Ferrari, amiből a pesti milliárdos is vett

Teszt: Ferrari F12 tdf

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2016.09.02. 15.00

A tervezett 799 darab Ferrari mind elkelt, minden további könyörgés felesleges már Maranellóban. Ha mégis szeretné tudni, milyen a 780 lóerős különkiadás, akkor tartson velünk egy körre.

Legszebb álmaink közös jellemzője, hogy általában nehezen elérhető dolgok szerepelnek benne. A Ferrari sem könnyíti meg a dolgunkat, ha éppen az F12 tdf modellről álmodunk. Ez a kivitel ugyanis nem csak hogy 379 000 eurós alapártól indul (~119 millió Ft), de nem is hagyott sok időt a kuporgatásra, mert korlátozott darabszámban készül. Ezzel gyakorlatilag teljesen elérhetetlenné vált mostanra még annak is, akinek nem a rezsiből kellene kigazdálkodnia ezt a vagyont, hanem csak nem eszmélt kellően gyorsan.

Négy példányt azért még mindig látni a Fioranóban található Ferrari-tesztpályán, amelyeket kis szerencsével még a közeli hegyekben is megpillanthatunk. De még ilyen messzire sem kell utaznunk, mert tavaly decemberben az is kiderült, hogy egy Budapesten élő külföldi üzletember is vásárolt egy fehér színű példányt belőle, amely már többször feltűnt a Lánchíd környéki luxusszálloda parkolójában.

Megingathatatlanul stabil kanyarban

De mire utal a tdf rövidítés? Ezt még az eseményre érkező újságíró kollégák nagy részénél is teljes homály fedte. A rövidítés a „Tour de France”-ra utal, de természetesen semmi köze a kerékpárversenyhez, ellenben a Tour de France de Automobile-hoz annál inkább – magyarázzák az egybegyűlteknek. Van is hallgatóság, mert erről a harminc éve megszüntetett versenyről azért igencsak ritkán hallani. A közúton megrendezett versenyről az is kiderült, hogy gyári Ferrari pilóta 1956-ban nyerte meg először egy 250 GT volánja mögött, név szerint Alfonso de Portago, aki részmunkaidős versenyző volt és főállású playboy.

Mindenből egy kicsit több

Ezen kívül még nyolc alkalommal nyert itt a Ferrari a 250 GT három generációjával – beleértve a GTO modellt is. A Ferrari egyébként már 1956-ban is megemlékezett Portago győzelméről a 250 Berlinetta TdF kiadásával, aminek legfőbb ismertetőjegye a 2600 mm-re nyújtott tengelytáv volt. Ennyit a dicső múltról. Lássuk, mit tud az újdonság. Félgázon felfelé repülni a közeli hegyekben azt biztosan nagyon, mert mintha katapultból lőtték volna srégen az ég felé, úgy hasít a tdf. Kettesben a fordulatszámmérő már a 9000-et karcolja – közben a kormányon lévő LED-ek is tartják a lépést – majd jöhet a harmadik. Aztán egy hirtelen, de rövid fékezés – a F12 pedig olyat lassul, mintha egy betonfalba ütköztünk volna.

A 780 lóerő egy alig 1500 kilogrammos autóban – ez bizony brutális vezetési élményt ígér – hiába vagyunk barátai a teljesítménynek. Mintha egy helikopterrel repülnénk a nappaliban, a szerpentinen olyannyira kell vigyázni ekkora erővel. A kifinomult aerodinamikának, a harapós fékeknek köszönhetően az F12 mégis a könnyen uralható sportkocsik közé tartozik – persze csak akkor, ha kellően nyugodtak tudunk maradni. Visszajelzési finomak és időben érkeznek, minden világos és egyértelmű.

A tdf rövidítés a Tour de Franc de Automobile versenyre utal

A tdf rövidítés a Tour de France de Automobile versenyre utal

 

Igényesen kidolgozott az utastér

Igényesen kidolgozott az utastér

A kormányzás extrém módon közvetlen, a tdf nagyjából olyan könnyedséggel vált irányt, mint egy profi síelő műlesiklás közben, az alulkormányzottság csíráját sem érezni rajta. De hátul is ugyanígy tart, később kizárólag a pályán tudtuk rávenni egy kis farcsóválásra. Passo Corto Virtuale – olaszul ez a magyarázat a hihetetlen fordulékonyságra.

