Képzeld el, hogy forradalom van, de senki nem veszi észre. Hogy az unalmas arculat vádját megcáfolja, az Audi főtervezője néhanapján átdob a közízlés begyöpösödött barikádján egy-egy forradalmi tervet, hogy igazolja, a négy karika mélyén ott forrong a lázadás pokla. “Időről-időre forradalmat kell kirobbantani” – mondja Peter Schreyer. “Az Audi A6-ossal hatalmasat léptünk előre a jövőbe”.

Mindez 18 évvel ezelőtt volt és az A6 limuzin forradalmának ma nyomát sem látjuk. Ami akkor újdonságnak hatott, a mai szemlélő számára maga az audis tipikusság.

Az Audi A6 olyan, mint egy drága öltöny vállfa nélkül. Sarkok és éles élek nem zavarják meg egy-egy üzleti utazás diszkrét nyugalmát

A kupés tetővonal hirtelen esik a legömbölyített fenék irányába, a frontrész higgadt erőről árulkodik, a hátsó lámpákat a végletekig kitolták a nem létező sarkakba. Egy pillantást megérdemel a felső-középkategóriás limuzin csomagtartója is, amely 551 literes terjedelmével sok csomag szállítására képes. Elsőrangú a térérzet, a négyajtós limuzin utastere öt személynek is elégséges helyet kínál 2,76 méteres tengelytávján.

A csak alig háromezer kilométert futott gyöngyházkékre fényezett példányunkban bézs bőr fogadta a beülőket. Ez a világos kárpit barátságossá és befogadóvá varázsolja az utasteret. Ebben a miliőben még egy rosszul sikerült üzleti találkozó utáni feszült düh is elillan.

Nem jelent problémát az ismeretlenbe tartó utazás sem, a navigáció – amelynek meglétét egy kis kidomborodás jelzi a csomagtartó közepén – kiválóan működik. A maga 3200 német márkájával (ma ez 3900 eurónak felel meg, azaz átszámítva 1,2 millió forintnak) ez volt az automatikus váltót követően a legdrágább korabeli extra az árlistán. A 2,4 literes V6-os benzinessel szerelt Audi A6 vételára 1997-ben előnyösnek számított a kategóriában, 56 ezer 800 márkát kértek érte. A hasonszőrű BMW 523i modellért az ügyfeleknek 3000 márkával kellett többet leszurkolniuk.

A mint feltörekvő

Az Auto Motor und Sport korabeli összehasonlító tesztjében, amelynek a Bajor derbi címet adták, vezetési élmény, menetkomfort, biztonság és motor kategóriákban is alulmaradt az Audi A6 a bajor vetélytársával, a BMW 5-tel szemben. Az újonnan fejlesztett, két felülfekvő vezérműtengelyes V6-os öt lóerővel kevesebbet mozgósított, mint a müncheni társa és gyengébb nyomatékcsúccsal is rendelkezett, mint a soros hathengeres, amelyet gyakran neveznek a hathengeres motorépítés mérföldkövének.

Rugalmasságát azonban a lap akkori szerkesztői jobbnak vélték, így ebben a tekintetben legyőzte a BMW-t. 3500-as percenkénti fordulatnál selymesen dolgozik a V6-os, de előtte zsémbes a brummogása és az építésmódnak köszönhetően jelentős a vibráció is. Mindezek ellenére a C5-ös generációs A6 a felső-középkategóriában méltó ellenfele volt a BMW-nek és a Mercedesnek. Cégautóként a javára szólt kedvezőbb ára, nagy utas- és csomagtere, valamint igen jó kidolgozási minősége.

Melyek a gyenge pontjai?

Karosszéria
A teljesen horganyzott A6 magas szintű kidolgozása garancia a megfelelő korrózióvédelemre. Ennek ellenére az első ajtók alsó éleinél, a sárvédőknél találkozhatunk rozsdanyomokkal. Néhány alkatrésznél – mint a motortető vagy az ablakkeretek – az Audi könnyűfémeket is használt, ez drágítja a karbantartást. A kasztni legnagyobb ellenségei a nem megfelelően elvégzett javítások és az utólagos tuning. A belső térben jellemző a kapcsolók és a kilincsek felületének kopása, lemorzsolódik az újkori puha gumirozás az érintett felületekről.

Technika
Az autó bonyolult technikai megoldásai rendszeres karbantartási felügyeletet igényelnek. Ha ezeket mellőzték, akkor ezeknek komoly következményei lehetnek, amelyek anyagilag is megterhelőek. A szervizdíjak magasak. A vezérműszíj-csere időpontjait szigorúan be kell tartani, javasolt a lejárat előtt cserélni. Jellemző az első tengely kopása, ha kopogó zajt hallunk vezetés közben, ott lehet a hiba. Érdemes ellenőrizni a gömbfejeket, kormányösszekötőket és  a légrugókat – ha azzal szerelték a kocsit.

YT06_08_AudiA6

Gyenge pontok 

Az első tengely csapágyai
Fékrendszer (2000-es évjáratig)
Vezérműszíj (csereperiódus)
Vezérműtengely kopás
Olajvesztés
Vezérműtengely beállítás
Légtömegmérő
Műszerfal lakkozása
Automatikus váltó
Rozsdafoltok az ajtó alján

Műszaki adatok

Audi A6 2.4, (C5)
Motor: folyadékhűtéses hathengeres V-motor (90 fok)
Furat x löket: 81,0 x 77,4 mm
Lökettérfogat: 2393 cm³
Teljesítmény: 165 LE percenként 6000-es fordulaton
Nyomaték: 230 Nm percenként 3200-as fordulatnál
Hengerenként öt szelep, két felülfekvő vezérműtengely, négy hajtókarcsapággyal, elektronikus üzemanyag-befecskendezéssel, szabályozott három utas katalizátorral
Olajtartály: 6 liter
Erőátvitel: ötfokozatú kézi sebességváltó, egytárcsás száraz tengelykapcsoló, elsőkerék-meghajtás
Karosszéria és futómű: önhordó acéllemez karosszéria, független kerékfelfüggesztés elöl és hátul, elöl keresztlengőkarok csavarrugókkal, hátul torziós merev tengely, rugóstagok, stabilizátorok, tárcsafékek (elöl hűtöttek)
Kerekek: 6Jx15
Gumik: 205/60 R15
Méretek és tömeg
Tengelytáv: 2760 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1540/1569 mm
Hossz: 4796 mm
Szélesség: 1810 mm
Magasság: 1453 mm
Tömeg: 1528 kg
Menettulajdonságok és fogyasztás
Legnagyobb sebesség: 222 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,4 s
Tesztfogyasztás: 11,5 liter/100 km
Gyártási idő és darabszám
Audi A6 C5 típus 1997-2005
Példányszám: 1 261 404 darab, ebből 781 499 lépcsőshátú limuzin (RS 6 nélkül), a többi A6 Avant kombi

A világos kárpit barátságossá és befogadóvá varázsolja az utasteret

A világos kárpit barátságossá és befogadóvá varázsolja az utasteret

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/4. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!   Fotók: Hardy Mutschler Copyright 2016 MPS