Bond nem érdekes, csak a kocsija

Vezettük - Aston Martin DB10

Szerző: Biró Csongor levél küldés  Jens Dralle levél küldés 
Dátum: 2016.08.21. 05.30

Ahhoz, hogy a világ legismertebb titkos ügynöke újra mozgásba lendüljön, és megmentse a világot, az Aston Martin épített egy új szuperautót, a DB10-est. Hogy James Bond helyébe kívánkoznánk? Szó sincs róla! Csak érdekelt a sportkocsi és el is vittük egy körre. Jó móka volt!

Sokan szeretnének túllépni a valóság gátjain, és beleképzelni magukat egy világmegváltó hős szerepébe. Ez a hős James Bond, aki nélkül manapság nem lehet egy Aston Martinról írni, még egy sima tesztet sem! Karaktere beépül a fantáziánkba, nehéz elhessegetni. Pedig most semmi szükségünk rá. Itt a kocsija, foglalkozzunk azzal, mert igenis megérdemli!

A Bond-autók végzete: egyikük sem számíthat hosszú életre

Nem azért tesszük próbára, mert Bond kocsija, hanem azért, mert kíváncsiak vagyunk, mit tud egy ilyen ritkaság. Ilyen, hogy Aston Martin DB10 valójában nem is létezik. Csak azért született meg, hogy Bond vezethesse a Spectre című legújabb kémfilmben. Csupán tíz darab készült belőle a márka könnyű alumínium platformjára.

Az Aston Martin DB10 alapja a Vantage V8, amelynek erőtől duzzadó, 4,7 literes motorja úgy köszörüli a torkát, mint egy bariton előadás előtt. A DB10-est nem látványkonyhában kotyvasztották: vérbeli sportkocsi, és úgy is megy, ahogy a filmben láttuk. Ott ujjlenyomattal indul, a valóságban egy beépített kis dobozka tetején lévő kapcsolót kell forgatni, miután felnyitottuk a védőfedelét. Pont úgy, mint egy detonátornál. És úgy is szól, ha odacsapunk a lovaknak!

20-as felnijeit gyémánt élű késsel esztergálták

Rövid volt, de filmbe illő

Hogy milyen eszelősen jól megy, arról csak a gyáriak ódáját hallgathattuk. Az idő rövidsége, a sok újságíró és az utcai rendszám hiánya miatt csak pár kört tehettünk meg a versenypályán, és ráadásként be kellett érnünk egy rövid országúti szakasszal. Két kocsi állt a rendelkezésünkre, a többi nyolc ugyanis még mindig a filmvállalat vendégszeretetét élvezte. De már ennek a rövidke tesztnek is olyan hatása volt rám, mint néhány vodka-martininek. (Rázva vagy keverve, mindegy.)

Hogy miért? A 4,41 méter hosszú DB10 ugyanolyan kompakt, mint a V8-as, de hosszabb a tengelytávja és szélesebb a nyomtávja is. Mindehhez könnyű, szénszálas karosszéria társul, és az élményeket hatfokozatú kézi sebességváltó fokozza. Ez a nyers férfiasság teszi annyira szimpatikussá James Bond személyiségét. Az ellenség leterítésére inkább golyót használ, mintsem, hogy radioaktív mérget csempésszen a főgonosz teájába.

Annak dacára, hogy csak kisszériás alkotás, sokkal stabilabb és jobban összerakott, mint számos nagyszériás brit autó

Annak dacára, hogy csak kisszériás alkotás, sokkal stabilabb és jobban összerakott, mint számos nagyszériás brit autó

Műszaki adatok

Aston Martin DB10

Motor
V8, 4735 cm3, szívó benzines. 436 LE, 490 Nm
Erőátvitel
Hátsókerék-hajtás, hatfokozatú kézi sebességváltó
Futómű
Elöl-hátul dupla kereszt-lengőkaros felfüggesztés
Méretek
Hossz. x szél. x mag. 4410 x 1934 x 1250 mm
Menetteljesítmények
0-100 km/h: 4,7 s
Legnagyobb sebesség: 306 km/h
Darabszám: 10
Ára: nem eladó

Annak ellenére, hogy az összes bondos trükköt felvonultatja a forgatókönyv, a film arra is fókuszál, hogy a H-kulisszában a váltókar és a kör alakú műszerek mutatóinak vad táncát is bemutassa. Ezek alapján valóban elhisszük, hogy ez egy vérbeli sportkocsi, s nem csak arra szolgál, hogy egy újabb Tom Ford öltönyhöz adjon biztonságos burkot. És még a kényelemre sem lehet panasz!

