Modern sportautó, ami kiállja a 21. század próbáját? Laprugókkal? Elöl is? Lehetetlen! Vagy mégis? A Chevrolet Corvette 1997-ben bevezetett C5-ös generációja ugyanolyan ősrégi alapokon nyugszik, mint az első, 1953-ban bemutatott változat. Mégis a Corvette minden idők legrégebb óta – megszakítás nélkül – gyártott sportkocsija. Annyi változás történt azért, hogy a laprugókat keresztben építették be és a modern kornak megfelelően egyetlen biztonsági műanyaglapból állnak. A helytakarékos megoldás tökéletesen kiegészíti a négy független felfüggesztésű keresztlengőkaros, elődeinél valamivel igényesebb futóművet.

Találunk azért bőven a múltban ragadt megoldásokat annak ellenére, hogy karosszériája és technikája azért kétségtelenül fejlődött. Vegyük például a bukólámpákat, amelyeket a C2-es széria emelt be a köztudatba még 1963-ban. Vagy csodáljuk meg a négykarikás hátsót, a klasszikus lámpatestek 1961 óta jelzik a leelőzötteknek, hogy egy Corvette-tel nem érdemes kikezdeni. Nem beszélve a műanyag karosszériáról, amelyet a hétköznapi autók világába a Corvette-tel vezettek be.

A C5-ös természetesen örökölte az 1978-tól használt üvegkupolát és a hosszú laposodó orrkiképzést is. A motor szerencsére generációról-generációra megújul, míg az 1978-as 5,7 literes V8-as csak 175 lóerőt teljesített, addig a C5-ös ugyanolyan hengerűrtartalmú  alumínium blokkja már 344 lóerőt ad le percenként 5400-as fordulaton. Ilyen erős motort addig még nem kapott a márka egyetlen autójának alapváltozata sem. Ennél csupán a legendás 1993 és 1995 között forgalmazott Corvette ZR1 volt erősebb a maga 405 pacijával (hengerenként négyszelepes megoldással). A szupersportkocsi azonban kétszer annyiba került, mint az akkori 300 lovas C4-es alapmodell.

A kordivatot fejezi ki a C5-ös stílusosan lekerekített formavilága

Az orrmotoros sportkocsik klasszikus kialakítása ellenére nem tűnik a C4-es utódja agresszívnak. A motorfedél domborulatai sokkal inkább szelídséget sugároznak, a buján üvegezett tető szinte törékeny külsőt kölcsönöz. Csupán az izmos, magasra húzott, vonzó fara emlékeztet egy igazi sportolóra. Nekem valahogy Serena Williams ugrik be róla… Hátsója és extrém lapos orra teszi igazán mutatóssá. Tényleg, hogy is fér be egy ekkora motor egy ilyen tepsibe?

Fülkéje puha és hívogató

Nem is értjük, hogy lehet ilyen lágy, pihe-puha a beltér. Hatalmas és szélesre nyíló ajtón át szállunk be a kerekre formázott bőrfotelbe. Az alacsony oldalvonalnak és a felárért áttetsző tetőelemeknek köszönhetően elődjéhez hasonlóan a C5-ös is Targa kivitel. Fényárban úszik az utastér. A C4-es korai változatával ellentétben, amelynek belső arculatát egy sótlan gyakornok szigorúan merev vonalaival és vonalzójával rajzolták meg, a C5-ös belsejét kerekded formák teszik kellemessé.

Ilyenek a levegőbeomlók, a váltóház, az ajtónyitók körvonalai. Egyes felhasznált utastéri elemek a múltra utalnak, a félkörbe rendezett műszerek és az utas kapaszkodója a korai C2-es kupéra emlékeztet, amely a kettéosztott hátsó szélvédőjével hamar a gyűjtők kedvencévé vált. A szórakoztató fedélzeti számítógép gombtengere és egysoros kijelzője a Cadillac Seville STS-ből lehet ismerős. Olyan alapinformációkat tudhatunk meg belőle, mint például a benzinfogyasztás.

