Miért is kedvelik az USA déli államaiban ezeket a monstrumokat? A válasz valahol mélyen, a telepesek lélektanában keresendő. Amikor otthont kerestek maguknak és családjuknak, hasonló kabinos szekereket kötöttek a lovaik után. Ezt az életérzést jelenítik meg a mában a pickupok. Legalábbis elméletileg. A valóságban azonban sokkal gyakorlatiasabbak. A platós teherautókkal szinte mindent el lehet szállítani, legyen az ember, állat, termény, vagy építőanyag. Ha hinni lehet a countrydaloknak, akkor a pickup nemcsak közlekedési eszköz, de egy pihentető otthon is egyben, nyugágy, amelyben a gabonaföldön is álomra hajthatjuk fejünket.

Mindegyik platóhoz kapni fedelet vagy dobozt

Nálunk egyelőre kevesebb pickupot látunk a földeken. Sokkal inkább a városképet torzítják, vagy éppen egynél több parkolóhelyet foglalnak el. Csak látszólag használják ki tulajdonosai a pickupok hihetetlen sokoldalúságát. Pedig hiába fér be több egy furgonba, kényelmesebb egy kombi, jut el messzebb terepen egy terepjáró, észszerűbb egy egyterű, a pickup mindezek jó tulajdonságait egyesíti. Hány feleség hallhatta ezt az érvelésláncot, hogy áldását adja egy ilyen beszerzésére?

Mi legyen most? Takarítsuk ki az autókat? Á, ne! Süt a nap, grillezzünk inkább!

Mi legyen most? Takarítsuk ki az autókat? Á, ne! Süt a nap, grillezzünk inkább!

Hiszen mégsem mondhat neki csak annyit a férj: Drágám, ez annyira vagány! Méretei miatt mindig a középpontban van, emiatt kedvelik az individualisták. Nekik szól a bőséges kínálat, amelyből mi most kiválasztottunk négy példányt. A tavaly megújult Nissan Navara mellett az Isuzu D-Maxot, a Mitsubishi L200-at és a Volkswagen Amarokot tettük próbára.

Masszív technika

Bármennyire is gyorsan változik a világ körülöttünk, a pickupok műszaki alapjai változatlanok. A teherautókhoz hasonlóan mind a négynél stabil létraalvázra csavarozzák a kabint, a hátsó futómű pedig merev híd. Ez a technika egyáltalán nem úttörő, mindent a kíméletlen és tartós használatnak rendeltek alá. Persze, ahogy jönnek sorban a modellváltások, egy-egy cseppnyi kényelmet, modernitást, digitális technikát beépítenek, de a lényeg nem módosul. Már az élek sem annyira darabosak és élesek, sokkal inkább a crossoverek finom kerekdedsége kezdi felváltani a szögletes, merev vonalakat. Még a korábban bikafejével az utca népét rémisztgető macsó nagyvas, a Nissan Navara is megszelídült.

A Navara vontatási és terepezési képességei kiválóak

A Navara vontatási és terepezési képességei kiválóak

A tavaly szeptemberben bemutatkozott Nissan plasztikusan mutatja, hova fejlődött a pickuptechnika: egyrészt kifinomultabb utasteret, másrészt gazdagabb felszereltséget ad. Lehet rendelni vészféksegédet, körbelátó kamerát, teljesen ledes fényszórókat. Látszik, hogy a Navara a legfrissebb a piacon, a többiek nem ilyen bőkezűek. Büszke az új több lengőkaros hátsó felfüggesztésére a Nissan, a változást leginkább a hátsó sorban ülők dicsérik. Az erősebb motorral szerelt verzióban immár csavarrugós, öt lengőkaros hátsó futómű teljesít szolgálatot. Elvégre a mérnökök is tudják, hogy bármennyire nem a városba valók, a pickupokat leginkább ott használják a mindennapokban. Ráadásul a Navarát annyira kicsinosították, hogy már nem is áll jól neki a rabszolgamunka. És nem ő az egyetlen: a megújult Mitsubishi L200 zongoralakktól fénylő műszerfala is barátságosabb, az utasokat egész légzsákarzenál óvja, kulcs nélküli a nyitás, és a kényelmet bőrözött ülések fokozzák.

Kívánságra strapabíró futómű

Nem mindegyik pickup kényelmesedett ám így el! Az Isuzu D-Max és a VW Amarok sokkal inkább munkagépek maradtak. A Volkswagenben minden a márkánál megszokott rendben kapott helyet, egyúttal a minőségi összeszerelés érzetét kelti, de úgy izzadnak benne a műanyagok, mintha egy barkácsáruházban lennénk.

És mi a helyzet az Isuzuval? A sofőrje meg sem áll az első építőanyag-kereskedésig, ahol színültig pakolja a rakteret. Hacsak nem tölti meg az utasteret is. Legalább nincs benne semmi puhaság, semmi díszítés, amit megkarcolhatnánk, felsérthetnénk vagy eltörhetnénk. Minden porcikájával a dolgos, munkás gazdáját szolgálja. Van belőle speciális változat vadászoknak, házkarbantartóknak, hókotró munkára, de választható dömper és lakókocsi is a D-Max alapjain.

