Lehet egy pedállal kevesebb?

Szerző: Michael Harnischfeger levél küldés  Koncz Dávid levél küldés 
Dátum: 2016.08.23. 06.00

Ha érezhető előrelépést keresünk az autóiparban, elég az automata váltók minőségére és fejlődésére gondolnunk. Már több mint ötven éve gyártja ezeket a ZF.

A ZF-fel kapcsolatban egyvalami biztosnak tűnik: akármilyen nagy dolog is történjen a cégnél, abban az évben II. Erzsébet angol királynő ellátogat Németországba. Így volt ez például 1965-ben is: a Frankfurti Autószalonon ekkor mutatta be a Zahnradfabrik Friedrichshafen a kétfokozatú váltókkal való sikeres próbálkozások után az első háromfokozatú automatáját 3HP120 néven.

A rövidítés önmagában nem túl beszédes, de három előremeneti fokozatot, hidraulikus nyomatékváltót, valamint bolygóműves szerkezetet takar. De van jelentősége az utolsó számnak is: a maximális bemeneti forgatónyomatékot takarja. Elsőként a BMW-vásárlók rendelhették meg a 3HP-t, aztán a Peugeot 404-esbe és 504-esbe is bekerült.

Lassú, lomha

Ha valamire, az 504-essel tett próbakör arra biztosan jó, hogy kiderüljön, miért tartották annak idején lomha, benzinzabáló szerkezeteknek az automatákat. Óvatosan, nagyon megfontoltan indul meg álló helyzetből a 105 lóerős autó, aztán rángatásmentesen ugyan, de nagyon ráérősen vált másodikba és harmadikba. Nincs ezen sok ragoznivaló, kizárólag izgalommentesen lehet autózni vele.

Peugeot 504: háromfokozatú automata 3HP

Három előremeneti fokozatot kínál egy BMW 2000 CS vagy egy középkategóriás Peugeot, amennyiben a tulajdonosa automata váltóval rendelte meg. A ZF első automatája különösen kompakt méretű, és egészen 120 Nm-es forgatónyomatékig használható. Miközben a legtöbb konkurens kopásra erősen hajlamos szíjakat alkalmazott, a ZF lamellás kuplungszerkezetre szavazott. A szerkezet tisztán hidraulikus-mechanikus, csupán egy elektromos jeladó van a hátramenet és az önindító számára. Az elegáns előválasztó D állásba tolása után az 504-es inkább komótosan, mint vadul indul el, a rendkívül hosszú áttételezés is nyugodt autózásra sarkall. 1965 és 1991 között a ZF több mint egymillió 3HP-váltót gyártott.

Mivel akkoriban az automata váltókat kizárólag azok vásárolták, akik pont ilyen vezetési élményre vágytak, nem fogyott belőlük túl sok. Az amerikai Borg-Warner 1972-ben ki is szállt a ZF-fel alapított közös vállalkozásából, pedig mindössze két évvel korábban írták alá a megállapodást. Az okot nem nehéz kitalálni: túl kevés automatát adtak el.

Nem mondtak le róla

Az egyébként több területen is sikeres ZF a szakítás után sem mondott le az automata váltókról, folytatódtak a fejlesztések, ha már éppen a válás előtt húzták fel a saarbrückeni gyárat. De a termelés elég lassan futott fel: 1975-ben alig 51 ezer darabot gyártott a 3HP-ből a ZF.

Aztán javultak a számok, már ami az elérhető fokozatokat illeti: a 4HP-vel 1982-ben jelent meg a negyedik fokozat. Ez lehetővé tette, hogy valamivel rövidebbre szabják az első három fokozat áttételét, így némi temperamentumot is sikerült a gyorsulásba csempészni. Lendületből éppenséggel nem volt hiány a 252 turbós lóerővel megbolondított BMW 745i-ben sem, éppen ebben az autóban vált világossá azonban, hogy a vezetési élmény érdekében finomítani kell a váltó és a motor összhangján. A ZF meg is alkotta az első olyan elektronikai egységet, amely a motor és váltó közötti elektromos adatcserét biztosítja.

