Németország egy kicsit furcsa ország. Van náluk például gluténmentes sör, vécékagyló formájú mustárospohár, sebességkorlát-mentes autópálya, sün formájú tatárbifsztek. És részarányosan annyi kombi, mint sehol a világon. Hogy miért? Senki nem tudja. A prémium középkategóriában a kombik aránya 60 (BMW) és 70 (Audi) százalék között mozog. Az Audi A4, a BMW 3 és a Mercedes-Benz C kombi változatai lassan önálló autókategóriát jelentenek a német autópiacon. Valahogy német lett a kategória, amelyben alig játszik más: a Jaguar XE nem tervez kombit, az egy szem Volvónak pedig nem sok esélye van a német túlerővel szemben ebben a szegmensben.

Melyik a legkirályabb kombi a középkategóriában?

Az A4 Avant nemrég érkezett a fiatalos mezőnybe, a 3-as 2015-ben kapott egy kis felújítást, de a Mercedes kombiján is ott még az a bizonyos tojáshéj. Az újdonság varázsa általában győzelemmel ér fel, lásd, milyen könnyedén utasította maga mögé korábbi írásunkban az A4 belépő modellje a BMW 318i-t és a Mercedes-Benz C180 modellt.

A kombiknál azonban kiélezettebb a verseny, és még a kivasalt A4 Avant sem érezheti magát harc nélkül győztesnek. A mindenkori összehasonlításokban általában annyira kiegyensúlyozott a mezőny, hogy akár egy-egy jó motor-váltó párosítás is döntő lehet. Az Audit 190 lovas kétliteres benzinmotorral és dupla kuplungos váltóval választottuk. Ehhez a BMW 184 lóerős motorja és nyolcfokozatú, automatikus sebességváltója méltó összeállítás, ahogy a Mercedes-Benz C 200 184 lóereje és hétfokozatú duplakuplungosa is passzol hozzá.

Szoros a verseny

Szoros a verseny

Derék Mercedes

Nincs új a nap alatt, az összehasonlítás legdrágábbja most is a Mercedes-Benz, de ilyen közel még sosem volt a három autó ára. A Mercedes – Avantgarde felszereltséggel és automatikus váltóval – csupán 19 ezer forinttal kerül többe, mint a szintén automatával szerelt Sport Line felszereltségű BMW. Alapáron amúgy a Mercedes-Benz C200 T-modell az összehasonlítás legkedvezőbb ajánlata, de automata váltóval és az Avantgarde csomaggal együttes ára már 12,196 millió forintra ugrik, és így fordul a kocka.

Ám, ha a tesztelt autó összes csilivili extráját felszámítjuk, máris 18 millió forint feletti a vételár. S még ha nem visszük túlzásba a kényeztetést, csak épp megadjuk a módját, és egy szép üzleti kombit konfigurálunk, akkor is legalább 16 millió forintos kiadással kell számolnunk, ha a 184 lovas benzinest választjuk.

Például a fényezés is vagyonokba kerül. A csillagos tesztautó polár fehér fényezése nem került pluszpénzbe, de a metálfényért 300-600 ezer forintot kérnek el. Ugyanez a helyzet az Audinál és a BMW-nél is, ahol a fekete és a fehér alapszíneken túl minden másért mélyen a zsebbe kell nyúlni.

A légrugós futóműnek nincs komfortosabb párja, ...

A légrugós futóműnek nincs komfortosabb párja, …

Hagyjuk is a fényezést, beszéljünk inkább magáról a kombi Merciről! Ez a modell a Mercedes sikerének egyik kovácsa, nagy érdemeket szerzett abban, hogy a stuttgarti márka erőteljesen felzárkózott másik két német konkurense mögé. Már egy árva kör után tudjuk, hogy miért. A C-osztállyal a márka a törzsvevőit szolgálja ki, minden vágyukat önzetlenül teljesíti. Komfortos futóműve finoman rugózik – jól „kipárnázták” a felfüggesztést. Kanyarban természetesen továbbra is a BMW a király, ebben a tekintetben nem is akar vele versenyezni a C-osztály, amelyben a kényelmes vezetést az érzékeny, de kissé közvetett kormányzás teszi még kellemesebbé.

