Miért jobb a Galaxy a Sharannál?

Összehasonlító teszt: Ford Galaxy és Volkswagen Sharan

Szerző: Biró Csongor levél küldés  Sebastian Renz levél küldés 
Dátum: 2016.08.22. 15.00

A Ford Galaxyt és a Volkswagen Sharant egykor testvéri kötelék kötötte össze. Ma egymás ádáz ellenségei egy olyan porondon, ahol rajtuk kívül nincs is más versenyző. Vajon a frissen érkezett Ford Galaxy képes legyűrni alap benzinesével a Volkswagen nagy egyterűjét?

A gyereknevelési kézikönyvek minden kérdésre választ adnak a szülőknek az első és a második gyerekkel kapcsolatban. De egyetlen olyan könyvet sem ismerek, amelyik a harmadik, vagy a negyedik gyerek érkezésével foglalkozna. Minek is? A szülők addigra már mindent tudnak. Azt például, hogy mit tehetnek, hogy a baba elaludjék (semmit), hogy a gyerek megegye a spenótot (semmit), hogy a két testvér ne veszekedjen (semmit).

Három gyermektől felfelé a szülők megismerkednek az élet praktikus oldalával, azzal hogyan szereljenek össze egy emeletes ágyat, hogyan húzzanak fel válaszfalat, és hogyan szerezzenek be egy nagycsaládosoknak is alkalmas járművet. Az olyan igazi csapatszállítók mellett, mint a Volkswagen Multivan, vagy a Mercedes-Benz V-osztály, csak két másik lehetőségük maradt. Néhány éve még volt egy Renault Espace, amely mára csupán egy sportos szabadidő-autóvá alakult, vagy a Chrysler Grand Voyager, amely Lanciaként elindult utolsó útjára. A Citroën C4 Grand Picasso, az Opel Zafira kisebbek ennél. Így maradt tehát a Volkswagen Sharan, amelyet SEAT Alhambra néven is megvehetünk, illetve kihívója, az új Ford Galaxy.

Sután és bénán mozognak a városban és a parkolóházakban. A Sharan fordulóköre fél méterrel nagyobb, mint a Multivanban

Míg a Sharan jövője két generáció és 26 évnyi tündöklés után a ködbe vész – a Touran XL követheti 2017-ben – most itt van nekünk a megújult, harmadik generációs Galaxy. Műszakiságában nem új, a Mondeo és az S-Max alapjaira építették. Ezektől csupán hatalmas térkínálatával és pragmatizmusával tér el.

A mágikus hetes

A Galaxy alapból hétszemélyes, és nem ez az egyetlen vonzereje. Akkora a lábtér a második üléssorban, amelyről a Mercedes-Benz S-osztályban csak álmodni szoktak. A keménytömésű, rövid ülőlapú önálló üléseket ide-oda mozgathatjuk, variálhatjuk és ledönthetjük. A könnyített bejutás funkció révén a két szélső ülés jócskán előreszalad, hogy megkönnyítse a bemászást a harmadik üléssorba. Hacsak nincs ott a csomagtérroló. Ezt nem könnyű kiszabadítani a helyéről, és ha végre a kezünkben van, hová tesszük? Nem ám a padlóburkolatba, mint más márkánál. Nem, egyszerűen otthon hagyjuk. Jobbat nem tudok és a Ford sem találta még ki. Ha netán Önök közül a valakié a K-QZ 6867-es rendszámú Galaxy, ne keressék a rolót, az első autópálya-pihenőben elhagytuk.

A harmadik sor valójában a csomagtérben kapott helyet, de a vékony üléseken még felnőttek is elférnek. Felár ellenében az utolsó sor ülései elektromosan, egy gomb megnyomásával tüntethetők el (és varázsolhatók újra elő) – persze csak ha kiszedtük a rolót. Nem ennyire komfortos azonban a Sharan. Minden egyes ülést külön kell a kis hurokkal oldani, majd reteszelni, idegőrlő és fáradtságos munka síkba fektetni őket. Az utastér itt azonban sokkal hangulatosabb, a jól kipárnázott ülések kényelmesebbek, a lábtér a Sharanban is fejedelmi.

