Valahol a középiskola alsó osztályaiban  kerül elő a testek haladó mozgásának értelmezése fizika órán. Ott tanítják meg, hogy a gyorsulás az adott idő alatti sebesség-változást jelenti, hogy a megtett út egyenlő a gyorsulás szorozva az idő négyzetével, osztva kettővel. És hogy az erő a gyorsulás és a tömeg szorzata. Ezen tudás alapján már ki tudjuk számolni, hogy amikor az RS 7 Performance 3,5 másodperc alatt eléri álló helyzetből a 100 km/órás sebességet, akkor a gyorsulás 7,94 m/s2 – ami nincs is annyira távol egy szabadon eső tárgy gyorsulási értékétől (9,81 m/s2). A 100 kilométeres sebesség eléréséhez 48,63 méter útra és 16 023 Newton erőre van szükség. Kijelenthetjük azt is, hogy az Audi 84,7 métert tesz meg másodpercenként végsebességgel haladva, valamint azt is, hogy ezek a számok önmagukban nem túl beszédesek.

Egy Audi mindig sportosan elegáns, amit az RS 7 valódi, hatalmas teljesítménnyel is tetéz.

Mindjárt más a helyzet, ha az iskolapad helyett az Audi ülésében éljük át ugyanezt, és tapasztaljuk meg azt, amit nem lehet számokkal kifejezni. Azt, amikor az Audi RS 7 Performance úgy katapultál ki, hogy közben maga alá gyűri az aszfaltot, és néhány pillanat erejéig úgy tűnik, hogy a horizontot is megérinthetjük. Ezalatt kedélyes hangnemben parancsokat adhatunk a hangvezérlés által, vagy csak hallgathatjuk a sportkipufogó zúgását. Gyorsulni ennél már nem lehetne egyszerűbben.

Bal láb a fékre, jobbal tövig nyomjuk a gázt, aztán a bal megpihenhet. Minden továbbit megold az ESP és a többi elektronika, amely segít az összkerékhajtásnak a 605 lóerő és a 750 Nm (plusz 45 LE és 50 Nm a sima RS 7-hez képest) leghatékonyabb felhasználásában. A teljesítmény és nyomatéktöbbletre nincs igazán szükség, és ha ésszerűen akarnánk dönteni, akkor azt mondanánk a Performance csomag nem éri meg. Mérhető előny azért van, ha minimális is: nulláról százig 0,2 másodperccel gyorsul jobban, mint az utolsó 560 lóerős RS 7, amit próbáltunk. Mindenki maga döntheti el, hogy ez megér-e neki további 1,75 millió forintot – mi annyit mondhatunk, nincs rá feltétlenül szükség.

3,5 mp is elég százra gyorsítani

3,5 mp is elég százra gyorsítani

Az ülés mintázatát a ruhánkon is könnyedén kivehető

Az ülés mintázatát a ruhánkon is könnyedén kivehető

A BMW-nél talán még nehezebb ez a kérdés, ahol 2,8 millióba fáj a Competition (magyar árlistában versenycsomag néven fut) szint elérése. Ráadásul a 40 lóerő extra ellenére egy tizedmásodperccel sem mértünk jobb eredményt, mint az utolsó 560 lóerős modell esetében. Ez 4.1 másodpercet jelent a négyajtós M6-osnak, amit kellően drámaian ad elő. Amíg az RS7 egy hóviharban is vidáman és nyugodtan képes gyorsítani, addig az M6 olyan, mintha éppen mérgesen ébredt volna egy Tyronnasaurus.

Hangos morajlással indul, kicsit mereven lódul meg, és a legfinomabb beállítás ellenére is kicsit ridegen kapcsolgat végig a hétfokozatú duplakuplungos váltó. Az M-gomb megnyomása után kezdődik csak az igazi dráma, ekkor a hajtás, a futómű, az elektronika és a kormánymű is a száguldáshoz megfelelő állapotba kerül. Megkezdődik a harc a motorerő és az ESP között. A hátsókerék-hajtású M6-os abroncsai nyikorgással indítanak, majd miután sikerült fogást venni az aszfalton meglódul a két turbófeltöltővel ellátott, 4395 köbcentiméteres V8-as.

45 lóerőt erősít az RS 7-esen a Performance kivitel

45 lóerőt erősít az RS 7-esen a Performance kivitel

Tökéletes – ha minden összejön

Sok mindennek kell passzolnia ahhoz, hogy ez az autó megmutahassa azt, amire valójában képes. Nem árt a legalább 15 fok, hogy ne hűljenek ki a gumik, és egy lezárt útszakasz sem jön rosszul, ha éppen elérhető. Normál országúton a kormányzás túlságosan közvetlen – autópályán már kissé ideges is. Ez a fajta hangulat pedig a Gran Coupét a versenypálya irányába tereli, már ha egy négyszemélyes luxusautónak van ott bármi keresnivalója. A vastag hurkás üléseknek minden esetre nincs ellenére ez a fajta környezet, és a kitörésre hajlamos hátsóval való küzdelemre is sokkal alkalmasabb a bukótér, mint az út menti növényzet és tereptárgyak. Nem kifinomultságával remekel az M6 a pályán. Pontos kormányzása ellenére nehéz jól eltalálni a kanyarokat, ahonnan a 700 Nm-nyi nyomaték inkább csak kirángatja az autót, miközben egy hatalmas képzeletbeli kalapáccsal ütlegeli a váltót. Ezt főleg a sokat tapasztaltak és magas ingerküszöbbel bíró vezetőkre lehet jó hatással.

