Csak az önrész 8 millió

Vezettük: Pagani Huayra BC

Szerző: Christian Gebhardt levél küldés  Biró Csongor levél küldés 
Dátum: 2016.09.25. 06.00

Nem akármilyen teszten vagyunk túl: vezettük Horacio Pagani mester legújabb sportautó-műalkotását, a 800 lóerős, 1100 Nm-es biturbó V12-vel hajtott, 1218 kilogrammos Pagani Huayra BC-t. Ára kissé borsos: 744 millió forint…

Hajnali három óra harminckor verte ki az álmot a szememből a telefon ébresztője. Kialvatlanul és fáradtan sepregettem le a havat a tartósteszt-autóról, majd a szakadó hóesésben elindultam Stuttgartból Milánóba. Sietnem kellett, hogy elérjem onnét a cataniai repülőgépet. Bevallom, nem voltam túl fitt, amikor később beestem abba a dízel Fiat 500L bérautóba, amellyel még további forgalmas kilométerhegyek vártak rám, hogy Szicília belsejébe jussak.

Mindezt miért? Egy csodáért. Úgy utaztam oda, mint ahogy a zarándokok teszik egy-egy szent ereklye felkeresésekor. Érkezéskor az út minden fáradtsága könnyűvé válik, minden porszeme aranyként csillog. A találkozás minden perce, minden másodperce élénken él az emlékezetemben. Örökre bevésődött. 19 óra van, egy félreeső birtok palotájának sötét udvarán gyülekezünk, nem messze a barokk stílusú Ragusától. Fények alig vannak, inkább az olasz városokat belengő sárga félhomály adja a hátteret.

A tétova csendet maga Horacio töri meg. „Hogy honnan jön az új Huayra nevében a BC rövidítés?” – teszi fel magának a kérdést. A Huayra név egyértelmű, hisz a sportkocsi láthatóan egy megvadított változata a Huayra szupersportkocsinak. “A BC rövidítés Benny Cayolára utal” – magyarázza a hatvanas évei derekát taposó mester olyan csillogással a szemében, mintha 1992-ben az első kreációját mutatná be a szűk közönségnek San Cesario sul Panaro falucskában Modena mellett. De ki ez a Benny? Ő volt az első vevő, aki elhitte, hogy Pagani álma valóra válhat. Horacio testvéri szeretettel mesélt a New York-i Ferrari-gyűjtőről, aki a legelső Pagani modellt megvette 1999-ben.

“Levelet írt nekem Benny, amelyben az autóipar Michelangelójának nevezett és mellékelt egy ezerdolláros csekket azzal, hogy adjam a szerelőnek. Egy pazar vacsorameghívással szerette volna meghálálni azt az odaadó munkát és szakértelmet, amellyel az autóját összerakta. Hát ilyen ember volt az én Benny-m” – tette hozzá elcsukló hanggal Horacio Pagani. Cayola 2010-ben meghalt, az autóépítőt azóta foglalkoztatta, hogy méltó módon megemlékezzen barátjáról.

A mezei Huayrával ellentétben a Huayra BC titán kipufogórendszert kapott, ami csupán 2,9 kilogramm, hét kilogrammal könnyebb az alapnál

A Huayra BC-nek nemcsak az első és hátsó, aktív aerodinamikai kiegészítői különböznek az alap Huayrától, hanem teljesen átdolgozták a légellenállását is. Tetőtől-talpig újragondolták és átépítették a karosszériaelemeket. Az első kötény karbonszálas alsó terelőelemet kapott, de az autó hátsóját is átépítették. A módosított hátsó diffúzor mellett egy hatalmas fix hátsó szárnyat is tettek az autóra. Az első sárvédők lenyűgöző motívumai sem a vigyorgó fizimiska jobb kifejezésére kerültek az autóra, hanem mind a jobb légellenállási együttható elérését szolgálják.

Hasonlót egyébként a Porschénél találunk, ugyanezt a megoldást a 911 GT3 RS-ben alkalmazták. A kerékjárati ívek további hűtéséről az ajtókba vájt hasadékok gondoskodnak. Persze az ajtó kifejezés a Huayra esetében nem hagyományosan értelmezhető. Mint ahogy semmi sem az ebben a kocsiban. Lélekben is felemelő az a mozdulat, ahogy kitárulnak a szárnyas ajtók.