A robusztus Isuzu már ránézésre is elhiteti velünk, hogy minden teherrel megbirkózik

A robusztus Isuzu már ránézésre is elhiteti velünk, hogy minden teherrel megbirkózik

Ezzel szemben a VW vevői többféle futóművet is választhatnak. Akinek valóban csak teherautóként van rá szüksége, viheti egy sor üléses kabinnal, hosszabb rakodótérrel és megerősített hátsó laprugókkal. Ez egy nagyon masszív változat, amelynek legnagyobb megengedett össztömege 3 tonna. Aki nem feltétlen fizikai munkásként használja az Amarokot, az leginkább a dupla kabinos, normál futóművel szerelt változatnak fog örülni. Van további választás is. A szimpla kabinos változat szériában kizárólag kapcsolható összkerékmeghajtással érkezik, míg a dupla kabinoshoz állandó négykerék-meghajtás is választható, amennyiben a kézi sebességváltó mellett döntenek.

Hogy ez így egy kicsit bonyolult? Akkor nem csak mi gondoljuk így. Valójában jobban elakadunk az árlista és a műszaki adatok bogarászása közben, mint a valódi terepen. A hajtásláncnak nem okoz problémát, ha a vezető úgy dönt, hogy letér a műútról és az erdőbe veszi az irányt – a laza homok, a sáros föld meg sem kottyan neki! Amúgy ez mind a négy autóra igaz. Nincsenek korlátaik. Persze a hosszú hátsó túlnyúlás és az ehhez képest nem túl nagy hasmagasság nem engedik meg, hogy olyan manővereket végrehajtsanak, mint az extrém terepjárók, de az átlagos szabadidő-autóknál jóval mélyebbre merészkedhetünk velük az offroad mocsarában.

Nem büdös nekik a trágya

Mivel csak a Volkswagent kaptuk meg kézi sebességváltóval, az volt az egyetlen tesztjármű, amelyben nem volt fordulatszám-csökkentő áttétel. Bár a rövid egyest és csúszó kuplungozást követően gond nélkül elindul meredeknek felfelé is, anyagilag nem kifizetődő ezt sokszor megismételni. Itt az offroad gomb megnyomása sem segít, mert csupán az ABS és a menetstabilizáló beavatkozási küszöbét emeli meg.

Hegyre fel a Navara is csak kedvetlenül indul el, nagyon nagy gázzal, vontatottan kezd hozzá. Az előszériás példány hétfokozatú automatája kissé túlterheltnek tűnt. Pedig minden kellék adott: forgókapcsolóval kapcsolhatjuk a felezőt és egy másik gombbal zárhatjuk a hátsó differenciálművet.

Országúti feladatokra a legjobb választás

Országúti feladatokra a legjobb választás

Mindez adott a Mitsubishi sofőrje számára is. A hatásosan működő, super select névre hallgató kapcsolóval tisztán hátsókerék-meghajtás, állandó összkerékhajtás, vagy felező és hátsó diffizár is kapcsolható. A Nissant megfejelték még egy lejtmenetvezérlővel is, ami a jól irányítható, automatikusan fékezett ereszkedést segíti. Ez az Isuzuban is a rendelkezésünkre áll, mégis az Isuzuban van az embernek a legjobban az az érzése, hogy itt rajta, mármint a vezetőn, múlik minden.

A négy közül a D-Max bizonyult minden tekintetben őskorinak, és úgy is megy. Mégis mindent megad, amit egy ilyen teherautónak adnia kell: összkerékmeghajtást, felezőt, pótkereket, aláfutásgátlót, bivalyerős dízelmotort és bizalomkeltő megbízhatóságot. Az Isuzu még a Volkswagennél is szívesebben viszi akár a trágyát is, nem urizáló típus. Igazi mindenes. A négy közül rá illik legjobban a countrydalok vasparipájának a leírása. És valóban: a D-Max áll a legközelebb azokhoz a pickupokhoz, amelyek az USA déli, délnyugati államait már több mint fél évszázada benépesítik.

 

Top felszereltsége igazi luxus teherautót varázsol a Mitsubishi L200-ból. Bőrt kaptak az elektromosan beállítható ülések, bixenon fényszórók világítanak

Top felszereltsége igazi luxus teherautót varázsol a Mitsubishi L200-ból. Bőrt kaptak az elektromosan beállítható ülések, bixenon fényszórók világítanak

Műszaki adatok

JárműtípusIsuzu D-Max Double Cab LS Plus A/TMitsubishi L200 2.4 DI-D Dupla kabin Instyle Navi A/TNissan Navara NP300 Double Cab 2.3 dCi Tekna A/TVW Amarok DC 2.0 TDI 4Motion Highline
Lökettérfogat (cm³)2499244222991968
Teljesítmény (LE)/min163/3600181/3500190/4000180/4000
Nyomaték (Nm)/min400/1400430/2500450/1500400/1500
Tömeg/terhelhetőség (kg)2067/9331950/9602073/9731983/837
Hosszúság x szélesség x magasság (mm)5295 x 1860 x 17955285 x 1815 x 17805330 x 1840 x 18055254 x 1944 x 1834
Hasmagasság (mm)275205223230
Fogyasztás vegyes (l/100 km)8,47,27,07,0
Legnagyobb sebesség (km/ó)180177180184
Üzemanyagtartály (l)69758080
Listaár (Ft)9 131 0009 575 00010 376 00011 299 000

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/4. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál! Fotók: Arturo Rivas Copyright 2016 MPS