Az Audiban ülőkre pedig pont ellenkezőleg hat, ugyanis a szlalom és főleg a kettős sávváltás feladatot is magasabb tempóval képes kivitelezni a BMW, minden hibája ellenére. Mindezeket persze csak úgy, ha az égiek is velünk vannak. Amint esik az eső vagy a hó, vagy kicsit nedves az aszfalt, az M6-os még finoman használva is állandóan igényli az ESP beavatkozásait. Az M-program ilyenkor már nem alkalmas a normális közlekedésre, és a kényelem még Comfort módban sem az igazi – főleg terhelt állapotban érezni a különbséget az Audi javára. Még az autópályán sem érzi igazán otthon magát. Igaz, hogy őrülten gyors – mégsem adja azt a nyugalmat és biztonságérzetet, amit az Audi sugároz. Ekkora teljesítmény mellett már az is zavaró, hogy gázadásnál itt minden egy szemhunyásnyival tovább tart – ez ugyancsak a váltó számlájára írható. Az Audi a méregdrága (3 M Ft) kerámiafékeivel jobban is lassít hidegen, de négy személlyel és üzemmeleg állapotban gyakorlatilag a BMW ugyanolyan értékeket produkált a fékút mérésénél. Az M6 néhány decivel magasabb fogyasztását csak az érdekesség miatt említjük, ez ebben ligában nem döntő szempont.

40 extra lóerő jár az M6-nak a Versenycsomagban

40 extra lóerő jár az M6-nak a Versenycsomagban

Az alapfelszereltség része a Head-up Display

Az alapfelszereltség része a Head-up Display

Az Audi 38 941 960 forintos alapártól indul, amit a dinamik csomag plusz további 4,6 millióval dob meg. Utóbbi csomag tartalmazza quattro sport-differenciálművet, a kerámia fékeket, a dinamikus kormányzást, az adaptív sportfutóművet (légrugós helyett), és a 305km/órás végsebességet a LED Matrix főfényszórók mellett. Az RS 7 érthető okok miatt még ebben a kivitelben sem számít a versenypálya ördögének, de az autópályán sem csábít feltétlenül őrült manőverekre. Nem a 605 lóerő a kevés, egyszerűen nem illik az esztelen száguldás igazán a stílusához. Inkább diszkréten gyors, az összkerékhajtás nyújtotta biztonság mérhetetlen természetességet és nyugalmat sugároz. Az M6 után az RS 7 kormányzása picit indirektnek tűnhet, és visszajelzésből is kevesebbet kapunk. Erőssége az érzelemmentes tökéletesség. Minden gyorsabban és egyszerűbben történik itt, mint a BMW-ben, teljesítménye, kezelhetősége mind erősebb kontroll alatt van.

Amikor adottak a körülmények

Kiegyensúlyozott, szűnni nem akaró lendülettel bíró négyliteres, V8-as biturbó motorja olyan magabiztosságot sugároz, olyan érzéseket ébreszt, amivel egyedül leigázhatnánk a világot. Sebességét nem képes szinte semmi sem tartani az autópályán, de azt szinte megítélni is lehetetlen. Egy egészen más dimenzióban mozog és gyorsul, főleg miután a belső sávba húzódott. A kerámiafékek szédítően lassító erejét mégsem érzékeljük sűrűn, mert a BMW-vel ellentétben az Audiban nem érzünk késztetést arra, hogy mi legyünk a leggyorsabbak. Elegendő a tudat, miközben kedélyesen autózunk, élvezzük a csendet és a komfortot.

305 km/h: azonos a végsebesség, és közös, hogy ezért mindkét modellnél felárat kell fizetni

305 km/h: azonos a végsebesség, és közös, hogy ezért mindkét modellnél felárat kell fizetni

A nyolcfokozatú automata finomon és rezzenés nélkül kapcsolgat egyre feljebb, miközben a motorvezérlés négyhengeressé változtatja az Audit, még ha ez szimbolikus lépés is a fogyasztáscsökkentés terén. Nem ezen a téren szerzett pontjaival arat győzelmet az Audi. Fizikai tulajdonsága mellett szellemi szinten is nagyobb elismerést érdemel. Félreértés ne essék: lenyűgöző autó az M6 Gran Coupé Competition, de csak akkor, ha minden körülmény adott. Utóbbi pedig az RS 7 Performance esetén gyakorlatilag mindig adott.

Értékelés

1. Audi: Erő, ahogy te akarod. Az RS 7 Performance tökéletesen kontrolláltan adja le hatalmas erejét, kényelmes, biztonságos és csak visszafogottan nagy étvágyú. Nem sportautó!

2. BMW: Erő, ahogy ő akarja. Az M6 sosem hagyja nyugodni vezetőjét . Kiemelt figyelmet igényel nedves úton, és lemondást a komfort terén. Ára is kíván némi kompromisszumkészséget

 

Adatlap

RS7-M6-HDS-13

Jármű típusa:

Audi RS 7

Sportback Performance

BMW M6

Gran Coupé Compettion

Motor                            V8-as, benzines turbómotor, 3993 ccm V8-as, benzines turbómotor,4395 ccm
Teljesítmény 445(605)/6100 kW(LE)/fordulat 441(600)/6100 kW(LE)/fordulat
Nyomaték 750 Nm/2500/perc700/1500/perc
Gyorsulás (0-100) 3,5s4,1s
Végsebesség 305 km/h305 km/h
Fogyasztás 13,3 l/100 km14,0 l/100km
Listaár 38 941 960 Ft 42 963 400 Ft

 

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/5. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresd a friss számot az újságárusoknál!   Fotók: Hans-Dieter Seufert Copyright 2016 MPS