A nagyon szűkre szabott, csupán húszpéldányos flotta mindegyike kézi munkával készült. Eddig mintegy 136 Zonda és 94 normál Huayra típusú szupersportkocsi hagyta el a manufaktúra kapuit. “Nem szándékozunk évi 300 autót gyártani. A Paganinak exkluzívnak kell maradnia” – mondta Horacio. Ez a veszély nem is fenyegeti őket, tavaly 120 dolgozóval 37 műalkotás készült el.

Az extravagancia profizmusa: karbon, alumínium, bőr, alcantara - a kidolgozottság minősége, ahogy azt a Paganitól megszokhattuk, extrém magas

Az extravagancia profizmusa: karbon, alumínium, bőr, alcantara – a kidolgozottság minősége, ahogy azt a Paganitól megszokhattuk, extrém magas

Horacio: A szép autókat szeretem

Horacio minden szava szenvedélytől fűtött, de ez a szenvedély nem csupán saját autóinak szól. “Szeretem a szép autókat” – mondja a főnök. Nemrég megvett egy Ferrari LaFerrarit, mert az annyira szép. Akkor miért egy Porsche 918 Spydert hajt? “Mert a mindennapokban könnyebb vele közlekedni, mint egy LaFerrarival” – tisztázza a mester, aki a 918-as mellett még egy Carrera GT tulajdonosa is.

Az udvaron kiállított Huayra BC az égen ragyogó csillagok fényét is elhomályosította, amikor Horacio betessékelte vendégeit a rusztikusan elegáns palotába. Kandallótűz, borkorcsolyák, mesés történetek – Pagani közelében úgy hatnak ránk, mintha magát a mesterművet vezetnénk. „Lesz arra is lehetőség” – mosolyog Horacio. „De csak holnap, ma ünnepelünk!”

SA ams FB Pagani Huayra BC

De hol is tartottunk? Ja, igen, a tömegnél. A 918-as Spyder túlsúlyos a maga 1600 kilogrammjával, de ez érthető a hibridrendszer sajátosságai miatt. “Azért vetettük el az alternatív hajtás alkalmazását, mert számunkra mindennél fontosabb a pehelysúly. És nemcsak nekünk, hanem ügyfeleinknek is. Egyetlen vevőnk sem kérdezte meg, miért nincs a kocsiban villanymotor. Készítettünk egy szimulációt a Nürburgringre hangolva egy a mostaninál 200 lóerővel erősebb, de hibridként meghajtott autóval, ami öt másodperccel teljesített gyengébben, mint a hagyományos V12-es. Ez mindent elmond” – zárta le a hibrid témát Pagani. A karbon- és titánszálakból font monocoque utascellát hordozó Huayra BC 1218 kilogrammos tömege 130 kilóval nyom kevesebbet a mérlegen, mint normál Huayra.

Közben fél tizenkettőt ütött valamelyik közeli városka toronyórája. Még órákig hallgatnánk a múlt legszebb emlékeit felelevenítő történeteket, de kissé nyomaszt a másnapi tesztvezetés, amely a legendás Targa Florio hegyi versenyek helyszínén vár majd ránk. A mesternek és a mesterműnek is pihennie kell, így éjfélre már ágyban vagyok. Aludni persze nem tudok, várom, hogy fél ötöt mutasson az óra. A tesztre és a fotózásra csupán reggel öt és délelőtt tizenegy óra között lesz lehetőségünk.
 SA ams FB Pagani Huayra BC

744 millió forint: van ezen casco?

Elalvás előtt még elintézek pár emailt, de egy számsortól nehezen szabadulnak a gondolataim. 2,4 millió euró, azaz 744 millió forint. Elég sok pénznek tűnik, igazából felfoghatatlan összeg. Pedig ennyi az ára annak az autónak, amit holnap vezetni fogok. Bár késő van, de rákérdezek a Pagani PR-esénél: Biztosítva van az autó? A válasz gyorsan jön és a maradék álmot is kiveri a fejemből: a kocsi nincs forgalomban és biztosítással sem rendelkezik. Magyarul, minden kárért én vagyok a felelős. Ezek után aludj nyugodtan! Nem megy.

Írtam a főszerkesztőnek, a kiadóvezetőnek, a pénzügynek és mindenkinek, akit érint egy esetleges káresemény. Normális esetben a tesztautókat az importőr vagy a gyártó biztosítja, de persze nekünk is van egy biztosításunk, amivel a saját káros balesetek kárát fedezzük.

