Ezt az autót még Hamilton sem előzheti meg

A Mercedes-Benz AMG biztonsági autói

Szerző: Biró Csongor levél küldés  Jens Dralle levél küldés 
Dátum: 2016.07.24. 05.30

Bernd Mayländernél senki sem ismeri jobban a Mercedes-Benz és az AMG legerősebb sportkocsijait. Hajtotta mindegyiket, az összes Formula-1-es pályát betéve ismeri. Megkértük a biztonsági autók pilótáját mutassa be nekünk kedvenceit és leplezzen le néhány titkot.

Ezt az autót még Hamilton sem előzheti meg

Keveseknek adatik meg, hogy évek óta folyamatosan képernyőn legyenek. Az, hogy nézők milliárdjai előtt több mint 15 éve fő műsoridőben szerepel, és a világ legjobb pilótáit is maga mögé kényszeríti, csak Bernd Mayländernek sikerült. Pedig egykor ő is csak néző volt.

A szenvedélyes sváb versenyző maga is a tévé előtt ült, amikor meglátta szolgálati autóját egy Formula-1-es versenyen. 1996-ot írtunk, napokkal korábban vette vissza tőle akkori munkaadója, az AMG azt az új C36-ost, amely később biztonsági autóként kezdte meg karrierjét a száguldó cirkuszban. “Emlékszem, még az én rendszámom volt rajta a monogramommal: S-BM 300.

Ezt nem felejtem el sosem”- kezdte meséjét találkozásunkkor a ma 44 éves egykori DTM-pilóta és AMG-oktató, olyan hangsúllyal, mintha még mindig neheztelne a Mercedes sportrészlegére. Volt is oka, hisz a bivalyerős sportkocsit egy sokkal gyengébb, széria E-osztályra cserélték le. “Később kaptam egy teljesen új C36-ost” – nyugtatott meg a pilóta.

Nem díszkivilágítás - szigorú szabályokat jeleznek a fények

Aztán ahogy a CLK 55 AMG szűk és marasztaló versenyülésébe bepréseltük magunkat és miután a sajátságos biztonsági övet is ránk erőszakolták, hirtelen megindult visszafelé az idő perc- és óramutatója. Máris a kilencvenes évek legvégén találtuk magunkat. “Atyaég, hogy lehetett ezzel a kocsival menni! Ilyen óriási méretű kormánnyal?”- kiáltott fel Mayländer. Azzal a mozdulattal a gyújtáskapcsolóba döfte a kulcsot és életre keltette az 5,4 literes szívó V8-ast (hát igen, az AMG már akkor is tudott kerekíteni) és hagyta, hogy menydörgésig fokozódjon az alapjárati hangja.

A kupét 1997-től használták, és alapjaiban semmiben nem különbözött az utcai autótól, csupán a karácsonyfadíszei árulkodtak arról, hogy nemes feladatot teljesít a versenypályákon. Ha a sárga fények villogtak a tetején azt jelentette, szigorúan tilos megelőzni. Libasorban kellett követniük a Formula-1-es kocsiknak egészen addig, míg fel nem gyulladt a zöld fény, jelezve, hogy most már megelőzhetik és rendezhetik soraikat. Ha a teljes mezőny a megfelelő sorrendben felzárkózott Mayländer mögött, akkor a biztonsági autó sofőrjének oda kellett lépnie a gázra.

Atyaég, milyen gyorsan megy ez! - kiáltott fel Bernd Mayländer a CLK 55 volánjánál

Atyaég, milyen gyorsan megy ez! – kiáltott fel Bernd Mayländer a CLK 55 volánjánál

“Természetesen a tévé képernyőkön az látszott, hogy lassan haladunk, de mivel a versenyautók hűtését ilyenkor is fenn kellett tartani és a gumikat pedig melegíteni kellett, nagyon kellett taposnom a pedált, hogy az átlagtempó ne csökkenjen le vészesen” – magyarázta. Emiatt a biztonsági autót gyakran kellett a határon hajtani. Ezt a mezsgyét természetesen hamarabb elérte a CLK 55 AMG, mint a mai GT S.

