Idősebb olvasóink bizonyára emlékeznek arra, hogy a BMW E30-as sorozatából létezett már e betűvel fémjelzett típus: a BMW 325e (éta, a görög ábécé hetedik betűje). Ezzel fejezték ki a csupán 4500-as fordulatig pörgethető, hosszabb áttételezésű, 122 lóerős 2,7 literes benzinmotor hatékonyságát. Ma is a hatékonyság megfelelője az e betű, de ezúttal az elektromos (eDrive) üzemet takarja – azaz akárcsak összehasonlításunk másik szereplője, a Volkswagen Passat GTE, a BMW 330e is hibrid, méghozzá az elektromos hálózatból tölthető plug-in hibrid.

Nem csinált nagy ügyet a hibridségből a BMW. A műszerfal semmit sem változott

Abból a célból, hogy a márkák kínálatában megtaláljuk az újdonságok helyét, nézzük az árakat! A 330e 1 millió 159 ezer forinttal drágább, mint az azonos teljesítményű hagyományos hajtáslánccal szerelt 330i, de legnagyobb forgatónyomatéka 70 Nm-rel több. Ráadásul a csak belsőégésű motorral szerelt 3-ashoz képest papíron drasztikusan kevesebbet fogyaszt. A hibrid járművek esetében alkalmazott európai mérési ciklus szerint a BMW 330e átlagfogyasztása csupán 2,1 liter benzin és 11 kWh áram 100 kilométerenként. Nem fér hozzá kétség, hogy ez alapján ő a legtakarékosabb 3-as. A Passat GTE összteljesítménye kettő lóerővel kisebb a csak benzines 2.0 TSI teljesítményénél, de össznyomatéka 50 newtonméterrel nagyobb, miközben ára 2 millió 204 ezer forinttal magasabb. Fogyasztásban a Volkswagen a BMW alá megy: száz kilométerenként 1,6 liter benzint és 12,2 kWh-t eszik a GTE.

Nincs plusz dizájn

A két hibrid közül furcsa mód a BMW az olcsóbb 786 ezer 220 forinttal. Ez természetesen csak az alapfelszereltségű kivitelre igaz. Amint jól felszereljük a két autót, és ekkor hozzuk egy szintre őket, fordul a kocka. Amúgy ha a C oszlopon nem találkoznánk az elektromos hajtásra utaló eDrive felirattal, nem tűnne fel, hogy ez egy különleges 3-as. Ugyancsak rejtőzködő gúnyát öltött magára a Passat is. Nem akarnak úgy kérkedni az egyedi dizájnnal, mint ahogy a Toyota teszi az új Priusszal. A figyelmesebb szemlélődőknek azonban feltűnhet, hogy a kelleténél eggyel több tanknyílás van a BMW-n. A Passatnál még ez sem látszik! Ennél a hűtőmaszk eltolásával férhetünk hozzá az elektromos csatlakozóhoz.

A Passat kevésbé a vezetés élményére, inkább kényelemre és takarékosságra van kihegyezve

A Passat kevésbé a vezetés élményére, inkább kényelemre és takarékosságra van kihegyezve

A töltőkábelt mindkét autóban a csomagtartóban, egy külön erre a célra készített zsákocskában találjuk. A töltés nem bonyolult, csak kitekerjük a kábelt, bedugjuk a fali csatlakozóba, majd rátesszük az autó töltőnyílására. Mindkét autót nyugodtan hagyhatjuk felügyelet nélkül tölteni, a csatlakozáskor kiírják, mennyi idő múlva, illetve mikor lesznek teljesen feltöltve, a központi zár zárásával pedig nem húzhatja ki senki a csatlakozót.

A lítiumionos cellákból álló akkumulátor-csomagokat mindkét esetben a csomagtér padlója alá rejtették, ami csökkenti a hasznos teret. A BMW akkumulátora 7,6 kWh-s kapacitású, ami a télies körülmények között 33 kilométer tisztán elektromos hatótávot tett lehetővé. Ha gyorstöltőből tankoljuk meg, csupán két óra alatt elérhetjük a teljes feltöltöttséget. Ha sima háztartási, 220-230 voltos csatlakozóra kötjük (tilos hosszabbítót használni) akkor körülbelül három órát kell várni a teljes feltöltöttség eléréséhez. A Passat combosabb, 9,9 kWh-s akkumulátorát gyorstöltővel 2,5 óra alatt lehet feltölteni, sima hálózati csatlakozóval négy óránál is tovább tart a tankolás. A felvett áram a legjobb esetben 40 kilométeres tisztán elektromos hatótávot ad.

BMW: a fékezés művészete

Ezekkel az autókkal akkor járunk a legjobban, ha otthon lehetőleg fali töltőn pihen, nappal pedig a munkahelyi mélygarázsban szintén töltőre csatlakozik, így a lehető legtöbbet elektromos árammal tudunk velük autózni. A vásárlók többsége azért vesz ilyen autót, hogy főként villannyal közlekedjen. Mindkét modell navigációs berendezése az útvonal kiszámításkor figyelembe veszi ezt is. A vezérlés kiismeri az útvonalat, tudja, mikor kell többet visszatölteni, hogy a városban kisebb legyen a kibocsátás, és úgy hangolja az elektromos hatótávot, hogy azt minél inkább lakott környezetben tudjuk kiautózni.

