Elbír a Mondeóval és a Superbbel a Talisman?

Összehasonlító teszt: Ford Mondeo, Renault Talisman, Skoda Superb

Szerző: Sebastian Renz levél küldés  Biró Csongor levél küldés 
Dátum: 2016.10.16. 05.59

A Laguna-utód Talismantól nem szerencsét vár a Renault, hanem pénzben kifejezett sikert. A kategória nagyjai ellen erős dízellel, bőséges helykínálattal, gazdag felszereltséggel, korszerű vezetési segédekkel és egy kevés dél-koreai fűszerezettséggel száll harcba.

A mezőny

Ford Mondeo 2.0 TDCi: 150 LE, 541-1437 l csomagtér, 8 350 000 forinttól
Renault Talisman dCi 160 EDC: 160 LE, 608-1022 l csomagtér, 9 490 000 forinttól
Skoda Superb 2.0 TDI DSG: 150 LE, 625-1760 l csomagtér, 9 409 810 forinttól

A sajtóanyagok olvasását mindig a végén kell kezdeni. A lényeg ott van: árak, műszaki adatok. Az elején a dizájnról és a formáról megy a rizsa, aztán a futómű, a hajtás és a motorok taglalásánál kezd izgalmassá válni. Találunk nagyon körmönfont kifejezéseket, amelyek a fordítás ferdítéséből adódnak, de szuperlatívuszoktól, “a mi fedeztük fel először”, “mi adtuk az élményt elsőként”, “nálunk volt a világpremierje” kifejezésektől sem óvnak meg bennünket a PR-gépezet munkatársai.

Nekünk újságíróknak mindent a helyén kell kezelnünk, például a Renault Talismant is. De hol is van ennek a kocsinak a helye? A Lagunát cserélték le vele a franciák, vagy a Latitude nagyautót, vagy netán a rövidéletű Safrane utódja? Ezeket a modelleket szeretné elfelejteni a Renault, így a Talisman sajtóanyagában utalást sem találunk az elődökre. Felejtsük el a múltat, összpontosítsunk a jövőre. A Talismannal a Renault újra belép a középkategóriába, ezúttal egy magasra pozicionált, minőségi, elegáns és kényelmes autóval. Hogy mennyire sikeres ez a belépő, az kiderül, ha összevetjük a kategória ászaival, a Mondeóval és a Superbbel. Mindannyiukat kétliteres dízelekkel tettük próbára, közel azonos teljesítménnyel.

A Skoda Superb győzelméhez nem férhet kétség, hiába volt lenyűgöző a Talisman belépője, csak a harmadik helyre futotta

Renault: a siker kovácsa

Visszatérve a sajtómappára, Dél-Korea az egyik legfontosabb piaca a limuzinoknak. A Talisman ott Samsung SM6 néven idéntől kapható, az európai változattal megegyező kiadását Nissan kétliteres szívó benzinessel is árulják. A Renault megfogalmazásában a Talisman nem egyszerűen limuzin, hanem – és itt tartsunk egy ki hatásszünetet -, kupé-limuzin. Ha így gondolják, miért ne? Már a korábban Kínában Renault Talisman néven bevezetett Samsung SM7-re is azt mondták. Az tény, hogy a tető szép íve csupán egy rövid csomagtartófedélben fejeződik be, de a kocsi mégiscsak négyajtós.

A csomagoknak 608 liter áll rendelkezésre, így már a Superb felségterületére érkeztünk. Még akkor is, ha az ülések ledöntésével csupán egy köbméternyi üreggel számolhatunk. Ezzel a Talisman a ferdehátú Skodától és a Ford Mondeótól jócskán elmarad, de négyajtósként semmi szégyenkezni valója nem lehet. Hasonló a helyzet a hátsó sor helykínálatával. Az alacsony tetővonal miatt itt érezzük a kupéjelleg hátrányait. A korán lecsapott fedél jelentősen korlátozza a fejmagasságot.

A szellőztethető, fűthető és elektromosan beállítható ülések kényelmesek. Elöl. Hátul kissé szűkös a hely

A szellőztethető, fűthető és elektromosan beállítható ülések kényelmesek. Elöl. Hátul kissé szűkös a hely

A Mondeo hátsó fertályát kényelmesebbnek és tágasabbnak érezzük, ami nem meglepő, tudván, hogy a Fordnak 6,5 centivel szélesebb a belseje hátul. A hátsó sor kényelmét nagy kedvvel cseréljük fel az első, elektromosan állítható bőrözött ülések marasztaló luxusára, mert az el nem ítélhető módon különféle masszírozó programokat kínál, miközben fűthető és szellőztethető is. Mindezt akár egyszerre is. Erre egyből felkapták a fejüket, kis hamisok!

