Mit tud a Honda városi terepese a Mazda ellen?

Összehasonlító teszt: Honda HR-V és Mazda CX-3

Szerző: Michael von Maydell levél küldés  Koncz Dávid levél küldés 
Dátum: 2016.05.31. 12.00

A feltűnő megjelenésű Mazda CX-3-as mellett újabb japán modell próbálkozik a kis SUV-k zsúfolt mezőnyében: a viszonylag rövid szünet után feltámasztott HR-V.

Ami azt illeti, elég bátor vállalkozás manapság újabb modelle(kke)l beszállni a kis szabadidő-autók szegmensébe. Annyi van már belőlük, hogy lassan össze sem lehet számolni őket: az egyik ebben, a másik abban nyújt különlegeset, de megtalálni azt a rést, ahol még lehet próbálkozni – hát, nem szívesen lennénk azoknak az autóipari stratégáknak a helyében, akik éppen ezekre próbálnak ráérezni.

Röviden

Honda HR-V 1.6 i-DTEC: 120 LE, 0-100 km/h 10,4 s, 6 199 000 Ft-tól, Mazda CX-3 CD105: 105 LE, 0-100 km/h 10,5 s, 5 919 900 Ft-tól

Noha a piac nagy, és első pillantásra minimum kétségesnek tűnik, hogy ekkora tülekedésben lehet-e elfogadható mennyiségben eladni egy-egy autót, a japánok próbálkoznak becsülettel. A szegmens nagy itinerjének M betűje alatt nyár óta már ott sorakozik a Mazda CX-3 is, vitathatatlan előnyökkel: kedvező árral, rendelhető összkerékhajtással, kifinomult motorokkal, és egy, az iparág fősodrától jelentősen eltérő formanyelvvel, a Kodóval. A feltűnő megjelenésnek vannak persze hátrányai is, köztük a kis rakodónyílás és a meglehetősen szűkös hátsó üléspad.

A lemezek alatt vannak a legjobb dolgok

Német testvérlapunk, az auto, motor und sport korábban a Mini Countryman és a Jeep Renegade ellen tesztelte a kis Mazdát, abból az összehasonlításból pedig győztesen jött ki. Az ellenfél ezúttal a nagy visszatérő Honda HR-V, amelynek gyártását 2005-ben állították le, hogy aztán idén ősztől újra a kereskedésekben álljon. Elég néhány pillantást vetni az autóra ahhoz, hogy kiderüljön, nem a formaterv a HR-V legerősebb pontja. Az új Jazz alapjaira ültetett karosszéria inkább konzervatív, mint modern, de a kupésan gömbölyített hátsó résszel sikerült egy kis látványosságot csempészni bele. Összkerékhajtás egyelőre nem rendelhető (de később nincs kizárva), így a terepképességekkel kapcsolatban kár lenne csodákra számítani.

7,2 km/h-val gyorsabban teljesítette a Honda a kikerülést szimuláló dupla sávváltást. Szlalomban is majdnem 5 km/h-t vert a Mazdára - mindkét eredmény meglepő

A 4,29 méter hosszú Honda igazi erényeit a lemezek alatt kell keresni, van is belőlük bőven. Hasonló külső méretek mellett a HR-V nem csupán nagyobb lábteret biztosít a hátul utazóknak, széltében is szellősebbnek érződik. De ez nem csoda: elöl nem kevesebb mint tíz, hátul pedig négy centiméterrel szélesebb odabent a Honda, mint a formája áldozatává vált, kissé szűkre szabott CX-3.

Csomagtartóban a Honda a jobb

Jelentős különbségek vannak az üléskoncepció és a csomagtartók kialakításában is. A Mazda hátsó üléspadja könnyedén előrebillenthető, és egyből sík padlót ad, az alsó rekesszel megtoldott csomagtartó 350-1260 literes értéke többé-kevésbé méltó a kategóriához. De a Hondának erre is van válasza: az alaphelyzetben 470 literes csomagtartó jóval nagyobb a Mazdáénál, a Jazz-alapoknak hála ráadásul a Magic Seat üléskoncepcióval is képes bevinni egy gyomrost ellenfelének.