Az utastér minősége kifogástalan, gondos a kivitelezés, példás az összeszerelés is, a visszafogott dizájn pont azt adja, amit egy Mercedes-vásárló elvár a sok pénzért: érezze, befektetése jó helyre került. Nem mintha ez lenne a legfontosabb a végső összevetésben, de a Mercedes minősége kézzelfogható, szinte belemászik az ember arcába. Jók a fékek, halk a motor, biztonsága példás, és tágas belül.

De térjünk még vissza a hajtáshoz! Ebben a tekintetben sokkal objektívebbek lehetünk, mert a motor csillogása nem vakít el. Nincs félnivalója a Mercedesnek: a menettulajdonságok és a fogyasztási adatok mind rendben vannak, igaz, nem is kiemelkedők. Ha azonban erőltetjük, a motor hangja tolakodóvá válik, és immár nem illeszkedik abba a festői hangulatba, amit a Mercedes modelljei számára megteremtett. Sőt, ilyenkor a váltó sem teljesít túl jól, a kapcsolások késlekednek.

Eleven BMW

Mindez a BMW-nek sokkal jobban megy. A nyolcfokozatú váltóról ódákat szoktak zengeni. Felára 715 ezer forint, és ennyiért még nem kapunk a kormányon váltófüleket. A váltóval felvértezve 12,177 millió forintot kóstál a Sport Line felszereltségű 320i Touring, amivel a két versenytársa között bebiztosítja magának a középső helyet az árlistán. A különbség azonban olyan csekély, hogy nem az ár alapján fognak dönteni a vásárlók. Bár kétliteres, négyhengeres turbómotorja ugyancsak 184 lóerős, nem tűnik magabiztosnak. Néhány tizeddel lassúbb versenytársainál, ami meglepő. Akárhogy is nézzük, nagyobb tömege miatt komótosabban viselkedik.

A motor nem pörgős, nem elég élénk, hiányzik belőle a tűz, és nem tudja elrejteni a tavaszi bágyadtság jeleit sem. Lehet, hogy kifogásainkat csak a motorínyencek osztják, de a BMW törzsvásárlói biztosan kényesek. Ezzel a motorral még az automatikus váltó is szenved. Kénytelen-kelletlen, és túl sokszor vált, ahogy azt már a kisebb motorokkal szerelt BMW-kben is tapasztalhattuk. Amit viszont a BMW nem tud elrontani, a választókar. A három közül a hármasban a legjobb, legkényelmesebb és leginkább kézre álló. Jó a fogása, könnyen kezelhető, pontos a visszajelzése. Az A4-ben az előválasztó nem annyira kézenfekvő, a C200-as kormányváltója pedig olyan érzetet kelt, mint egy meghízott irányjelző-kapcsoló. Lehet, hogy ez csak az én mániám, de a választókarnak mechanikus visszajelzést kell adnia.

Könnyű kezelni, jó vezetni

Könnyű kezelni, jó vezetni

A 320i kombi természetesen ízig-vérig BMW, így a márkától megszokott észszerűséggel és könnyen kezelhető, a legjobb szélvédőre vetített kijelzőt adja, látszik, hogy nem ma kezdte a gyártó, kiforrott a technika. Nem érheti kritika a futóművet sem, amely bár jóval keményebb, mint a versenytársaké, de komfort fokozatban azokhoz hasonló kényelmet ad. Megpakolva azonban rosszul tűri a hirtelen átterhelődéseket és hajlamos nem eléggé megszűrni az út egyenetlenségeit. Ezért kárpótol viszont biztos irányíthatósága, kiegyensúlyozott kormányzása, amely autópályán azonban képes nyugtalanná válni. Mindezek ellenére a 3-ast a legjobb vezetni a mezőnyben. De ez nem változtat azon, hogy összehasonlításunkban néhány ponttal a C200 T mögött a harmadik helyre szorult.

Kiegyensúlyozott Audi

A legtöbb pontot ebben a megmérettetésben az Audi A4 gyűjtötte be. Mondhatnánk persze azt is, hogy ez magától értetődő, hiszen az Audinak egyszerűen nincsenek gyenge pontjai és minden tekintetben elfogadhatót nyújt. De ez nem így van! Az Audi komoly fejlődést mutat, ezért az eredményért meg kellett dolgozniuk a mérnökeinek – kiváló motorjára például a versenytársainak egyszerűen nincs megfelelő válasza! A kétliteres turbós benzines 190 lóerős, és egyértelműen ez a motor a legjobb a három közül.