A Renault nem spórolt ki semmit a felszereltségi listáról. Az Initiale Paris csúcsváltozat mindent megad: bőr, navigáció, LED-es fényszórók, plexire vetített színes kijelző, vezetői segédek garmada, változtatható csillapítású futómű és még sok egyéb finomság. De ne is szaporítsuk ezzel a szót, a sajtóanyag bőven tartalmazza. Nézzük inkább a kezelhetőséget. Az Espace egyterűben megismert 8,7 hüvelykes álló tablet szolgál kezelőfelületként, itt találunk szinte minden funkciót. Nemcsak szórakoztat és informál, hanem a kényelmi szolgáltatásokat is innen vezérelhetjük, mint a klímát, a vezetősegédeket és az autó alap paramétereit.

A menü szerkezete minden logikát nélkülöz, de ezzel így van a Mondeo is, mintha már egyenesen űrlényeknek készítették volna. Ha esetleg valaki átaludta volna az elmúlt tíz évet és egy Talismannal menne be első napján a munkahelyére, ne csodálkozzunk, hogy nem fog kocsival érkezni.

A skandináv letisztultság példás, de ahogy a Volvo XC90 hasonlóan furfangos vezérlőpultja nem volt ínyünkre, úgy ez sem

A skandináv letisztultság példás, de ahogy a Volvo XC90 hasonlóan furfangos vezérlőpultja nem volt ínyünkre, úgy ez sem

Tegyük fel, hogy digitális bennszülöttek vagyunk és mindent értünk, forgassuk el a menetdinamikai kapcsolót komfort állásba – van ebből normál, takarékos, sportos és egyéni -, hogy élvezzük a Talisman ringatását, amely persze a 19-es kerekek mellett csak illúzió. A gombnyomásra életre kelő 1,6 literes motor a Renault-nál minden modellt kiszolgál a Mégane-tól a Trafic kisteherautóig. A Talismanban két turbó lélegezteti, hogy labdába rúghasson a kétliteresek mezőnyében.

Bár kezdetben csak a kisebbik feltöltő helyezi magát szolgálatba, a forgatónyomaték bőséges, a közös nyomócsöves dízel azonban cserébe több gázolajat kér a kelleténél (7 liter/100 kilométer). 1750-es percenkénti fordulatnál aztán megérkezik a nyomatékcsúcs, a Talisman meglódul. A szériában beszerelt hatfokozatú dupla kuplungos váltó harmóniában dolgozik a motorral, gyorsan és rezzenéstelenül vált, de a sport módot még hangolniuk kell a tervezőknek, ott kissé kapkod.

Összkerék-kormányzással a szlalompályán? Nincs nála gyorsabb

Összkerék-kormányzással a szlalompályán? Nincs nála gyorsabb

A vezetési élménnyel és az irányíthatósággal nincs gond, ami főként az szintén széria négykerék-kormányzásnak köszönhető. Ötven (komfort mód), illetve nyolcvan (sport mód) kilométer/órás sebesség alatt a hátsó kerekek maximum 3,5 fokkal fordulnak el az elsőkkel ellentétes irányba, hogy az autó fordulékonyabb és jobban manőverezhető legyen. Nagyobb tempónál a hátsó kerekek maximum 2 fokkal az elsőkkel megegyező irányba fordulnak el, ami növeli a kanyarsebességet és a tapadási biztonságot.

Ebből adódóan nemcsak a vezetéstechnikai teszteken bizonyította rátermettségét, de az országúti teszteken is megmutatta, hogy mozgékony, élénk, fürge és nagyon biztonságos. Az hogy vezetési élményben nem adja azt a kiválóságot, amit a Ford, annak köszönhető, hogy kormányzása nem elég precíz és a visszajelzése nem elég határozott. Más hiányosságot nem véltünk felfedezni. Jó, hogy újra van francia autó is a középkategória minőségi kínálatában.

Ford: a nehézség terhe

A Talisman az R18 óta az első olyan középkategóriás limuzinja a Renault márkának, amely ferdehátúként nem érhető el. A Ford ehhez a karosszériatípushoz az 1982-es Sierra bemutatása óta vonzódik, ma már csak a hibridet árulja négyajtósként. Tesztünk alanya is limuzin, de az ötödik ajtaja a szélvédővel együtt magasra nyílik, konkurenciát teremtve a kombinak, amely akárcsak a Superbnél és a Talismannál, mintegy 2-400 ezer forintos felárat cipel magán.

