Csak az önrész 8 millió

Vezettük: Pagani Huayra BC

Szerző: Christian Gebhardt levél küldés  Biró Csongor levél küldés 
Dátum: 2016.09.25. 06.00

Nem akármilyen teszten vagyunk túl: vezettük Horacio Pagani mester legújabb sportautó-műalkotását, a 800 lóerős, 1100 Nm-es biturbó V12-vel hajtott, 1218 kilogrammos Pagani Huayra BC-t. Ára kissé borsos: 744 millió forint…

Hajnali három óra harminckor verte ki az álmot a szememből a telefon ébresztője. Kialvatlanul és fáradtan sepregettem le a havat a tartósteszt-autóról, majd a szakadó hóesésben elindultam Stuttgartból Milánóba. Sietnem kellett, hogy elérjem onnét a cataniai repülőgépet. Bevallom, nem voltam túl fitt, amikor később beestem abba a dízel Fiat 500L bérautóba, amellyel még további forgalmas kilométerhegyek vártak rám, hogy Szicília belsejébe jussak.

Mindezt miért? Egy csodáért. Úgy utaztam oda, mint ahogy a zarándokok teszik egy-egy szent ereklye felkeresésekor. Érkezéskor az út minden fáradtsága könnyűvé válik, minden porszeme aranyként csillog. A találkozás minden perce, minden másodperce élénken él az emlékezetemben. Örökre bevésődött. 19 óra van, egy félreeső birtok palotájának sötét udvarán gyülekezünk, nem messze a barokk stílusú Ragusától. Fények alig vannak, inkább az olasz városokat belengő sárga félhomály adja a hátteret.

A tétova csendet maga Horacio töri meg. „Hogy honnan jön az új Huayra nevében a BC rövidítés?” – teszi fel magának a kérdést. A Huayra név egyértelmű, hisz a sportkocsi láthatóan egy megvadított változata a Huayra szupersportkocsinak. “A BC rövidítés Benny Cayolára utal” – magyarázza a hatvanas évei derekát taposó mester olyan csillogással a szemében, mintha 1992-ben az első kreációját mutatná be a szűk közönségnek San Cesario sul Panaro falucskában Modena mellett. De ki ez a Benny? Ő volt az első vevő, aki elhitte, hogy Pagani álma valóra válhat. Horacio testvéri szeretettel mesélt a New York-i Ferrari-gyűjtőről, aki a legelső Pagani modellt megvette 1999-ben.

“Levelet írt nekem Benny, amelyben az autóipar Michelangelójának nevezett és mellékelt egy ezerdolláros csekket azzal, hogy adjam a szerelőnek. Egy pazar vacsorameghívással szerette volna meghálálni azt az odaadó munkát és szakértelmet, amellyel az autóját összerakta. Hát ilyen ember volt az én Benny-m” – tette hozzá elcsukló hanggal Horacio Pagani. Cayola 2010-ben meghalt, az autóépítőt azóta foglalkoztatta, hogy méltó módon megemlékezzen barátjáról.

A mezei Huayrával ellentétben a Huayra BC titán kipufogórendszert kapott, ami csupán 2,9 kilogramm, hét kilogrammal könnyebb az alapnál

A Huayra BC-nek nemcsak az első és hátsó, aktív aerodinamikai kiegészítői különböznek az alap Huayrától, hanem teljesen átdolgozták a légellenállását is. Tetőtől-talpig újragondolták és átépítették a karosszériaelemeket. Az első kötény karbonszálas alsó terelőelemet kapott, de az autó hátsóját is átépítették. A módosított hátsó diffúzor mellett egy hatalmas fix hátsó szárnyat is tettek az autóra. Az első sárvédők lenyűgöző motívumai sem a vigyorgó fizimiska jobb kifejezésére kerültek az autóra, hanem mind a jobb légellenállási együttható elérését szolgálják.

