Melyik német hibrid a jobb?

Összehasonlító teszt - BMW 330e, Volkswagen Passat GTE

Szerző: Biró Csongor levél küldés  Marcus Peters levél küldés 
Dátum: 2016.08.04. 15.00

218, illetve 252 lóerős autókról nem az jut először eszünkbe, hogy takarékos hibridek. A BMW 330e és a Volkswagen Passat GTE, ha nem is éhezőművészek, de nagy teljesítményük mellett alacsony fogyasztással is beérik. Ráadásul kizárólag elektromos hajtással is képesek közlekedni.

Idősebb olvasóink bizonyára emlékeznek arra, hogy a BMW E30-as sorozatából létezett már e betűvel fémjelzett típus: a BMW 325e (éta, a görög ábécé hetedik betűje). Ezzel fejezték ki a csupán 4500-as fordulatig pörgethető, hosszabb áttételezésű, 122 lóerős 2,7 literes benzinmotor hatékonyságát. Ma is a hatékonyság megfelelője az e betű, de ezúttal az elektromos (eDrive) üzemet takarja – azaz akárcsak összehasonlításunk másik szereplője, a Volkswagen Passat GTE, a BMW 330e is hibrid, méghozzá az elektromos hálózatból tölthető plug-in hibrid.

Nem csinált nagy ügyet a hibridségből a BMW. A műszerfal semmit sem változott

Abból a célból, hogy a márkák kínálatában megtaláljuk az újdonságok helyét, nézzük az árakat! A 330e 1 millió 159 ezer forinttal drágább, mint az azonos teljesítményű hagyományos hajtáslánccal szerelt 330i, de legnagyobb forgatónyomatéka 70 Nm-rel több. Ráadásul a csak belsőégésű motorral szerelt 3-ashoz képest papíron drasztikusan kevesebbet fogyaszt. A hibrid járművek esetében alkalmazott európai mérési ciklus szerint a BMW 330e átlagfogyasztása csupán 2,1 liter benzin és 11 kWh áram 100 kilométerenként. Nem fér hozzá kétség, hogy ez alapján ő a legtakarékosabb 3-as. A Passat GTE összteljesítménye kettő lóerővel kisebb a csak benzines 2.0 TSI teljesítményénél, de össznyomatéka 50 newtonméterrel nagyobb, miközben ára 2 millió 204 ezer forinttal magasabb. Fogyasztásban a Volkswagen a BMW alá megy: száz kilométerenként 1,6 liter benzint és 12,2 kWh-t eszik a GTE.

Nincs plusz dizájn

A két hibrid közül furcsa mód a BMW az olcsóbb 786 ezer 220 forinttal. Ez természetesen csak az alapfelszereltségű kivitelre igaz. Amint jól felszereljük a két autót, és ekkor hozzuk egy szintre őket, fordul a kocka. Amúgy ha a C oszlopon nem találkoznánk az elektromos hajtásra utaló eDrive felirattal, nem tűnne fel, hogy ez egy különleges 3-as. Ugyancsak rejtőzködő gúnyát öltött magára a Passat is. Nem akarnak úgy kérkedni az egyedi dizájnnal, mint ahogy a Toyota teszi az új Priusszal. A figyelmesebb szemlélődőknek azonban feltűnhet, hogy a kelleténél eggyel több tanknyílás van a BMW-n. A Passatnál még ez sem látszik! Ennél a hűtőmaszk eltolásával férhetünk hozzá az elektromos csatlakozóhoz.

A Passat kevésbé a vezetés élményére, inkább kényelemre és takarékosságra van kihegyezve

A Passat kevésbé a vezetés élményére, inkább kényelemre és takarékosságra van kihegyezve

A töltőkábelt mindkét autóban a csomagtartóban, egy külön erre a célra készített zsákocskában találjuk. A töltés nem bonyolult, csak kitekerjük a kábelt, bedugjuk a fali csatlakozóba, majd rátesszük az autó töltőnyílására. Mindkét autót nyugodtan hagyhatjuk felügyelet nélkül tölteni, a csatlakozáskor kiírják, mennyi idő múlva, illetve mikor lesznek teljesen feltöltve, a központi zár zárásával pedig nem húzhatja ki senki a csatlakozót.