A Sharanban külön mozgathatók az ülőlapok és az üléstámlák

A Sharanban külön mozgathatók az ülőlapok és az üléstámlák

A Volkswagen nem adja ingyen a plusz két ülést, 252 730 forint a hétszemélyes kivitel felára. Igaz, ezek is teljes értékű székek, akárcsak a Galaxyban. Ahhoz, hogy a két rejtett ülést felhajthassuk, ki kell pakolnunk a csomagtartóból. Ezt a kellemetlenséget a Sharan az eltolható oldalajtókkal feledteti. Szűk parkolókban sokkal könnyebben szállnak be a gyerekek, akiket becsatolni is egyszerűbb így, mint a hagyományosan, szélesre nyíló Galaxy-ajtókon át. Ráadásul a Volkswagenben mind az öt hátsó ülés isofixes, míg a Galaxyban csak a második sor három ülésében rögzíthetjük biztonsággal az ilyen gyereküléseket.

Miután a család elhelyezkedéséről gondoskodtunk, kukkantsunk előre, ahol a méretes belső szélesség kiemelkedő kényelmet ígér. Sajnos, csak ígér. Ebben a szűkösre szabott ülések a ludasak.

Nagy tempónál kínlódnak a kis lökettérfogatú feltöltéses motorok, a takarékosságuknak nyoma sem marad

Nagy tempónál kínlódnak a kis lökettérfogatú feltöltéses motorok, a takarékosságuknak nyoma sem marad

Akárcsak a Focus, a Mondeo és az S-Max, az új Galaxy is megkapta az érintőképernyős szórakoztató- és információs rendszert, ami fényévekkel modernebb belsőt ad, mint a korábbi, amelyet még egy gombrengeteg uralt. Más lapra tartozik, hogy dühítően bonyolult és nehézkes a kezelése. Az S-Maxszal ellentétben, ebben a kocsiban működött a hangutasításokkal történő irányítás, de továbbra is nehézkes a fedélzeti számítógép és a kormánykerék gombjaival hangolni a futóművet (az automatikus szintszabályozású futómű felára 190 ezer forint), vagy beállítani a vezetősegédek armadát.

A visszafogottabb Sharan az őszi modellfrissítéssel sem lett sokkal okosabb: szériában városi vészfékezőt, fáradtságérzékelőt, plusz pénzért adaptív tempomatot és holttérfigyelőt ad. Ezekkel a bemutatója után öt évvel is frissnek hat a Sharan. Az, hogy dacolni tudott az idővel, a kivételesen átgondolt és minőségben kivitelezett utasterének köszönhető. Ezzel összehasonlítva a Ford Galaxy kissé szétszórtnak, rögtönzöttnek tűnik, elég csak az illesztési hibákra, a kárpit egyenetlenségeire, az ülésdöntő szerkezet rugóira, vagy a már többször említett rolóra utalni. Az irányítópult elrendezése is sokkal egyszerűbb, átláthatóbb a Volkswagenben. Gazdagabb tárolóhelyekben, kacattartókban és kényelmesebbek az ülései.

Nem kellene már indulni?

Dehogynem, hisz már mindenkit és mindent bepakoltunk méretes autóinkba. A motorok gombnyomásra kelnek életre. Nem tudják véka alá rejteni, hogy alap benzinesek, kis lökettérfogattal, közvetlen befecskendezéssel és az elmaradhatatlan turbóval. Félelmünk azonban alaptalan volt, mindkét motor magabiztosan mozgatja a nagy testeket, a 81 kilogrammal nehezebb Galaxy is hamar eléri a 100 kilométer/órás tempót. Ráadásul jól hajrázik az 1,5 literes Ecoboost motorral szerelt Ford, 5 tizeddel veri gyorsulásban az 1,4-es Sharant, hála a jól osztott, pontos hatfokozatú kézi sebességváltójának.