Hasonlót egyébként a Porschénél találunk, ugyanezt a megoldást a 911 GT3 RS-ben alkalmazták. A kerékjárati ívek további hűtéséről az ajtókba vájt hasadékok gondoskodnak. Persze az ajtó kifejezés a Huayra esetében nem hagyományosan értelmezhető. Mint ahogy semmi sem az ebben a kocsiban. Lélekben is felemelő az a mozdulat, ahogy kitárulnak a szárnyas ajtók.

A nagyon szűkre szabott, csupán húszpéldányos flotta mindegyike kézi munkával készült. Eddig mintegy 136 Zonda és 94 normál Huayra típusú szupersportkocsi hagyta el a manufaktúra kapuit. “Nem szándékozunk évi 300 autót gyártani. A Paganinak exkluzívnak kell maradnia” – mondta Horacio. Ez a veszély nem is fenyegeti őket, tavaly 120 dolgozóval 37 műalkotás készült el.

Az extravagancia profizmusa: karbon, alumínium, bőr, alcantara - a kidolgozottság minősége, ahogy azt a Paganitól megszokhattuk, extrém magas

Az extravagancia profizmusa: karbon, alumínium, bőr, alcantara – a kidolgozottság minősége, ahogy azt a Paganitól megszokhattuk, extrém magas

Horacio: A szép autókat szeretem

Horacio minden szava szenvedélytől fűtött, de ez a szenvedély nem csupán saját autóinak szól. “Szeretem a szép autókat” – mondja a főnök. Nemrég megvett egy Ferrari LaFerrarit, mert az annyira szép. Akkor miért egy Porsche 918 Spydert hajt? “Mert a mindennapokban könnyebb vele közlekedni, mint egy LaFerrarival” – tisztázza a mester, aki a 918-as mellett még egy Carrera GT tulajdonosa is.

Az udvaron kiállított Huayra BC az égen ragyogó csillagok fényét is elhomályosította, amikor Horacio betessékelte vendégeit a rusztikusan elegáns palotába. Kandallótűz, borkorcsolyák, mesés történetek – Pagani közelében úgy hatnak ránk, mintha magát a mesterművet vezetnénk. „Lesz arra is lehetőség” – mosolyog Horacio. „De csak holnap, ma ünnepelünk!”

SA ams FB Pagani Huayra BC

De hol is tartottunk? Ja, igen, a tömegnél. A 918-as Spyder túlsúlyos a maga 1600 kilogrammjával, de ez érthető a hibridrendszer sajátosságai miatt. “Azért vetettük el az alternatív hajtás alkalmazását, mert számunkra mindennél fontosabb a pehelysúly. És nemcsak nekünk, hanem ügyfeleinknek is. Egyetlen vevőnk sem kérdezte meg, miért nincs a kocsiban villanymotor. Készítettünk egy szimulációt a Nürburgringre hangolva egy a mostaninál 200 lóerővel erősebb, de hibridként meghajtott autóval, ami öt másodperccel teljesített gyengébben, mint a hagyományos V12-es. Ez mindent elmond” – zárta le a hibrid témát Pagani. A karbon- és titánszálakból font monocoque utascellát hordozó Huayra BC 1218 kilogrammos tömege 130 kilóval nyom kevesebbet a mérlegen, mint normál Huayra.

Közben fél tizenkettőt ütött valamelyik közeli városka toronyórája. Még órákig hallgatnánk a múlt legszebb emlékeit felelevenítő történeteket, de kissé nyomaszt a másnapi tesztvezetés, amely a legendás Targa Florio hegyi versenyek helyszínén vár majd ránk. A mesternek és a mesterműnek is pihennie kell, így éjfélre már ágyban vagyok. Aludni persze nem tudok, várom, hogy fél ötöt mutasson az óra. A tesztre és a fotózásra csupán reggel öt és délelőtt tizenegy óra között lesz lehetőségünk.
 SA ams FB Pagani Huayra BC

744 millió forint: van ezen casco?

Elalvás előtt még elintézek pár emailt, de egy számsortól nehezen szabadulnak a gondolataim. 2,4 millió euró, azaz 744 millió forint. Elég sok pénznek tűnik, igazából felfoghatatlan összeg. Pedig ennyi az ára annak az autónak, amit holnap vezetni fogok. Bár késő van, de rákérdezek a Pagani PR-esénél: Biztosítva van az autó? A válasz gyorsan jön és a maradék álmot is kiveri a fejemből: a kocsi nincs forgalomban és biztosítással sem rendelkezik. Magyarul, minden kárért én vagyok a felelős. Ezek után aludj nyugodtan! Nem megy.