Ferrari összkerékkormányzással

Adatlap

Ferrari F12 tdf

Ferrari-F12-TDF-AH-168

Motor V12-es, 6262 cm³-es  benzinmotor
Teljesítmény 780 LE / 8500 1/perc
Nyomaték 705 Nm / 6250 1/perc
Gyorsulás (0-100 km/h) 2,9 sec
Végsebesség 340 km/h
Fogyasztás (vegyes) 15,4 l/100 km
Listaár: 379 000 euró ~ 120 M Ft

A fenti kellemesen csengő szavak magyarul virtuálisan rövidített tengelytávot jelentenek, amivel a Ferrari márkánál első ízben alkalmazott hátsókerék-kormányzásra utal. A ZF által gyártott elektromos aktuátorok a kormányelfordulástól, a keresztirányú gyorsulástól és a sebességtől függően fordítják el a hátsó kerekeket, de szoros együttműködésben dolgoznak az elektronikus sperrdifferenciálművel, a kipörgésgátlóval és az ABS-jeladókkal is. Az elérhető legnagyobb szög 1,5 fok, amit utcai körülmények között nem nagyon érezni, azt leszámítva, hogy a tdf gyakorlatilag bármilyen sebességgel elfordul a kanyarokban – mintha csak sínen húznák.

Természetesen nem a hátsó kerekek kormányzása az egyetlen újdonsága az F12 különleges kiadásában. A 12 hengeres motor fokozatmentesen változtatható hosszúságú szívócsövet kapott, a szelepemelés mechanikusra váltott a hidraulikusról, a pillangószelepek pedig nagyobb átmérővel készültek. Az eredmény 780 lóerő 8500/perc fordulaton (8900-as maximális fordulatszám), és 705 newtonméteres forgatónyomaték 6250/perc fordulatszám mellett.

A szokatlan, 65 fokos hengerszöggel bíró V12-es a gázpedál útjának minden egyes milliméterét azonnali válasszal reagálja le. A hét fokozat szinte luxus a duplakuplungos váltóban – öt vagy hat fokozattal is boldogok lennénk – így viszont rövidebb áttételeket tudtak alkalmazni, miközben a váltás is gyorsabban megy a korábbinál. Mindezek után nem nehéz kitalálni, hogy az F12 tdf észveszejtően gyorsul. Elsőként az utcai Ferrarik között nem kell három másodperc sem százig, de a 200 km/órás sebességet is kevesebb mint nyolc másodperc alatt eléri. A végsebesség 340 km/h.

Az aerodinamikában is volt némi korszerűsítés: optimalizáltak az autó alatti burkolatot, a légterelőkkel felgyorsított légáramlat pedig nem csak a hűtésnek tett jót, de az új oldalsó levegőkilépőknek, és nagyobb spoilernek hála a leszorítóerőnek is. A közel duplájára nőtt érték (200 km/óránál 230 kg 123 helyett) utcai körülmények között egyébként nem igazán érezhető, ahogyan a 100 kilogrammal alacsonyabb össztömeg sem feltűnő. Szintén a tdf különlegessége a leszorítőerőt csökkentő aktív hátsó diffúzor, ami a F1-ben használatos DRS-hez hasonló elv alapján teszi lehetővé a végsebesség növelését.

A leszorítőerőt csökkenti aktív hátsó diffúzor növeli a végsebességet

A leszorítőerőt csökkenti aktív hátsó diffúzor növeli a végsebességet

Lyuggatott kerámiatárcsák, átmérő: 398/360 mm

Lyuggatott kerámiatárcsák, átmérő: elől 398, hátul 360 mm

Egy gyors menet Fioranóban

Kész szerencse, hogy az Enzo Ferrari lakhelye köré épült tesztpálya is rendelkezésre áll, így megtapasztalhatjuk a F12 tdf igazi varázsát. A rövid versenypályán három másodperccel gyorsabb az 599 GTO-nál és kettővel a 740 lóerős F12-esnél. Néhány kör elég ahhoz is, hogy megerősítse bennünk az utcai tapasztalatokat a Ferrari. Az erő mindvégig jól adagolható, a kormány aprólékosan visszajelez, megingathatatlanul stabil kanyarban is, a tapadás pedig szinte a végtelennel egyenlő. A fék elképesztően lassít, az eddig túlzottan optimistán megválasztott fékezési pontok sem jelenthetnek problémát többé.