Nagy a Ford csomagtartója, de az előnytelen formája miatt meg sem tudja szorongatni a Superbet, sőt, ha nem számítjuk a bővítés lehetőségét, jócskán elmarad a Talismantól is. Az utasok számára bőséges helyet kínál a Ford hátul is, az ülések szélessége a Talismannál hat, a Superbnél öt centivel nagyobb. Lábtérben viszont egy centivel elmarad a franciától, nyolc centivel az Audi A8-at is megszégyenítő cseh Škodától. A magasabb hátsó utasok a fejteret szűknek találhatják. A sofőr és a mellette ülő utas azonban semmire nem panaszkodhat, mélyen és kényelmesen ülnek, felárért szellőztethetők az ülések.

A Renault szériában adja a 19 hüvelykes kerekeket, míg a Fordnál és a Skodánál csak lehetőség a 18-as felni és az adaptív felfüggesztés

A Renault szériában adja a 19 hüvelykes kerekeket, míg a Fordnál és a Skodánál csak lehetőség a 18-as felni és az adaptív felfüggesztés

A vezetősegédek némelyike hamar bepánikol, gyakran fölöslegesen fékez a ráfutásgátló – a fék amúgy nem annyira határozott lassításkor -, és a sávtartó túl vehemensen avatkozik be a kormányzásba. Utóbbi érzékenységét a fedélzeti menüben lehet állítani, feltéve hogy megtaláljuk a menük és funkciók tengerében.  Az alkalmazkodó futómű beállításával (378 ezer forint a felára) akár egy egész napot eltölthetünk. De ahelyett, hogy tovább szapulnánk a kritikán aluli kezelhetőséget, foglalkozzunk inkább a motorral, amely turbós és dízel.

A Škodával és a Renault-val ellentétben a Fordot hatsebességes kézi váltóval kaptuk meg a tesztre. Azt kell, hogy mondjam, jó döntés volt, a szerkezet annyira könnyedén és pontosan vált, a kar olyan simulékony, hogy nem hiányzott az automata, vagy ahogy a többiben, a duplakuplungos automatika. A kéziváltó kiválóan passzol a Mondeo élénk karakteréhez. Persze, a dinamizmusa csak viszonylagos, nem felejtjük, mennyivel jobban fordult az elődje. A friss Mondeo nehezebb lett, a nem éppen balettos könnyedségű Superbnél 125 kilóval nyom többet a mérlegen. Ám, ha egyszer túljut a turbólyukon, az erős és takarékos (6,6 liter/100 kilométer) motor választékosan dolgozik.

Még mindig az egyik legélénkebb autó a kategóriában, pedig nem számít könnyűnek

Még mindig az egyik legélénkebb autó a kategóriában, pedig nem számít könnyűnek

A lengéscsillapítás serényebb, mint korábban, ám a Mondeo egy parányit veszített fürgeségéből. Ami megmaradt, vagy még talán egy kicsit jobb is lett, az a közvetlen, precíz és pontosan visszajelző kormányzás. A terhelésváltásnál előszeretettel tolja a fenekét, ami örömteli autózást tesz lehetővé, az ESP azonban résen van, túl sok ficánkolást nem enged. Az árlistával már nem ilyen nagyvonalú a Ford, a Titanium csúcsfelszereltséggel is szegényesnek tűnik a stafírungja, ha a tesztben szereplő Talisman szintjére szeretnénk felöltöztetni, megközelítően 3,5 millió forintot kell még ráköltenünk.

Škoda: a nagyság relativitása

A Superb esetében ez mintegy 2,5 millió forint – ezt csak azoknak mondom, akik még mindig abban a hitben élnek, hogy a Škoda egy olcsó márka. A jó árérték-arányú a sokkal inkább megfelelő jelző az esetében. Helykínálatban verhetetlen a Škoda, egy szinttel feljebb is elfogadható lenne a komfort. Ezt a kritériumot ki is pipálhatjuk, hisz a Superb esetében köztudott, hogy minden ülésén elegendő láb-, fej- és válltérrel bír, ahogy az is egyértelmű, hogy példás az összerakás minősége és számos okossággal is felszerelték (esernyő az ajtóban, jégkaparó az üzemanyagnyílásnál stb.).

A korábban tesztelt példányokkal szemben a tesztelt autót állítható futóművel szerelték (felára 308 610 forint). Nélküle kissé feszesnek tűnt a limuzin, a legkisebb úthibákra is érzékenyen reagált. Ezúttal simán ment, jól csillapított és terhelten is (akár 489 kilogrammot is cipelhet) kiváló utazási komfortot nyújtott. A komfort mód bejött, leginkább abban használtam az autót, annál is inkább, mert sport módban a futómű csak kellemetlen lett, de sportos egyáltalán nem.