Kapcsolás kézzel

Ezzel a youngtimer korú géppel versenytempóban nyomulni a világ leggyorsabb pályáján? Atyavilág! Már féltem, hogy mire vállalkoztam. Az ötgangos automatikus váltó cikk-cakkos kulisszája főszerepet kapott a száguldásban. “Ezt bizony kézzel kell váltani” – jelezte szárazon Mayländer, és látszott a szemén, hogy elkapta a hév. Be is bizonyította, hogy egy-két kör erejéig tud félelmetes is lenni ez a megkímélt és nagy becsben tartott CLK.

Nem éppen finomkodó futóművével és brutális hangjával a 347 lóerős sportautó nem adta könnyedén a harcot olyan pilótákkal szemben sem, mint Jacques Villeneuve, Michael Schumacher, Mika Häkkinen, David Coluthard, vagy az illusztris társaság többi tagja, akik alázattal és vakon engedelmeskedtek akaratának, a spái esős versenyen például úgy követték, mint gombolyag a fonalat. Bár cégautóját elvitte 1996-ban a Formula-1, a verseny még nem szippantotta be Mayländert, aki előbb a DTM-ben és a hosszútávú európai versenyeken teljesített pilótaként néhány év szolgálatot.

Mayländer és az ő teljesen szubjektív válogatása

Mayländer és az ő teljesen szubjektív válogatása

“Először 1999-ben vetetette fel Domingos Piedade, az AMG akkori főnöke, hogy nem lenne-e kedvem vezetni a Formula 3000 biztonsági autóját?” – mesélte az egykori pilóta. Aztán amikor a következő évben Oliver Gavin – aki 1997 és 1999 között vezette a biztonsági autót – nem bírta kivárni, amíg komolyabb feladatot kap, feladta Formula-1-es álmát és Amerikába költözött, Mayländer átvette szerepét és munkáját. “Természetesen egy CLK 55-ös cégautóval engeszteltek ki” – mondta elégedett vigyorral a sváb. A munkaautója akkoriban egy CL 55 volt, amellyel itt, a hockenheimi pályán is akadt feladata. A 2000-es futamon a 24-es körben egy néző zavarta meg a versenyt, de később is szerepet kapott, amikor Jean Alesi Peugeot-ja és Pedro Diniz Sauberje ütközött.

A pazar S-osztályos kupéban – amit akkor még CL-nek hívtak -, széria bőrfotel ölelte körül Mayländert. “Nem volt benne semmi extra. Egy rádió adóvevővel tartottuk a kapcsolatot, és a futam lefújását, valamint a pezsgőzést követően saját lábon vittem haza.”

Őrjöngő ficsúr

Vágás. Vad ordítás verte fel a boxutca látszólagos nyugalmát, fémes csörömpölés, zilált csörgés követte. Aztán felpörgött a fordulatszámmérő, a mutató az égben járt, Bernd a hockenheimi Sachs-kanyarban vette el csak a gázt, bugyborékolt és gargalizált a V8-as. Szívómotor, hangos és ideges. Már szelíd fékezéskor megindult a hátulja, kigyorsításkor pedig alig tartható a pályán. A rövid tengelytáv meghozta az étvágyat az erőfitogtatáshoz, ám gonoszul erős a túlkormányzottsági hajlam is. Az esély, hogy ezzel az egyedi Mercedes SLK-val egy hétköznapi sofőr megforog, egészen magas. Pedig ezt a kocsit nem sokra tartották abban az időben, roadsterkének csúfolták, ficsúrautónak tartották. 2004 és 2005 között a Formula-1 díszletéhez tartozott a CLK 55 (C209) és az SL 55 Kompressor után.

Libasorban kellett követniük a Formula-1-es kocsiknak egészen addig, míg fel nem gyulladt a zöld fény, jelezve, hogy most már megelőzhetik és rendezhetik soraikat

Libasorban kellett követniük a Formula-1-es kocsiknak egészen addig, míg fel nem gyulladt a zöld fény, jelezve, hogy most már megelőzhetik és rendezhetik soraikat

Hangtompító? Fölösleges

Az 500 lovas SL-hez képest természetesen hiányzott belőle a teljesítmény, de Mayländer szerette, “mert könnyű volt és mozgékony. Egy igazi játékautó.” A szériamodell érzéketlen futóművén túl hiányzott hangtompító a kipufogóból. A kétüléses úgy szólt, mint egy mutáló kappan, mint Bud Spencer egy adag ecstasy után. Már a széria SLK AMG is annyira nyersen, annyira direkten, annyira mérgesen szól, hogy a versenypályán már-már kínzás a hangja előtt autózni. Ennek ellenére, vagy éppen pont ezért tetszett a vaddisznócska Mayländernek és sajnálta, hogy csak két esztendőt tölthettek el közösen.  Másrészt örült a váltásnak, mert jöttek az új 6,2 literes V8-assal szerelt masinák. Előbb a CLK 2006-ban, aztán az SL 2008-ban.