126 kilóval könnyebbnek bizonyult a mérlegen a Mazda CX-3. Ennek megfelelően a 15 lóerővel gyengébb motorja ellenére is tartja a lépést a HR-V-vel, hasonló fogyasztás mellett

Amellett, hogy az üléseket kényelmesre formázták, szokatlanul sokféle variációs lehetőséget kínál az utastér, még emelt, moziszerű konfigurációra is van lehetőség. A Honda csomagtartója nemcsak méretben, használhatóságban is jobb a Mazdáénál: könnyedén elnyeli a magasabb tárgyakat is, és még a rakodóperem is 14 centiméterrel alacsonyabban van, mint a CX-3-asnál. A Mazda megpakolásához jóval többet kell emelgetni a csomagokat.

Jó felszereltség jó áron

Előnyei ellenére a Honda nem drágább a CX-3-asnál, sőt a tesztelt felszereltségi változatoknál éppen a HR-V van minimális előnyben (6 699 000 forintba kerül a közepes Elegance változat). Ha a dízel modellek alapárait nézzük, minimálisan a Mazda javára billen a mérleg nyelve. A HR-V modern infotainment rendszere szériában webkapcsolattal is rendelkezik, de alapáras a sebességkorlátozó és a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer is.

A Honda tágas, szokatlanul jól variálható, és sportosabb, mint a két centivel rövidebb CX-3

A középkonzol megjelenését mutatós érintőképernyő dobja fel, de nemcsak ettől tűnik sokkal divatosabbnak a HR-V belseje, mint külseje: zongoralakkal, krómbetétekkel és látványvarrásokkal is feldobták az összhatást. A dupla rekeszes, mély kesztyűtartó mellett az apró váltókar alatt is kialakítottak egy nagy tárolódobozt, nagy kár viszont, hogy az ajtókárpitokba vájt rekeszeket alulméretezték. A szintén jól felszerelt CX-3 6 759 000 forintba kerül, a 60 ezer forintos plusz azonban egy ügyes alkudozónak semmi.

Különbségek az extrákban

Csak a Mazdához rendelhető adaptív tempomat, kanyarkövető LED-es fényszóró vagy többszínű vetített képernyő, ezek azonban már csak a több százezer forinttal drágább, csúcsfelszereltségű modellhez járnak. A Hondáénál egyszerűbb hatást keltő kabin leglátványosabb eleme az MZD Connect rendszerhez kapcsolódó színes kijelző, amely nem csupán a navigációt jeleníti meg, az autó beállításait is ennek segítségével lehet megváltoztatni. Álló helyzetben érintőképernyőként funkcionál a kijelző, menet közben az első ülések közötti kis forgókapcsolóval lehet barangolni a menüben.

A Mazda megjelenése sportos, a Honda szögletes vonalai nem fognak mindenkinek tetszeni

Ez egyébként nem rossz ötlet, mert szinte biztos, hogy menet közben sokszor bökne félre a fél szemét az úton tartó vezető. A Honda kijelzője ezzel szemben kizárólag érintőképernyőként működik, nincsen forgókapcsoló, de ebben azért szerepe van annak is, hogy míg a Mazdánál a műszerfal tetején trónol a képernyő, a Hondánál a középkonzolba integrálták, így jóval közelebb van a vezető kezéhez. Még az audiorendszer hangereje is csak a képernyő nyomkodásával (vagy a kormányon lévő gombokkal) szabályozható, de legalább a klíma kapott egy külön kezelőpanelt a kijelző alatt. Igaz, ez a felület is érintésalapú.

Jó ülések

Minimális előny a Mazda javára, hogy a navigáció képe élesebb, és a térkép is jóval tartalmasabb, ami a magyar fejlesztők munkáját (NNG-féle iGO) is dicséri. A Honda a Garmintól származó adatokat használja, de a két rendszerben közös, hogy okostelefon csatlakoztatása esetén valós idejű forgalmi adatokat használ a dugók elkerüléséhez.

