Eszelős Mercedes-eladás

Szerző: Biró Csongor levél küldés  Alf Cremers levél küldés 
Dátum: 2016.06.23. 17.25

Az öreg Mercedesek nem drágák. Ezer euróért még válogatni is lehet köztük. Ám ha eladni akarod, az maga a dráma! Azért megpróbáltam – egy 260 E modellel.

Ha 499 euróért kínálná egy kereskedés, rögtön lecsapnék rá és megvenném. A Mercedes-Benz 260 E passzol a prédáim közé: olcsó, szép pezsgőmetál színű, hathengeres, ápolt a belseje, és ha egy méternél távolabbról nézzük, egészen jóképű. Most azonban túl kell adnom rajta, mert ismét elértem a mágikus 12-es számot. Egy tucat kocsi, köztük BMW 5-ösök (E34) és Mercedes-Benz W124-esek, de S-osztály (W126), egy pár japán és svéd is vár rám otthon… Túl sok, ennyit már nem tudok kezelni, fenntartani. Végtelen teendő- és hibalista vár rám, sosem érnék a végére. Legalábbis ebben az életben nem.

Auto-Welt Augsburg: 120 euró - Szomorúan visszhangzott a fülemben: export vagy bontó

A 260-asnak tehát mennie kell, remélem, jó árat kapok érte, tavalyelőtt egy ezresért vettem. Csúnya felnijeit acélkerekekre cseréltem, dísztárcsákat vettem rájuk, új kárpitot rakattam az ülésekre és lefűrészeltem az utólagosan felhelyezett vonóhorgot. Az az igazság, hogy a korábban említett eladási kényszer mellett közrejátszik a búcsúzásban, hogy kiszemeltem egy szintén 1986-os 300 E modellt. Bőrös, alig kétszázezret futott és szintén csak két tulajdonosa volt. 1300 euró az ára, amit már félre is tettem. Ha nem veszem meg még ezen a héten, a kocsi Nigériába kerül. Végleg és visszafordíthatatlanul! Nemrég műszakiztattam le a 260 E-t, tudni akartam, milyen gondokkal küszködik. A szokásos helyeket – mint a kötények, vagy a kerékjárati ívek – rozsda lepi. Alánézve azonban nem borzadunk el: némi rozsda a futóműveken és egy kevés olajpiszok a motorblokk alján, más semmi. Fékek, kormányzás és mind a 28 persely rendben. Szóval nem egy roncsot akarok eladni, hanem egy műszakilag kifogástalan, gondosan szervizelt autót, amelynek csak két tulajdonosa volt, megvan mind a négy gyári kulcsa, és makulátlanok az eredeti krémszínű szőnyegei. MB-260 E_KHA-_0695

Reális elképzelésem van az árról, 500 euróra gondoltam, miközben tudom, hogy a murvás kereskedésben 1490 eurós cetli lógna a visszapillantóján. A hirdetőtáblán az is rajta lenne: gondos tulajdonostól, oldtimer korban. Egy kicsit persze bánt a dolog, minden autómnál elengedek pár könnycseppet. Régen tankoltam meg, így a hidegindításnál kissé csörög a motor, de lehet, hogy csak így akar tőlem elbúcsúzni. Ahogy a hátsó ajtó nyikorgása is szokatlanul hangos volt. Ezekkel a hangokkal az idegeimre menne, de ezt érzi már a kocsi is. Tudja, hogy eljött az elválás pillanata.