Ezek már egyre távolabb kerültek a hétköznapi változatoktól. Különösen az SL-en módosították a hűtést, a fékeket, a motort és a hátsó differenciálművet. “Ebben a kocsiban vezette be az AMG a többkuplungos hétfokozatú sportváltót gázfröccs funkcióval” – mesélte a pilóta alig rejtve lelkesedését.  Közben már üvöltött az SL, amelynek hűtött volt a differenciálja, LED-ek villogtak a fényszóróiban és a hátsó lámpáiban.

Berántott a négypontos biztonsági öv, a kocsi szorosan tapadt a pálya szélét jelző vonalhoz, az Ameisen-kanyarban erőteljes fék szorította az aszfalthoz, majd rátett az élményre egy lapáttal az élénk gázpedál és ficánkolt, rángatózott a fenék. Az a napnál is világosabban látszott, hogy az alapmodell rugózási komfortja itt olyan felesleges, mint a Szezám utcai Sütiszörny kezében a keksz. Mohón habzsolta a benzint az 525 lóerős motor, percenként hétezernél is többet fordult a főtengely, még szép! 220 kilót fogyott, de még így is 1,7 tonnás, a kissé molett kétüléses majdnem keresztbe állt a Sachs-kannyar végén, hogy aztán egy búcsúcsókot dobjon a pályának, mielőtt hatalmas dörrenéssel elhagyta a színteret.

Az eddig felvonultatott biztonsági autók mindegyike sajátos élményt adott. Az SL egy dühös tízpróbás atléta, aki a világból is kiszaladna, akárcsak az egészen őrült SLK, szemben az anyakönyvezető komolyságával vadságát jól leplező CLK-val.

Az SLS még a könnyített SL-nél is kevesebbet nyom a mérlegen, V8-asa immár 571 lóerős

Az SLS még a könnyített SL-nél is kevesebbet nyom a mérlegen, V8-asa immár 571 lóerős

2010-től aztán még több dráma jött a színre. Érkezett az első önálló AMG-gép. Az SLS még a könnyített SL-nél is kevesebbet nyom a mérlegen, V8-asa immár 571 lóerős, de nem ettől volt teljesen más. “Ebben már alig kellett valamit megváltoztatni. Vérbeli sportkocsi, de tényleg. Kagylós versenyüléseket kapott és a tetejére a díszkivilágítást” – mondta Mayländer.

A hockenheimi találkozónkra a GT Evolution változatot hozta el, amelynek átdolgozták a felfüggesztését, motorja 591 lóerős. A szárnyas ajtói fokozzák a látványt, és szelídült a hangja is, már nem olyan veszett, mint az SLK esetében volt – amit Bern Mayländer nem is annyira bánt már. “Eltekintve attól a ténytől, hogy valóban fantasztikus hangja volt, egy idő után az SLK az idegeimre ment az üvöltésével” – magyarázta.

Kérjük, ne idegesítse fel

De tényleg, ha már az idegekről van szó: nem ment sosem az agyukra a Formula-1-es pilótáknak a biztonsági autó? “Minden bizonnyal sokszor szúrtam a szemüket, főleg amikor egy-egy pilóta mögöttem elveszítette az addig kínkeservesen felépített előnyét. De ismertük egymást, és a szabályokkal is tisztában voltak, ahogy azzal is, hogy nem azért pofátlankodtam be eléjük, hogy direkt idegesítsem őket” – magyarázkodott Mayländer, aki Max Verstappen és Nico Rosberg apukájával is versenyzett egykor.

