Lehet élményforrás 90 lóerő?

Szerző: Alf Cremers levél küldés  Koncz Dávid levél küldés 
Dátum: 2016.08.12. 15.00

Első autó, első szerelem. A Volkswagen Scirocco időgépként repít vissza a nyolcvanas évekbe, és kiderül róla, hogy nagyon is tud birtoklási vágyat ébreszteni.

Az évtizedekkel ezelőtt menőnek számító sportkupék egy bizonyos életkor elérése után felettébb ritkán állnak a kívánságlista élén. Az ok egyszerű: kis teljesítmény, kevés exkluzivitás, nulla presztízs. Aki az Opel Manta B-ről, a Ford Capri III-ról vagy a Honda CRX-ről fiatalként lemaradt, így járt, manapság már több fájdalmat, mint élményt adnak. Egy Porsche 928-as, egy BMW 635 CSi vagy egy Opel Monza 3.0 E természetesen bármikor jöhet – na de egy Volkswagen Scirocco?

Ebben aztán lehet merengeni a múlton

Esetleg a finomabb formavilágú második szériából érdemes kitúrni valamit, még úgy is, hogy kissé nőiesek a vonalai, az X-1 Kamei-szpojlerszett pedig kissé nevetségesen fest rajta. Papírforma szerint egy ilyen autó csak annak lehet igazi álom, aki 25 évvel ezelőtt is pont ilyet vezetett, vagy egyszerűen csak nosztalgiázni akar. Mert a régi szép időkön aztán tényleg lehet odabent merengeni, ebben a csinos konzervdobozban megállt az idő.

Vonzó forma az 1-es Golf alapjain. A Scirocco II formavilága sokat változott elődjéhez képest, finomabb, játékosabb lett a dizájn

Soha nem volt kettes Sciroccóm, életem legszebbnek tartott éveit olyan hasonlóan komoly, egyszersmind ma már nagypapakorú autókkal töltöttem, mint az Audi 100, Volkswagen K 70 vagy Ford Granada. Azt hittem, immunis vagyok egy olyan játékautóra, amely alig hosszabb négy méternél, nincs ezer kiló, és majdnem 1,8 literből hoz ki 90 lóerőt, annál is inkább, mert a másfél millió forintos ár sem felelt meg régi alapelvemnek. Sok autót szeretek venni kevés pénzért, ez meg nem igazán olyan.

A Scirocco II rozsdásodása az erre kifejezetten hajlamos elődjével ellentétben nem jellemző

Másfél millió forintból könnyedén Jaguar Xj40-est, BMW 750i-t vagy Mercedes 280 SLC-t veszek, nem egy Sciroccót. A második számú alapelvem az eredetiség, amelytől szintén jó messze van az ezüst GTX. Nem eredeti felnik, rossz kormány, másik váltógomb, lecserélt rádió és annyi felesleges díszítőelem, hogy legszívesebben egyenként szedegetném le, és hajítanám ki őket a szemétbe. Hogy akkor mégis miért? Mert mindannyian voltunk fiatalok, kivéve én. Most megvan, amiről akkor lemaradtam.

Sportos, takarékos, hatékony

Gyorsan beszállok, szerencsére a nyílás kellemesen nagy, úgyhogy simán megy a dolog. Rögtön megcsapja az orrom a Wunderbaum illatosító jellegzetes aromája, de arra azért van erőm, hogy fintorgás közben alaposan körülnézzek. Elismerően csettintek az alapvetően sportos hangulatú utastér hibátlan állapota láttán, a műanyag borítások és a műszerfal egyaránt repedésmentes. A kockás sportüléseken kiülésnek semmi nyoma, a 146 ezer futott kilométer több mint hihetőnek tűnik. Mélyen ülök, enyhén behajlított karokkal, a fényesre polírozott fakormányról automatikusan a váltókarra csúsztatom a jobb kezem. Egész jól érzem magam.

EA 827: az Audi-tervezésű motort 12 millió autóba szerelték be húsz év alatt

A Karmann-nál, Osnabrückben készült Scirocco II még az 1-es Golf alapjaira épült (a mindössze 2,4 méteres tengelytáv is árulkodik erről), odabent azonban semmi nem emlékeztet a szűkös, izgalommentes donorra. Egy fordítás a slusszkulcson, és életre kel az úgynevezett hosszú dugattyúrudas motor, amely néhány, a karburátor működését optimalizáló gázfröccs után ugyanolyan szépen jár, mint egykor a 75-ös Audi 100-asomban. Abban ugyanez a motor dolgozott, még a korai 1600-as változatban és 85 lóerővel. A Bogár bokszermotorja után a második legsikeresebb német négyhengeres röviden az EA 827 kódjelről ismert.

Gyakran kell váltogatni

A konstrukciójában nincs sok hókusz-pókusz, a könnyűfém hengerfejeken kívül nem tömték tele spéci alkatrészekkel, a hődinamikai jellemzői mégis egészen kivételesek. Az Audi-konstruktőr Franz Hauk valóságos csodát ért el a hatékonyságban: a 827-es kimondottan tartós, takarékos, és még a pörgetésre is jól reagál. Egy sor motorfejlesztést alapoztak rá a Volkswagen-konszernnél, a masszív főtengely dízeleknél is bevethetőnek bizonyult, sőt EA 828-ként öthengeressé is továbbfejlesztették. Számos módosítás után a Golf II GTI 16V-ben is felbukkant a motor. 84847_703049_1000x700 A Scirocco II-ben a jellegzetes hangú négyhengeres igazi örömforrás, a 90 lóerő játszi könnyedséggel bánik el a mindössze 960 kilós tömeggel. A motorban bőven van elég tartalék ahhoz, hogy a váltót viszonylag ritkán kelljen piszkálni, de az igazán élvezetes autózáshoz nem árt gyakran váltogatni a rendelkezésre álló öt fokozat között.

