A világ legőrültebb gyorsulási versenye

Szerző: Dani Heyne levél küldés  Koncz Dávid levél küldés 
Dátum: 2016.07.09. 05.00

Egyetlen szám számít: mekkora sebességet mérnek. 60-800 km/h-ig bármi lehetséges. Speed Week rendezvénysorozat Bonneville-ben.

Sajnos nem mostanában, hanem három évvel ezelőtt tartották az utolsó Speed Week rendezvénysorozatot Bonneville-ben. Több száz sebességőrülthöz hasonlóan rekordokért utaztunk a hófehér sivatagba, nem is gyanítva, hogy talán egyáltalán nem lesz következő alkalom.

Speed Week-hagyomány: mindenki hoz magával valami nagyon gyorsat

Nem túlzás, Bonneville szent hely a sebességőrültek számára. Ezen talán csak a közeli Casino Café tesz túl, ahol rongyos öt dolcsiért három óriási omlettet adnak, baconos tükörtojással együtt – ennek még a legkeményebb versenyzők sem tudnak ellenállni. A kopott asztalok fölött görnyedve csámcsognak, és közben gondolatban már a sósivatagban járnak, ahol rekordokat döntögetve akarnak hősökké válni. 2013 augusztusában járunk, ekkor rendezték az eddigi utolsó, egyébként 65. Speed Weeket a Bonneville kiszáradt amerikai sóstó területén. A hagyományoknak megfelelően ezúttal is több száz versenyző gyűlt össze a világ minden tájáról a Nevada és Utah határán fekvő kisvárosban, Wendoverben, amely közvetlenül a Bonneville Salt Flats nemzeti park szomszédságában fekszik. A kiszáradt tómeder területén 1949 óta rendeznek legendás hírű rekorddöntő futamokat, ilyenkor felpezsdül az egyébként csendes (és forró) környék.

100 százalékban természetes

Itt terült el egykor az országméretű Bonneville sóstó, amelynek legnagyobb kiterjedése elérte az 52 ezer négyzetkilométert. Nagyjából 14 ezer évvel ezelőtt megroggyant a tó északi partfala, nem tudta tovább tartani a hatalmas víztömeget, a meder így kiszáradt. Egy nagyjából tízezer négyzetkilométeres sósivatag maradt a helyén, amely évtizedeken át tökéletes helyszíne volt a rekordkísérleteknek. A 80-as számú országúttól egy keskeny bekötőút vezet a tómederhez, Willivel és Helmuttal közösen döcögünk rajta. Sok-sok évtizeddel ezelőtt mindketten Hamburgból vándoroltak ki Kaliforniába, 1989 óta látogatják rendszeresen a Speed Weeket. Pickupjuk jellegzetes nyikorgása jelzi, amikor elhagyjuk a normál világot.

A tolás az összes különböző hosszúságú pályán megengedett. 2013-ban négy pályát jelöltek ki a szervezők

A rádió csak szomorúan serceg a semmi közepén, a kerékjáratokban sókristályok pattognak, aztán a szélvédő mögött feltűnik a látszólag végtelen, semmibe vesző hófehér síkság. Nincsenek házak, nincsenek utcák, nincsenek állatok, sőt még fákat sem látni sehol. Itt csak egy szabály van: “Igyál sokat, és vezess gyorsan.” Néhány perccel később elhúzunk az első versenyautók mellett, majd idősebb férfiakat látunk őskori motorokon, aztán lakókocsis családok bukkannak fel. Mindannyian remek hangulatban tartanak egy messzi folt felé a horizonton, ami innen nézve, a tűző napsütésben úgy néz ki, mint valami szikrákat hányó fémkapszula. Közelebb érve aztán kiderül, hogy ez bizony a paddock, amely utánfutókból, sátrakból és sebtében felhúzott ideiglenes szervizekből áll össze. Még egy mobil benzinkút is van itt, közvetlenül a Speed Week lebonyolításáért felelős Southern California Timing Association (SCTA) “központja” mellett.

Rekordhalmozás

Innen nem egészen száz métert sem kell megtenni a négy versenypálya közül az elsőig. Willi és Helmut is nekiállnak felkészíteni Punkass Roadsterjüket, egy lapos, hosszú dragstert, amelynek gondosan polírozott középső része a Ford T Modellre emlékeztet. Vagy legalábbis ez volt vele a cél. Elöl és hátul egyaránt alaposan megnyújtották a karosszériát, a végében egy vészjóslóan morajló Chevrolet-féle V8-as ül, amelyet Helmut aprólékos munkával kalibrál be a rajt előtt. Minden beállításnak tökéletesnek kell lennie.

Árnyékban - amit itt nincs is - 45 fok

Helmutnak egyébként nincs nehéz dolga, a legutolsó csavarig jól ismeri az autót, hiszen már több alkalommal szétszedte, és építette újjá, hogy Willi csúcsteljesítményt nyújthasson vele a versenyeken. Öt rekordot értek már el közösen csapatnevük, a Kraut Brothers alatt, a legjobbat 2012-ben: a Punkass Roadster akkor 393 km/h-s sebességet ért el a sósivatagban, ami akkor új rekord volt a B/GRMR kategóriában. A B a motor nagyságát jelzi, a GRMR pedig a Gas Rear Engine Modified Roadster rövidítése, vagyis a módosított, farmotoros roadstereket jelöli.