Elöl csak a navigáció újdonság, minden más unalomig megszokott

Elöl csak a navigáció újdonság, minden más unalomig megszokott

Visszafogottabb, de kiegyensúlyozottabb a Volkswagen 1400-asa, váltója könnyebben mozog, de kevésbé precízen dolgozik. A mindennapokban elboldogul mindkét motor, de ha kihasználjuk az egyenként közel 670 kilogramm terhelhetőséget, nem marad erőtartalék bennük. Az igazi hidegzuhany a benzinkúton ér el bennünket, elég gyakran igénybe kell vennünk ugyanis a szolgáltatásait. Mindkét motor nagyon szereti a gyomrát, a Ford 10 liter/100 kilométeres, illetve a Volkswagen 8,9 liter/100 kilométeres – általunk mért – átlaga kiborító és elgondolkodtató.

Igenis érdemes eltöprengeni azon, hogy nem ér-e meg egy kis plusz pénzt a 150 lovas dízelmotor. A Fordnál ez a lépcső 265 ezer forintba kerül, a Volkswagennél sokkal nagyobbat kell lépni és többet kell töprengeni: 1 millió 50 ezer forint a különbség.

Két tankolás között élvezetes a Galaxy vezetése, de a kocsi nem annyira élénk – és ez az új S-Maxra is igaz – mint az elődje volt. A nagyobb Galaxynál azonban nem is annyira zavaró. Örömteli, hogy üresen és megpakolva is serénykedik, az alkalmazkodó futómű mindent megtesz, hogy dinamikusnak érezzük. Ez azért nem sikerül maradéktalanul. Sport módban felkeményedik a felfüggesztés, közvetlenebb lesz a kormányzás, de ezzel csak azt érjük el, hogy pattog a Galaxy és a kormány lassabban reagál. Agilisebb egyáltalán nem lesz. Inkább a komfort módot ajánljuk, az egyfajta kompromisszumot teremt a kényelmes vezetés és a pontos irányíthatóság terén. Enyhén dől a karosszéria a kanyarokban, de mégis élvezetesen kormányozható a Galaxy, mindvégig érezzük, hogy mi uraljuk, az alulkormányozottság érzése későn érkezik, a terhelésváltást felnőttesen tűri, mindvégig biztonságos marad. És nem utolsósorban a legjobb fékekkel rendelkezik.

A Volkswagen ezekben a tantárgyakban gyengébben teljesít, nagyobb az oldaldőlés, bizonytalanabb az irányítás nagy tempónál, kevésbé magabiztos. A 278 130 forintért megvásárolható adaptív lengéscsillapítás-szabályozás sport módjában sem lesz izgalmasabb a vezetése, kedélytelen marad, a kanyarokat azonban biztosan veszi. Komfort módban üresen túl puhány, megpakolva nem eléggé csillapít, hirtelen elpattog, legyen szó hosszú, vagy rövid egyenetlenségekről.

Bár a Galaxy alapára magasabb, mind a Volkswagené, az extrákat bizony méregdrágán adja a Sharan, a vezetősegédek többsége feláras. Mindezeket mérlegelve a teszt egyértelmű győztese a Ford Galaxy.

A sávtartó alapfelszerelés, sok másik segéd feláras

A sávtartó alapfelszerelés, sok másik segéd feláras

Összegzés

1. Ford
Jobb vezetősegédet ad, harapósak a fékjei és gazdag felszereltsége a kiválóan rugózó Galaxyt – magas fogyasztása ellenére – az első helyre emeli.
2. Volkswagen
Tolóajtajai, okos és praktikus megoldásai, alacsonyabb fogyasztása és finomabb kidolgozottsága sem elég, hogy legyőzze a frissebb Galaxyt. Nehézkes a fékje, lustább a motorja és szegényes a felszereltsége.