A lítiumionos cellákból álló akkumulátor-csomagokat mindkét esetben a csomagtér padlója alá rejtették, ami csökkenti a hasznos teret. A BMW akkumulátora 7,6 kWh-s kapacitású, ami a télies körülmények között 33 kilométer tisztán elektromos hatótávot tett lehetővé. Ha gyorstöltőből tankoljuk meg, csupán két óra alatt elérhetjük a teljes feltöltöttséget. Ha sima háztartási, 220-230 voltos csatlakozóra kötjük (tilos hosszabbítót használni) akkor körülbelül három órát kell várni a teljes feltöltöttség eléréséhez. A Passat combosabb, 9,9 kWh-s akkumulátorát gyorstöltővel 2,5 óra alatt lehet feltölteni, sima hálózati csatlakozóval négy óránál is tovább tart a tankolás. A felvett áram a legjobb esetben 40 kilométeres tisztán elektromos hatótávot ad.

BMW: a fékezés művészete

Ezekkel az autókkal akkor járunk a legjobban, ha otthon lehetőleg fali töltőn pihen, nappal pedig a munkahelyi mélygarázsban szintén töltőre csatlakozik, így a lehető legtöbbet elektromos árammal tudunk velük autózni. A vásárlók többsége azért vesz ilyen autót, hogy főként villannyal közlekedjen. Mindkét modell navigációs berendezése az útvonal kiszámításkor figyelembe veszi ezt is. A vezérlés kiismeri az útvonalat, tudja, mikor kell többet visszatölteni, hogy a városban kisebb legyen a kibocsátás, és úgy hangolja az elektromos hatótávot, hogy azt minél inkább lakott környezetben tudjuk kiautózni.

A hibrid hajtáslánc összhangja példás

A hibrid hajtáslánc összhangja példás

Mindkét hibrid elsősorban tisztán elektromosan fékez, a villanymotor ilyenkor generátor üzemre vált.  Határozott lassítás érdekében a mechanikus fékek is beavatkoznak. A Passatnál határozottan érezhető az átváltást a két fékezési mód között, míg a BMW esetében finoman és észrevétlenül avatkozik be a mechanikus fék.

Különben is a bajor mérnököknek sikerült jobban összehangolniuk a nyolcfokozatú automatikus váltót a hibrid hajtással: a négyhengeres motor, a villanymotor és a váltó kéz a kézben járnak. Ha a sofőrnek plusz teljesítményre van szüksége, és kissé ránehezedik a gázpedálra, rögtön reagál a kétliteres turbómotor. Olyan vehemensen indul meg, hogy a Passat GTE bizony hamar kis ponttá szűkül a visszapillantóban. A wolfsburgiak 1,4 literes TSI-je hangosabban és gyászosabban dolgozik, nyúlósabb a gázreakciója, a duplakuplungos automatikus váltó pedig idegesen és hektikusan reagál. Hiányzik belőle a bajor higgadtsága.

A menetdinamikai feladatokat is nagy kedvvel oldja meg a BMW, olyan magabiztosan kerülgeti a szlalompálya bábuit, hogy a Passat csak lesütni képes nagy LED-es szemeit. A kormányzásban azonban nem ad elegendő visszajelzést a BMW. Újabb rossz pont, hogy a hibridet nem szerelték fel adaptív lengéscsillapítással, így a rugózása bántóan rosszul sikerült.

Volkswagen: példás rugózás

A Volkswagen Passatot leginkább a hétköznapi használatra állították be. Kevésbé a vezetés élményére, inkább kényelemre és takarékosságra van kihegyezve. Rugózása alig érezhetően más, mint a normál modell lengéscsillapítása, hosszú távú utazásokon is kiválóan teszi a dolgát. Kormányzása nem annyira spontán, mint a 3-asnak, de pont ez a lényege, a komfort tekintetében messze többet nyújt nála. Az utazás kényelme szempontjából is többet is nyer a Passat, mint amennyit a vezetési élményben a BMW-vel szemben veszít.

Ha megnyomjuk a GTE gombot, a hibrid Passat összteljesítményével gazdálkodhatunk

Ha megnyomjuk a GTE gombot, a hibrid Passat összteljesítményével gazdálkodhatunk

Mégis a legnagyobb erénye – és ez döntött a pontozásban is – az alacsonyabb fogyasztás és a hatékonyabb életciklus. Ha egy évben 15 ezer kilométert teszünk meg vele, amiből tízezret 40 kilométernél rövidebb szakaszokon, akkor a Passat esetében 1,4 literes átlagos benzinfogyasztással és 15,0 kWh villamos áram felhasználásával számolhatunk 100 kilométerenként. Ugyanezen körülmények között a BMW ezzel szemben 2,4 liter benzint kér és 12,6 kWh áramot használ fel 100 kilométerenként. A Volkswagen takarékosabb és ezzel az összehasonlítás egyértelmű győztese.