Futóműve feszes

Futóműve feszes a Škoda nagyautójában

A dinamizmus nem a Superb jellemzője, legalábbis ebben az összeállításban. Ennek ellenére a vezetéstechnikai feladatokat pont olyan ügyesen végrehajtotta, mint a technikásabb Talisman. A Skodában azonban érezni, hogy a kanyaroknak célja van, steril irányváltás csupán és semmiképpen sem örömök forrása. Távolságtartóan viselkedik, a vezetés élményét ne a volánjánál keressük. Kormányzása pontos, jó visszajelzést ad az útról. A vezető a magasra emelt széles ülésben jól rálát a forgalomra, de az utasok sem érzik elveszve magukat a nagy cseh limuzinban, amely kombikat megszégyenítő puttonyt cipel.

Motorja kiművelt, takarékos és agilis. A kettős tengelykapcsolós, hatfokozatú DSG váltó gyorsan és tétovázás nélkül vált. A fékek az összehasonlítás legjobbjai, az automatikus klíma háromzónás, a vezetősegédek pedig módjával avatkoznak be, csak akkor, amikor valóban szükségünk van rájuk. A távolságtartó tempomat jól vizsgázott és a parkolórobotra sem volt panaszunk. De hogy minden ne legyen tökéletes, a sávtartó erőszakosan beleszól a kormányzásba.

Az utastér semmi újat nem ad a Golfhoz, vagy a Passathoz képest. Kicsit átszervezték a gombokat és a kapcsolókat, de a könnyű kezelhetőségen nem változtattak

Az utastér semmi újat nem ad a Golfhoz, vagy a Passathoz képest. Kicsit átszervezték a gombokat és a kapcsolókat, de a könnyű kezelhetőségen nem változtattak

A Škoda Superb győzelméhez nem férhet kétség, hiába volt lenyűgöző a Renault Talisman belépője, csak a  harmadik helyre futotta. Pedig – ez szintén a sajtóanyagból tudhatjuk meg – 95 százalékban újrahasznosítható. Emlékeznek még, amikor azzal vicceltünk egy R4-es kapcsán, hogy ha újrahasznosítható, akkor nem lehetne, hogy páréves használat után kapjunk helyette egy új autót? A viccet félretéve a Talismant a konkurenciának komolyan kell vennie.

Műszaki adatok

Járműtípus Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium Renault Talisman dCi 160 Initiale Paris Skoda Superb 2.0 TDI Style
Lökettérfogat (cm³) 1997 1598 1968
Teljesítmény (LE)/min 150/3500 160/4000 150/3500
Nyomaték (Nm)/min 350/2000 380/1750 340/1750
Tömeg (kg) 1681 1575 1556
Hosszúság x szélesség x magasság (mm) 4871 x 1852 x 1484 4848 x 1868 x 1463 4861 x 1864x 1468
Csomagtér (l) 541/1437 608/1022 625/1760
Tesztfogyasztás (l/100 km) 6,6 7,0 6,7
Gyorsulás (s) 9,9 9,9 9,0
Fékút (m, 100 km/ó-ról hidegen) 36,7 35,4 35,7
Listaár (Ft) 9 245 000 11 100 000 10 740 020

 Összegzés

Škoda Superb
A helykínálat és az utazási komfort elöl és hátul is verhetetlen. Jók a fékek, élettel teli a motor és a praktikuma is megkérdőjelezhetetlen. Ugyanakkor nem olcsó és nem túl izgalmas a vezetése sem.

Ford Mondeo
Mutatós autó lett a megújult Ford Mondeo, de többet ígér, mint amennyit ad. A fedélzeti rendszerek bonyolult kezelése elveszi az ember a kedvét, a kitűnő futómű gyorsan visszaadja. A kocsi élénk, kényelmes és magabiztos.

Renault Talisman
Minden fejezetben elmarad riválisaitól a Talisman, ám a költségek tekintetében az élen végzett. Gazdag felszereltsége, energikus motorja és szórakoztató irányíthatósága megmutatja, milyen ütőképes újra a márka.

 

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/7. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!   Fotók: Rossen Gargolov Copyright 2016 MPS

 

Kommentek

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

Nincs ennél gyorsabb madár

Szárnya van, de nem madár. Nem is repülő. A Tesla Model X a felső kategóriás autók közé fészkelt be. Hétüléses, és gyorsabb, mint a gondolat. Két fecske már csinál nyarat?

Elég 510 lóerő a BMW M3 ellen?

Korábban kategóriájának királyává koronázták a Nordschleifén, most versenytársai ellen kell bizonyítania az Alfa Romeo Giulia QV sportlimuzinnak. Ha a BMW M3 Competition és a hasonlóan izmos Mercedes-AMG C 63 S modell ellen szeretne bizonyítani, akkor az olasznak többet kell mutatnia egy gyors körnél a zöld pokolban.

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.