezletre megy az Audi

Német sajtóértesülés szerint a jelenlegi motorgyártók mellett a Volkswagen-csoport egyik képviselője is ott lesz a Forma-1-es erőforrások jövőjét illető pénteki megbeszélésen.

Egykori KGB-s autót 4,5 millióért? Valaki?

A V8-as Tatra egy KGB-s változata került fel nemrég az eBay-re, amire most bárki licitálhat.

Elektromos terepkupét fejleszt a Škoda

305 lóerős, összkerékhajtású hajtáslánc, 500 kilométeres hatótávolság: a Škoda Vision E magas szinten indítja a cég elektromos offenzíváját.

Nagyon jó hír jött az uniós közlekedési balesetekről

Kétéves stagnálás után tavaly ismét csökkent a halálos közúti balesetek száma az Európai Unióban.

Alonso: Nincs több kávészünet!

Fernando Alonso szerint belülről egészen nagy a különbség a korábbi és a 2017-esautók között, a kanyarsebesség elképesztő. Még a McLarenben is.

A KRESZ örök dilemmájára kerül most pont

Kiengedjem? Ne engedjem ki? Mikor engedjem ki?

Így javítanak utat Ukrajnában, nem szép látvány

A járhatatlan sártengerré változó földutakat régen gyakran töltötték fel építési törmelékkel, téglákkal, amelyet a járművek szép lassan bedolgozták a földbe, és ideig-óráig könnyebb volt a haladás.

Hivatalos: jön az új Ikarus

Cseppfolyós földgázzal (LNG) hajtott buszok gyártásába kezd az év második felében az Ikarus.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.