De ez “csak” 500 millió forintig (1,5 millió euró) terjed. És ez még kevés, a Pagani Huayra BC értékéhez hiányzik még egy budai, sok úszómedencés, Dunára néző erkélyes villa ára. Száz szónak is egy a vége: reggelre a biztosító beleegyezett, hogy egy 25 ezer eurós önrész levonásával fedezi az esetleges kárt – a pontos időpont és a vezető megnevezésével -, így elhárult a jogi akadálya a menetpróbának. Még szerencse, hogy Szicília szívében jól működik az internet.

Öt órával később teljes pompájában várt ránk a Pagani Huayra BC Ragusa óvárosának közepén, ám a vállalat vezetőinek beszűkült, a hajnali keléstől bevörösödött szemei kialvatlanságról tanúskodtak. Talán ők is a biztosítás miatt aggódtak? Az ódon falak előtt még futurisztikusabbnak, még valószerűtlenebbnek tűnik a sportkocsi. A körülmények tökéletesek, a fotósunk ismét nagyot alkothat. Önöknek is tetszenek a képek?

SA ams FB Pagani Huayra BC

Most már a lényegről is beszélnem kellene, ugye? Milyen volt vezetni? Fogalmam sincs. Biztonsági okokból a Pagani tesztpilótája vezette le azt a közel tízkilométeres szakaszt, ami Ragusától a szállásunkig húzódott. Így csupán arról tudnék beszámolni – kevesebb átéléssel -, hogy milyen autó is igazán a Fiat 500L. Szerencsére, mint minden jó történetben, itt is akad fordulópont, amikor bekövetkezik a nagy pillanat. A fő jelenet, vagy esetünkben a jelenés.

A fotók elkészítésének érdekében feltárult az ajtó és a tesztpilóta átadta a helyét. Bepréselem magam a vezetőülésbe és elém tárul egy egészen különleges világ. A Fiat 500L komfortját ne is keressem a szénszálas székben. Pedig az árából pontosan 120 Fiat 500L is kijönne. Túl lenne árazva? Aligha. Vannak sportkocsik, amelyre ezt ráfoghatjuk, de nem a Pagani Huayra BC-re. Karbon, alumínium, bőr, Alcantara – minden a legmagasabb minőségben, tökéletes kidolgozással, elgondolással és befejezéssel. Mellette a Rolls-Royce és a Bentley eleganciája megmosolyogtató. 

Saját tömeg 1218 kg

Saját tömeg 1218 kg

Álom: 415 kilométer/óráig skálázták

A műszerfalat nem csúfítják digitális kijelzők, a hagyományos kör alakú műszerek a repülés hajnalát és az órásmesterek egyedülálló világát közvetítik. Minden részlet alaposan kidolgozott, a műszerfal minden négyzetmillimétere annyi bájt tartalmaz, mint amit a Fiat 500L-ben valaha is találnánk.

A kilométeróra skálájának az utolsó számjegye 415, a motorfedél és az első csomagtér bőrszíjjal nyitható. Kulcsa is különleges: 1:43-as arányú modellautóra hasonlít leginkább.

A Huayra BC a kulcs elfordításával, klasszikusan kelthető életre. Egy rövid indítózás, és Csipkerózsika helyett a boszorkány ébred, a hatliteres V12-es kezdetben torokhanggal, majd egyre ércesebben kel életre. Egy rövid gázfröccs után – amikor az üresjárati gurgulázás mennydörgéssé alakul át – már nyoma sincs a korai kelésnek, a V12-es kifinomultan jár, szemem környékéről eltűnnek a szarkalábak. Jó lenne most megindulni. Helyette járó motornál körbejárom az autót, a magasra helyezett négyes kipufogó már önmagában is remekmű, de így zenélve, az autózás negyedik dimenziójába vezet bennünket. A mezei Huayrával ellentétben a Huayra BC titán kipufogórendszert kapott, ami csupán 2,9 kilogramm, hét kilogrammal könnyebb az alapnál.

Sziszeg és vicsorog: a Huayra turbó technikája nyers, vad, hangos, elemi és ösztönös

Sziszeg és vicsorog: a Huayra turbó technikája nyers, vad, hangos, elemi és ösztönös

Az immár hagyományosnak mondható Pagani-AMG frigy gyümölcse ez a tizenkét hengeres is. Az M158 nevet viselő V12-es középmotor eredetileg a Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series modellben dolgozik, de az AMG szakemberei az olasz sportautóhoz illően tovább feszítették a blokkban rejlő lehetőségeket. A Huayrában 730 lóerős és 1000 newtonméteres a motor, ami nem kevés, de nem is a maximum. A BC ennél többet tud, benne a V12-es 800 lóerőt és 1100 newtonmétert szólít csatába. Nagyjából. “A végleges teljesítményadatokra még várni kell” – mondta kaján mosollyal az arcán, a felkelőn nap fényében fürdőző tekintettel Horacio.