Bőséges a hely és sok a műanyag. A kör alakú formák itt is visszaköszönnek

Bőséges a hely és sok a műanyag. A kör alakú formák itt is visszaköszönnek

Itt az ideje, hogy beüljünk és kipróbáljuk az ereje teljében lévő legendát. Az elektromosan állítható ülést magunkra szabhatjuk, mélyen ülünk – az 1,8 méter széles sportkocsi csupán 1,21 méter magas -, de tekintetünk jól belátja az utat. Hátra viszont korlátozott a kilátás, fogalmunk sincs, hol végződik mögöttünk a Corvette.

Micsoda? Csak négysebességes?

Műszaki adatok

Motor V8, 90 fok, LS1, alumínium blokk és hengerfejek, középső vezérműtengely, hengerenként két szelep, elektronikus üzemanyag-befecskendezéssel, szabályozott három utas katalizátorral (Euro 2)

Furat x löket 99,0 x 92,0 mm

Lökettérfogat 5665 cm3

Teljesítmény 344 LE percenként 5400-as fordulaton

Nyomaték 438 Nm percenként 4200-as fordulatnál

Sűrítési arány 10:1

Erőátvitel négyfokozatú automatikus váltó, felárét hatsebességes kézi váltó; hátsókerék-meghajtás

Karosszéria és futómű kétüléses kupé kivehető tetővel. Acéllemez váz, műanyag karosszéria, független kerékfelfüggesztés elöl és hátul, elöl-hátul keresztlengőkarok laprugókkal, stabilizátorok, tárcsafékek

Gumik 245/45 ZR17 elöl, 275/40 ZR18 hátul

Tengelytáv 2655 mm

Hossz 4566 mm

Szélesség 1870 mm

Magasság 1211 mm

Tömeg 1505 kg

Legnagyobb sebesség 276 km/h

Gyorsulás (0-100 km/h) 5,6 s

Tesztfogyasztás 14,8 liter/100 km

 

Hüvelykujjunk begyével húzzuk D állásba a bőrrel bevont, masszív kinézetű és férfias fogású karját az automatikus váltónak. A négyfokozatú szerkezet 280 kilométer/órás sebességig kergeti a Corvette-et, ami több, mint amennyivel egy hétköznapi halandó elbír.

Lenyűgöző a teljesítmény, vezetése izgalmas, de a kormányt és a féket szokni kell. A kilencvenes évek GM-autóihoz hasonlóan a C5-ös Corvette is simulékony, könnyedséget áraszt. Ha akarjuk, tud úgy viselkedni, mint egy mai Golf automatával szerelve. Hiába az 1505 kilogrammos tömeg és az izomtól duzzadó V8-as, vezetése nem különösen izzasztó.

Elindulás után közvetlenül kéri a kettest, 50 kilométer/órás tempónál már hármasba kapcsol, így városban alapjáraton elautózunk. A mannheimi kikötő dokkjában ezzel a tempóval autózva 1000 és 1500 fordulat között félúton leparkolt a mérő mutatója. Autópályán azonban késztetést érzünk, hogy kipróbáljuk a 344 lóerőt – ki tudna ennek ellenállni? Tövig nyomjuk a gázpedált, a mutató egy villanással máris az ötezres percenkénti fordulatot harapja, az egyes fokozattól alig akar elszakadni a váltó, a nyomaték dühös dübörgéssel adja a világ tudtára, hogy hiába temették el a V8-ast, egy-egy garázs mélyéről mindig feltör az autózás legigazabb szíve.

Ha van utasunk, akkor most kezd imádkozni, a fizika bepréselte az ülés redőibe. 5,6 másodperces állótrajtot mértünk (100 kilométer/órára), de átélve intenzívebb, főleg, ha a 19,7 másodperc alatt elért 200 kilométer/órás sebességre gondolunk. Sokkal többet mond ez a szám, ha a hasonló erejű Mercedes-Benz SL 500-ashoz, vagy a Jaguar XK8-hoz hasonlítjuk, amelyeket közel tíz másodperccel hagy maga mögött a kétszázas sprintben. Ez meggyőzi azokat a kétkedőket is, akik szerint a négyfokozatú sebességváltó nem való sportautóba.

Egyszerű kétszelepes motorjával és könnyű építésével élményautó a javából a Chevrolet Corvette C5. Meglepően pontos a kormánya és nem fárad könnyedén a fékje sem. Éles kanyarokban semlegesen és biztosan tapasztja a hátsó tengelyt az útra. Csak ne legyen túl hepehupás az a kanyar, mert akkor amerikai szokás szerint könnyedén eldobja a farát.

