Sokan szeretnének túllépni a valóság gátjain, és beleképzelni magukat egy világmegváltó hős szerepébe. Ez a hős James Bond, aki nélkül manapság nem lehet egy Aston Martinról írni, még egy sima tesztet sem! Karaktere beépül a fantáziánkba, nehéz elhessegetni. Pedig most semmi szükségünk rá. Itt a kocsija, foglalkozzunk azzal, mert igenis megérdemli!

A Bond-autók végzete: egyikük sem számíthat hosszú életre

Nem azért tesszük próbára, mert Bond kocsija, hanem azért, mert kíváncsiak vagyunk, mit tud egy ilyen ritkaság. Ilyen, hogy Aston Martin DB10 valójában nem is létezik. Csak azért született meg, hogy Bond vezethesse a Spectre című legújabb kémfilmben. Csupán tíz darab készült belőle a márka könnyű alumínium platformjára.

Az Aston Martin DB10 alapja a Vantage V8, amelynek erőtől duzzadó, 4,7 literes motorja úgy köszörüli a torkát, mint egy bariton előadás előtt. A DB10-est nem látványkonyhában kotyvasztották: vérbeli sportkocsi, és úgy is megy, ahogy a filmben láttuk. Ott ujjlenyomattal indul, a valóságban egy beépített kis dobozka tetején lévő kapcsolót kell forgatni, miután felnyitottuk a védőfedelét. Pont úgy, mint egy detonátornál. És úgy is szól, ha odacsapunk a lovaknak!

20-as felnijeit gyémánt élű késsel esztergálták

Rövid volt, de filmbe illő

Hogy milyen eszelősen jól megy, arról csak a gyáriak ódáját hallgathattuk. Az idő rövidsége, a sok újságíró és az utcai rendszám hiánya miatt csak pár kört tehettünk meg a versenypályán, és ráadásként be kellett érnünk egy rövid országúti szakasszal. Két kocsi állt a rendelkezésünkre, a többi nyolc ugyanis még mindig a filmvállalat vendégszeretetét élvezte. De már ennek a rövidke tesztnek is olyan hatása volt rám, mint néhány vodka-martininek. (Rázva vagy keverve, mindegy.)

Hogy miért? A 4,41 méter hosszú DB10 ugyanolyan kompakt, mint a V8-as, de hosszabb a tengelytávja és szélesebb a nyomtávja is. Mindehhez könnyű, szénszálas karosszéria társul, és az élményeket hatfokozatú kézi sebességváltó fokozza. Ez a nyers férfiasság teszi annyira szimpatikussá James Bond személyiségét. Az ellenség leterítésére inkább golyót használ, mintsem, hogy radioaktív mérget csempésszen a főgonosz teájába.

Annak dacára, hogy csak kisszériás alkotás, sokkal stabilabb és jobban összerakott, mint számos nagyszériás brit autó

Annak dacára, hogy csak kisszériás alkotás, sokkal stabilabb és jobban összerakott, mint számos nagyszériás brit autó

Műszaki adatok

Aston Martin DB10

Motor
V8, 4735 cm3, szívó benzines. 436 LE, 490 Nm
Erőátvitel
Hátsókerék-hajtás, hatfokozatú kézi sebességváltó
Futómű
Elöl-hátul dupla kereszt-lengőkaros felfüggesztés
Méretek
Hossz. x szél. x mag. 4410 x 1934 x 1250 mm
Menetteljesítmények
0-100 km/h: 4,7 s
Legnagyobb sebesség: 306 km/h
Darabszám: 10
Ára: nem eladó

Annak ellenére, hogy az összes bondos trükköt felvonultatja a forgatókönyv, a film arra is fókuszál, hogy a H-kulisszában a váltókar és a kör alakú műszerek mutatóinak vad táncát is bemutassa. Ezek alapján valóban elhisszük, hogy ez egy vérbeli sportkocsi, s nem csak arra szolgál, hogy egy újabb Tom Ford öltönyhöz adjon biztonságos burkot. És még a kényelemre sem lehet panasz!

Az ülések elég nagyok ahhoz, hogy beleférjen néhány olyan komfortjavító funkció, mint például az ülésfűtés és az ülésszellőztetés. Hogy ezek működtek-e , vagy nem, azt nem tudom, mert a prototípusban iszonyú meleg volt, miközben kint hűvös őszi szelek fújdogáltak, így a két ellentétes hőhatás kioltotta egymást. Sokkal inkább megmaradt bennem a felfedezés kamaszos öröme, ahogy a V8-as karcos hangja beleordít a pihenni készülő természet szürke homályába. A tökéletes élményhez hiányoztak a rosszfiúk, az üldözés izgalma, de ezeket egy filmes trükkel akár bele is égethetném az emlékeimbe.

Nehézfiúkkal szórakozik

James a filmben természetesen nehézfiúkkal keménykedik, üldözi őket, majd azok üldözik őt, de mindig látványosan, mindig gyorsan és az autókra nézve mindig végzetesen. Egy falka Alfa Romeo 159 elől menekül, majd egy Jaguar C-X75 vaskos kipufogóira tapad rá. Ilyenek a mindennapok Bondéknál. Nem kell ahhoz a reggeli müzlibe plusz egy kanál fantáziát keverni, hogy elképzeljük, mennyire látványos lehet a szűk római sikátorokban az autós üldözés. Ha egy kicsit erőteljesebben nyomjuk a gázt, és a határok felé tereljük az autó tudását, megbizonyosodhatunk, hogy nemcsak a trükkök világában verhetetlen a DB10-es, hanem a valóságban is szuper egy kocsi.

A DB10 motorja a filmben ujjlenyomattal kel életre

Annak dacára, hogy csak kisszériás alkotás, sokkal stabilabb és jobban összerakott, mint számos nagyszériás brit autó. Széles, 20-as kerekei mind több kanyart akarnak, sokkal többet, mint amennyit mi valaha megadhatunk nekik. Pedig most kiélheti a vágyait a DB10. Üvegkonténerben szállítják egy európai turné állomásaira, ahol rendesen meghajtják a márka gazdag és elkötelezett hívei.

De, hogy ki kit tesz boldoggá, titok marad. Akit elcsábít, annak sokat kell várnia rá. Az új Aston Martin, a DB11-es még csak készülget. Arra, hogy biztosan kiváló termék születik majd, garancia a tömeggyártásban igen tapasztalt Andy Palmer cégvezető és a csúcstechnológiák szállítója, a Mercedes-Benz AMG-részlege.

Nézd meg az Aston Martin DB10-est a Spectre előzetesében:

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/4. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!   Fotók: Dino Eisele Copyright 2016 MPS