Hogy milyen a lovak közé csapni? Sajnos, nem tudom, de már a fotós autó mögött 30 kilométer/órás sebességgel haladni is felejthetetlen élmény volt. Hisz mégiscsak vezettem! A legkisebb gázadásra keljfeljancsiként sziszegve emelkedik a nyomaték, olyan élénken reagál, mintha szervesen a szívemmel lenne összekötve a motorvezérlés és a befecskendezés. Minden szívdobbanásom – ami egyre szaporább – benzinfröccsöt lök az égéstérbe, a benzin a véremmel egyesül, de hagyjuk is…

SA ams FB Pagani Huayra BC

A BC-nek a versenypályán a helye

Műszaki adatok

Pagani Huayra BC
Listaár 2 400 000 euró (kb. 744 millió forint)
Motor V12, benzines, két turbó, 5980 cm3, 588 kW (800 LE) 6200/percnél, 1100 Nm 4000/percnél (nem végleges adatok)
Saját tömeg 1218 kg
Tömeg/teljesítmény 1,5 kg/LE
Erőátvitel: hátsókerék-meghajtás, hétfokozatú automatikus váltó
Tengelytáv 2795 mm
Fékek kerámia, 380/380 mm

Gyorsan száll az idő, a fotós körútnak hamar vége van. Bánjuk, hogy a középmotoros harcossal csak egy kis városi forgalom jutott nekünk. Szicíliában is van versenypálya, gondoljunk csak az Autodromo di Pergusa kanyarjaira. Ott igazán megtapasztalhattuk volna, mit is tud valójában ez a fenevad. A pénzes vásárlóknak persze megadatik ez a lehetőség.

Sőt az elöl 20, hátul 21 hüvelykes Pirelli P Zero Corsa gumik helyett 19, illetve 20 hüvelykes Pirelli P Zero Trofeo R gumikat is kapnak. Ők így választ kaphatnak néhány bennünk ragadt kérdésre: határhelyzetben milyen a BC kormányzása? Mennyire stabil az újonnan fejlesztett futómű az Öhlins verseny-gátlókkal? Miként harapnak a Brembo kerámiafékjei? És eljött a csalódás pillanata. Az eufóriát felváltotta a be nem teljesült vágy feszítő érzése.

A 2,4 millió eurós csoda visszaváltozott egy hétköznapi békává. Egy szempillantás múlva újra a 20 ezer eurós Fiat bérautóban találtam magam. Az égbolton felfelé kúszó nap azonban elhessegette a negatív gondolataimat és megszépítette a még élő emlékeket. Vissza a birtokra. De mit ad isten, a birtok mellett feltárul a sötétben eddig észre nem vett kis magánrepülőtér egy végtelenbe vesző keskeny kifutóval. Nocsak, egy kis gumifüstölés még belefér így távozás előtt? Nem repülőket nézünk, az már biztos.

A nagy hátsó szárny fix, a felemelkedő kis vitorlák a tempótól, a perdülettől, az oldalgyorsulástól, a kormányzás szögétől és a gázpedál állásától függően mozognak, hogy a pályán tartsák a fenevadat

A nagy hátsó szárny fix, a felemelkedő kis vitorlák a tempótól, a perdülettől, az oldalgyorsulástól, a kormányzás szögétől és a gázpedál állásától függően mozognak, hogy a pályán tartsák a fenevadat

A fotós kolléga felkészül, hogy megörökítse a 400 kilométer/órás sebességgel száguldó vadat. Egyszeri a lehetőség, így minden technikát bevet. Remegés fog el, mégiscsak igaz volt, amit tegnap mondtak a kipróbálásról. Nem a szép hegyi utakon, traktorok mögött tapasztalhatjuk meg ördögi erejét, hanem rakéta üzemmódban élhetjük át az egyedi gyorsulás megismételhetetlen élményét 660 méteren. Kiugrom a Fiat 500L-ből és újra beszíjazom magam a Huayra BC szénszálas pilótafülkéjébe. Jobbomon a tesztpilóta vigyorogva kérdezi: ugye tudom, hogy a kocsi ára 2,4 millió euró és nincs biztosítva? Nyugi – válaszoltam -, a nekilódulás legfeljebb 25 ezer euróba kerül nekünk.