Segít az elektronika

Az 1988-as Audi V8-assal megtett próbakör a legjobb példa arra, hogy ettől a kommunikációtól mennyivel finomabbá vált az automata váltók működése. De nemcsak emiatt érkezett ekkor mérföldkőhöz a ZF, hanem azért is, mert ez volt az első, összkerékhajtáshoz kapcsolt automata. 86503_718309_1000x700

Audi V8: négyfokozatú automata 4HP

Több mint egy méter hosszú az Audi V8-hoz fejlesztett automata váltó – a 4HP első olyan változata, amelyet összkerékhajtáshoz fejlesztettek. A váltó nagy helyigénye a felelős azért, hogy a motort a lehető legelőrébb tolták az autó orrában, a nagy méret pedig annak köszönhető, hogy a bolygóműves váltót követi az összkerékvezérlésért felelős egység. A vezető három menetprogram közül választhat: gazdaságos, sport és manuális. Utóbbi esetében a kiválasztott fokozatot egészen addig tartja a váltó, amíg a fordulatszám túlságosan le nem esik, és rángatni kezd a motor. 1982 és 2005 között 1,9 millió 4HP készült.

A limuzin lendületes, nyomatékos vezetési élményt nyújt, nem utolsósorban az áthidaló tengelykapcsolónak köszönhetően, amely a magasabb fokozatokban egyenletes szinten tartja a fordulatszámot, ami sportosabb menettulajdonságokat, egyben elpocsékolt litereket is jelent fogyasztásban. Főleg elindulásnál érezhető némi rángatás, de ez nem meglepő annak fényében, hogy az akkori, azaz nyolcvanas évekbeli vezérlőegységek elektronikailag legfeljebb annyira voltak összetettek, mint egy mai modern ébresztőóra.

Finomságok a vezérlésben

A 4HP-ről 5HP-re való 1990-es ugrás a fokozatok számát tekintve csak kis lépés, a menettulajdonságokat tekintve annál hatalmasabb volt, ezt igazolja a Porsche Boxster is. Váltás a kormánykerékről? Sima ügy. Kapcsolgatás egy második kulisszában a váltókarral? Ez is megvan. És szükség esetén adaptív is, alkalmazkodva a vezetési stílushoz és a forgalom aktuális ritmusához. Rengeteg elektronikára és szenzorra volt szükség ehhez.

Porsche Boxster: ötfokozatú automata 5HP

Az 5HP automata váltó 1990 és 2005 között több mint 4,1 millió példányban készült. BMW, Aston Martin, Rolls-Royce, Audi, Skoda, VW, Jaguar, Land Rover – csak néhány azon márkák közül, amelyek rendeltek belőle. Csak kevés gyártó döntött úgy, hogy a Porschéhez hasonló módon bővíti manuális lehetőségekkel a váltó vezérlését, amely a váltókarral és a kormányon elhelyezett vezérlőkkel is lehetséges. 86503_718318_1000x700

A fejlesztők néhány finomságot is a vezérlésbe programoztak: automata módban és ötödik fokozatban például elég röviden a gázra lépni egy kanyarból való kigyorsításnál, és a váltó máris kapcsolja a harmadikat, hogy még élvezetesebb legyen a dolog. Kick-down esetén röviddel a fordulatszámhatár előtt kapcsolja a következő fokozatot a váltó, a gázt a nyomásponton tartva ugyanakkor megtartja a fokozatot. Ezeket a finomságokat nem minden gyártó tudja, vagy nem pont így tudja, a ZF azonban mindig képes volt alkalmazkodni a megrendelők igényeihez, és persze az aktuális trendekhez.

Hatból nyolc fokozat

Az automata váltók fejlődésével párhuzamosan előítéletből is egyre kevesebb lett, főleg, amikor előbb hatra, aztán nyolcra nőtt a fokozatok száma. A 6HP teljesen új konstrukció, csaknem 13 kilóval könnyebb az ötfokozatú váltónál. Emellett harmadával kevesebb alkatrészből épül fel, az új fogaskerék-koncepciónak köszönhetően hatékonyabb is. Premierjét 2001-ben, az új 7-es BMW-ben ünnepelte a váltó, de összesen 16 gyártó rendelt belőle, hogy aztán számtalan sportkocsiba, kabrióba, SUV-ba, kupéba és limuzinba szerelje be. A kapcsolási idők szép lassan az emberi érzékelési küszöb alá estek, a fogyasztási és gyorsulási értékek legalább olyan jók lettek, mint amit a manuális váltók tudnak. De akkor hogyan lehetne még tovább fejlődni?

