Mit érnek a mai pickupok?

Szerző: Biró Csongor levél küldés  Marcus Peters levél küldés 
Dátum: 2016.08.15. 15.00

A pickupok ugyanúgy a countrydalok nélkülözhetetlen kellékei, mint ahogy elképzelhetetlen nélkülük Amerika délnyugati vidéke. Nálunk még nem annyira mindennapos a látványuk, de népszerűségük folyamatosan nő. Az Isuzu D-Max, a Mitsubishi L200, a Nissan Navara és a Volkswagen Amarok kipróbálásával arra keressük a választ, miért választják egyre többen ezeket a gépeket.

Miért is kedvelik az USA déli államaiban ezeket a monstrumokat? A válasz valahol mélyen, a telepesek lélektanában keresendő. Amikor otthont kerestek maguknak és családjuknak, hasonló kabinos szekereket kötöttek a lovaik után. Ezt az életérzést jelenítik meg a mában a pickupok. Legalábbis elméletileg. A valóságban azonban sokkal gyakorlatiasabbak. A platós teherautókkal szinte mindent el lehet szállítani, legyen az ember, állat, termény, vagy építőanyag. Ha hinni lehet a countrydaloknak, akkor a pickup nemcsak közlekedési eszköz, de egy pihentető otthon is egyben, nyugágy, amelyben a gabonaföldön is álomra hajthatjuk fejünket.

Mindegyik platóhoz kapni fedelet vagy dobozt

Nálunk egyelőre kevesebb pickupot látunk a földeken. Sokkal inkább a városképet torzítják, vagy éppen egynél több parkolóhelyet foglalnak el. Csak látszólag használják ki tulajdonosai a pickupok hihetetlen sokoldalúságát. Pedig hiába fér be több egy furgonba, kényelmesebb egy kombi, jut el messzebb terepen egy terepjáró, észszerűbb egy egyterű, a pickup mindezek jó tulajdonságait egyesíti. Hány feleség hallhatta ezt az érvelésláncot, hogy áldását adja egy ilyen beszerzésére?

Mi legyen most? Takarítsuk ki az autókat? Á, ne! Süt a nap, grillezzünk inkább!

Mi legyen most? Takarítsuk ki az autókat? Á, ne! Süt a nap, grillezzünk inkább!

Hiszen mégsem mondhat neki csak annyit a férj: Drágám, ez annyira vagány! Méretei miatt mindig a középpontban van, emiatt kedvelik az individualisták. Nekik szól a bőséges kínálat, amelyből mi most kiválasztottunk négy példányt. A tavaly megújult Nissan Navara mellett az Isuzu D-Maxot, a Mitsubishi L200-at és a Volkswagen Amarokot tettük próbára.

Masszív technika

Bármennyire is gyorsan változik a világ körülöttünk, a pickupok műszaki alapjai változatlanok. A teherautókhoz hasonlóan mind a négynél stabil létraalvázra csavarozzák a kabint, a hátsó futómű pedig merev híd. Ez a technika egyáltalán nem úttörő, mindent a kíméletlen és tartós használatnak rendeltek alá. Persze, ahogy jönnek sorban a modellváltások, egy-egy cseppnyi kényelmet, modernitást, digitális technikát beépítenek, de a lényeg nem módosul. Már az élek sem annyira darabosak és élesek, sokkal inkább a crossoverek finom kerekdedsége kezdi felváltani a szögletes, merev vonalakat. Még a korábban bikafejével az utca népét rémisztgető macsó nagyvas, a Nissan Navara is megszelídült.