A megjelenése kifejezetten sportos, a csúcsmodellhez többféle extra rendelhető

Alapvetően mindkét autót kényelmesre hangolták, így hosszabb utak sem válnak tortúrává bennük. Noha a nagyobb úthibák felütéseivel a Mazda és a Honda sem tud mit kezdeni, összességében mindkét kis SUV rugózása rendben van, a kisebb egyenetlenségek alig érezhetők az utastérben. Az autók által kínált komforthoz jól illenek az ülések, a tartásuk megfelelő, de ennél többet nehéz mondani róluk.

Élvezetes kapcsolgatás

A két SUV-ban hasonló méretű, de különböző karakterű dízelmotorok dolgoznak. A Hondáé 1,6 literes, csúcsteljesítménye 120 lóerő, amelyhez 300 Nm-es csúcsnyomaték társul. Néha kissé nyers a hangja, de alapvetően könnyedén és lendületesen mozgatja az 1,35 tonnás autót, az apró, remekül kézbe illő váltó után sem kell feltétlenül túl sokszor kapkodni. Aki azonban az élményt keresi a kapcsolgatásokban, imádni fogja ezt a váltót: amilyen rövid a kar, olyan rövid utat tesz meg a fokozatok között is. A CX-3-as kevésbé precíz váltója messze nem tartogat ennyi élményt, a váltások sokkal kevésbé gördülékenyek.

Jó kidolgozású, de meglehetősen egyszerű a kabin kialakítása. A színes kijelző minden dízel modellhez alapáron jár

Cserébe az 1,5 literes, 105 lóerős Skyactiv dízelnek szinte a hangját sem hallani, vibrációmentesen, kifinomultan jár, az erőleadása egyenletes. Noha a teljesítménye kisebb a Hondáénál, a több mint száz kilóval alacsonyabb tömegnek köszönhetően a Mazda könnyedén tartja a lépést ellenfelével, mindkét autó nagyjából 10,5 másodperc alatt gyorsul százas tempóra. Csak 160 km/h-s tempótól kezd elnyúlni a HR-V, a végsebessége 15 km/h-val nagyobb a Mazdáénál.

A Honda utastere sokkal divatosabb a kissé régimódi karosszériánál. Elegáns középkonzol, apró váltókar, és alatta egy tárolórekesz

Hasonló tempóban, ráadásul boldogítóan lassan ürülnek ki a tankok is, de meglepő módon az erősebb Honda étvágya kisebb. A mért tesztátlag a HR-V-nél 5,6 l/100 km volt, szemben a CX-3 5,8 l/100 km-es értékével. Meglepetést hoztak a menettulajdonságokat vizsgáló tesztek is, sportos megjelenése és alacsonyabb tömege ellenére kanyarokban érezhetően gyengébbnek bizonyult a Mazda a Hondánál, az érzéketlen kormányzás mellett ráadásul a hátulja is hajlamos meg-megindulni.

Sima Honda-győzelem

Noha élesebb kanyarokban érezhető oldaldőlést produkál a Honda, sokkal simábban fordul el, az indirekt, de visszajelzésekben erős kormányzás pontosabb és biztonságosabb irányíthatóságot biztosít. A hirtelen sávváltásokkal is sokkal határozottabban és nagyobb tempóval birkózik meg a Honda, holott látatlanban esküdni mertünk volna a Mazda fölényére ezekben a versenyszámokban.

A szűk CX-3-as rakodópereme 14 centivel magasabban van, mint a HR-V-é, a csomagtartó 120 literrel kisebb

A Honda HR-V kifejezetten erős új versenyző a szegmensben: tágas, nagyon jól variálható, biztonságos és takarékos, csak a karosszériája lett meglehetősen konzervatív. Meglepő győzelméhez azonban nem férhet semmi kétség.

A mi véleményünk

1. Honda A HR-V a teszt egyértelmű győztese. Hogy miért? Nem nagyon van még egy olyan kis SUV, amely ekkora helyet és variálhatóságot kínál biztonságos és sportos vezethetőség mellett. Ebben az autóban van potenciál.