Írtam a főszerkesztőnek, a kiadóvezetőnek, a pénzügynek és mindenkinek, akit érint egy esetleges káresemény. Normális esetben a tesztautókat az importőr vagy a gyártó biztosítja, de persze nekünk is van egy biztosításunk, amivel a saját káros balesetek kárát fedezzük.

De ez “csak” 500 millió forintig (1,5 millió euró) terjed. És ez még kevés, a Pagani Huayra BC értékéhez hiányzik még egy budai, sok úszómedencés, Dunára néző erkélyes villa ára. Száz szónak is egy a vége: reggelre a biztosító beleegyezett, hogy egy 25 ezer eurós önrész levonásával fedezi az esetleges kárt – a pontos időpont és a vezető megnevezésével -, így elhárult a jogi akadálya a menetpróbának. Még szerencse, hogy Szicília szívében jól működik az internet.

Öt órával később teljes pompájában várt ránk a Pagani Huayra BC Ragusa óvárosának közepén, ám a vállalat vezetőinek beszűkült, a hajnali keléstől bevörösödött szemei kialvatlanságról tanúskodtak. Talán ők is a biztosítás miatt aggódtak? Az ódon falak előtt még futurisztikusabbnak, még valószerűtlenebbnek tűnik a sportkocsi. A körülmények tökéletesek, a fotósunk ismét nagyot alkothat. Önöknek is tetszenek a képek?

SA ams FB Pagani Huayra BC

Most már a lényegről is beszélnem kellene, ugye? Milyen volt vezetni? Fogalmam sincs. Biztonsági okokból a Pagani tesztpilótája vezette le azt a közel tízkilométeres szakaszt, ami Ragusától a szállásunkig húzódott. Így csupán arról tudnék beszámolni – kevesebb átéléssel -, hogy milyen autó is igazán a Fiat 500L. Szerencsére, mint minden jó történetben, itt is akad fordulópont, amikor bekövetkezik a nagy pillanat. A fő jelenet, vagy esetünkben a jelenés.

A fotók elkészítésének érdekében feltárult az ajtó és a tesztpilóta átadta a helyét. Bepréselem magam a vezetőülésbe és elém tárul egy egészen különleges világ. A Fiat 500L komfortját ne is keressem a szénszálas székben. Pedig az árából pontosan 120 Fiat 500L is kijönne. Túl lenne árazva? Aligha. Vannak sportkocsik, amelyre ezt ráfoghatjuk, de nem a Pagani Huayra BC-re. Karbon, alumínium, bőr, Alcantara – minden a legmagasabb minőségben, tökéletes kidolgozással, elgondolással és befejezéssel. Mellette a Rolls-Royce és a Bentley eleganciája megmosolyogtató. 

Saját tömeg 1218 kg

Saját tömeg 1218 kg

Álom: 415 kilométer/óráig skálázták

A műszerfalat nem csúfítják digitális kijelzők, a hagyományos kör alakú műszerek a repülés hajnalát és az órásmesterek egyedülálló világát közvetítik. Minden részlet alaposan kidolgozott, a műszerfal minden négyzetmillimétere annyi bájt tartalmaz, mint amit a Fiat 500L-ben valaha is találnánk.

A kilométeróra skálájának az utolsó számjegye 415, a motorfedél és az első csomagtér bőrszíjjal nyitható. Kulcsa is különleges: 1:43-as arányú modellautóra hasonlít leginkább.