A hibrid hajtáslánc összhangja példás

A hibrid hajtáslánc összhangja példás

Mindkét hibrid elsősorban tisztán elektromosan fékez, a villanymotor ilyenkor generátor üzemre vált.  Határozott lassítás érdekében a mechanikus fékek is beavatkoznak. A Passatnál határozottan érezhető az átváltást a két fékezési mód között, míg a BMW esetében finoman és észrevétlenül avatkozik be a mechanikus fék.

Különben is a bajor mérnököknek sikerült jobban összehangolniuk a nyolcfokozatú automatikus váltót a hibrid hajtással: a négyhengeres motor, a villanymotor és a váltó kéz a kézben járnak. Ha a sofőrnek plusz teljesítményre van szüksége, és kissé ránehezedik a gázpedálra, rögtön reagál a kétliteres turbómotor. Olyan vehemensen indul meg, hogy a Passat GTE bizony hamar kis ponttá szűkül a visszapillantóban. A wolfsburgiak 1,4 literes TSI-je hangosabban és gyászosabban dolgozik, nyúlósabb a gázreakciója, a duplakuplungos automatikus váltó pedig idegesen és hektikusan reagál. Hiányzik belőle a bajor higgadtsága.

A menetdinamikai feladatokat is nagy kedvvel oldja meg a BMW, olyan magabiztosan kerülgeti a szlalompálya bábuit, hogy a Passat csak lesütni képes nagy LED-es szemeit. A kormányzásban azonban nem ad elegendő visszajelzést a BMW. Újabb rossz pont, hogy a hibridet nem szerelték fel adaptív lengéscsillapítással, így a rugózása bántóan rosszul sikerült.

Volkswagen: példás rugózás

A Volkswagen Passatot leginkább a hétköznapi használatra állították be. Kevésbé a vezetés élményére, inkább kényelemre és takarékosságra van kihegyezve. Rugózása alig érezhetően más, mint a normál modell lengéscsillapítása, hosszú távú utazásokon is kiválóan teszi a dolgát. Kormányzása nem annyira spontán, mint a 3-asnak, de pont ez a lényege, a komfort tekintetében messze többet nyújt nála. Az utazás kényelme szempontjából is többet is nyer a Passat, mint amennyit a vezetési élményben a BMW-vel szemben veszít.

Ha megnyomjuk a GTE gombot, a hibrid Passat összteljesítményével gazdálkodhatunk

Ha megnyomjuk a GTE gombot, a hibrid Passat összteljesítményével gazdálkodhatunk

Mégis a legnagyobb erénye – és ez döntött a pontozásban is – az alacsonyabb fogyasztás és a hatékonyabb életciklus. Ha egy évben 15 ezer kilométert teszünk meg vele, amiből tízezret 40 kilométernél rövidebb szakaszokon, akkor a Passat esetében 1,4 literes átlagos benzinfogyasztással és 15,0 kWh villamos áram felhasználásával számolhatunk 100 kilométerenként. Ugyanezen körülmények között a BMW ezzel szemben 2,4 liter benzint kér és 12,6 kWh áramot használ fel 100 kilométerenként. A Volkswagen takarékosabb és ezzel az összehasonlítás egyértelmű győztese.

Ahogy a cikk elején megemlítettük, a BMW 330-as e utótagja  a hatékony energiafelhasználásra utal. Az autót kipróbálva azonban elsősorban a vezetési élmény ünnepét nyújtja – hozzátéve, hogy a kemény futómű nem volt az ínyünkre -, izmos teljesítménye és ülésbe préselő gyorsulása a márka szerelmeseinek viszont minden bizonnyal tetszeni fog.

Műszaki adatok

JárműtípusBMW 330e M SportVW Passat GTE
Lökettérfogat (cm³)19981395
Teljesítmény (kW(LE)/min)135(184)/5000115(156)/5000
Nyomaték (Nm/min)290/1350250/1500
Elektromotor teljesítménye (kW)6585
Rendszerteljesítmény (kW/LE)185/252160/218
 Rendszernyomaték (Nm) 420 400
 Tömeg (kg) 1685 1703
 Hosszúság x szélesség x magasság (mm) 4633 x 1811 x 1429 4767 x 1832 x 1456
 Csomagtér (l) 370 402
 Tesztfogyasztás (100 km) 2,4 l + 12,6 kWh 1,4 l + 15 kWh
 Gyorsulás 0-100 km/h (s) 6,4 7,5
 Listaár (Ft) 14 100 000 13 317 220

 

Összegzés

1. Volkswagen: Hosszabb elektromos hatótávjával és alacsonyabb fogyasztásával nyeri meg az összehasonlítást. Tágasabb és komfortosabb.

2. BMW: A BMW 330e a spórolás elé helyezi a vezetési élményt. Sportosságban messze lepipálja ellenfelét, de rugózása kiábrándító. A hibrid hajtáslánc összhangja példás.

 

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/6. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál! Fotók: Hans-Dieter Seufert Copyright: MPS 2016