A csomagtartó 1500 literig bővíthető

2. Mazda A szűkebb karosszérián és a Hondáéhoz képest kevésbé meggyőző futóművön ment el a CX-3-as győzelme. Mellette szól, hogy a beugró dízel változat olcsóbb, mint a Hondánál, emellett valamivel kényelmesebb és kifinomultabb.

Kommentek

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

Nincs ennél gyorsabb madár

Szárnya van, de nem madár. Nem is repülő. A Tesla Model X a felső kategóriás autók közé fészkelt be. Hétüléses, és gyorsabb, mint a gondolat. Két fecske már csinál nyarat?

Elég 510 lóerő a BMW M3 ellen?

Korábban kategóriájának királyává koronázták a Nordschleifén, most versenytársai ellen kell bizonyítania az Alfa Romeo Giulia QV sportlimuzinnak. Ha a BMW M3 Competition és a hasonlóan izmos Mercedes-AMG C 63 S modell ellen szeretne bizonyítani, akkor az olasznak többet kell mutatnia egy gyors körnél a zöld pokolban.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Selejtes luxusautók okoznak főfájást

Ezen a héten prémium autógyártók termékeit ítélték emberi felhasználásra alkalmatlannak az európai hatóságok. Visszahívások Auditól Range Roverig.

F1: Vettel pályarekorddal az élen, az újonc a falban

Az Ausztrál Nagydíj harmadik szabadedzésén a ferraris Sebastian Vettel fél másodperccel verte a Mercedeseket, a Saubernél új versenyző mutatkozott be, a Williams újonca pedig összetörte az autót.

F1: Váratlan pilótacsere az Ausztrál Nagydíj előtt

Az Ausztrál Nagydíj szombati, harmadik szabadedzése előtt a Sauber-csapat versenyzőt cserélt, a még januárban megsérült Pascal Wehrleint kiszállították, az olasz Antonio Giovinazzi kap Forma-1-es bemutatkozási lehetőséget.

F1: Legyél Lewis Hamilton VIP-vendége! – videó

A háromszoros világbajnok videós idegenvezetést tart a Mercedes melbourne-i csapatpavilonjában a kávézótól a konyháig.

Videó: Így kap másfél másodpercet Alonso Räikkönentől

Melbourne-i belső kamerás kör a mezőny két veteránjától a McLaren és a Ferrari közti különbségről.

Magyar gyerekek rajzolták le a jövőt

Hetedik alkalommal hirdette meg a Toyota magyar gyerekek számára is a Toyota Dream Car rajzversenyt: a megmérettetés arra ösztönözte a gyerekeket, hogy rajzolják le, milyennek képzelik el egy szebb jövő autóit.

F1: Óriási aranyköpés a Ferrari-főnöktől – videó

A Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene így írta le két szóban Sebastian Vettelt és Kimi Räikkönent.

F1: Letiltották a Haas légterelőjét

A Nemzetközi Automobil Szövetség az Ausztrál Nagydíj második szabadedzésére levetette a Haas-csapat autójáról a T szárnyat. Túl hajlékony volt.

A Fiat motoros Zsiguli legendája

Az idei első nagyszabású autós rendezvényen, az Autó Motor és Tuning Show-n rengeteg csemege akad a géprajongók számára. A széles és ültetett karosszériák, felhúzott motorok kavalkádján túl a veteránok csendes csarnoka is tartogat meglepetéseket.

F1: Újabb motort fejleszt a Honda

Bár az Ausztrál Nagydíj pénteki szabadedzésein a McLaren elfogadhatóan szerepelt, a Hondánál tudják, hogy a jelenlegi erőforrással nem tudnak messzire jutni. Újat fejlesztenek májusra.

Új csúcsmodellt kap a koreai terepspecialista

Jövő csütörtökön mutatkozik be a SsangYong eddigi legnagyobb szabadidőjárműve. Egyelőre még neve sincs az autónak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.