A sóláz

Willi a megfoghatatlan sólázról is beszél, ahogy lelkesen sorolja a Speed Week szabályait. Röviden összefoglalva a nagy-nagy tapasztalatról, a szenvedélyes szerelhetnékről, a tiszteletről, az elkötelezettségről és a végtelen koncentrációról szól ez a viadal. Mindenki, aki eljön ide, valami nagyon gyorsat hoz magával, guruljon az kettő vagy négy keréken. Lehet öreg vagy új, nyitott vagy zárt, turbina-, dugattyú- vagy éppen Wankel-hajtású, itt mindenkit csak az éltet, hogy megdöntsön egy rekordot. A legfontosabb tudnivalókat egy bibliavastagságú könyv tartalmazza – ezt nem árt mindenkinek gondosan átnyálaznia.

Egyhengeres kétkerekű a bokszutcába - ennél lassabb itt semmi nem lehet

A sebesség mámorát Bonneville-ben mindenki megtapasztalja, a pályán azonban mindenki egyedül éli át. Néhány másodpercnyi száguldás után aztán már csak egyetlen szám számít: hogy mekkora sebességet mértek. 60-800 km/h-ig bármi lehetséges. 2013-ban Willi és Helmut egyetlen rekordot sem döntöttek meg, de így is nagyon jól szórakoztak. Hat napot töltöttek a sivatagban, olykor barátaiknak átadva a roadstert, hogy ők is belekóstolhassanak a száguldás utánozhatatlan élményébe. Teszteltek egy új kompresszort, néha bosszankodtak, néha örültek, esténként pedig sörrel öblítették le a nap eseményeit, azzal a tudattal ágyba kerülve, hogy másnap újra a végtelen fehérségben lesznek. Mindenki hasonlóan ünnepel a Speed Weeken, évről évre.

Még nincs minden veszve

A Bonneville-be rendszeresen visszatérő versenyzők szerint a sóréteg legalább egy méter vastag, sokáig a legnagyobb tempójú rekordkísérletekhez is biztos támaszt adott. Legkésőbb 2014 nyara óta azonban mindenki számára világos: az itteni körülmények sem állandók. A tavalyi heves záporok fellazították, kocsonyássá tették a sóréteget, a Speed Weeket így le kellett fújni. Ahogyan az idén is. Ráadásul egy közelben található bánya miatt is erodálódik a sóréteg, ez ellen a versenyzők közösen akarnak tenni valamit. Jelenleg kizárólag a tengeri só áll védettség alatt, a természetes versenypálya talaja nem. Közös erővel szeretne változtatni ezen az összetartó közösség.

Néhány héttel ezelőtt telefonon beszéltünk újra Willivel. Szomorúan csengett a hangja, hamar ki is bökte, hogy miért: a bonneville-i meder már nem alkalmas versenyek megrendezésére. Két egymást követő évben kellett lefújni a Speed Weeket, úgy tűnik, a kilátások sem túl rózsásak. De egy szent helyen a remény hal meg utoljára.

Kommentek

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

Nincs ennél gyorsabb madár

Szárnya van, de nem madár. Nem is repülő. A Tesla Model X a felső kategóriás autók közé fészkelt be. Hétüléses, és gyorsabb, mint a gondolat. Két fecske már csinál nyarat?

Elég 510 lóerő a BMW M3 ellen?

Korábban kategóriájának királyává koronázták a Nordschleifén, most versenytársai ellen kell bizonyítania az Alfa Romeo Giulia QV sportlimuzinnak. Ha a BMW M3 Competition és a hasonlóan izmos Mercedes-AMG C 63 S modell ellen szeretne bizonyítani, akkor az olasznak többet kell mutatnia egy gyors körnél a zöld pokolban.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Megtalálod a Bentley-t ezen a 60 ezer megapixeles fotón?

A világ egyik legnagyobb fényképét készíttette el a Bentley. A technológia a NASA-tól származik, a téma pedig a világ egyik legdrágább felnőtt játszótere: Dubaj.

Paddockforradalom a Forma-1-ben

Folytatódik a Forma-1 megújítása, az új tulajdonos, a Liberty Media döntése alapján az idei évtől korlátozott számban a paddockba szóló belépőket is piacra dobnak.

Váratlan magyar konkurenst kapott a McDonalds

Különleges töltőállomást mutatott be a MOL, Kelet-Közép-Európában elsőként a drive through szolgáltatást vezetnek be rajta.

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panaszt tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

F1: Csak a fejeket figyeljük!

Holnap az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel megkezdődik a 2017-es Forma-1-es szezon. Mutatjuk a versenyzők idei sisakjait, hogy tudjuk, mikor kit látunk a pályán.

Csalással vádolják a Fordot

Elégedetlen ügyfelek csoportos pert indítottak a Ford ellen, mert legizmosabb autójuk pont arra nem alkalmas, amire hirdették.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

Forma-1-es kvíz profiknak és tanulékony kezdőknek

Kened-vágod az F1-es pilóták fontos és érdekes statisztikáit? Ha igen, ha nem, itt egy kérdezz-felelek, amiből a lexikon-agyú rajongók is tanulhatnak. Tedd próbára magad!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.