Minden autót készpénzért veszünk

Hogy miért nem számíttattam be a kiszemelt 300 E modellbe a 260 E-t? Szerettem volna, de az érte kínált 200 eurót sértésnek vettem. Ötszázat akarok érte és már fel is hívtam a legközelebbi kedves kereskedőt, aki volt olyan szíves, hogy pár héttel korábban a szélvédőmre tűzte hirdetését: “Minden autót megveszek. Öreget, sérültet és lejárt műszakist egyaránt.  Azonnal, készpénzben fizetek.” Erős akcentus, tört német fogad a vonal túlsó oldalán: “Dízel? Van klíma? Kézi vagy automata? A 260-as felejtős, de tudod mit, kétszázért látatlanba megveszem. Ha látom, megérhet többet is.” Ennek alapján tudtam, hogy nem akarok vele találkozni. Egy másik szórólapos hirdető már emelt a téten, 250 eurót ígért. Ez már jobban hangzik, remélem, hogy az autó látványa nagyobb rést nyit a kereskedő pénztárcáján. Oda is megyek hozzá. De hiába, nincs a helyén, a lakókocsiban sötét van. “Rögtön jövök” – áll az ablakban. Nem várok, lelépek, hisz a 250 euró még csak a fele annak az összegnek, amit akarok. München irányába tartok, Augsburgon, Fürstenfeldbruckon át. Remélem, a nagyobb városokban nagyobb a hajlandóság egy ilyen szép autó iránt. Valószínűleg azért, mert a nagyvárosokban keresztezik egymást a kelet-európai és az afrikai nepperek útjai.

Maierean Automobile: 250 euró - "Rögtön jövök" - állt a lakókocsi ablakában. A telefonos ajánlat is lehangoló volt, így továbbálltam

Hetven kilométert teszek meg az autópályán, itt érzi magát a leginkább elemében a Mercedesem. Mintha egyre jobban ragaszkodna hozzám. Minden kijelző jó adatot mutat, mind az olajnyomás, mind a vízhőmérséklet oké, ahogy az autó orrán a csillag is feszesen áll, amint 130-nál percenként háromezret forog a főtengely. Úgy suhanunk, mintha 1986 augusztusát írnánk, gondtalanul és könnyedén. Nagyon kényelmes a kocsi, a középső kartámasz utólag került bele. Ahogy a CD-lejátszó is, amelyből most Craig David Stinggel énekli közösen a Rise and fall című nótát. A 260 E semmiképp sem hullócsillag, csak egy pár hegesztés és egy kis tömítés hiányzik ahhoz, hogy újra tökéletes legyen.

Klíma igen, automata nem

Adatlap

Mercedes-Benz  260E

Motor S6 – 2599 ccm
Teljesítmény 170 LE – 5800 1/p
Nyomaték 230 Nm – 5800 1/p
Gyorsulás (0-100 km/h) 8,7 mp
Végsebesség 218 km/h
Fogyasztás (vegyes) 10,5 l
Listaár: 48 950  márka

Most akkor tartsam meg? – morfondírozok magamban. Adjak el egy másikat? A Mitsubishi Sigmát, a Nissan Maximát, vagy netán a Volvo 960-ast? Nem sokkal később, Augsburg-Lechhausenben két murvás kereskedésben is dicsérem a kocsit. Kellett is, mert az N&E Automobile fiatal és barátságos kereskedője egyre szúrósabb szemekkel nézi a járó motorú Benzet. A motorteret vizslatta, majd beült, ment előre egy kicsit, majd hátra, majd jött a lesújtó ítélet: “Az autót csak exportra lehet eladni, a németek már nem vesznek ilyent. Oldtimernek sem jó, túl sok kilométer van benne. De az export is kérdéses, mert a 260 E túl sokat fogyaszt, ráadásul nincs benne klíma. 200 euró a maximum, amit adhatok érte. Őszintén.” Megköszönöm, hogy foglalkozott velem, máshol próbálkozom. A mellette lévő kereskedés nem lát szívesen a fotósommal. Hiába ég a “nyitva” lámpa a kerítésen, a konténer zárva marad. Ebédidő van, ráadásul rákezd az eső is, bevallom, elértem a mélypontot. Mégis lehet, hogy a Nissan Maxima vagy a Mitsubishi Sigma lesz a nyerő, vagy a teljesen horganyzott Audi 100-astól váljak meg? Az afrikaiaknak elpusztíthatatlan autók kellenek. Egy másik kereskedés is nyitva van, fiatal kopasz srác jön elő pólóban az Auto-Welt Augsburg konténerének mélyéből. A piros rendszámos 124-es kevésbé érdekli, inkább rám kíváncsi. “Kereskedő vagy, netán eladsz?” – kérdi nyeglén. Eladok, válaszoltam. “Klíma van? Nincs? Oké, kapsz érte 120 eurót és megy a bontóba. Az ukrajnai háború miatt nem vesznek kocsit az oroszok. Líbia is halott, a nigériaiak pedig csak aprópénzt fizetnek.” Csalódottan ülök vissza a Mercedesbe, Fürstenfeldbrucknak veszem az irányt. Abban bízom, hogy a gyárakkal teletűzdelt régióban van pár autókereskedő, akiknek nem hat ismeretlenül a youngtimer kifejezés, és az én öreg 260 E Mercim láttán nem csak a bontót, vagy szeméttelepet említik meg.