A Huayra BC a kulcs elfordításával, klasszikusan kelthető életre. Egy rövid indítózás, és Csipkerózsika helyett a boszorkány ébred, a hatliteres V12-es kezdetben torokhanggal, majd egyre ércesebben kel életre. Egy rövid gázfröccs után – amikor az üresjárati gurgulázás mennydörgéssé alakul át – már nyoma sincs a korai kelésnek, a V12-es kifinomultan jár, szemem környékéről eltűnnek a szarkalábak. Jó lenne most megindulni. Helyette járó motornál körbejárom az autót, a magasra helyezett négyes kipufogó már önmagában is remekmű, de így zenélve, az autózás negyedik dimenziójába vezet bennünket. A mezei Huayrával ellentétben a Huayra BC titán kipufogórendszert kapott, ami csupán 2,9 kilogramm, hét kilogrammal könnyebb az alapnál.

Sziszeg és vicsorog: a Huayra turbó technikája nyers, vad, hangos, elemi és ösztönös

Sziszeg és vicsorog: a Huayra turbó technikája nyers, vad, hangos, elemi és ösztönös

Az immár hagyományosnak mondható Pagani-AMG frigy gyümölcse ez a tizenkét hengeres is. Az M158 nevet viselő V12-es középmotor eredetileg a Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series modellben dolgozik, de az AMG szakemberei az olasz sportautóhoz illően tovább feszítették a blokkban rejlő lehetőségeket. A Huayrában 730 lóerős és 1000 newtonméteres a motor, ami nem kevés, de nem is a maximum. A BC ennél többet tud, benne a V12-es 800 lóerőt és 1100 newtonmétert szólít csatába. Nagyjából. “A végleges teljesítményadatokra még várni kell” – mondta kaján mosollyal az arcán, a felkelőn nap fényében fürdőző tekintettel Horacio.

Hogy milyen a lovak közé csapni? Sajnos, nem tudom, de már a fotós autó mögött 30 kilométer/órás sebességgel haladni is felejthetetlen élmény volt. Hisz mégiscsak vezettem! A legkisebb gázadásra keljfeljancsiként sziszegve emelkedik a nyomaték, olyan élénken reagál, mintha szervesen a szívemmel lenne összekötve a motorvezérlés és a befecskendezés. Minden szívdobbanásom – ami egyre szaporább – benzinfröccsöt lök az égéstérbe, a benzin a véremmel egyesül, de hagyjuk is…

SA ams FB Pagani Huayra BC

A BC-nek a versenypályán a helye

Műszaki adatok

Pagani Huayra BC
Listaár 2 400 000 euró (kb. 744 millió forint)
Motor V12, benzines, két turbó, 5980 cm3, 588 kW (800 LE) 6200/percnél, 1100 Nm 4000/percnél (nem végleges adatok)
Saját tömeg 1218 kg
Tömeg/teljesítmény 1,5 kg/LE
Erőátvitel: hátsókerék-meghajtás, hétfokozatú automatikus váltó
Tengelytáv 2795 mm
Fékek kerámia, 380/380 mm

Gyorsan száll az idő, a fotós körútnak hamar vége van. Bánjuk, hogy a középmotoros harcossal csak egy kis városi forgalom jutott nekünk. Szicíliában is van versenypálya, gondoljunk csak az Autodromo di Pergusa kanyarjaira. Ott igazán megtapasztalhattuk volna, mit is tud valójában ez a fenevad. A pénzes vásárlóknak persze megadatik ez a lehetőség.

Sőt az elöl 20, hátul 21 hüvelykes Pirelli P Zero Corsa gumik helyett 19, illetve 20 hüvelykes Pirelli P Zero Trofeo R gumikat is kapnak. Ők így választ kaphatnak néhány bennünk ragadt kérdésre: határhelyzetben milyen a BC kormányzása? Mennyire stabil az újonnan fejlesztett futómű az Öhlins verseny-gátlókkal? Miként harapnak a Brembo kerámiafékjei? És eljött a csalódás pillanata. Az eufóriát felváltotta a be nem teljesült vágy feszítő érzése.

A 2,4 millió eurós csoda visszaváltozott egy hétköznapi békává. Egy szempillantás múlva újra a 20 ezer eurós Fiat bérautóban találtam magam. Az égbolton felfelé kúszó nap azonban elhessegette a negatív gondolataimat és megszépítette a még élő emlékeket. Vissza a birtokra. De mit ad isten, a birtok mellett feltárul a sötétben eddig észre nem vett kis magánrepülőtér egy végtelenbe vesző keskeny kifutóval. Nocsak, egy kis gumifüstölés még belefér így távozás előtt? Nem repülőket nézünk, az már biztos.