Műszaki adatok

Járműtípus Volkswagen Sharan 1.4 TSI Comfortline (hétszemélyes) Ford Galaxy 1.5 Ecobbost Titanium
Lökettérfogat (cm³) 1395 1498
Teljesítmény (kW(LE)/min) 110(150)/5000 118(160)/6000
Nyomaték (Nm/min) 250/1500 240/1600
Saját tömeg/terhelhetőség (kg) 1754/666 1835/675
Fékút 100-0 km/h, hidegen (m) 36,8 35,4
Legnagyobb sebesség (km/h) 200 195
Tengelytáv 2920  2849
 Hosszúság x szélesség x magasság (mm)  4854 x 1904 x 1740  4848 x 1916 x 1747
 Csomagtér (l) 752/2297 700/2339
 Tesztfogyasztás (l/100 km)  8,9  10,0
 Gyorsulás 0-100 km/h (s) 10,7 10,2
 Listaár (Ft) 10 076 410 10 795 000

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/5. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!   Fotók: Achim Hartmann Copyright 2016 MPS

 

Kommentek

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

Nincs ennél gyorsabb madár

Szárnya van, de nem madár. Nem is repülő. A Tesla Model X a felső kategóriás autók közé fészkelt be. Hétüléses, és gyorsabb, mint a gondolat. Két fecske már csinál nyarat?

Elég 510 lóerő a BMW M3 ellen?

Korábban kategóriájának királyává koronázták a Nordschleifén, most versenytársai ellen kell bizonyítania az Alfa Romeo Giulia QV sportlimuzinnak. Ha a BMW M3 Competition és a hasonlóan izmos Mercedes-AMG C 63 S modell ellen szeretne bizonyítani, akkor az olasznak többet kell mutatnia egy gyors körnél a zöld pokolban.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Selejtes luxusautók okoznak főfájást

Ezen a héten prémium autógyártók termékeit ítélték emberi felhasználásra alkalmatlannak az európai hatóságok. Visszahívások Auditól Range Roverig.

F1: Vettel pályarekorddal az élen, az újonc a falban

Az Ausztrál Nagydíj harmadik szabadedzésén a ferraris Sebastian Vettel fél másodperccel verte a Mercedeseket, a Saubernél új versenyző mutatkozott be, a Williams újonca pedig összetörte az autót.

F1: Váratlan pilótacsere az Ausztrál Nagydíj előtt

Az Ausztrál Nagydíj szombati, harmadik szabadedzése előtt a Sauber-csapat versenyzőt cserélt, a még januárban megsérült Pascal Wehrleint kiszállították, az olasz Antonio Giovinazzi kap Forma-1-es bemutatkozási lehetőséget.

F1: Legyél Lewis Hamilton VIP-vendége! – videó

A háromszoros világbajnok videós idegenvezetést tart a Mercedes melbourne-i csapatpavilonjában a kávézótól a konyháig.

Videó: Így kap másfél másodpercet Alonso Räikkönentől

Melbourne-i belső kamerás kör a mezőny két veteránjától a McLaren és a Ferrari közti különbségről.

Magyar gyerekek rajzolták le a jövőt

Hetedik alkalommal hirdette meg a Toyota magyar gyerekek számára is a Toyota Dream Car rajzversenyt: a megmérettetés arra ösztönözte a gyerekeket, hogy rajzolják le, milyennek képzelik el egy szebb jövő autóit.

F1: Óriási aranyköpés a Ferrari-főnöktől – videó

A Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene így írta le két szóban Sebastian Vettelt és Kimi Räikkönent.

F1: Letiltották a Haas légterelőjét

A Nemzetközi Automobil Szövetség az Ausztrál Nagydíj második szabadedzésére levetette a Haas-csapat autójáról a T szárnyat. Túl hajlékony volt.

A Fiat motoros Zsiguli legendája

Az idei első nagyszabású autós rendezvényen, az Autó Motor és Tuning Show-n rengeteg csemege akad a géprajongók számára. A széles és ültetett karosszériák, felhúzott motorok kavalkádján túl a veteránok csendes csarnoka is tartogat meglepetéseket.

F1: Újabb motort fejleszt a Honda

Bár az Ausztrál Nagydíj pénteki szabadedzésein a McLaren elfogadhatóan szerepelt, a Hondánál tudják, hogy a jelenlegi erőforrással nem tudnak messzire jutni. Újat fejlesztenek májusra.

Új csúcsmodellt kap a koreai terepspecialista

Jövő csütörtökön mutatkozik be a SsangYong eddigi legnagyobb szabadidőjárműve. Egyelőre még neve sincs az autónak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.