Amerre visz az út

Csak pár perce vagyunk együtt, de máris úgy vezetek, mintha visszarepültem volna néhány évtizedet az időben: agresszíven, keményen, vagyis pont úgy, mint egy suhanc, aki le akarja nyűgözni a mellette ülő lányt. Szeretem kímélni a technikát, négyezres fordulatszám fölött ezért általában nem kínzom az idős autókat, de most egy újabb alapelvemmel megyek szembe. Olykor-olykor alaposan kihúzatom a motort, ötezernél váltok sebességet, de az EA 827-esnek meg sem kottyan az ilyesmi. Váltogatás közben feltűnik, hogy a kar kissé hosszú úton jár, de a vezetési élményt ez az apróság sem tudja elrontani. Csak megyek, amerre visz az út, újabb és újabb erdők, aztán mezők bukkannak fel, nem győzök végigszlalomozni a kanyarokon.

Kupé kilátással, hála a tetőablaknak

A Scirocco remekül fekszik az úton, az elsőkerék-hajtás ellenére messze nem annyira alulkormányozott, mint amire számítottam. Bátran vállalhatom be az éles fordulókat is, a könnyű kezelhetőség bizonyos értelemben az ős-Minire emlékeztet. Szervorásegítés nincs, tökéletesen érzem a kapcsolatot az úttal, és nem is baj, hogy a Scirocco GTX nem akarja megkönnyíteni a dolgom. A menetkomfort így is meglepően jó, mert a futóműre ugyanaz áll, mint a motorra: egyszerű alapokból hozták ki a legjobbat, nem volt szükség bonyolultabb konstrukcióra.

Ha újra 25 lennék, eladósodnék érte

A Volkswagen Scirocco olyan, mint egy időgép. Egyetlen vele töltött délután elég ahhoz, hogy előhozza az évtizedes emlékeket, szerencsére főleg az igazán kellemeseket. Néhány padlógázas egyenesben már azt érzem, hogy egy szeretni való, különleges autót vezetek, nem pedig egy lesajnált vacakot, aminek korábban gondoltam. Beugranak az egykor cikinek tartott különkiadások is, amelyekre most már szinte vágyom, a Scala, a White Cat vagy a Tropic, mindenféle különleges színben.

Olajhőmérséklet-mérő, modern CD-s rádióval

Látom magam előtt a reklámokat és a belőlük sugárzó életérzést. Azt hiszem, ha még egyszer 25 éves lehetnék, még hitelt is felvennék a GTX-re, pedig akkoriban szép summát, 26 230 márkát kértek érte. A Scirocco megvett kilóra, most már úgy tekintek rá, mint beteljesületlen fiatalkori álomra.

Szavazás

Hány pontot adnál a VW Scirocco GTX-nek, mint youngtimer?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Még idén jön a BMW új roadstere

Szépen alakul a Toyota Supra ikertestvéreként fejlesztett új Z4-es, már közúti tesztjeiket járják a prototípusok.

Koros buszokkal szállítanák az utasokat Szeged környékén

Akár 16 éves buszokat is bérelne a DAKK alvállalkozója, mely főleg Szeged környékén tevékenykedik.

Télen igazán jó a habos kefélés

Télen is fontos az autómosás, sőt talán még fontosabb mint a nyári hónapokban. De vajon milyen eredményt érhetünk el az egyszerű önkiszolgáló autómosóban szorgoskodva? Sima gőzborotva a habkefe ellen!

Töröljék el a kék zászlókat az F1-ben!

A felügyelőként dolgozó expilóta, Derek Warwick szerint egy az egyben el kellene törölni a kék zászlókat a Forma-1-ben.

Ki nem találnád, mivel jár mától Schwarzenegger

Egy osztrák autóipari vállalkozás megépítette azt az autót, ami egyszerre felel meg a bennünk élő ösztönlénynek, és környezettudatos öko-egónknak. Arnold kapott is belőle egy példányt.

F1: Rosberg ijesztő hobbit választott

A Forma-1-ből tavaly év végén világbajnokként visszavonult Nico Rosberg örül, hogy végre szabadon síelhet. Nem tanult Michael Schumacher esetéből?

Már szupersportkocsikat is érint a légzsákbotrány

Ferrarikat és McLareneket is találunk a hibás Takata légzsákok miatt indított visszahívás-sorozat legújabb ütemében.

F1: Körmenetekkel riogat a Pirelli

A Pirelli motorsportfőnöke nem biztos abban, hogy az új szabályok feldobják majd a Forma-1-es versenyzést.

Mindig is imádtad a 007-est? Akkor ez tetszeni fog.

Ez a patent kis infografika összeszedte James Bond kedvenc autóit, és néhány tudnivalót róluk.

Ezek a legjobb használt dízelek

A brit Diesel Car magazin kielemezte a piacot, és összeállította kedvenc használt autóinak listáját. Szerintük ma ezeket érdemes megvenni Európában másodkézből.

F1: Massa nem adja vissza az ajándékautót

Felipe Massa azt mondja, Forma-1-es visszatérése miatt nem fogja visszaadni a Williamsnek a visszavonulása alkalmából kapott Forma-1-es autót.

Vidéken is tiltják az autóhasználatot

A levegő minőségének romlása miatt hétfő reggel a városi szmogriadó-bizottság elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát Nyíregyházán.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.