Ma már nem kell a maximumot kihoznia magából, nem a versenyszellem hajtja, hanem a biztonság. “Az SLS és most a GT S olyan erősek, hogy nem kell velük a határaimon autóznom, miközben a Formula-1-es pilótákat sem tartom fel. Irtózatos az AMG-ben rejlő potenciál” – mondta. A GT S 510 lóereje kevesebbnek tűnik az előd 597 lóerejéhez képest, de a négyliteres V8-as két turbója olyan intenzitással fújja a levegőt, amiről a három kismalac meséjének farkasa még álmodni sem bír. Ezen túlmenően élénk motorja és sportos váltója, valamint az egészen különleges tömegelosztása a ma kapható egyik legjobb, legpontosabban vezethető sportkocsivá varázsolják.

Az 510 lóerős GT S kipufogórendszere úgy szól, mint a vihar

Az 510 lóerős GT S kipufogórendszere úgy szól, mint a vihar

Hogy milyen a kormányzása? Egy rövid rántás a volánon elegendő, hogy irányba tegyük az orrát, ha éppen kitört szokás szerint a fara, amely soha nem szűnő örömöt ad a hátsókerék-meghajtás olyan fanatikus rajongóinak, mint én. Na, és a hangja? Van neki, mély, mocskos, gonosz. Kipufogórendszere úgy szól, mint a vihar. Belsejében azonban sok mindent változott. Kidobták belőle a két tabletet például. Helyükre a televíziós közvetítéshez szükséges technika és a pálya animáció került. Ezen a sofőr mellett ülő Peter Tibbets a mezőnyt figyeli.

Ha most Bernd Mayländer a képernyőn újra meglátná szolgálati autóját körözni a pályán – ami egy 63 CLS Shooting Brake, hát akkor épp nagyon nem jó irányba mennének a dolgok. Nagyon.

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/4. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!   Fotók: Lena Willgalis Copyright 2016 MPS

Kommentek

F1: Hamilton új tetkót varratott magára

Lewis Hamilton új tetoválással kezdte az évet.

Bottas: Szoros lesz Hamiltonnal!

A világbajnok Nico Rosberg helyére igazolt Valtteri Bottas úgy véli, szoros lesz a verseny közte és Lewis Hamilton között, de tudnak majd együttműködni. A finn pilóta első F1-es győzelmére hajt a Mercedesnél.

F1: Fontos vizsgán felelt meg a fejvédő

Az FIA a bevezetés előtt álló fejvédő rendszerrel is szimulálta Fernando Alonso hatalmas 2016-os bukását.

Hivatalos, Massa visszatér a Forma-1-be

Dőlnek a dominók: mostantól egyértelmű, hogy Valtteri Bottas a Mercedesnél folytatja, ugyanis a Williams-csapat hivatalosan is bejelentette, hogy szerződést kötöttek Felipe Massával 2017-re.

F1: Hivatalosan is megvan Rosberg utódja

A Williams hétfőn hivatalosan is bejelentette Felipe Massa visszatérését, ezzel az is végérvényesen eldőlt, hogy Valtteri Bottas lesz Lewis Hamilton új csapattársa.

Ime az új Citroën C3, ami nem csak feltűnő

Az utóbbi években nem volt ennél fontosabb típus a francia márkánál, az egyedi stílussal hódító C3-nak a városi kisautók népes mezőnyében kell helytállnia.

F1: Megmenekülhet a sereghajtó?

Pár napja maradt a csődbe jutott Manor-csapatnak a túlélésre, de úgy tudni, van már érdeklődő, megmenekülhet az alakulat.

Jön az elektromos Master

Nem lesz átlagon felüli a hatótávja, de azért megpróbálkozik vele a Renault az európai piacon.

Házon belül kap konkurenst a Kia Soul

Városicrossover-tanulmányt készít elő a Kia. A Provo koncepcióautó szellemi utódja ősszel léphet színre.

F1: Rénszarvas húzta a világbajnokot

A kétszeres F1-világbajnok Mika Häkkinen a hétvégén megházasodott, a szertartás végén igen rendhagyó, de nagyon stílusos módon távozott a pár.

F1: A Ferrarival együtt jön az új McLaren

A McLaren-Honda is bejelentette 2017-es modelljének leleplezési időpontját, a Ferrarival egy napon mutatják majd be új autójukat. Régi-új szín kerülhet a járgányra?

F1: Hivatalos, hogy Wehrlein a Saubernél folytatja

A Sauber hivatalosan is bejelentette 2017-es felállását. Ahogyan arra hetek óta számítani lehetett, Pascal Wehrlein lesz Marcus Ericsson csapattársa.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.