Nem kis műszaki szakértelem kellett ahhoz, hogy a legtöbb lóerőt hozzák ki a legkisebb hengerűrtartalomból. Részterhelési tartományban, ami a leggyakoribb a hétköznapi használat során, a szívószelepek korábban zárnak, mint a hagyományos négyüteműek esetében. Sűrítéskor ezért kevesebb friss gázt nyom össze, körülbelül annyit, mint az 1,4 TFSI. A rövidített sűrítés miatt nagy kompresszióviszonyt (11,7:1) lehet alkalmazni, ami biztosítja a nagy égési nyomást a munkaütemben, és ez javítja a motor hatásfokát. Az Audi motorja emiatt nemcsak érezhetően erősebb, de részterhelésénél a legdinamikusabb, és a járása végig finom marad.

Ráadásul az Audi étvágya a legvisszafogottabb. A teszt átlaga szerint 0,2 literrel éri be kevesebbel 100 kilométerenként, mint a Mercedes, és 0,6 literrel eszik kevesebbet, mint a BMW. Nem okoz igazán nagy nehézséget 7 liter körül tartani az A4 átlagos fogyasztását. Ebben segítségünkre van a gazdaságossági asszisztens, amely a Tour névre hallgató csomag részeként 554 990 forint felárért kerülhet az autónkba. Előrelátó képessége (radarok, szenzorok) révén, illetve a navigációs adatokra támaszkodva értelmezi az aktuális útviszonyokat és a gázpedál szimbólum megjelenítésével ösztönzi a vezetőt a gázelvételre, és így a lassításra.

Lábtérre itt sem lehet panasz

Lábtérre itt sem lehet panasz

Hasonlót (ecopro üzemmód) kínál minden modelljében, így a 320i-ben is a BMW, de az tisztán csak navigációs adatokra támaszkodik és sokkal kevésbé aktív. Az A4-esben az új benzinmotor jó társra lelt a figyelmes, gyorsan reagáló kettős tengelykapcsolós automatikus váltóban, amellyel harmonikus az együttműködésük. A régi A4-es négyhengeres benzines rossz emlékű kalandja a multitronic váltóval szerencsére már a múlté.

Mi teszi ezeken felül még kiemelkedővé és tesztünk győztesévé az Audit? Akárcsak négyajtós testvére, kifejezetten kényelmes, jó a térkínálata, marasztaló ülései mellett kitűnik kifogástalan összeszerelési minősége és kellemes utastere. Nem mehetünk el azonban az A4 gyengeségei mellett sem szó nélkül. A kormány kissé érzéketlen, gyenge a visszajelzése, ami az éles kanyarokban hátráltatja pontos vezethetőségét. A funkciók tapipados irányítása még mindig túl bonyolult. Kikapcsolt vezetősegédekkel könnyen kihozható a sodrából, de aktív ESP-vel végtelenül nyugodt és bolondbiztos autó. A győzelméhez nem fér kétség. Igyunk erre sört! Az sem baj, ha gluténmentes…

Műszaki adatok

JárműtípusAudi A4 Avant 2.0 TFSI DesignBMW 320i Touring Sport LineMercedes C 200 T Avantgarde
Lökettérfogat (cm³)198419981991
Teljesítmény (LE)/min190/4200184/5000184/5500
Nyomaték (Nm)/min320/1450270/1350300/1200
Tömeg (kg)160216401628
Hosszúság x szélesség x magasság (mm)4725 x 1842 x 14344633 x 1811 x 14294702 x 1810x 1457
Csomagtér (l)505495490
Tesztfogyasztás (l/100 km)8,89,49,0
Gyorsulás (s)7,57,87,5
Fékút (m, 100 km/ó-ról hidegen)34,334,633,9
Listaár (Ft)11 720 41012 177 50012 196 660

Összegzés

1. Audi
Komfortos futómű, jó fékek, takarékos, csendes és finoman járó motor: az A4 mindenben a legjobbat nyújtja. És még pár ezer forinttal olcsóbb is a többieknél.

2. Mercedes
A C 200 T sok mindent jól csinál, de nem elég jól ahhoz, hogy megelőzze az Audit. Dicséretes az utazási kényelme és példaértékű a biztonsági felszerelése.

3. BMW
A 320i vezetése egyértelműen a legizgalmasabb. De ez nem annyira a motorjának, inkább a futóművének az érdeme. A kezelhetősége még mindig a legjobb.

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/4. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál! Fotók: Achim Hartmann Copyright 2016 MPS