Az ülések elég nagyok ahhoz, hogy beleférjen néhány olyan komfortjavító funkció, mint például az ülésfűtés és az ülésszellőztetés. Hogy ezek működtek-e , vagy nem, azt nem tudom, mert a prototípusban iszonyú meleg volt, miközben kint hűvös őszi szelek fújdogáltak, így a két ellentétes hőhatás kioltotta egymást. Sokkal inkább megmaradt bennem a felfedezés kamaszos öröme, ahogy a V8-as karcos hangja beleordít a pihenni készülő természet szürke homályába. A tökéletes élményhez hiányoztak a rosszfiúk, az üldözés izgalma, de ezeket egy filmes trükkel akár bele is égethetném az emlékeimbe.

Nehézfiúkkal szórakozik

James a filmben természetesen nehézfiúkkal keménykedik, üldözi őket, majd azok üldözik őt, de mindig látványosan, mindig gyorsan és az autókra nézve mindig végzetesen. Egy falka Alfa Romeo 159 elől menekül, majd egy Jaguar C-X75 vaskos kipufogóira tapad rá. Ilyenek a mindennapok Bondéknál. Nem kell ahhoz a reggeli müzlibe plusz egy kanál fantáziát keverni, hogy elképzeljük, mennyire látványos lehet a szűk római sikátorokban az autós üldözés. Ha egy kicsit erőteljesebben nyomjuk a gázt, és a határok felé tereljük az autó tudását, megbizonyosodhatunk, hogy nemcsak a trükkök világában verhetetlen a DB10-es, hanem a valóságban is szuper egy kocsi.

A DB10 motorja a filmben ujjlenyomattal kel életre

Annak dacára, hogy csak kisszériás alkotás, sokkal stabilabb és jobban összerakott, mint számos nagyszériás brit autó. Széles, 20-as kerekei mind több kanyart akarnak, sokkal többet, mint amennyit mi valaha megadhatunk nekik. Pedig most kiélheti a vágyait a DB10. Üvegkonténerben szállítják egy európai turné állomásaira, ahol rendesen meghajtják a márka gazdag és elkötelezett hívei.

De, hogy ki kit tesz boldoggá, titok marad. Akit elcsábít, annak sokat kell várnia rá. Az új Aston Martin, a DB11-es még csak készülget. Arra, hogy biztosan kiváló termék születik majd, garancia a tömeggyártásban igen tapasztalt Andy Palmer cégvezető és a csúcstechnológiák szállítója, a Mercedes-Benz AMG-részlege.

Nézd meg az Aston Martin DB10-est a Spectre előzetesében:

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/4. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!   Fotók: Dino Eisele Copyright 2016 MPS

Kommentek

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

Nincs ennél gyorsabb madár

Szárnya van, de nem madár. Nem is repülő. A Tesla Model X a felső kategóriás autók közé fészkelt be. Hétüléses, és gyorsabb, mint a gondolat. Két fecske már csinál nyarat?

Elég 510 lóerő a BMW M3 ellen?

Korábban kategóriájának királyává koronázták a Nordschleifén, most versenytársai ellen kell bizonyítania az Alfa Romeo Giulia QV sportlimuzinnak. Ha a BMW M3 Competition és a hasonlóan izmos Mercedes-AMG C 63 S modell ellen szeretne bizonyítani, akkor az olasznak többet kell mutatnia egy gyors körnél a zöld pokolban.

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

F1: A Merci-főnökön röhög az egész internet

Toto Wolff beindította a mémgyárakat az Ausztrál Nagydíjon bemutatott asztalcsapkodásával.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.