A Corvette amolyan, ha akarom kabrió, hisz három fogantyú kioldásával lekaphatjuk a tetejét, bedobjuk a tágas csomagtartóba és máris egy dimenzióval többet kapunk a mögöttes dörrenésekből, a friss benzinszagú levegőből és a világ zajából. A műanyagtető ellenére nem veszített az autó a merevségéből, sőt az újonnan fejlesztett váz és a sebességváltó-differenciálmű együttes négyszeresére növelte a kocsi merevségét az elődhöz képest. A csörgő, zörgő zajok, a reszkető utastéri elemek a C5-össel örökre búcsút mondtak, az általunk tesztelt, keveset futott 1997-es példány különösen példás minőségben készült.

Tipikus Corvette-jegyek: magasan hordott fenék és négy elkülönült kerek lámpa

Tipikus Corvette-jegyek: magasan hordott fenék és négy elkülönült kerek lámpa

Mindezek alapján elmondható, hogy a Chevrolet Corvette C5 mintagyerek a sportkocsik között, amelyet egy lapon kell említenünk a Porsche 911-essel és a Ferrari 360-nal. Azokhoz képest még újkori ára is kedvező volt, 92 500 márkáért árulták. A korabeli autós újságírók rajongtak érte, az auto-motor-und-sport szaklap tesztelői is megdicsérték azt az átalakulást, amin a Corvette átment. Az egyetlen hibát ők is abban látták, hogy túlságosan hangos az autó menet- és szélzaja 200 kilométer/óra sebesség fölött. Valljuk be, van ennél nagyobb bajunk is…

A teljesítményre éhes sportautó-rajongóknak a C5-ös alkalmi vétel. Nagyot nem lehet bukni rajta, nincsenek rejtett hibái, csupán a fedélzeti elektronika adja meg néha magát. De hogy is lehetne a C5-ös igazi Corvette, ha mindene tökéletes lenne?

Megéri megvenni?

Gyenge pontok

Schnittzeichn_Corvette_C5Töréskárok
Szivárgó akkumulátor okozta sérülések
Olajvesztés a motorban
Olajvesztés a váltóban
Kerékcsapágy
Kardántengely
Ajtó- és tetőtömítő gumi
Kormányoszlop
Ülések
Eredetiség

Micsoda egy youngtimer! A csaknem húszéves Chevrolette Corvette C5 olyan ügyesen mozog, mint egy mai sportkocsi, miközben jutányos áron hozzájuthatunk. Felár nélkül jár hozzá a gazdag felszereltség és a targatető. Ára mélyen van, vegyétek!

Karosszéria

A legfeljebb 18 éves műanyag-karosszéria és az alapjául szolgáló galvanizált acélváz hírből sem ismeri a rozsdát. Ennek ellenére alaposan vizsgáltassuk át a karosszériát, a színbeli elváltozások töréskárra utalnak. A hiányos, vagy sérült első szpojler gondatlan előző tulajdonosra vall. Akárcsak a leharcolt ülések és a kopott ajtó és tetőtömítések. A CD-váltó rendszeresen hibás. A magnézium felnik gyakran karcosak és foltosak.

Technika

Egy jól karbantartott Corvette-nek nincsenek bosszantó típushibái. Egy komolyabb visszahívás érintette az autót, negyvenezer Corvette-t hívtak vissza a kormányoszlop meghibásodása miatt. 2001 előtti modellekben jellemző volt az akkumulátor szivárgása, ami kimarta a környezetét. További előfordulható problémák: olajfolyás a motorban és a váltóban, hibás kerékcsapágy. Fontos, hogy nézzük meg a guminyomás-ellenőrző rendszer működését.

A levehető üvegtető helytakarékosan befér a csomagtartóba

A levehető üvegtető helytakarékosan befér a csomagtartóba

Alkatrészek

A pótalkatrészek beszerzése nem jelent akadályt, a modell népszerű Amerikában. Más tengerentúli autókkal szemben azonban az alkatrészek ára nagyon magas. Főleg az elektronikai alkatrészek okozhatnak meglepetést. A generátor mintegy 600 euró (190 ezer forint), a fékbetét elöl 170 euró (53 ezer forint).

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/7. számában jelent meg eredetileg. Ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál! Fotók: Arturo Rivas Copyright: MPS 2016