A Navara vontatási és terepezési képességei kiválóak

A Navara vontatási és terepezési képességei kiválóak

A tavaly szeptemberben bemutatkozott Nissan plasztikusan mutatja, hova fejlődött a pickuptechnika: egyrészt kifinomultabb utasteret, másrészt gazdagabb felszereltséget ad. Lehet rendelni vészféksegédet, körbelátó kamerát, teljesen ledes fényszórókat. Látszik, hogy a Navara a legfrissebb a piacon, a többiek nem ilyen bőkezűek. Büszke az új több lengőkaros hátsó felfüggesztésére a Nissan, a változást leginkább a hátsó sorban ülők dicsérik. Az erősebb motorral szerelt verzióban immár csavarrugós, öt lengőkaros hátsó futómű teljesít szolgálatot. Elvégre a mérnökök is tudják, hogy bármennyire nem a városba valók, a pickupokat leginkább ott használják a mindennapokban. Ráadásul a Navarát annyira kicsinosították, hogy már nem is áll jól neki a rabszolgamunka. És nem ő az egyetlen: a megújult Mitsubishi L200 zongoralakktól fénylő műszerfala is barátságosabb, az utasokat egész légzsákarzenál óvja, kulcs nélküli a nyitás, és a kényelmet bőrözött ülések fokozzák.

Kívánságra strapabíró futómű

Nem mindegyik pickup kényelmesedett ám így el! Az Isuzu D-Max és a VW Amarok sokkal inkább munkagépek maradtak. A Volkswagenben minden a márkánál megszokott rendben kapott helyet, egyúttal a minőségi összeszerelés érzetét kelti, de úgy izzadnak benne a műanyagok, mintha egy barkácsáruházban lennénk.

És mi a helyzet az Isuzuval? A sofőrje meg sem áll az első építőanyag-kereskedésig, ahol színültig pakolja a rakteret. Hacsak nem tölti meg az utasteret is. Legalább nincs benne semmi puhaság, semmi díszítés, amit megkarcolhatnánk, felsérthetnénk vagy eltörhetnénk. Minden porcikájával a dolgos, munkás gazdáját szolgálja. Van belőle speciális változat vadászoknak, házkarbantartóknak, hókotró munkára, de választható dömper és lakókocsi is a D-Max alapjain.

A robusztus Isuzu már ránézésre is elhiteti velünk, hogy minden teherrel megbirkózik

A robusztus Isuzu már ránézésre is elhiteti velünk, hogy minden teherrel megbirkózik

Ezzel szemben a VW vevői többféle futóművet is választhatnak. Akinek valóban csak teherautóként van rá szüksége, viheti egy sor üléses kabinnal, hosszabb rakodótérrel és megerősített hátsó laprugókkal. Ez egy nagyon masszív változat, amelynek legnagyobb megengedett össztömege 3 tonna. Aki nem feltétlen fizikai munkásként használja az Amarokot, az leginkább a dupla kabinos, normál futóművel szerelt változatnak fog örülni. Van további választás is. A szimpla kabinos változat szériában kizárólag kapcsolható összkerékmeghajtással érkezik, míg a dupla kabinoshoz állandó négykerék-meghajtás is választható, amennyiben a kézi sebességváltó mellett döntenek.

Hogy ez így egy kicsit bonyolult? Akkor nem csak mi gondoljuk így. Valójában jobban elakadunk az árlista és a műszaki adatok bogarászása közben, mint a valódi terepen. A hajtásláncnak nem okoz problémát, ha a vezető úgy dönt, hogy letér a műútról és az erdőbe veszi az irányt – a laza homok, a sáros föld meg sem kottyan neki! Amúgy ez mind a négy autóra igaz. Nincsenek korlátaik. Persze a hosszú hátsó túlnyúlás és az ehhez képest nem túl nagy hasmagasság nem engedik meg, hogy olyan manővereket végrehajtsanak, mint az extrém terepjárók, de az átlagos szabadidő-autóknál jóval mélyebbre merészkedhetünk velük az offroad mocsarában.

Nem büdös nekik a trágya

Mivel csak a Volkswagent kaptuk meg kézi sebességváltóval, az volt az egyetlen tesztjármű, amelyben nem volt fordulatszám-csökkentő áttétel. Bár a rövid egyest és csúszó kuplungozást követően gond nélkül elindul meredeknek felfelé is, anyagilag nem kifizetődő ezt sokszor megismételni. Itt az offroad gomb megnyomása sem segít, mert csupán az ABS és a menetstabilizáló beavatkozási küszöbét emeli meg.