Maserati Quattroporte: nyolcfokozatú automata 8HP

Az 1000 Nm-es nyomatékkal is megbirkózó automata váltót a fejlesztésért és gyártásért felelős mérnökök szoros együttműködésével lehetett megvalósítani. Ez az építési mód ugyanis csak egy nagyjából fél méter hosszú, alig ujjvastagságú, mégis három különböző, az olaj áramlását biztosító furatot tartalmazó tengely alkalmazásával lehetséges. Csak amikor biztossá vált, hogy ez a tengely legyártható, akkor döntöttek a sorozatgyártásról. 2009 óta már 7,5 millió darab készült a 8HP-ből.

Erre a 2009-ben bevezetett 8HP adja meg a választ: ez a váltó gyakorlatilag a tökéletes partner minden turbófeltöltős és közvetlen befecskendezéses benzineshez és dízelhez, mert ezeket folyamatosan optimális fordulatszámon tartva nagyon alacsony fogyasztás érhető el vele. Ezt nemcsak a sok fokozat, hanem a járművezérlési rendszerekkel való egyre hatékonyabb kommunikáció teszi lehetővé.

Kifejezetten jó benyomást kelt például a váltó a dízelmotoros Maserati Quattroportéban. Menet közben legfeljebb a fordulatszám-mutató alig észrevehető ugrásaiból vehetők észre a váltások, automata módban a fordulatszám nagyon ritkán ugrik 2500 fölé. Másrészről mindig a megfelelő fokozatot kapcsolja a váltó, amikor a 275 lóerős, 600 Nm csúcsnyomatékú háromliteres V6-osnak úgy igazán odalép a sofőr. Ebben a váltóban, amelyet már párhuzamos hibridekbe is beépítenek, a fejlesztők szerint elméletben akár 12 fokozat is kialakítható, de több próbálkozás után egyelőre úgy tűnik, hogy a fogyasztás és a teljesítmény közötti egyensúly megtartása szempontjából ez az optimális leosztás.

Van azért kilences is

Ezzel együtt a ZF legújabb fejlesztésű váltója már kilenc fokozatot kínál keresztmotoros, első- vagy összkerékhajtású járművek számára. A 2013-ban bemutatott 9HP-vel az olcsóbb járműkategóriákba próbál betörni a ZF. 86503_718312_1000x700

Jeep Renagade: kilencfokozatú automata 9AT

AT, nem HP? Igen, mert az első, keresztmotoros (első- vagy összkerékhajtású) autók számára fejlesztett kilencfokozatú automata váltót a Chrysler licencszerződés alapján a kokomai üzemében gyártja, és ezt a rövidítést használja hozzá. A Fiat, Honda és Land Rover számára a 9HP váltót saját gyártásból szállítja a ZF. A sok fokozat ellenére a váltó kompakt méretét sikerült megőrizni, egyedi módon építették be a fogaskerekeket. Az első fokozat áttételezése nagyon rövid, így terepen, alacsony tempónál is magas lehet a fordulatszám.

Ezzel és a 2011 óta gyártott 8HP-vel érkeztünk meg a jelenbe, utóbbi ráadásul a BMW X5 xDrive 40e-be való beépítésével már konnektoros hibridekben is megjelent. Az integrált szinkronmotort olajköd hűti, a teljesítménye 90 kW – vajon ez lesz a ZF következő nagy dobása? Könnyen lehet, II. Erzsébet legalábbis éppen nemrég járt újra a környéken… Copyright AMS 2016

Kommentek

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

Nincs ennél gyorsabb madár

Szárnya van, de nem madár. Nem is repülő. A Tesla Model X a felső kategóriás autók közé fészkelt be. Hétüléses, és gyorsabb, mint a gondolat. Két fecske már csinál nyarat?

Elég 510 lóerő a BMW M3 ellen?

Korábban kategóriájának királyává koronázták a Nordschleifén, most versenytársai ellen kell bizonyítania az Alfa Romeo Giulia QV sportlimuzinnak. Ha a BMW M3 Competition és a hasonlóan izmos Mercedes-AMG C 63 S modell ellen szeretne bizonyítani, akkor az olasznak többet kell mutatnia egy gyors körnél a zöld pokolban.

Nissan GT-R Track Edition: Köztes megoldás

A Nissan GT-R Track Edition a Nismo adottságait párosítja kisebb motorteljesítménnyel; a modell új piacra lépése jó apropó, hogy ismét elcsámcsogjunk részletein.

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.