A biztosítási háttér részletesebb elmagyarázására nincs mód, a pokol legmélyebb bugyraiból felszakadó üvöltéssel vágunk neki az ismeretlennek, amint a két feltöltő egyszerre tolja a V12-es szívébe a sűrített levegőt. Mennyire tapad? Padlógázzal még a váltó negyedik fokozatában is fekete csíkot hagyunk az aszfalton. Persze nem állatkodunk. Egyes, kettes, hármas és máris négyes. Minden váltást iszonyatos hangorkán kísér, az Xtrac hétfokozatú automatikus kapcsolóegysége tökéletesen kiszolgálja a V12-es akaratát. Itt a turbó nincs kisimítva, felszabadult ősi ritmusban üvölt, nincs benne semmi mesterkéltség – ez adja meg az élmény csúcspontját.

1,8 kilométernyi mámor után megint a földre koppantam: Huayra BC-ből vissza a Fiatba. Bár sok kérdés maradt még bennem, egyre határozott választ tudtam adni. Ezt a kiadó pénzügyese tette fel, aki nem volt rest korán kelni, hogy megfogalmazza levelét: „Kedves Gebhardt úr, a tesztautó túlélte a kalandot?” „Persze, sőt még én is” – ment azonnal a válasz, hogy megnyugodjanak a központban. Én és a szerkesztőség azonban nem nyugszik, amíg az über-Paganit ki nem faggatjuk a hockenheimi versenypályán vagy éppen a Nordschleifén.

Egyedi kulcs, egyedi élmények

Egyedi kulcs, egyedi élmények

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/6. számában jelent meg eredetileg. Ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál! Fotók: Hans-Dieter Seufert Copyright: MPS 2016

 

 

Kommentek

70 millióért a tiéd lehet Magnum Ferrarija

A Bonhams holnap elárverezi azt a Ferrari 308 GTS-t, amellyel Tom Selleck csapatott Hawaii szigetén, mint Magnum magánnyomozó.

Ilyen motorok lesznek a Kia csúcsszedánjában

Véglegesítette a Stinger kupélimuzin motorpalettáját a Kia. Hibrid nem lesz egyelőre.

F1: Ilyen lehet a narancsszínű McLaren

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy Ron Dennis eltávolítása után a McLaren régi-új színt ad az autójának, visszatér a narancs. Egy grafikus már meg is álmodta, milyen lehet Alonso új autója.

Új alvázas Suzuki jön!

A Suzuki illetékesei megerősítették, hogy a Jimny utódja is létravázra épül majd. Egyéb konkrétum nincs.

Minden, amit az új Toyota Yarisról tudni lehet

Márciusban frissítőkúrát vesz a Yaris. Kistestvérének megjelenését ölti majd magára.

F1: Helyet találtak a Red Bull-ifjoncnak

Bár Forma-1-es lehetőséget nem kapott a Red Bulltól, versenyülést azért szeretek a GP2 tavalyi bajnokának, Pierre Gaslynak 2017-re. Japánban folytatja.

Őrületes középmotoros Golf eladó, amcsi V6-ossal

Ha éppen van felesleges 1,7 milliód valami őrültségre, akkor ne keress tovább, megtaláltad. Persze a szállítás nem lesz egyszerű, és az NKH-nak is lesz egy-két szava hozzád.

Mazda MX-5 azoknak, akik nem szeretik az MX-5-öt

Biztonságérzetet adó fix C-oszloppal, a bezártság érzetét adó kemény targatetővel, komfortot adó automata váltóval is vehetnek mostantól kis Mazda roadstert azok, akik alapvetően nem is szeretik a roadstereket.

F1: Hondára vált a Sauber?

Német sajtóértesülés szerint a Sauber-csapat 2018-ra a Honda erőforrásaira válthat.

Mobillal szoktatnak le a vezetés közbeni mobilozásról

A kezdő vezetők virtuális szemüveg segítségével tanulhatják meg, hogyan reagáljanak a balesetveszélyre, és egyúttal megtapasztalhatják a helytelen viselkedés drasztikus következményeit.

Csökkent a győri Audi teljesítménye

Csökkent az Audi Hungaria Motor Kft. teljesítménye 2016-ban, 2015-höz képest 95 882 motorral és 37 231 járművel kevesebbet gyártott a cég.

F1: Alonso nem fél a szuperújonctól

A McLarennél idén bemutatkozik a GP2-t 2015-ben sosem látott fölénnyel megnyerő Stoffel Vandoorne. Fernando Alonso elismeri a képességeit, de nem tart az ifjonctól.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.