Hegyre fel a Navara is csak kedvetlenül indul el, nagyon nagy gázzal, vontatottan kezd hozzá. Az előszériás példány hétfokozatú automatája kissé túlterheltnek tűnt. Pedig minden kellék adott: forgókapcsolóval kapcsolhatjuk a felezőt és egy másik gombbal zárhatjuk a hátsó differenciálművet.

Országúti feladatokra a legjobb választás

Országúti feladatokra a legjobb választás

Mindez adott a Mitsubishi sofőrje számára is. A hatásosan működő, super select névre hallgató kapcsolóval tisztán hátsókerék-meghajtás, állandó összkerékhajtás, vagy felező és hátsó diffizár is kapcsolható. A Nissant megfejelték még egy lejtmenetvezérlővel is, ami a jól irányítható, automatikusan fékezett ereszkedést segíti. Ez az Isuzuban is a rendelkezésünkre áll, mégis az Isuzuban van az embernek a legjobban az az érzése, hogy itt rajta, mármint a vezetőn, múlik minden.

A négy közül a D-Max bizonyult minden tekintetben őskorinak, és úgy is megy. Mégis mindent megad, amit egy ilyen teherautónak adnia kell: összkerékmeghajtást, felezőt, pótkereket, aláfutásgátlót, bivalyerős dízelmotort és bizalomkeltő megbízhatóságot. Az Isuzu még a Volkswagennél is szívesebben viszi akár a trágyát is, nem urizáló típus. Igazi mindenes. A négy közül rá illik legjobban a countrydalok vasparipájának a leírása. És valóban: a D-Max áll a legközelebb azokhoz a pickupokhoz, amelyek az USA déli, délnyugati államait már több mint fél évszázada benépesítik.

 

Top felszereltsége igazi luxus teherautót varázsol a Mitsubishi L200-ból. Bőrt kaptak az elektromosan beállítható ülések, bixenon fényszórók világítanak

Top felszereltsége igazi luxus teherautót varázsol a Mitsubishi L200-ból. Bőrt kaptak az elektromosan beállítható ülések, bixenon fényszórók világítanak

Műszaki adatok

Járműtípus Isuzu D-Max Double Cab LS Plus A/T Mitsubishi L200 2.4 DI-D Dupla kabin Instyle Navi A/T Nissan Navara NP300 Double Cab 2.3 dCi Tekna A/T VW Amarok DC 2.0 TDI 4Motion Highline
Lökettérfogat (cm³) 2499 2442 2299 1968
Teljesítmény (LE)/min 163/3600 181/3500 190/4000 180/4000
Nyomaték (Nm)/min 400/1400 430/2500 450/1500 400/1500
Tömeg/terhelhetőség (kg) 2067/933 1950/960 2073/973 1983/837
Hosszúság x szélesség x magasság (mm) 5295 x 1860 x 1795 5285 x 1815 x 1780 5330 x 1840 x 1805 5254 x 1944 x 1834
Hasmagasság (mm) 275 205 223 230
Fogyasztás vegyes (l/100 km) 8,4 7,2 7,0 7,0
Legnagyobb sebesség (km/ó) 180 177 180 184
Üzemanyagtartály (l) 69 75 80 80
Listaár (Ft) 9 131 000 9 575 000 10 376 000 11 299 000

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/4. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál! Fotók: Arturo Rivas Copyright 2016 MPS

Kommentek

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

Nincs ennél gyorsabb madár

Szárnya van, de nem madár. Nem is repülő. A Tesla Model X a felső kategóriás autók közé fészkelt be. Hétüléses, és gyorsabb, mint a gondolat. Két fecske már csinál nyarat?

Elég 510 lóerő a BMW M3 ellen?

Korábban kategóriájának királyává koronázták a Nordschleifén, most versenytársai ellen kell bizonyítania az Alfa Romeo Giulia QV sportlimuzinnak. Ha a BMW M3 Competition és a hasonlóan izmos Mercedes-AMG C 63 S modell ellen szeretne bizonyítani, akkor az olasznak többet kell mutatnia egy gyors körnél a zöld pokolban.

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.