A F12 tdf nagyszerűségét tovább fokozza a tény, hogy letisztult, szépen kidolgozott utasterében sem találni kivetnivalót – a karbon és fekete Alcantara uralta borítás kifejezetten otthonosra sikerült. De hiába minden, az F12 tdf nekünk már csak álom maradhat – a gyártás megkezdése előtt elkelt az összes darab belőle. Szívesen javasolnánk, hogy válasszunk helyette a régi 250 TdF modellből, de az sem megnyugtató alternatíva álmaink kielégítésére. A mindössze 84 darabos széria egyike hét millió eurós (2,2 Mrd Ft) áron lelt új gazdára nemrégen egy oldtimer aukció keretében.

 

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/3. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresd a friss számot az újságárusoknál!  Szöveg: Heinrich Lingner;  Fotók: Achim Hartmann Copyright 2016 MPS

Kommentek

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

Nincs ennél gyorsabb madár

Szárnya van, de nem madár. Nem is repülő. A Tesla Model X a felső kategóriás autók közé fészkelt be. Hétüléses, és gyorsabb, mint a gondolat. Két fecske már csinál nyarat?

Elég 510 lóerő a BMW M3 ellen?

Korábban kategóriájának királyává koronázták a Nordschleifén, most versenytársai ellen kell bizonyítania az Alfa Romeo Giulia QV sportlimuzinnak. Ha a BMW M3 Competition és a hasonlóan izmos Mercedes-AMG C 63 S modell ellen szeretne bizonyítani, akkor az olasznak többet kell mutatnia egy gyors körnél a zöld pokolban.

F1: Legyél Lewis Hamilton VIP-vendége! – videó

A háromszoros világbajnok videós idegenvezetést tart a Mercedes melbourne-i csapatpavilonjában a kávézótól a konyháig.

Videó: Így kap másfél másodpercet Alonso Räikkönentől

Melbourne-i belső kamerás kör a mezőny két veteránjától a McLaren és a Ferrari közti különbségről.

Magyar gyerekek rajzolták le a jövőt

Hetedik alkalommal hirdette meg a Toyota magyar gyerekek számára is a Toyota Dream Car rajzversenyt: a megmérettetés arra ösztönözte a gyerekeket, hogy rajzolják le, milyennek képzelik el egy szebb jövő autóit.

F1: Óriási aranyköpés a Ferrari-főnöktől – videó

A Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene így írta le két szóban Sebastian Vettelt és Kimi Räikkönent.

F1: Letiltották a Haas légterelőjét

A Nemzetközi Automobil Szövetség az Ausztrál Nagydíj második szabadedzésére levetette a Haas-csapat autójáról a T szárnyat. Túl hajlékony volt.

A Fiat motoros Zsiguli legendája

Az idei első nagyszabású autós rendezvényen, az Autó Motor és Tuning Show-n rengeteg csemege akad a géprajongók számára. A széles és ültetett karosszériák, felhúzott motorok kavalkádján túl a veteránok csendes csarnoka is tartogat meglepetéseket.

F1: Újabb motort fejleszt a Honda

Bár az Ausztrál Nagydíj pénteki szabadedzésein a McLaren elfogadhatóan szerepelt, a Hondánál tudják, hogy a jelenlegi erőforrással nem tudnak messzire jutni. Újat fejlesztenek májusra.

Új csúcsmodellt kap a koreai terepspecialista

Jövő csütörtökön mutatkozik be a SsangYong eddigi legnagyobb szabadidőjárműve. Egyelőre még neve sincs az autónak.

Jogtalanul büntették autósok ezreit Budapesten?

Tarlós István szerint jogtalanul bírságoltak meg rengeteg autóst Budapesten. A főpolgármester arra buzdít, hogy ne fizessenek az autósok.

Kabrió, bátraknak

Ha már a Techart GTstreet R Cabriolet karosszériája láttán rossz érzéseid támadnak, várj, amíg megtudod, mire képes a dög.

Verstappen: A Red Bull “túl lassú”

Az Ausztrál Nagydíj első edzésnapja után nem lehetnek igazán elégedettek a Red Bullnál, messze a Ferrari és még messzebb a Mercedes csúcstempója.

Villamosnak indult, busz lett belőle

Ha megvalósul a közösségi közlekedésben az, ami most a mérnökök fejében van, akkor elképzelhető, hogy évek múlva nehezen tudunk majd különbséget tenni a buszok és a villamosok között.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.