Auto Strixner: 260 euró - Peter Strixner otthon van a Mercedes-Benzek területén. Az ő ajánlata volt a legviccesebb.

Peter Strixner ilyen ember, és mint ilyen, egy közülünk. Mielőtt meghallgatna, máris ajánl nekem egy igen ritka kék 220 D W123-as Mercedest. “Csak 3900 euró” – mondja -, kevés kilométer, még kevesebb rozsda, szép autó napfénytetővel. Ha megveszed, adok a 260-asodért egy ötszázast. Ha nem, akkor 260 eurót fizetek. Többet nem ér egy centtel sem. Szerencsétlen flótás a 260 E. Mert ugye ott van a 200 E, a 230 E, de még a 250 D is könnyebben elmegy, mint a tiéd. Exportra a 300-asok kellenek, nem esznek többet ennél, de érezhetően jobban mennek. A te kocsid láthatólag nem rossz. Elsőszériás 124-es, ami egyre ritkább. Ápolt, ez lerí róla elsőre. Kell rá egy kis lakk, pár hegesztés és mehet oldtimer-vizsgára. Én legalábbis ezt tenném vele.”

Szó nélkül fordulok ki, a következő kereskedés neve sokat mond: Auto Yalcin. A behajtáskor feltűnik egy 123-as kupé a színesre festett fakunyhó előtt. Pezsgőszín metál, velúr ülések, zöldre színezett ablaküvegek. Vonzó gép, egy 230 CE, sajnos kézi sebességváltóval. “7900 eurót kérek érte, OT-rendszámmal és friss műszakival” – mondja Yalcin, aki alig tudja leplezni, milyen büszke a ritkaságra, amely bearanyozza kereskedését, amely egyébként hétköznapi kocsikat sorol. “Árulod a 260-ast? 500 eurót, tudod mit, 700 eurót adok érte, ha megveszed ezt a szépséget” – mutat rá a kupéra. Adjál 400-at csak úgy érte – próbálkozom nyájasan. “Ne már! 300-nál többet nem adhatok érte. Nézz rá, ki vesz ma ilyen kocsit? Miért nem dízel? Egy 124-es gázolajosért minimum 500 eurót adnék, ha meg ilyen megkímélt, mint a tied, még a nyolcszázat sem sajnálnám.”

Már bánom, hogy annak idején az első tulajdonos a 48 950 márkát nem egy 250 D-ért fizette ki. De ezt már nem tudom visszacsinálni. Letaglózva veszem haza az irányt. Úgy dorombol alattam a kocsi, mint egy elégedett macska. A B10-est választom, a nersingeni Stop-Automobile kereskedés előtt gyakran mentem már el, ismerős a cégér. Messziről kiszúrom az egyik régi kedvencemet, egy aranyszínű E28-as BMW 520i-t, kitűnő állapotban. Meg is állok, régi ismerősként üdvözöl Michael Huste, aki látva a kocsimat megkérdi: “Mi a helyzet a 260-assal?” Túl sok kocsim van, túl kell adnom rajta. 500-at kérek érte – válaszolok. Alaposan megvizsgálja, tesz vele egy rövid próbautat, majd tiszteletteljesen biccent. “A kocsi rendben van, de 350 eurónál többet nem adhatok érte.” Mit mondhattam erre: Oké, csapjunk bele!

Akinek tizenkét kocsija van, tudnia kell megválni tőlük. Fájó szívvel hagytam ott a Mercedest. A maroknyi pénz szót sem érdemel, viszont megszabadultam sok későbbi költségtől

Mit kell tudni a 260 E-ről?