Ahogy a cikk elején megemlítettük, a BMW 330-as e utótagja  a hatékony energiafelhasználásra utal. Az autót kipróbálva azonban elsősorban a vezetési élmény ünnepét nyújtja – hozzátéve, hogy a kemény futómű nem volt az ínyünkre -, izmos teljesítménye és ülésbe préselő gyorsulása a márka szerelmeseinek viszont minden bizonnyal tetszeni fog.

Műszaki adatok

Járműtípus BMW 330e M Sport VW Passat GTE
Lökettérfogat (cm³) 1998 1395
Teljesítmény (kW(LE)/min) 135(184)/5000 115(156)/5000
Nyomaték (Nm/min) 290/1350 250/1500
Elektromotor teljesítménye (kW) 65 85
Rendszerteljesítmény (kW/LE) 185/252 160/218
 Rendszernyomaték (Nm)  420  400
 Tömeg (kg)  1685  1703
 Hosszúság x szélesség x magasság (mm)  4633 x 1811 x 1429  4767 x 1832 x 1456
 Csomagtér (l)  370  402
 Tesztfogyasztás (100 km)  2,4 l + 12,6 kWh  1,4 l + 15 kWh
 Gyorsulás 0-100 km/h (s)  6,4  7,5
 Listaár (Ft)  14 100 000  13 317 220

 

Összegzés

1. Volkswagen: Hosszabb elektromos hatótávjával és alacsonyabb fogyasztásával nyeri meg az összehasonlítást. Tágasabb és komfortosabb.

2. BMW: A BMW 330e a spórolás elé helyezi a vezetési élményt. Sportosságban messze lepipálja ellenfelét, de rugózása kiábrándító. A hibrid hajtáslánc összhangja példás.

 

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/6. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál! Fotók: Hans-Dieter Seufert Copyright: MPS 2016

Kommentek

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

Nincs ennél gyorsabb madár

Szárnya van, de nem madár. Nem is repülő. A Tesla Model X a felső kategóriás autók közé fészkelt be. Hétüléses, és gyorsabb, mint a gondolat. Két fecske már csinál nyarat?

Elég 510 lóerő a BMW M3 ellen?

Korábban kategóriájának királyává koronázták a Nordschleifén, most versenytársai ellen kell bizonyítania az Alfa Romeo Giulia QV sportlimuzinnak. Ha a BMW M3 Competition és a hasonlóan izmos Mercedes-AMG C 63 S modell ellen szeretne bizonyítani, akkor az olasznak többet kell mutatnia egy gyors körnél a zöld pokolban.

Eladhatatlan rémség a Bentley gúnyába csomagolt Mustang

Időnként megpróbálkoznak az átöltöztetett Ford Mustang eladásával, de évek óta senki nem vevő a replikára.

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

Jean Todt: Túl nagyok a különbségek

Az autók gyorsabbak, szebbek és nehezebben vezethetőek, de Todt szerint még mindig túl nagyok a különbségek a mezőnyben.

F1: Ezért kellett halasztani a melbourne-i rajtot

A Forma-1 állandó versenyigazgatója, Charlie Whiting elmagyarázta, miért nem engedték el a mezőnyt elsőre az Ausztrál Nagydíjon.

Marchionne már nem hisz a Fiatban

A Fiat erős és sikeres volt, ám most a jelenlegi erősségeinkre kell koncentrálnunk, ez pedig a Jeep – kommentálta az olasz anyamárka indiai piaci esélyeit a Fiat Chrysler elnöke.

F1: Így készült az Ausztrál Nagydíj graffitije

Time lapse videó mutatja meg, hogy hogyan készült az Ausztrál Nagydíj graffitije.

F1: Nyolcmillióra büntették a Williamst

A Lance Stroll autójában elvégzett váltócsere miatt az FIA megbüntette a Williamst, de az újonc pilóta összességében pozitívan látta első F1-es hétvégéjét.

Baleset miatt állítja le az önvezető autók tesztelését az Uber

Figyelmetlen sofőr borította fel az Uber önvezető autóját az Egyesült Államokban. A cég a nyomozásig leállítja a fejlesztést.

F1: “Húzok a f…ba!”

A Red Bull-os Daniel Ricciardo számára rosszabbul már nem is alakulhatott volna az Ausztrál Nagydíj, Melbourne-ben csak annak örült, hogy vége a hazai versenyének.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Ennél menőbb McLarent nem látsz ma!

Szegecselt sárvédő szélesítések, hatalmas hátsó szárny és szép felnik kerültek a sárga McLaren 650S alá a Liberty Walk műhelyében.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.