A nagy hátsó szárny fix, a felemelkedő kis vitorlák a tempótól, a perdülettől, az oldalgyorsulástól, a kormányzás szögétől és a gázpedál állásától függően mozognak, hogy a pályán tartsák a fenevadat

A nagy hátsó szárny fix, a felemelkedő kis vitorlák a tempótól, a perdülettől, az oldalgyorsulástól, a kormányzás szögétől és a gázpedál állásától függően mozognak, hogy a pályán tartsák a fenevadat

A fotós kolléga felkészül, hogy megörökítse a 400 kilométer/órás sebességgel száguldó vadat. Egyszeri a lehetőség, így minden technikát bevet. Remegés fog el, mégiscsak igaz volt, amit tegnap mondtak a kipróbálásról. Nem a szép hegyi utakon, traktorok mögött tapasztalhatjuk meg ördögi erejét, hanem rakéta üzemmódban élhetjük át az egyedi gyorsulás megismételhetetlen élményét 660 méteren. Kiugrom a Fiat 500L-ből és újra beszíjazom magam a Huayra BC szénszálas pilótafülkéjébe. Jobbomon a tesztpilóta vigyorogva kérdezi: ugye tudom, hogy a kocsi ára 2,4 millió euró és nincs biztosítva? Nyugi – válaszoltam -, a nekilódulás legfeljebb 25 ezer euróba kerül nekünk.

A biztosítási háttér részletesebb elmagyarázására nincs mód, a pokol legmélyebb bugyraiból felszakadó üvöltéssel vágunk neki az ismeretlennek, amint a két feltöltő egyszerre tolja a V12-es szívébe a sűrített levegőt. Mennyire tapad? Padlógázzal még a váltó negyedik fokozatában is fekete csíkot hagyunk az aszfalton. Persze nem állatkodunk. Egyes, kettes, hármas és máris négyes. Minden váltást iszonyatos hangorkán kísér, az Xtrac hétfokozatú automatikus kapcsolóegysége tökéletesen kiszolgálja a V12-es akaratát. Itt a turbó nincs kisimítva, felszabadult ősi ritmusban üvölt, nincs benne semmi mesterkéltség – ez adja meg az élmény csúcspontját.

1,8 kilométernyi mámor után megint a földre koppantam: Huayra BC-ből vissza a Fiatba. Bár sok kérdés maradt még bennem, egyre határozott választ tudtam adni. Ezt a kiadó pénzügyese tette fel, aki nem volt rest korán kelni, hogy megfogalmazza levelét: „Kedves Gebhardt úr, a tesztautó túlélte a kalandot?” „Persze, sőt még én is” – ment azonnal a válasz, hogy megnyugodjanak a központban. Én és a szerkesztőség azonban nem nyugszik, amíg az über-Paganit ki nem faggatjuk a hockenheimi versenypályán vagy éppen a Nordschleifén.

Egyedi kulcs, egyedi élmények

Egyedi kulcs, egyedi élmények

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/6. számában jelent meg eredetileg. Ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál! Fotók: Hans-Dieter Seufert Copyright: MPS 2016

 

 

Kommentek

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

Nincs ennél gyorsabb madár

Szárnya van, de nem madár. Nem is repülő. A Tesla Model X a felső kategóriás autók közé fészkelt be. Hétüléses, és gyorsabb, mint a gondolat. Két fecske már csinál nyarat?

Elég 510 lóerő a BMW M3 ellen?

Korábban kategóriájának királyává koronázták a Nordschleifén, most versenytársai ellen kell bizonyítania az Alfa Romeo Giulia QV sportlimuzinnak. Ha a BMW M3 Competition és a hasonlóan izmos Mercedes-AMG C 63 S modell ellen szeretne bizonyítani, akkor az olasznak többet kell mutatnia egy gyors körnél a zöld pokolban.

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.