Nem olyan rossz autó ám, a 160 lóerős hathengeres hibátlanul és selymesen működik. A kilométeróra 268 500-at mutat, először 1986 augusztusában helyezték a kocsit forgalomba, így Németországban már idén oldtimer rendszámot is kaphat. Két tulajdonosa volt, az utolsó 1990 óta birtokolja. Szervizkönyvét pontosan vezették, a 190 035. kilométerig Mercedes-Benz márkaszervizben gondoskodtak róla. Hiánytalan a szerszámkészlete és a pótkerekét sem használták. A műszaki vizsgán olajvesztést fedeztek fel és rozsdát találtak a kerékjárati íveken.

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/3. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!   Fotók: Karl-Heinz Augustin Copyright MPS 2016

Kommentek

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

Nincs ennél gyorsabb madár

Szárnya van, de nem madár. Nem is repülő. A Tesla Model X a felső kategóriás autók közé fészkelt be. Hétüléses, és gyorsabb, mint a gondolat. Két fecske már csinál nyarat?

Elég 510 lóerő a BMW M3 ellen?

Korábban kategóriájának királyává koronázták a Nordschleifén, most versenytársai ellen kell bizonyítania az Alfa Romeo Giulia QV sportlimuzinnak. Ha a BMW M3 Competition és a hasonlóan izmos Mercedes-AMG C 63 S modell ellen szeretne bizonyítani, akkor az olasznak többet kell mutatnia egy gyors körnél a zöld pokolban.

F1: Massa nem hiszi, hogy lelépne Alonso

Felipe Massa szerint igen valószínűtlen, hogy volt csapattársa annyira kiábránduljon, hogy a szezon közben elhagyja a McLaren-Hondát.

Óriási áresés jön a hazai benzinkutakon

Jelentősen csökken az üzemanyagok ára szombaton a jövedéki adó változása miatt.

F1: Fél másodperc kéne a Red Bullnak

A Red Bull főnöke szerint nagyjából fél másodpercet kellene gyorsulniuk, hogy harcban lehessenek a Mercedesszel és a Ferrarival. A Renault Barcelonára, de főképp a Kanadai Nagydíjra készül fejlesztési lépcsővel.

Lehet, hogy eddig rosszul gyalogoltál

Simán lehet, hogy eddig rosszul használtad a zebrát.

F1: Minden expilóta paddockbelépőt kaphat

A Forma-1 új tulajdonosa minden korábbi F1-pilótát szívesen lát a paddockban, egyetlen feltétele lesz csak a belépő igénylésének.

Zöld energiára váltanak Európa több országában

A svéd Scania több európai országban teljesen megújuló energiára tér át a gyártás- és a szervizelés terén.

Top 10: Lakókocsik – fillérestől a 40 milliósig

A lakókocsik lehetnek ezerfélék. Kicsik, praktikusak, vagy éppen könnyűek, esetleg zsúfolva vannak extrákkal. Mutatunk pár különleges darabot.

F1: A Ferrari újra kölcsönadná a tartalékost

Olasz sajtóértesülés szerint a Ferrari a következő, kínai-bahreini dupla versenyhétvégére is a Sauber rendelkezésére bocsátotta a tartalékosát, Antonio Giovinazzit. Nem volt könnyű döntés.

Végre retteghetnek a magyar kilométeróra-csalók

Kétfordulós tárgyalásos eljárásban keres vállalkozót a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. egy olyan platform létrehozására, amely végigkíséri az autókat az újként történt eladástól a bontásig. Az adatokat bárki lekérdezheti majd.

F1: Ecclestone-t meghívták a Bahreini Nagydíjra

Az F1 januárban letett urát, Bernie Ecclestone-t az arab királyság koronahercege hívta meg a két hét múlva következő futamra.

A Wankel-motorral röfögő Ladáknál nincs érdekesebb orosz vas

Különc gépek életben tartói, áldás rátok! Nélkületek, elkötelezett őrültek nélkül, mi sem csodálhatnánk ezeket a gazdasági zsákutcának bizonyuló, korántsem hibátlan, de annál különlegesebb szerkezeteket.

F1: Nem tudni, mikor lesz versenyképes Honda-motor

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj megerősítette a téli tesztek tapasztalatait, miszerint továbbra is a Hondáé a legrosszabb F1-es motor, de egyelőre nem tudni, mikor kaphat jobban a McLaren a japánoktól.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.